Sykkelsko landevei og gravel - Best i test

Hvilke sykkelsko passer best for meg? Vi gir deg svaret her

Sykkelsko sørger for at du sitter fast i pedalene, og får et mer effektivt tråkk. Men skoene varierer voldsomt i pris, og er skoen riktig for landevei, grus, pendling, bikepacking eller cx? Og passer skoene pedalene mine? Vi tester sko og forklarer hvordan de fungerer her.

DYR OG ELEGANT: Dette paret fra Specialized er blant de mest eksklusive skoene på markedet. Foto: Henrik Alpers
DYR OG ELEGANT: Dette paret fra Specialized er blant de mest eksklusive skoene på markedet. Foto: Henrik Alpers

Når det kommer til sykkelsko er det mange ting å tenke over. Mange ser først og fremst på pris, mens andre faktorer er stivhet, komfort og vekt.

En stivere sko vil rett og slett gjøre at tråkket ditt blir mer effektivt, men det kan gå på bekostning av komforten. Vekten på skoen drar gjerne prisen veldig opp.

Men hvor mye er det egentlig å hente på en svindyr, lett og stiv sko? Er de noe bedre enn en sko til halve prisen, men som er litt tyngre og ikke like stiv? Det gir vi deg svaret på her.

Moderne sykkelsko med stive såler i karbon eller plast, som du i tillegg kan klikke fast i pedalene, kom på markedet på 80-tallet. Tidligere brukte en sko med en stiv såle av tre, som i tillegg var stroppet fast i pedalene.

Sykkelsko skal enkelt klikke ut og inn av pedalene, de skal sitte fast i høy fart – og de skal i tillegg gjøre tråkket så effektivt som mulig.

Sykkelsko til landevei

Landeveissko er laget nærmest utelukkende for ritt og trening. De er helt glatte under sålen, og en diger kloss skrus fast i skoen. Du velger ulike klosser til ulike pedaler, men prinsippet er det samme. Skoene strammes med borrelås, strammehjul eller lisser.

Om du er fersk i skomarkedet og på jakt etter et godt kjøp, anbefaler vi deg å ta en titt på Shimano RC3. Det er skikkelig gode sko som også er veldig rimelige - i tillegg ser de ordentlig stilige ut.

Specialized S-Works Ares er blant de dyreste og råeste skoene du finner på markedet. De skal ifølge produsenten gjøre det én prosent raskere.

Specialized sin Torch 3.0 er vesentlig billigere, og den står strengt tatt lite tilbake for de aller dyreste modellene til den amerikanske produsenten.

Utseende er selvsagt viktig, og mange liker derfor lisser. Giro Empire er en av de første lisseskoene, trolig den mest solgte lisseskoen den dag i dag. Vi anser den som kanskje den beste lisseskoen i dagens marked

Sykkelsko med lisser er ikke bare populære av estetiske årsaker. Mange ryttere liker også at det er mindre å tenke på når skoene først er knytt på foten. Da har de en ting mindre å tenke på - i motsetning til ryttere som stadig tenker på når en skal stramme eller slakke strammehjulene.

Ønsker du sko fra Giro, men ikke med lisser, er Regime mye lik Empire rent kvalitetmessig, men den kommer med Boa-sneller i stedet for.

En annen sko med Boa-sneller og som har et moderne og elegant utseende, er Shimanos toppmodell S-Phyre noe du bør se på. De er like futuristiske som de er gode.

TJORET FAST: Mange vil tenke lissesko er gammeldags, men vi tør påstå det fungerer bedre enn moderne strammeløsninger. Foto: Kristof Ramon.
TJORET FAST: Mange vil tenke lissesko er gammeldags, men vi tør påstå det fungerer bedre enn moderne strammeløsninger. Foto: Kristof Ramon.

Sykkelsko til grus

Grussykling, gjerne kalt gravel, er blitt ekstremt populært de siste årene. Du kan fint sykle med landeveissykkel og landeveissko til dette, men det er en fordel å ha mer spesifikke sko.

Det finnes enkelte sko som selges som "gravelsko", mens mange gjerne bare bruker terrengsko. Det er litt hipp som happ.

Terrengsko er de klart mest praktiske sykkelskoene – de er laget med tanke på at du skal kunne gå rundt med dem også. Her er klossen som festes til pedalene montert «inni» skoens sålemønster. 

Det er derfor dette er de foretrukne skoene om du skal sykle sti, sykle til jobb, bikepacke eller kanskje bare vil sykle en tur fordi du har lyst.

Sko laget til for eksempel bikepacking, er gjerne litt mykere i sålen, slik at de skal være bedre å tasse rundt med. Sykkelsko til pendling er ofte litt mer diskret, har myk såle og kan nesten se ut som en hverdagssko.

Specialized S-Works Recon Lace
DOBBEL MORO: Specialized Recon har såle som det er lett å gå med. Stilige lisser skader heller ikke. Foto: Kristoffer Kippernes.

Hva er det aller viktigste når jeg kjøper sykkelsko?

Passform - passform - passform og passform. Det aller viktigste når en kjøper sykkelsko, er at de sitter godt på foten din. Om en sykkelsko til 10 000 kroner er satt ned til 499 kroner - skal du ikke kjøpe den om den ikke passer foten din.

Etter mange timer på sykkelen vil foten din bli varm og utvide seg - og om skoen satt litt dårlig på i butikken blir det bare verre når du kommer ut på veien.

De gamle skoene som var laget av lær ville tilpasse seg foten noe - mens dagens sko av kunststoff heller må sitte så godt som mulig når du kjøper dem.

Reservedeler

En sykkelsko vil etterhvert bli slitt, og vi tenker da særlig på hælklosser og strammehjul, ofte kalt BOA-sneller.

Rimelige modeller med borrelås kan kanskje ha en såle som varer evig, men om borrelåsen slites ut på en sesong - hva hjelper det? Eller hva om hælklossen slites ned uten at du kan bytte den?

På de rimeligste modellene ser vi ofte at en ikke kan bytte delene. På noen sko finner vi ofte strammeløsninger som bare akkurat den ene produsenten bruker.

Vær obs på dette. Italienske Sidi har hatt de samme hælklossene og strammehjulene i alle år, og de er enkle å få tak i. Vi har også vært borti produsenter med strammehjul som de kun laget i en sesong, og som en så ikke får byttet. Det samme gjelder hælklosser.

Test av Specialized Torch 3.0 sykkelsko

Specialized Torch 3.0 er den dyreste skoen i innstegsserien til den amerikanske produsenten, før du må over på den dyrere og mer eksklusive S-Works-serien. Torch 3.0 biter imidlertid godt fra seg mot storebror.

ELEGANT: Specialized Torch 3.0 kommer i flere farger, men vi må si at den hvite og sorte varianten er utsøkt. Foto: Knut Andreas Lone
ELEGANT: Specialized Torch 3.0 kommer i flere farger, men vi må si at den hvite og sorte varianten er utsøkt. Foto: Knut Andreas Lone
LV_anbefaler
Specialized Torch 3.0
  • Pris: 2 800 kroner veil.

