Sykkellykter for landevei og gravel - Best i test 2022

Nå er høsten og vinteren her: Dette er våre favorittlykter

Skal du sykle i mørket må du ha sykkellykter. Det er helt nødvendig med lykt på sykkelen både for å se og bli sett i mørket, og det er i tillegg påbudt. Landevei sykler hele året og har alltid en lykt på sykkelen. Her er våre favoritter til grus- og landeveissykling.

test av sykkellykter 2022 beste lykt sykkel
SE ELLER BLI SETT? I dag finner du lykter til alt, enten du sykler langs opplyste landeveier eller i bekmørke skoger. Foto: Lezyne.

En god sykkellykt er en investering vi virkelig anbefaler. Det gjør ikke bare at du holder deg synlig i trafikken enten om du trener eller pendler til jobb, men det forlenger også sykkelsesongen.

Om det er enten landevei eller gravel (grus), eller på piggdekk, kan du trene utendørs hele året.

Det er imidlertid et lite hav av lykter til sykling på markedet, og det er mange spesifikasjoner og funksjoner. Noen har veldig høy lumen, andre lavere.

Men selv om en lykt har veldig høyt antall lumen (lysstyrke), kan det være den fungerer dårlig i praksis. Ekspertene i Landevei har gjort omfattende testing av lykter, både i byen, på landeveien og på grusen i marka, og har svaret på hvilken sykkellykt som er best.

Vi har funnet ut at det finnes flere gode, styremonterte lykter til under 2 000 kroner. Alle disse kan lades opp fra USB-porten på datamaskinen din på kontoret, eller med ladekontakt i veggen. 

Lykten Lezyne Mega Drive 1600 XXL er en testvinner hos oss. Den har kraftig lys og lang batteritid. Du kan også tilpasse hvilke lysnivåer du ønsker å veksle mellom i en egen, enkel mobilapp. Sykkellykten er kompakt, uten eksternt batteri og har gir mye for pengene.

Er du opptatt av å ha styret helt fritt vil vi anbefale Syncros Nanaimo. Den er oppgitt til å ha 1200 lumen lysstyrke, men lyset oppleves mye sterkere. Bare vær obs på at det er litt krevende å vite hvor mye batteri du har igjen.

Gigantprodusenten Specialized sin Flux 1250 har også sterkt lys. To LED-pærer ved siden av hverandre gir god spredning og lang stråle i ett. Styrefestet er forbilledlig solid og slankt. At du kan montere lykten under og foran styret gjør Specialized Flux 1250 til den beste lykten å bruke i kombinasjon med sykkelcomputer montert i foran-styre-feste. 

Av de kompakte lyktene uten eksternt batteri er det noen som skiller seg ut med høy byggekvalitet,

Lykteprodusenten Niterider har også kraftige styremonterte lys. Deres Lumina Max 2000 er en av de sterkeste kompaktlyktene vi har testet. Den er laget i ganske lett fiberplast og klikkes lett av og på styrefestet. Dessverre er denne også dyr og har kort batteritid på maks styrke. 

Når det gjelder lykter til under 1000 kroner er Bontragers Ion 800 en av våre favoritter. 

I denne prisklassen er Lezyne Drive 800 XL  og Specialized Flux 900 også gode lykter som minner om sine dyrere storesøsken, men med noe svakere lys og lavere pris. 

Exposure spesialiserer seg på lys i en enhet, også de ekstra kraftige til stisykling. Den lille Exposure Sirius MK7 er en av de aller letteste og kraftigste lyktene vi har testet til 1000 kroner. 

I Tyskland er det strenge regler om hvor sterke sykkellys kan være i trafikken. De må også ha en stråle som er begrenset i overkant. I Norge har vi ikke slike regler. Samtidig er det viktig å montere lykten slik at den ikke blender andre syklister, bilister og fotgjengere unødvendig.

Alle lyktene kan også raskt justeres ned i styrke mens du sykler. Dette er også lurt å gjøre for å spare på batteriet.  Supernova Airstream 2 er den eneste lykten i denne testen som følger de tyske STv Zo-reglene for sykkellykter.

Husk også at det er påbudt med rødt lys bakpå sykkelen etter mørkets frambrudd. Et rødt blinklys bakpå kan også være lurt på dagtid.

