Skal du sykle landevei og grus i høst trenger du klær som takler skiftende vær, regn, kulde og sol om hverandre. Dette er jakker og bukser vi bruker når vi sykler i regn, mørke, kulde og skarpe høstdager.
GODT KLEDD: Du bør ha et lite utvalg spesialplagg for komfortabel sykling nå i høst.
Lesetid: 10 minutter
Sykkelklær er de mest spesialiserte sportsplaggene på markedet. De skal takle mange krav. De skal holde deg varm og tørr, men også sikre at du ikke blir klam og svett. De bør sitte trangt for ikke blafre og bremse. De bør være mulig å ta av og på i fart og ta liten plass slik at du kan stappe dem i en lomme ved behov.
Det er lurt å kle seg i flere tynne lag, snarere enn to tjukke. Da kan du tilpasse antrekket underveis på turen.
Innerst mot kroppen – plagg for å holde deg tørr
Ullsokker
Selv de beste skotrekkene på markedet vil slite med å holde deg tørr på beina i regnvær. Vann vil sprute opp gjennom skruehullene til skoklossene, eller lure seg inn i skoene andre steder. Med ullsokker i sykkelskoene holder du deg varm på beina selv når du blir våt.
Ullsokker trenger så klart ikke å være mormors hjemmestrikkede raggsokker. Det finnes flust av supertynne ullsokker som ikke tar større plass i skoene enn cool-maks-sokkene du bruker om sommeren.
Sokker med litt nylon i veven vil ofte vare litt lengre enn rene merino-sokker. Poenget er bare å ikke være redd for å bruke en hundrelapp ekstra på sokker til sykkelgarderoben.
Ull-undertrøye
Akkurat som med ullsokker vil en ulltrøye innerst mot huden holde deg varm selv når du blir vått. Er det en ting som er sikkert når du sykler om høsten så er det at du vil bli våt. Regner det vil vann trenge inn uansett hvor tett jakke du har. Det vil sprute oppover ryggen og det vil renne vann nedover nakken.
I tillegg puster regnjakker dårligere enn luftigere plagg, selv om de laget av dyre pustende membraner. Dette gjør at du gjerne blir litt svettere enn ellers. Er du våt av svette blir du fort kald når du stopper for en kaffe eller en punktering.
Det vil også føles mye kaldere å åpne jakka i motbakkene hvis du er våt innerst. Da ender du opp med å ventilere mindre og du blir enda svettere. Flere av de gjevere klesmerkene lager tynne, myke og kløfrie undertrøyer i ull. Tar du godt vare på den vil den vare lenge.
Ulltrøyer lukter også mye mindre vondt enn polypropylen og polyester-trøyer.
Hvis du er gira på å klare deg uten jakke eller vindvest kan en vindtett undertrøye gjøre nytten. Kanskje er dette mest aktuelt for kalde ritt og raske turer der du ikke ønsker at en vest eller jakke kan blafre i vinden og stjele watt og sekunder.
Foret sykkelshorts
En foret sykkelshorts bør være en del av enhver nordmanns sykkelgarderobe. Du kan bruke den flere måneder i året enn den luftige italienske sommerbuksa, og den øker komforten på turer i kjølig vær betraktelig.
Selv om turene på høsten kanskje blir noe kortere enn de flotte sommerturene betyr det ikke at du bør spare inn på buksekomfortene og rumpepolstringen. Når du sykler i vått vær er det ekstra viktig med en bukse med en god rumpepute, da vann, grus og søle øker friksjonen øverst på lårene og rundt rumpa. En god pute er derfor enda viktigere enn på sommeren.
Vi har tidligere testet flere gode sykkelshortser med for og kan anbefale flere av disse. Er du ekstra lang i beina kan en av modellene med forlengede bein være et godt alternativ. Assos har siden vår forrige test av forede bukser lansert deres nye topp-bukse S9 i foret variant.