  • Vekt: 542 gram i størrelse 43

  • Klossefeste: 3-bolts

  • Specialized.com

skala
8.5/10

Specialized er gode til å lage sko, det vet vi, men de har en særdeles dyr topplinje. Torch-serien er et forsøk på å treffe et annet forbrukersegment, med sko som har noen av trekkene fra S-Works-linjen.

Torch 3.0 er den dyreste av tre sko i serien og Specialized lover at den skal ha mye av den samme kvaliteten til de dyreste skoene, men til en mer overkommelig pris.

Men hva er egentlig en overkommelig pris? Torch 3.0 selges for 2 800 kroner, som er i samme sjiktet som både Empire og Regime fra Giro og Infinito R1 og Aria R3 fra Fizik.

For åtte-ti år siden var sko til denne prisen det råeste og dyreste du fikk tak i. Nå går Shimanos toppmodell, S-Phyre, Fiziks Stabilita, Giros Imperial og Specializeds egen S-Works 7 for 4 000 kroner og opp til 5 000 kroner.

BOA-STRAMMING: Strammehjulene fra Boa kan vris i begge retnigner, og slakkes eller strammes i farta. Foto: Knut Andreas Lone
BOA-STRAMMING: Strammehjulene fra Boa kan vris i begge retnigner, og slakkes eller strammes i farta. Foto: Knut Andreas Lone

Dersom du da kikker på Torch 3.0, kan vi anta at du er på utkikk etter noe som gir valuta for pengene.

Skoen kommer med to Boa-strammehjul, samt en vanlig borrelås nederst. Det er S2-SV Snap Fit System fra Boa, som vil si at du både kan stramme og slakke snøringen - uten å måtte løsne den helt.

Det vil si at strammehjulet fungerer begge veier, og du kan gjøre mikrojusteringer på strammingen lynraskt i fart. Det gjør det også lettere å finne det perfekte punktet for hvor stram du vil ha skoen.

Ulempen er selvsagt at det tar litt lenger tid å få skoen av, da du må skru den helt opp for å få løsnet nok, i stedet for å bare løsne den helt umiddelbart.

Med en vekt på 542 gram for paret er de relativt lette. Til sammenligning har vi veid Giro Empire til 520 gram, men disse har bare lisser og ikke noe strammesystem à la Boa.

Ser vi i forhold til toppmodellen S-Works 7, veier den 448 gram for paret (i str. 42) ifølge Specialized.

Fremre del av skoen består av TPU (thermoplastic polyurethane) og er perforert med en rekke pustehull, hvor man kan skimte meshstoff på innsiden. På undersiden av skoen er det også et lite luftehull foran.

Bakre halvdel, rundt hælen, er mer robust med syntetisk lær, og rundt kanten på skoa er det tykkere, for å bedre omfavne hælen din.

SOLID TUNGE: Pløsen på skoen er ganske store, men kan justeres mye, slik at den ikke plager deg under turen. Foto: Knut Andreas Lone
SOLID TUNGE: Pløsen på skoen er ganske store, men kan justeres mye, slik at den ikke plager deg under turen. Foto: Knut Andreas Lone

Tungen, eller pløsen, på skoen er også i syntetisk lær, og er perforert med små pustehull. Den er festet helt nederst i skoen, over tærne, og er ganske bevegelig, slik at du kan justere den en del, dersom den skulle trykke veldig på et punkt.

På undersiden er den forsterket med hard gummi foran på undersiden, slik at du ikke skal ødelegge karbonsålen om du skulle tråkke nedpå asfalten i fart eller når du går. Bak er det stor og slitesterk hælkloss.

Med skoen på foten og festet i pedalen, er førsteinntrykket umiddelbart at de sitter utrolig godt og komfortabelt på foten.

LUFTIG: Yttersiden er full av perforerte hull, slik at du ikke skal bli veldig klam og varm. Foto: Knut Andreas Lone
LUFTIG: Yttersiden er full av perforerte hull, slik at du ikke skal bli veldig klam og varm. Foto: Knut Andreas Lone

Hælen omsluttets fint og det er ingen steder hvor den sitter løst, slik vi gjerne kan oppleve på billigere sko.

Skoene kommer med Specialized sin Body Geometri, som vil si at de er «ergonomisk designet», og de har en hakket mer avslappet utforming enn toppskoene til produsenten.

Vi lar oss imponere over hvor komfortable de er, også på lengre turer. Etter seks sitter på sykkelen var det minimalt med nummenhet å føle i fotbladet.

Skoen er ikke direkte smal, men den er i hvert fall ikke vid. Har du veldig bred fot, bør du få testet disse i butikk før du kjøper.

Skoene har 8,5 av 15 på Specializeds egen stivhetsskala. Med mindre du er Alexander Kristoff og skal tråkke ut 1800 watt på maks, er dette neppe noe du merker.

Torch 3.0 oppleves mer enn stive nok og vi føler god kraftoverføring, når vi tråkker til.

Alternative produkter

Den er allerede nevnt noen ganger, Giro Empire, som ligger på samme pris. Den store forskjellen er at Empire kommer med lisser. Det er ekstremt behagelig, men dersom du er en type som liker å justere eller rett og slett må det, bør du ikke vurdere Empire.

Da har du Giro Regime som et godt alternativ, som har mange av de samme kvalitetene som Empire, men kommer Boa-stramming.

Ser du for deg noe som er mer på budsjett, er Shimano RC3 en vinner hos oss.

Konklusjon

Vi kan uten tvil anbefale Torch 3.0, dersom du er interessert i en sko du både kan bruke i konkurranse og på lengre treningsturer.

Sammenlignet med de dyreste skoene står det svært lite tilbake, og det er strengt tatt bare nyanser som skiller dem. Det er da snakk om vekt, stivhet og lufting.

Der er toppskoene selvsagt råere, men vi synes Specialized har gjort en god jobb med å trekke ut det beste herfra, og satt en fornuftig pris på det.

For den glade amatør vil man ikke savne noe av denne råskapen, for Torch 3.0 er er enn kompromissløs nok.

VURDERING
Strammeløsning
Overlær
Yttersåle
Innersåle
Valuta for pengene
Totalinntrykk
PLUSS

Overlegen Boa-stramming

Tettsittende og omsluttende

Behagelig passform

Luftige

Robust hælkloss

Oppleves veldig solide

MINUS

Litt trang å få på

Hælkappen kan nok oppleves trang for enkelte

Utforming som er noe smal og konkurranse-rettet

Test av Shimano RC3 sykkelsko

Shimano RC3 er en solid budsjettvinner for deg som ikke har lyst til å bruke for mye penger på sykkelsko. Med en veilpris på 1 299 kroner, er dette en vinner av flere årsaker.

ULV I FÅREKLÆR: Shimano RC3 gir deg skikkelig god valuta for pengene. Foto: Henrik Alpers.
ULV I FÅREKLÆR: Shimano RC3 gir deg skikkelig god valuta for pengene. Foto: Henrik Alpers.
LV_anbefaler
Shimano RC3
  • Pris: 1 299 kroner veil.