Test av Lezyne Mega Drive 1600 XXL

Lezyne Mega Drive 1600 XXL er en stor og kraftig lys med et solid og enkelt styrefeste. Sykkellykten gir mye for pengene og er en testvinner hos Landevei.

KRAFTIG OG SMART: Lezyne Mega Drive 1600 XXL kombinerer kraftig lys med god batterikapasitet og smart programmeringsfunksjon. Foto: Øyvind Aas
KRAFTIG OG SMART: Lezyne Mega Drive 1600 XXL kombinerer kraftig lys med god batterikapasitet og smart programmeringsfunksjon. Foto: Øyvind Aas
LV_best_i_test
Lezyne Mega Drive XXL 1600
  • Pris: 1 399 kroner

  • Vekt: 228 gram

  • Oppgitt styrke: 1 600 lumen

  • Lader: Micro USB

  • Batterivarighet på maks: 1.45 timer

skala
9/10

Strikkefestet på Lezyne-lykten fungerer bra både på runde og ovale styrer. En ekstra gummisal gir ekstra godt grep rundt runde styrer. Uten denne sitter lykta solid på aerostyrer. Strikken er veldig solid og relativt enkel å hekte stramt på plass slik at lykta ikke beveger seg på styret under sykling.

Styrefestet tillater vridning sideveis. Både for lettere å hekte på strikken og også for å sentrere lysstrålen foran sykkelen.

Lezyne-lykta har god batterikapasitet og et av testens aller kraftigste lys. En av lyktas spesial-funksjoner er at den kan kobles opp med en egen mobil-app. Alt har app-er i disse dager, ikke alle tilfører noe nyttig, men Lezynes app gjør det. 

MED BLÅTANN:  Lykten kobles lett til en mobil-app som lar deg bestemme lysnivåer, rekkefølge og sjekke batteristatus. Foto: Øyvind Aas
MED BLÅTANN:  Lykten kobles lett til en mobil-app som lar deg bestemme lysnivåer, rekkefølge og sjekke batteristatus. Foto: Øyvind Aas

I appen kan du velge antallet nivåer du ønsker tilgjengelig i lykta. Du kan også stokke rekkefølgen på disse slik at du får akkurat de lysnivåene du ønsker deg til den syklingen du bedriver. Tre LED-pærer gir veldig god lysstråle, som både lyser nært og fjernt på en gang for trygghet i fart. 

Til grussykling ønsker vi for eksempel og raskt kunne veksle mellom maks lys og et lavere nivå for best utnyttelse av tilgjengelig batteritid.  I appen kan vi da velge å ha kun to lysnivåer tilgjengelig slik at hvert trykk på lyktas eneste knapp veksler mellom disse. 

STOR: Lezyne Mega Drive 1600 XXL er en ganske stor lykt. Den er likevel kompakt på styret. Foto: Øyvind Aas
STOR: Lezyne Mega Drive 1600 XXL er en ganske stor lykt. Den er likevel kompakt på styret. Foto: Øyvind Aas

Ønsker du flere nivåer, eller et ekstra nivå med dagblinking for best mulig synlighet i trafikken kan du enkelt legge til det i syklusen. 

Lezyne-lykta har kun en enkelt knapp. I denne er det også farger som forteller om hvor mye batteritid du har igjen. Ønsker du batteritiden oppgitt mer nøyaktig får du dette i den tilkoblede appen. Her får du batteritiden mer nøyaktig med et batteriikon som viser mengden gjenværende strøm. Du kan også bruke appen til å veksle mellom lyktas nivåer, hvis du av en eller annen grunn skulle foretrekke dette over den lett tilgjengelige knappen. 

KRAFTIG: Lezyne Mega Drive XXL 1600 har kraftig lys og er lett å programmere. Foto: Øyvind Aas
KRAFTIG: Lezyne Mega Drive XXL 1600 har kraftig lys og er lett å programmere. Foto: Øyvind Aas

Lezyne-lykta er veldig solid, men er også ganske tung. Den sitter tett og godt på styret. Festet tillater også litt rotering av lykta sideveis. Dette gjør det lettere å feste styrestrikken, men kan også brukes for å sentrere strålen best mulig. 