En foret sykkelbukse må også ha enda bedre lårgrep enn sommerbukser da du ofte kommer til å bruke denne buksa med løse beinvarmere. Godt med silikonstriper eller prikker under lårstrikken er lurt. Vær også obs på at selene ikke bør være alt for stramme. Husk at du kanskje kommer til å ha ett eller to litt tjukkere kleslag under denne buksa.
Kne/Beinvarmere – eller Løse bein som mange kaller det
Disse gjør om sykkelshortsen til langbukse på en superpraktisk måte. De er lette å ta av og på hvis det plutselig blir varmt i været og de gir passe med overlapp under sykkelshortsen så du holder deg varm på lårene.
Du kan velge om du vil ha lange beinvarmere, eller om du klarer deg med knevarmere. Husk at knevarmerne bør være såpass lange at de går fra midt på låret til midt på leggen. Du ønsker ikke at de skal stoppe i knehasene, eller bare så vidt overlappe med shortsen.
Knevarmere kan varme like godt over knærne og lårene som lange beinvarmere, men du slipper overlapp over sokker og under skotrekkene. Knevarmerer gir litt mer følelsen av raske bein enn lange beinvarmere, og vil ikke bli like tunge og våte ved sykling i regnvær.
Knevarmere har sin idealtemperatur mellom 20 og 5 grader. Lange beinvarmere mellom 15 og 0 grader. Du får både kne- og beinvarmere med vannavstøtende overflate og med vindtett membran, disse kan fungere enda bedre i dårlig vær enn vanlige varmere.
Lag nummer to – isolasjon og varme
Lang sykkelbukse
Når det blir ekstra kald, eller det regner ekstra tett vil en langbukse holde deg varmere enn kortbukse og løse beinvarmere. Mange langbukser har også vannavstøtende overflate for bedre komfort i regn. Mange vil foretrekke at langbuksa ikke har egen pute i rumpa og heller bruke favoritt-shortsen under langbuksa.
Akkurat som med sykkelshortsen er det kritisk at også langbuksa har gode seler. Buksa må sitte tett i skrittet for at den ikke skal skape ubehag.
Er det ekstra kaldt kan en foret shorts under langbuksa gi deg ekstra varme. Med langbukse utenpå shortsen får du dobbelt stoff over lårene og rumpa, dette er de stedene som er mest utsatt for regn og kulde når du sykler.
Synes du det blir klumpete med dobbelt lag rundt rumpe og lår får du lange sykkelbukser med pute i rumpa. Vær obs på at det er ekstra viktig at disse sitter godt på. Er de for trange over knærne eller rundt leggene vil det føre til at puta ikke sitter godt nok mot baken og du vil lettere få sår og plager her.
Du må også vaske en bukse med pute etter hver gangs bruk for å unngå bakterier i puta. En lang bukse uten pute kan brukes flere ganger mellom hver vask da du skifter ut shortsen under.
Langermet sykkeltrøye
På tørre dager uten altfor kald vind kan en litt tjukk langermet sykkeltrøye og en vindvest være det perfekte antrekket. Da får du luftet ut på armene så du unngår å bli for varm, samtidig som du holder deg passe varm på overkroppen.
Langermede sykkeltrøyer finnes i mange varianter fra helt tynne aero-plagg til sommerbruk, til tjukke trøyer med en viss vindtetthet bygd inn. Lommer på ryggen gjør at du får med deg det du trenger og har et sted å stæsje vesten hvis det skulle bli varmt.
Buff
Det spanske plagget har tatt verden med storm. Det vi tidligere kalte hals har mange bruksområder. En Buff i halsen varmer godt og tetter også godt øverst i jakka. Du kan også bruke Buff som lue under hjelmen. Klipper du en i to har du både lue og hals. Du får slike kastet etter deg nesten overalt.
Tynn hjelmlue
Du kan godt bruke en Buff her, men egen hjelmlue kan være litt varmere. Noen er laget i ull, andre har vindtett front. Noen begge deler. Pass på at den passer under hjelmen, uten at du får hodepine av at det blir for trangt.