  • Vekt: 270 gram i str. 45

  • Importør: Shimano Nordic

skala
9/10

Shimano har et sikkert grep om to markeder – girutstyr og toppmodeller på sko. Men hva så med de rimelige skoene de har på markedet?

Ofte har de vært litt anonyme, og det samme kan man til en viss grad si om Shimano RC3 sykkelsko også. Men når vi tar de nærmere i øyesyn, ser vi altså at det er mer enn bare prisen som gjør disse skoene til en vinner.

Overlæret består i dette tilfellet av tre store paneler, som er formet etter en fotmal og festet til sålen. Fordelen med få paneler er at en unngår sømmer, løse tråder og kanter som kan gnage på foten. Rent utseendemessig ser dette også stilig ut, fra enkelte vinkler ser skoen mer ut som en råstilig sokk enn en sykkelsko.

Skoen har ingen løs pløs, i stedet vil det ene panelet simpelthen folde seg elegant innunder det andre. Løsningen er etterhvert velkjent fra mange skomerker, og fungerer godt.

SNAUT? Det er delte meninger om en får en sykkelsko stram nok med bare en spenne. På en terrengsko blir det fort litt lite, men vi opplever at det fungerer bra på landeveismodellen. Foto: Henrik Alpers.
SNAUT? Det er delte meninger om en får en sykkelsko stram nok med bare en spenne. På en terrengsko blir det fort litt lite, men vi opplever at det fungerer bra på landeveismodellen. Foto: Henrik Alpers.

Skoen er utstyrt med en L6 BOA-snelle. For enkelthets skyld, dette er altså det lille strammehjulet du bruker for å stramme skoen rundt foten. L6 er et strammehjul som kan mikrostrammes i små klikk, men ikke slakkes. Da må den løsnes helt, og du må begynne strammingen på nytt.

Sko med kun ett strammehjul fungerer ikke alltid helt etter planen. Ofte trenger en mer for å få skoen til å sitte tett rundt foten. På denne skoen var meningene delte. Noen opplevde at ett strammehjul var mer enn nok, mens andre kunne ønsket seg to i stedet – uten at det ble opplevet som noe negativt.

UNDER RADAREN: Innsiden av skoene er skikkelig lekre - nesten som en stealth-jager. Foto: Henrik Alpers.
UNDER RADAREN: Innsiden av skoene er skikkelig lekre - nesten som en stealth-jager. Foto: Henrik Alpers.

Titter vi på sålen, oppdager vi flere interessante ting. Så godt som samtlige toppsko på markedet er laget av karbon, det er både det letteste og det stiveste du finner, i tillegg varer det omtrent evig. Denne sålen er laget av nylon, forsterket med glassfiber. Om du synes det hørtes skjørt ut, det er mer enn stivt nok.

Det aller viktigste å trekke frem, er at skoen har lav sålehøyde – altså at det er kort avstand mellom pedalakslingen og foten. Ideelt sett vil vi ha denne så lav som mulig, innenfor det som er praktisk mulig, noe som er tilfelle på RC3. Måten de har løst det på er den samme som på andre sko på markedet.

Overlæret er tynt, og limt direkte fast i selve sålen. Det gjør at en kan spare flere millimeter på sålehøyden. Vi noterer også at Shimano holder fast ved sitt luftekonsept rett under tærne. Her er det en liten lufteluke som kan kjøle ned føttene på varme dager.

LUFTING: Under tåballene har du en liten lufteluke. Den er ikke for alle, men kan evt. tettes med noe så enkelt som en tapebit. Foto: Henrik Alpers.
LUFTING: Under tåballene har du en liten lufteluke. Den er ikke for alle, men kan evt. tettes med noe så enkelt som en tapebit. Foto: Henrik Alpers.

Ikke alle er like glade for at kjølig luft kan strømme inn på et veldig lite område, mens andre elsker det. Sett på en tapebit om det ikke er for deg.

Sålen har også mulighet for å justere skruehullene til klossene fem mm i lengderetningen, i hovedsak bakover mot senter av skoen. Innersålen er som vanlig ikke mye å skryte av på sko i denne prisklassen, den gjør enkelt og greit jobben den er satt til, men ikke mer.

Oppsummert sitter skoen tett og godt på foten, og til å være nest lengst ned på rangstigen til Shimanos sko, opplever vi denne som forbausende god. Den lave prisen er også en skikkelig bonus. Dette minner mer om en strømlinjeformet toppsko, enn en litt kjedelig lavprissko.

VURDERING
Totalinntrykk
Valuta for pengene
PLUSS

Lav sålehøyde og tett kontakt med pedalen

Overlæret består av kun tre stoffpaneler

Lett å holde ren

Gode justeringsmuligheter for klossene

MINUS

Kun en boasnelle for innfesting er for lite for mange

Hælklossen vil slites fort ut og kan ikke byttes

Test av Giro Empire sykkelsko med lisser

Giro Empire var den første sykkelskoen med lisser som traff det moderne markedet. Hvor god er den i dag, omtrent ti år etter den kom på markedet?

HOLDER KOKEN: Giro var tidlig ute med lissesko. Den første varianten er fortsatt en av markedets beste sko, uansett kategori. Foto: Henrik Alpers.
HOLDER KOKEN: Giro var tidlig ute med lissesko. Den første varianten er fortsatt en av markedets beste sko, uansett kategori. Foto: Henrik Alpers.
LV_anbefaler
Giro Empire
  • Pris: 2 799 kroner veil

  • Vekt: 260 gram i str. 45

  • Passform: Normal - Normal+

  • Importør: Ultimate Nordic

skala
9/10

Tidlig på 2000-tallet var sykkelsko blitt så lette, stive og futuristiske at noen bare måtte lage en motvekt.

Giro tok mot til seg og laget skoen «Empire». Den var inspirert av gamle sykkelsko med tresåle, ekte lær og lisser, som proffene regelrett stroppet fast til skoene uten mulighet til å komme løs.

Datidens superstjerne Taylor Phinney, tok skoene raskt i bruk.

– Når jeg først har knytt de, er det en ting mindre å tenke på underveis, sa han om skovalget.

Når du kan ha rosa trøye i Giro d’Italia med slike sko, må de vel være bra nok for amatører også?

Vi skal forsøke å gjøre det så kort som mulig i denne testen. Skoen er en toppsko, på lik linje med andre sko til mange, mange tusen kroner. Den har akkurat de egenskapene som skal til – bare et annet ytre.

Litt som bilen James Bonds Aston Martin DB5, kanskje?

ENDELØS: Når hælklossen er nedslitt, bytter du den bare ut. Da kan skoen leve i mange år. Foto: Henrik Alpers.
ENDELØS: Når hælklossen er nedslitt, bytter du den bare ut. Da kan skoen leve i mange år. Foto: Henrik Alpers.

Giro Empire har en lett, pinnestiv karbonsåle, med mulighet for å flytte klossene så langt framover eller bakover du måtte ønske. Det er faktisk akkurat samme såle som i de langt dyrere og lettere SLX-modellene de lager.