Prisen på Lezyne-lykta gjør den til et suverent kjøp for deg som er på utkikk etter en kraftig lykt uten separat batteri, enten for å bruke på asfalt og gravel-sykkelen alene, eller sammen med en kraftigere hodelykt eller annen styrelykt på terrengsykkelen. 

VURDERING
Lysstyrke:
Brukervennlighet:
Totalinntrykk:
PLUSS

Kraftig lys

Programmerbar i app

Allsidig styrefeste

Lang batterivarighet

Bra verdi for pengene

MINUS

Ganske tung og stor på styret

Test av Syncros Nanaimo sykkellykt

Syncros Nanaimo imponerer med kompakt størrelse og kraftig lys. Den lar seg feste både under og foran styret slik at den ikke er i veien for computeren.

Syncros Nanaimo sykkellykt
KLOSS: Syncros Nanaimo er firkantet og kompakt. Den lyser sterkt og lenge.
Syncros Nanaimo
  • Pris: 1 600 kroner

  • Vekt: 244 gram m/styrefeste

  • Oppgitt styrke på maks: 1 200 lumen

  • Batteritid på maks: 1.30 timer

  • Lysnivåer: 1 200 lm, 800 lm, 400 lm, 200 lm blink, 100-600 lm m/blink. 

  • Lader: USB-C

  • syncros.com

skala
8/10

Syncros sin helt nye lykt kan minne litt om Specialized Flux 1250 i utforming. Den har da også omtrent samme oppgitte lysstyrke. 

Syncros sin lykt har også den to LED-pærer. Disse har forskjellige reflektorer og diffuser på glasset slik at de gir ulik spredning av lyset. 

Som Specialized Flux, festes også Nanaimo foran eller under styret med et styrefeste med en fleksibel arm. Du kan plassere lykten både over, rett foran og tett under styret med det medfølgende festet. 

I praksis har Syncros-lykta vesentlig kraftigere lys enn Specialized Flux 1250, til tross for at Syncros oppgir 1200 lumen som maksstyrke. Syncros-lykta imponerer med kraftig og klart lys med god spredning. Faktisk matcher lyset nesten Lezyne XXL 1600-lykta vi også har testet. 

Sammenligning av Syncros Nanaimo, Lezyne Mega Drive 1600 XXL og Specialized Flux 1250
SAMMENLIGNING: Fra venstre: Syncros Nanaimo, Lezyne Megadrive 1600 XXL, Specialized Flux 1250

Se sammenligningsbildene over.

Festearmen klipses lett fast i selve lykta ved at to tenner stikkes ned i kjøleribbene og låses fast med en fjærbelastet mekanisme. Denne åpnes enkelt med en knapp på siden av lykta. 

Lykta er en del større enn Specialized Flux, men festet og lyktas fasong gjør den enkel å montere på en måte som ikke kommer i konflikt med bremseslanger, girvaiere eller sykkelcomputer. Festet kan monteres både på venstre og høyre side av styret. Lykta kan også monteres begge veier, uten at det påvirker funksjonen. 

Syncros Nanaimo sykkellykt
UTE AV VEIEN. Det er digg at lykta kan sitte helt ute av veien under styret.

Vi har tenkt at siden med ladeporten bør peke opp, men denne er godt beskyttet av en tettsittende gummiflapp. 

Et irritasjonsmoment er den løse gjengeinnsatsen i styrefestet. Denne roterer rundt i festet sitt og kan lett falle helt ut. Den gjør det vanskelig å treffe gjengene rett med festebolten, og vil være lett å miste både ute i terrenget og i sykkelboden. 

Syncros Nanaimo sykkellykt
LØSE GJENGER: Det svarte, runde gjengestykket helt inne ved styret sitter løst i festet.

Med ladeporten opp havner av og på-knappen på lyktas venstre side. I denne knappen er det også et farget lys som indikerer gjenværende batteri. Dette lyset er veldig lite synlig i seg selv og nesten umulig å se fra vanlig sykkelposisjon. Det lyser kun i noen sekunder etter at du har trykket på knappen.

Blått lys er for autonivået. Grønt lys er for de resterende nivåene med fullt batteri. Lyset skifter etter hvert til oransje og rødt, uten at dette er synlig fra der vi sitter på sykkelen. 

