SRAMs trådløse eTap-girgruppe har vært på markedet i flere år allerede. I våres lanserte SRAM andre generasjon av girssystemet. Endringen fra den originale trådløse eTap-gruppen var til dels ganske så store. Den nye eTap-gruppen består nå av en kassett med 12 tannhjul og muligheten for å bruke krank med enten ett eller to drev. De trådløse signalene fra girhendlene på styret til girene sendes nå over en nykodet protokoll som ikke er kompatible med forrige generasjon eTap-gruppe. Den trådløse kontakten skal være forbedret, samtidig som den fortsatt er kodet og skal være upåvirket av andre radiosignaler, enten de kommer fra konkurrentens sykkel, de parallelle togskinnene eller mobilantennene på mastene langs veien. Gir- og bremshendlene har fått en noe annen fasong enn forgjengeren. I tillegg har krankgiret blitt endret slik at batteriet nå tillater bruk av bredere bakdekk.

Les om vår prøvetur på BMCs nye Roadmachine her:

Med tolv tannhjul på kassetten har SRAM også endret drastisk på hvilke krankdrev de tilbyr. Den tolvdelte kassetten krever også et nytt boss på baknavet. Noen nav og hjul vil lett la seg konvertere, andre ikke. Bosset, som SRAM kaller XDr – der r-en står for road, er likt XD-bosset vi kjenner fra terrengsykler, men litt bredere, da landeveiskassetter ikke ligger inn over eikene. Du kan bruke landeveiskassetter på XD-boss med en ekstra skive.