Sålen har også utskiftbare hælklosser, i tillegg til lisser selvsagt. Det betyr at levetiden på skoene øker betraktelig om du tar vare på de.

Alle er skjønt enige i at en sko skal sitte så tett på foten som mulig, helst som en sokk, skal den være god.

Foten din kan ikke flyte rundt inni der, da blir alt ineffektivt og vondt. I så måte kan en kanskje tenke at passform trumfer hvor tett en sko potensielt kan sitte – men: Det er noe med sko som har skikkelig kvalitet på overlæret, i dag laget i skinn-imitasjon. Overlæret er laget av ett stykke stoff, og når du strammer lissene på skoene, er et nesten som om overlæret krymper rundt foten din. Som en sokk.

GOD SÅLE: Sålen i Giro Empire, lengst til høyre. Putene under fotbuen er utskiftbare. De andre er enklere og uperforerte såler. Foto: Henrik Alpers.
GOD SÅLE: Sålen i Giro Empire, lengst til høyre. Putene under fotbuen er utskiftbare. De andre er enklere og uperforerte såler. Foto: Henrik Alpers.

Så lenge du er i området for at skoen kan passe, vil den trolig sitte tett og fint. Giro legger i tillegg med ekstra lisser, egne skruer for å feste klossene, for det er en skikkelig tynn karbonsåle de er laget av, en såle som gjør at du sitter tett på pedalen.

Før vi avslutter dette med vedlegg – med i esken følger det også et par gode innleggssåler. De kommer med utskiftbar pute under fotbuen, og sålen har i tillegg god støtte rundt hælen.

Funker lisser?

Men så var det dette med lisser, hvor effektivt er det med lisser når du ønsker millimeterpresisjon på en sykkelsko?

Lisser er bedre og mer presist enn borrelås, og det fungerer forbausende mye bedre enn man kanskje skulle tro. Fotballspillere og friidrettsutøvere har da fortsatt lisser?

Men skeptikeren i deg har rett, like presist som strammehjul blir det ikke, men det er ikke så langt unna heller.

Til slutt, hva er de som gjør at de etterhvert mange lisseskoene på markedet blitt så populære?
Vel, uten tvil har estetikken veldig mye å si. Men utover at enkelte ikke liker lisser, er som nevnt alle andre deler i skoen på samme kvalitetsnivå som toppmodellene. Men følelsen av å sykle med lissesko er det mange som opplever som unik, og i den forstand oppleves som bedre.

Oppsummert

Giro Empire er en toppsko med lisser, som fungerer akkurat slik toppsko skal. Så er det bare det, at lisser simpelthen ikke er for alle. Men liker du lisser, får du toppsko for 2 799 kroner. Det er det ikke mange andre produsenter som klarer.

VURDERING
Valuta for pengene
Overlær
Yttersåle
Reservedeler
Innersåle
Strammeløsning
Totalinntrykk
PLUSS

Lav pris i sin klasse

Enkle å vedlikeholde

Veldig komfortable

Lette å rengjøre

Gode justeringsmuligheter på klossene

MINUS

Lisser er ikke for alle

Test av Shimano S-Phyre RC902 sykkelsko

Shimanos toppmodeller på skofronten er stort sett på alles ønskeliste. Men hva skjer når de har forandret på en hel del på sin nyeste modell, Shimano S-Phyre RC902.

LV_anbefaler
Shimano S-Phyre RC902
  • Pris: 3999 kroner

  • Vekt: 275 gram i str. 45

  • Importør: Shimano Nordic

skala
10/10

Aktive syklister nøler sjelden med å svi av 3 999 kroner på nye landeveissko – under gitte forutsetninger. Skoene skal selvsagt være pinne stive, luftige, leve lenge, sitte tett som en sokk, ha mulighet for å bytte deler, og for sikkerhets skyld: De må være litt sexy.

Shimanos toppsko har alltid vært i denne kategorien, mens resten av skoene deres ofte blir litt glemt.

S-Phyre er navnet på topplinja til shimanosko, og vi glemmer den kryptiske varekoden RC902 for en stund. Selve skoen er mye mer spennende. Vi hopper rett til den viktigste detaljen på denne skoen – ny lest av året.

USLITELIG: Blir hælklossen slitt ut, bytter du den med en skrue. Legg også merke til hvor lekkert overlæret omslutter sålen. Foto: Henrik Alpers.
USLITELIG: Blir hælklossen slitt ut, bytter du den med en skrue. Legg også merke til hvor lekkert overlæret omslutter sålen. Foto: Henrik Alpers.

Shimanos toppsko har som de aller fleste andre sine toppsko vært så tynne og stive i stoffet at det for ikke-syklister virker ukomfortabelt. Men nok en gang - skoene har, til tross for at overlæret er stivt og definert - passet veldig mange norske føtter. Ja, internasjonalt også.

Vi vet ikke riktig hvorfor, men Shimano har endret litt på passformen i de nye skoene. De er nå smalere enn tidligere, mer enn nok til at det er merkbart. Det gir ikke utslag i positiv eller negativ retning, men det er den virkelig store forskjellen på denne og tidligere modeller.

Men hvor bra er skoen? Når det kommer til sko i denne prisklassen, er det etter alle praktiske gjøremål umulig å skille dem fra hverandre. Det er ikke slik at du taper tid om du kjøper feil sko – alt handler om passform og komfort, to høyst individuelle preferanser. S-Phyre haker av på alle disse boksene.

SITTER FAST: Hælpartiet er trangere enn før, og foten din holdes på plass av et lite stykke seig gummi. Foto: Henrik Alpers.
SITTER FAST: Hælpartiet er trangere enn før, og foten din holdes på plass av et lite stykke seig gummi. Foto: Henrik Alpers.

Sålene er så stive og kraftige som det er mulig å lage dem. Overlæret er lett å holde rent. Boasnellene kan selvsagt byttes om du velter og de går i stykker. Innersålen har utskiftbare puter under fotbuen, slik at foten alltid skal ligge stabilt.

S-Phyre har den lille x-faktoren. Skoen sitter tett som et pølseskinn, og det er null problem å dra til boasnellene så det gjør vondt å ha dem på. Snellene er forøvrig av den dyre sorten, som kan både strammes og slakkes i små mikrojusteringer.

Hælpartiet er nytt. Tidligere har Shimano sverget til et stoff rundt hælen med mikroskopiske mothaker, litt som når du klapper et fløyelsplagg feil vei. Dette er nå erstattet av små gummiputer på begge sider. Har du først fått foten oppi skoen, sklir den ikke ut av seg selv.

Det er vanskelig å finne noe negativt med skoene. Skyhøy pris er selvsagt en faktor, men slik er det med toppsko.

STRAM TIL: Boa-snellene kan strammes og slakkes akkurat slik du vil ha dem. De byttes enkelt ved en velt. Foto: Henrik Alpers.
STRAM TIL: Boa-snellene kan strammes og slakkes akkurat slik du vil ha dem. De byttes enkelt ved en velt. Foto: Henrik Alpers.