Ytterst – beskytter deg mot regn og vind
Foret vindvest
En vindvest bør alle ha, men en litt tjukkere vest som også isolerer er også digg på de dagene da det er litt kjølig. Kombinert med langermet trøye er dette et allsidig plagg som lar deg lufte ut godt i klatringene, men likevel gjør deg komfortabel når det blir kaldt i utforbakkene.
Skal du sykle i regnvær må du ha en regnjakke, den trenger ikke å være av svinedyr Gore Tex, men den bør være vanntett og pustende. Du kommer til å bli våt når du sykler i striregn, men med en god regnjakke utsetter du det i det lengste.
En regnjakke beskytter også godt mot sur vind og lar deg bygge opp litt varme på innsiden. Velg en regnjakke som lar deg lufte ut ved behov. Gjerne med lufteluker på ryggen. Åpne også gjerne jakka i klatringene for å unngå og bli gjennomsvett.
Foret jakke
Den forede sykkeljakka er superpopulær blant veteraner i Italia og også på langturer i norske sykkelklubber. Er det skikkelig kaldt kommer du ikke utenom en foret jakke, men en tjukk jakke er vanskelig å tilpasse endringer i temperatur og tempo.
De tjukke jakkene egner seg best på rolige langturer der det også går rolig i klatringene. Du ønsker ikke å bli gjennomsvett her.
Mange tynnere lag er som regel bedre for å kunne tilpasse antrekket underveis, men er det stabil temperatur og du tar det pent, kan en god og tjukk jakke være veldig deilig.
Vindtette hansker
Hansker er viktig for at du ikke skal bli kald på hendene. I plussgrader trenger de ikke å være så tjukke, men det er lurt at de er vindtette. Selv om Defeet og andre vantelignende klassikerhansker fungerer overraskende godt i temperaturer på pluss-siden av null.
Det finnes hansker med eget vindtett trekk som lagres i en lomme på håndbaken. Fine i vekslende vær. Blir det vått bør du unne deg tjukkere hansker i neoprenlignende materiale.
Neopren-hansker
Neoprenhansker sitter stramt og gir godt grep på styret. De holder deg varm, også når de blir våte. Men egner seg ikke i minusgrader. Da risikerer du at hånda de blir innkapslet i is.
Vinterhansker
Er du frossen på hendene kan det være du må ty til vinterhansker også på høsten. Disse er gjerne vind og vanntette og har fôr i kunstfiber. Noen blir fort ganske klamme hvis du sykler mye oppover og kan være vanskelig å få på seg hvis du først tar dem av.
Skotrekk
Skotrekk er et must om høsten. Disse trekkes utenpå skoene og beskytter både dem og føttene dine mot vann, vind, søle og kulde.
Er det tørt både i lufta og på veien kan du kanskje klare deg med noen vindtette skotrekk, eller skotrekk i strikket polyesterstoff, men er det vått på veien og regn fra oven må du ha skotrekk i vannavvisende og varmende neopren.
Utviklingen på skotrekk sto lenge stille, men de siste par årene har det kommet skotrekk uten glidelås bak og som går lengre oppover leggen. Disse forhindrer at vann renner nedover leggen og innenfor skotrekkene, eller gjennom glidelåsen.
Glidelås gjør også skotrekk stive og klumpete og de kan ofte gnage både mot legg, sko, krank og ramme.
Skotrekk uten glidelås må tas på litt annerledes enn skotrekk med glidelås eller borrelås. Du må trekke skotrekkene oppover leggene før du tar på deg skoene. Deretter trekker du skotrekkene ned over skoene og fester dem under skoene med borrelås. Skotrekk gjør også at skoene dine holder seg fine lenger.
Har du lange skotrekk kan du kanskje klare deg med løse knevarmere i stedet for beinvarmere.
Briller
Sykkelbriller kan kanskje ikke regnes som et plagg, men det er viktig med briller når det er kaldt og når det regner. Briller beskytter øynene mot vannsprut og de beskytter mot kulde. Bruk gjerne klare glass, så kan du også ha på deg brillene når du sykler i mørket med lykt.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.