Så hva mangler da egentlig for toppkarakter over hele fjøla? Vel, Shimano har blitt dyrere de også, tidligere var de tross alt ett knepp rimeligere. De er nå dyrere enn Rapha, men fortsatt rimeligere enn Specialized.

Skoene får du kjøpt i normalutgave, samt en ekstra bred utgave. Forskjellen på disse modellene er nå altså større – normalutgaven er blitt vesentlig smalere i passformen enn tidligere. Vi gir Shimano et stort pluss for at de leverer sko i to bredder.

Men - Om det er slik at shimanosko passet deg perfekt tidligere, vil med andre ord disse skoene være for små - samtidig som den brede versjonen trolig fortsatt vil være for bred.

Noen av oss irriterte oss også litt over lufteluken foran, det skaper en liten forsenkning i sålen som er merkbar. Vi setter merkbar i kursiv, noen merket det ikke i det hele tatt, mens noen lot seg irritere over en ellers ubetydelig detalj.

Like fullt, Shimano er med S-Phyre RC902 der de alltid har vært med sine toppsko – helt i toppen.

VURDERING
Valuta for pengene
Totalinntrykk
Overlær
Innersåle
Yttersåle
Strammeløsning
Reservedeler
PLUSS

Tilgjengelig i to bredder

Lav sålehøyde

Utskiftbare sneller

Utskiftbar hælkloss

Ekstremt tettsittende og omsluttende

Mange flotte detaljer

Skikkelig X-faktor

MINUS

Shimano har greid å jobbe seg opp i pris de også

Noen synes sålen rundt luftehullet ved tåballen var irriterende. Dette lot seg enkelt løse med en liten tapebit

Test av Specialized S-Works Ares sykkelsko

Specialized sin nye S-Works Ares sko hevdes å sitte så godt på foten at du blir raskere på veien. Vi har tatt en titt på Specializeds nye toppsko.

Specialized S-works Ares
SUPERSKO? Specialized mener S-Works Ares er 1 prosent raskere enn andre sko. Foto: Henrik Alpers
Specialized S-Works Ares
  • Pris: 4 999 kroner

  • Vekt: 258 gram per sko i størrelse 44

  • Fargeutvalg: Helhvite, svarte, røde og team-hvit med svarte logoer

  • Specialized.com

S-Works Ares skoene skiller seg ganske markant fra Specialized sine tidligere sko. Likhetene er dog også tilstede. Ares har to Boa-sneller per sko, likt andre Specialized sko.

Forskjellene ligger i at Ares har Boa-trådene festet på nye måter. Boa-trådene er fordelt mer utover skoen. Trådene går også gjennom seks stoffløkker, og kan ikke hektes ut av disse. 

Den forreste snellen er plassert helt foran på tærne. Begge deler skal gjøre at du kan ha skoen strammere på foten, uten at det oppstår ømme punkter. 

I tillegg har Ares ikke noe pløse, men snarere enn sokk inne i skoen. Denne skal også holde bedre på foten, uten ubehaget en løsere pløse kan gi. 

Ares er også rikelig polstret rundt hælen for godt hælgrep uten at det skal bli ubehagelig rundt akillessenen. Tidligere generasjoner av S-Works sko har vært stive og stramme rundt hælen, uten særlig polstring. Noen har opplevd dette som ubehagelig. 

Specialized Ares
GOD FORDELING: Boa-trådene på Ares-skoene skal fordele trykket utover hele foten.

Specialized skriver i presseinformasjonen for den nye skoen at den skal være 1 prosent raskere enn noen sko de har laget tidligere. 

Merk at de ikke skriver at du vil sykle 1 prosent raskere, men at skoene er 1 prosent raskere. Hvordan de måler raskheten til en sko er litt krevende å forstå. 

Specialized hevder å ha målt at strammingen av S-Works Ares og dens større fordeling av trykk over foten, skal føre til større og bedre kontakt med skoen og dermed pedalen. De hevder at Ares-skoene gir 20 prosent større kontakt mellom sko og føtter enn andre sykkelsko. 

Specialized Ares
FORDELER TRYKKET: Boa-trådene går innom mange punkter på veien. Dette fordeler trykket utover foten. Foto: Øyvind Aas

Den spesielle Boa-strammingen på Ares-skoene kombineres med Specialized egen karbonsåle, som de selv har gitt en stivhets-indeks på 15. Sålene skal også være blant bransjens letteste. At gjengene til skoklossene er laget av titan bidrar til å holde vekten nede. Gjengeinnsatsene kan justeres 4-5 mm i skoens lengderetning. 

Den irske superspurteren og vinner av den grønne trøyen i Touren i 2020, Sam Bennett sier i Specializeds pressemelding om Ares-skoene, som han har vært med å utvikle:

«Under Touren var jeg redd for at noen andre spurtere skulle få tak i Ares-skoene før meg. Jeg vet at den utgjør en forskjell.» 

Om et par sko kan utgjøre forskjellen mellom å vinne en spurt, eller å komme på andreplass skal ikke vi være helt bombastiske om, men det er ganske mange faktorer som bidrar til en spurtseier. Hovedfaktoren vil alltid være kraften i beina til den som spurter.

Specialized Ares
SLAKKING: For å løsne skoen trekker du i Boa-snellen. Foto: Henrik Alpers

En ting vi kan si er at det er et kjent fenomen at sprintere gjerne strammer skoene litt ekstra før en spurt. Hvis man antar at dette har en positiv innvirkning på resultatet, er det også nærliggende å anta at en sko som omslutter foten ekstra bra vil kunne påvirke resultatet på noe av den samme måten.

Det er dette Ares i følge Specialized skal gjøre. De skal være mer komfortable å ha stramme hele tiden, samtidig som de gir enda bedre kontakt med pedalen enn andre sko når de strammes rundt foten. 

Specialized Ares
GODE PÅ: Nettingstrømpen inne i skoen er elastisk nok til at det er greit å få skoen på. Foto: Henrik Alpers

Som med alle sko Specialized har laget de siste 20 årene kommer også S-Works Ares med Body Geometry-utforming. 

I enkle trekk innebærer dette at skoen er vinklet noe utover - altså at innsiden av skoen er løftet 1,25 mm i forhold til utsiden. Dette skal motvirke at ankelen setter seg ned på pedalen under tråkk, samt begrense at kneet vrir seg innover mot sykkelens overrør under sykling. 

I praktisk bruk

Vi har fått et par Ares S-Works sko til prøving og har fått prøvd skoene på foten og på noen rulleøkter allerede. Undertegnede utstyrstester har lang erfaring med Specializeds sykkelsko og har god erfaring med Body Geometry-funksjonene fra tidligere. Andre i redaksjonen føler ubehag ved bruk av Specializeds noe vinklede sko, mens jeg opplever at knærne trives bedre med det enn med flatere sko. 

Specialized Ares
STIV NOK: Stivhetsindeks på 15 i følge Specialized.

Jeg har brukt flere generasjoner S-Works sko tidligere. 

Når det kommer til komfort, er det lett å gi Specialized rett i at Ares-skoene er bedre på og rundt foten enn tidligere S-Works sko. Det nye opplegget av Boa-trådene gjør det helt klart mulig å stramme skoene hardere rundt foten, uten at det oppstår ubehagelige klemmepunkter. 

Strømpen, som erstatter pløsen fra tidligere modeller skaper heller ikke noe ubehagelig gnissing mot forsiden av ankelen, slik vi har opplevd på noen tidligere Specialized-sko, som S-Works 6. 

Boa-strammingen foran over tærne gjør at vi føler at vi får strammet skoene akkurat der foten står over pedalene og skoklossene. Dette gir en veldig god følelse med skoen i tråkket. 

Tåboksene på skoene er til gjengjeld ganske romslige, noe som også bidrar til høy komfort. Tærne har plass, samtidig som skoene sitter dønn tight på. 

Specialized Ares
KLEM: Polstringen inne i hælen beskytter akillessenen og holder foten godt fast i skoen. Foto: Øyvind Aas

Polstringen inne i hælkappen er kjærkommen og gir også den følelsen av en sko som omslutter foten på en stram, men komfortabel måte. Omtrent som en real klem fra en sterk kompis du ikke har sett på lenge. Polstringen holder foten på plass i skoen, uten at den klemmer ubehagelig mot akillessenen. 

Overlæret på skoene er laget av såkalt Dyneema-materiale. Et kunstlær-materiale som er strekkfast, men samtidig tilbyr noe elastisitet der det er ønskelig. 

Foran tærne er det funnet rom for en plastbeskytter som omslutter tærne, uten at tåboksen blir trang, samtidig som den vil beskytte skoenes utsatte tåparti. Mange landeveissko lages uten stiv tåbeskytter og blir fort slitt her foran. Hælkappen er også beskyttet av stiv plast på utsiden. 

Boa-snellene på Ares er ikke, som på noen av forgjengerne i Specializeds skohistorie, laget av metall. På Ares har Specialized gått for standard Boa-sneller i plast.

Specialized Ares
DYNEEMA: Der overlæret er perforert er det også elastisk. Ellers er det strekkfast. Foto: Henrik Alpers

Heldigvis er snellene side-spesifikke, slik at du skrur inn mot innsiden av begge skoene for å stramme. Dette føles mer naturlig enn å skru lik vei på begge sko, fordi vi gjerne strammer begge skoene samtidig med begge hender. Da er det enklere å skru begge hendene utover, eller begge hendene innover. 

Skoene er litt krevende å få på, da strømpen inne i skoen ikke lar seg åpne helt. Men med et skohorn er det null problem. Det går også fint uten, med litt fikling. Strømpen er elastisk. Før du strammer til på Boa-snellene er det et poeng å passe på at overlærets forskjellige elementer havner under trådene.

Den ekstra fliken på innsiden av skoen, som skal over vristen, under fliken med Boa-snellen på, kan havne på utsiden av en tråd og forhindre smidig stramming. Det bør være opplagt hvordan disse flikene skal stokkes, men det er greit å være obs på at de kan havne litt feil før du strammer til på snellen. 

Specialized Ares
TITANGJENGER: Gjengeinnsatsene er laget i lett og solid titan. Sålen har luftehull under tærne.

For å løsne skoene trekker du opp Boa-snellene og fortsetter å trekke oppover til trådene er løse nok til at skoene er løse. Trådene har rikelig med lengde til at det kun er strømpen inne i skoen som begrenser hvor lett det er å komme inn og ut av skoen. 

Ønsker du å mikrojustere kan du skru Boa-snellen kneppvis begge veier. Du slipper å trekke snellen opp for så å begynne strammingen helt på nytt. Hakkene i snellen for slakking er litt grovere enn dem for stramming. 

Testskoene i størrelse 44 veier 258 gram per sko. Noe som ikke er lettest, verken på markedet generelt eller i Specializeds sko-utvalg, men likevel ganske så lett. 

De superlette S-Works Exos-skoene til Specialized veier til sammenligning under 100 gram per sko i letteste versjon. 

Specialized sine luftige sommersko S-Works Vent er oppgitt til å veie 230 gram per sko i størrelse 42. 

PLUSS

Komfortable på

Stive

Lette å justere i fart

Ingen gnissing/klemming mot forsiden av ankelen

Beskyttet skotupp

Polstret hælkappe

Body Geometry bra for noen

MINUS

Høy pris

Litt krevende å få på

Body Geometry ikke for alle

Test av Shimano RC1 sykkelsko

RC1 er den rimeligste skoen du får fra Shimano. Ironisk nok blir budsjettvinneren slått av sine egne.

BEHAGELIG: Shimano RC1 er en flott nybegynnersko. Den er behagelig å ha på, og fungerer godt i all sin enkelhet. Foto: Henrik Alpers.
BEHAGELIG: Shimano RC1 er en flott nybegynnersko. Den er behagelig å ha på, og fungerer godt i all sin enkelhet. Foto: Henrik Alpers.
Shimano RC1
  • Pris: 999 kroner veil.

  • Vekt: 275 gram i str. 45

  • Importør: Shimano Nordic

skala
7/10

Sykkelsko i de øverste og nederste prisklassene er forbausende like, det er stort sett i mellompris-segmentet de fleste gjør virkelig gode eller dårlige kjøp.

RC1 er altså Shimanos rimeligste sko, og vi kan si det først som sist: Den fungerer ypperlig for nybegynnere, eller de som ikke ønsker å bruke for mye penger på utstyr. Men legger du 200 kroner mer i potten, får du en solid oppgradering.

Da kan du nemlig kjøpe Shimano RC3, storebroren eller storesøsteren om du vil – der du faktisk får en del mer for penga.

Uansett, tilbake til RC1. Dette er en enkel sko. Den har tre borrelåser som strammemetode, velkjent og velfungerende, uten den største presisjonen. Om du titter på denne i butikken, kommer umiddelbart til å legge merke til at skoen ikke har noen pløs, i stedet er det kun to deler i overlæret som overlapper hverandre. Dette var tidligere forbeholdt toppmodellene, så det er gledelig å se dette også på den aller rimeligste skoen. Kudos til Shimano!

OVERLAPPING: Skoen har ingen pløs, bare to deler overlær som overlapper hverandre. Foto: Henrik Alpers.
OVERLAPPING: Skoen har ingen pløs, bare to deler overlær som overlapper hverandre. Foto: Henrik Alpers.

Selve sålen er laget av kompositt, eller en litt mer avansert glassfiber om du vil. Igjen, det er umulig å måle prestasjon på denne sålen vs. en rådyr og vesentlig stivere karbonsåle, vi konkluderer med god nok.

En ting vi virkelig liker med sålene på denne skoen, er mulighet for justering av klossene i lengderetningen. Du har alltid en viss justeringsmulighet i selve klossen – men det skader ikke med litt til, noe du altså får her.

Dette skoparet kjøpes typisk av nybegynneren, og den kjøpergruppen har ganske mye å finne ut av før de vet akkurat hvor klossene skal sitte. 

Passformen på skoene tør vi beskrive som romslig – du har mer plass i disse skoene enn du har i de dyrere modellene til Shimano.

JUSTERBAR: Skruene til klossene kan justeres i lengderetningen. Foto: Henrik Alpers.
JUSTERBAR: Skruene til klossene kan justeres i lengderetningen. Foto: Henrik Alpers.

Du finner selvsagt toppsko med en romslig passform også, men ikke alle førstegangskjøpere tør å kjøpe rådyre sko som oppleves som stive, stramme og trange. Lengden på denne og de dyrere skoene fra Shimano er like i alle størrelser – men selve skoen er altså romsligere. Dette gjelder både i bredde, høyde og rundt hælen.

La oss oppsummere. RC1 er en helt standard og enkel nybegynnersko fra Shimano. Den koster 999 kroner, en fin inngangssum for mange. Den gjør det den skal, men absolutt ikke noe mer. Vi anbefaler deg å tørre å bruke 200 kroner til, da får du Shimano RC3 i stedet. Det mener vi er en langt flottere sko.

VURDERING
Totalinntrykk
Valuta for pengene
PLUSS

Komfortabel

God løsning med pløsen

Gode justeringsmuligheter for klossene

MINUS

Den 200 kroner dyrere RC3 fremstår som et bedre kjøp

Liten hælkloss blir fort slitt

Er ikke så god å gå på

Test av Giro Regime sykkelsko

Giro Regime er toppmodellen av Giros sko uten ren karbonsåle. Kan den hamle opp med dyrere modeller fra de andre konkurrentene?

SEMIPROFF: Giro Cadet har to boasneller og tett passform. Foto: Henrik Alpers.
SEMIPROFF: Giro Cadet har to boasneller og tett passform. Foto: Henrik Alpers.
Giro Regime
  • Veil. pris: 2 599 kroner

  • Vekt: 275 gram i str. 45

  • Farger: Tilgjengelig i svart, hvit og rød

  • Importør: Ultimate Nordic

skala
7/10

Det er lenge siden du kunne kjøpe en toppmodell til 2 599 kroner, som er veilprisen på Giro Regime i dag.

I stedet for å la sko bare bli dyrere og dyrere, er Giro et av mange merker som lager sko med samme egenskaper som toppmodellene – med bruk av rimelige materialer.

På Regime betyr det at karbonsålen er byttet ut med en blandingssåle av karbon og kompositt. Overlæret er ikke like eksklusivt som på toppmodellene, og BOA-snellene som brukes til stramming er også av den enkle sorten.

Det betyr at de kan strammes med fin presisjon, men ikke slakkes. Da må du løsne dem helt, og så begynne strammingen på nytt igjen.

Men hvor bra er de sammenlignet med en toppmodell, og hvor bra er de som en sko til 2599 kroner?

OPPGRADERT: Regime har sålen lengst til høyre. Den gir noe støtte under fotbladet og rundt hælen.
OPPGRADERT: Regime har sålen lengst til høyre. Den gir noe støtte under fotbladet og rundt hælen.

Giro Regime har i følge tallene en dobbelt så stiv såle som den rimeligste modellen i serien, Stylys. Cadets såle er målt til 120 Newton per mm. Sålen er den samme glassfibersålen som vi finner i de to rimeligste modellene, men sålen er i tillegg karbonforsterket.

Men den største forskjellen ligger helt klart i strammemekanismen. To boa-hjul gjør underverker for at skoen skal sitte så tett som overhodet mulig på foten.

Men er det virkelig så stor forskjell på to strammehjul og tre borrelåser?

Det enkle svaret er ja. Om du bare har prøvd borrelåssko tenker du kanskje ikke mye over det, men strammehjul gjør det mulig å stramme skoen akkurat så stramt som du vil ha det.

LETT BLANDING: Sålen på Giro Regime er laget av en blanding av karbon og kompositt. Foto: Henrik Alpers.
LETT BLANDING: Sålen på Giro Regime er laget av en blanding av karbon og kompositt. Foto: Henrik Alpers.

For enkelte er det ikke verdt oppgraderingen, men mange trives godt med en litt tettere passform, eller at en sko omslutter foten omtrent som en sokk gjør.

Et element du også bør få med deg, særlig om du er av typen som sliter med å få klossene til å sitte akkurat der du vil, er at Regime har gode justeringsmuligheter. På mange sko sitter festepunktene til klossene fast i sålen, men på Regime kan du flytte disse både fremover og bakover. Faktisk har du så mye som fem mm å gå på. Ikke alle trenger dette, men det er en fin mulighet.

Vi noterer oss at disse skoene kommer med en oppgradert innersåle. Innersålen har noe støtte rundt hælen, samt noe oppbygning under fotbuen. Dette gjør at foten ligger noe mer stabilt i skoen, men ikke like mye som en skikkelig god såle.

Om vi skal oppsummere skoene: To boasneller gir god stramming, og skoen slutter tett og fint rundt foten. Dette kan vi like. Vi synes Giro er litt gjerrige på denne skoen. En litt finere innersåle kunne løftet inntrykket vesentlig. Skoene er gode å ha på, men i konkurranse med mange andre i samme prisklasse har de litt lite å fare med.

VURDERING
Totalinntrykk
Valuta for pengene
PLUSS

Gode justeringsmuligheter for klossene

Stiv såle - skal du finne noe sammenlignbart må du ellers over på rene karbonsåler

To boasneller gjør at overlæret omslutter foten tett

MINUS

Vi synes prisen er for høy

Test av Giro Cadet sykkelsko

Giro Cadet er en oppgradert innstegsmodell til landeveissykling. Men hvor god er sykkelskoen, i sin prisklasse omtrent midt på skalaen?

PASSE STRAM: Giro Cadet kommer med ett BOA-strammehjul og en borrelås. Foto: Henrik Alpers.
PASSE STRAM: Giro Cadet kommer med ett BOA-strammehjul og en borrelås. Foto: Henrik Alpers.
Giro Cadet
  • Veil. pris: 1 749 kroner

  • Vekt: 280 gram i str. 45

  • Farger: Tilgjengelig i svart, hvit og rød

  • Importør: Ultimate Nordic

skala
6/10

Giro Cadet er mellomprismodellen til Giro. Dette er en sko for deg som kanskje er ny i landeveissporten, eller som bare ønsker en litt finere modell enn de enkleste modellene på markedet.

Giro Cadet har en pris på 1 749 kroner, så her er det med andre ord mye å forvente.

Særlig om vi sammenligner den direkte med lillebroren Giro Stylus, som du får for bare 1 199 kroner.

Men hva mer får vi på en Giro Cadet, enn en Giro Stylus?

MIDT PÅ TREET: Giro Cadet i midten, flankert av den supre innstegsmodellen Stylus, og storebror Regime. Foto: Henrik Alpers.
MIDT PÅ TREET: Giro Cadet i midten, flankert av den supre innstegsmodellen Stylus, og storebror Regime. Foto: Henrik Alpers.

Vi må være ærlige å si at for 549 kroner, får vi ikke en voldsom oppgradering, i hvert fall oppleves det ikke slik.

Giro Cadet har en marginalt stivere såle enn lillebror. Denne sålen er målt til 80 Newton per mm. Men hvor stor forskjell er det skoene i mellom? De virker jo alle pinne stive sånn uansett? Cadet er altså 20 nm stivere enn den enkleste modellen, uten at vi kan si det ene eller det andre er bedre.

Den største forskjellen på denne og lillebror Stylus, ligger i strammingen. På Giro Cadet har vi ett boa-strammehjul øverst på vristen. Dette gir mulighet for en nesten trinnløs stramming, som vil være både tettere og mer presis enn den enkleste modellen.

MIDT PÅ TREET: Sålene til Giro Cadet er mellomstive, men mer enn stive nok for en vanlig mosjonist. Foto: Henrik Alpers.
MIDT PÅ TREET: Sålene til Giro Cadet er mellomstive, men mer enn stive nok for en vanlig mosjonist. Foto: Henrik Alpers.

Vær klar over at strammehjulet er av den enkle sorten. Det betyr at om du overstrammer, må du løfte boasnellen, og så begynne strammingen helt på nytt. Du kan med andre ord ikke løsne hakk for hakk, på samme måte som du strammer.

Til slutt tar vi en titt på innersålen. For å gjøre lange sykkelturer mer behagelig er det vanlig å bruke en innersåle som støtter opp under fotbuen. Både denne skoen og den rimeligere Stylus-modellen har en enkel innersåle, som mange trolig vil erstatte med en såle med mer støtte.

Oppsummert? Den eneste praktiske forskjellen på denne og den enkleste modellen til Giro, er altså strammehjulet. Om det er verdt å betale 549 kroner ekstra for dette må være opp til deg å avgjøre, vi er bittelitt nølende. Hadde vi hatt to strammehjul, ville vi opplevet dette som en bedre sko.

LITT GJERRIG: Sålen i midten tilhører Cadet. Det er samme, enkel såle som i Stylus, men vi kunne ønske oss en mer forseggjort innersåle. Foto: Henrik Alpers.
LITT GJERRIG: Sålen i midten tilhører Cadet. Det er samme, enkel såle som i Stylus, men vi kunne ønske oss en mer forseggjort innersåle. Foto: Henrik Alpers.
VURDERING
Totalinntrykk
Valuta for pengene
PLUSS

Godt overlær

BOA-stramming gir tett og god passform

MINUS

Kunne ønsket oss BOA-snelle på hele foten

Vi synes prisen er for høy

Test av Giro Stylus

Giro Stylus er innstegsmodellen til Giro på landevei. Den enkle og rimelige skoen er forbausende god i sitt segment.

LV_anbefaler
Giro Stylus
  • Veil. pris: 1 199 kroner

  • Vekt: 292 gram i str. 45

  • Farger: Tilgjengelig i svart, hvit og rød

  • Importør: Ultimate Nordic

skala
8/10

Giro Stylus koster 1 199 kroner, og er en av de rimeligere landveisskoene vi har på markedet. Men så fort den er spent på foten, er det lite som minner om en billig sko.

Vi kan ta et stort pluss med en gang: Skoen består av få paneler, slik at det som er av gnagende sømmer, samt områder som kan gå opp i limingen, er så godt som eliminert. Dette er ikke vanlig for sko i denne prisklassen.

Giro Stylus har tre borrelåser som strammemekanisme. Borrelåser fungerer greit til stramming, skoen sitter så tett som du vil ha dem og de er i tillegg enkle å justere i fart. Borrelåser gir deg kanskje ikke den voldsomme presisjonen i strammingen, men dette er ikke noe en begynner å tenke på før en har syklet i virkelig mange år.

ENKEL OG GREI: Sålen på Giro Stylus er laget av en stiv plasttype. Dette fungerer mer enn godt nok. Foto: Henrik Alpers.
ENKEL OG GREI: Sålen på Giro Stylus er laget av en stiv plasttype. Dette fungerer mer enn godt nok. Foto: Henrik Alpers.

Ulempen med borrelåser er at de kanskje har noe begrenset levetid. Om du sykler ofte, er det ikke uvanlig at borrelåsen er slitt ut lenge før resten av skoen er det. Det er ikke slik at dette skjer i løpet av en sommer, det er snakk om mange tusen kilometer.

Men ha det i bakhodet. Sykler du mye, og har planer om å ha en slik sko i mange år, bør du vurdere sko som har strammehjul fra BOA, eksempelvis Giro Regime.

Stylus har en såle som er målt til en stivhet på 60 Newton per mm. Akkurat hva dette betyr sier oss ganske lite. De fleste merker opererer med en eller annen «stivhetsindeks» på skoene sine, men all den tid det ikke finnes objektive standarder blir dette fort bransjeprat. Vi konkluderer med stivt nok.

Fordi: Vi klarer ikke på noe som helst vis å måle hva en stivere såle gjør for effekten. Vi har ikke grunnlag for å si at en sko med en stivere såle gjør at du sykler fortere. Om vi sammenligner skoen direkte med rådyre toppsko er stivhetsforskjellen merkbar, men om det gir utslag i annet enn opplevelse kan vi ikke tallfeste.

ENKEL: Stylus har sålen du ser helt til venstre. Dette er en enkel såle, uten støtte til fotbue eller hæl. Foto: Henrik Alpers.
ENKEL: Stylus har sålen du ser helt til venstre. Dette er en enkel såle, uten støtte til fotbue eller hæl. Foto: Henrik Alpers.

Det viktigste av alt når du kjøper sko, er at de passer din fot. Passform trumfer det meste, og om en borrelåsmodell passer best, er dette enkelt og greit den skoen du skal ha. Giro er et amerikansk selskap, der passformen er normal+.

Mange nybegynnere foretrekker mykere sko, mange langdistansesyklister gjør også det samme. Til og med enkelte proffer har gjennom årenes løp foretrukket annet enn de aller stiveste skoene.

For å gjøre lange sykkelturer mer behagelig er det vanlig å bruke en innersåle som støtter opp under fotbuen, samt rundt hælen. Stylus har en helt enkel innersåle, som minner aller mest om en lefse. Erfarne syklister vil nok bytte ut denne, mens for enkelte fungerer det greit nok.

Det er først på de dyrere toppmodellene vi finner en såle med merverdi. På toppmodellene kan du bytte ut innlegg under sålen, slik at det kan tilpasses høyden på vristen. Ikke alle føler behov for såler med støtte. Enkelte går også til ortoped eller andre spesialister for å få en ytterligere tilpasset såle.

Giro Stylus er en svært god innstegssko. Funksjonen er topp, og overflatematerialet er av det samme som vi finner på langt dyrere toppmodeller.

VURDERING
Totalinntrykk
Valuta for pengene
PLUSS

Topp overlær

Få sømmer og limepunkter

MINUS

Borrelåser slites fortere ut enn resten av skoen

Kan ikke bytte hælkloss

Allerede abonnent? Logg inn her

Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.

Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå. 

Velg mellom rent digitalt abonnement eller abonnement som også inkluderer Norges beste sportsmagasin, Fri Flyt.

Bestill abonnement på landevei.no og få tilgang til artikkelen.