Syncros Nanaimo sykkellykt
KRAFTIG FESTE: Det er enkelt å klipse lykten inn og ut av selve festearmen.

Auto-nivået, der lykta skal justere lysstyrken etter lysnivået i omgivelsene, er kjennetegnet av at selve lyktelyset blinker med et lite blink hvert 2. sekund. Dette lysnivået gir både dagblink og fast lys i ett, men makslyset her er på bare 600 lumen. Ikke nok til mørke grusveier. 

Syncros oppgir at lykta kan lyse i opptil 16 timer i dette nivået. 

Ladetiden er oppgitt til 6.30 timer, men dette kan påvirkes av typen USB-C-ladekontakt som brukes. 

Syncros Nanaimo sykkellykt
FULL SPREDNING: Nanaimo lyser både langt og bredt, uten mørke punkter

Syncros-lykta er den lykta vi har prøvd som er mest ute av veien på styret. Vi digger plasseringen under og foran styret. Dette gir også et lavt lys som ikke blender motgående trafikk i særlig grad. Lykta er likevel ikke StVZO-godkjent, hvis det betyr noe for deg. Lyset har god spredning og ganske lang spot. 

Lysstyrken på maks oppleves også som mer enn god nok til grussykling i mørket. Ønsker du å veksle mellom to nivåer må du gjennom hele lista med nivåer for å komme fra nest sterkeste til sterkeste, eller fra sterkeste til auto. Auto-innstillingen gir bare halv lysstyrke på maks - ikke nok for de raske partiene i mørket.

Syncros Nanaimo sykkellykt
KRAFTIG LYS: Syncros Nanaimo kan brukes på snødekte stier og mørke grusveier med godt hell.

Vi endte opp med å veksle mellom auto og maks - dette krever kun ett trykk på knappen for å gå fra auto til maks. Deretter fire trykk for å komme tilbake til auto. Å veksle mellom nivåene er enkelt ved å trykke på av/på-knappen.

Dessverre er det ingen indikator på lykta for hvilket nivå du befinner deg i. Ofte følte vi behov for å trykke oss til blinke-nivået eller forbi det sterkeste nivået for å vite hvor vi var i loopen. 

At vi nærmest sykler i blinde når det kommer til batterittid, uten å vite hvor mange minutter med lys vi har igjen, gjør det krevende å dra på lengre turer, spesielt i kaldt vær da batteritiden er kortere enn oppgitt. 

Syncros Nanaimo sykkellykt
BRA PLASSERING: Lykta kan plasseres under og foran styret, enten med festet på høyre eller venstre side .

Løsningen for lengre turer i mørket blir å bruke automodus i de aller fleste situasjoner og kun bruke maks-styrken i nedkjøringer og raske strekninger uten annen belysning. 

Konklusjon

Vi liker Syncros-lykta godt. Lysstyrken og plasseringen på styret begeistrer oss. Dessverre er det tilnærmet umulig å vite hvor mye batteri vi har igjen.

Den løse gjengeinnsatsen i styrefestet er også et minus, som fort kan gjøre lykta ubrukelig enten ved at gjengene ryker, eller ved at den blir borte i en rotete sykkelbod.

VURDERING
Lysstyrke
Brukervennlighet
Totalinntrykk
PLUSS

Kraftig, klart lys  

Smart plassering foran/under styret

Lett å klipse av og på festet

Lader raskt

Varer lenge

Lett å kombinere med computer

Auto-nivå maksimerer batteri-tid

MINUS

Vanskelig å vite batteristatus

Ingen indikator for lysnivå

Ingen programmering 

Løst gjengestykke i styrefeste

Test av Specialized Flux 1250

Specialized Flux 1250 er produsentens topplyst, og har et av de beste styrefestene vi har testet. Den har også kraftig og klart lys.

GODT FESTET: Specialized Flux 1250 har et supert styrefeste og kan plasseres på mange måter på styret. Foto: Øyvind Aas
GODT FESTET: Specialized Flux 1250 har et supert styrefeste og kan plasseres på mange måter på styret. Foto: Øyvind Aas
LV_anbefaler
Specialized Flux 1250
  • Pris: 1 800 kroner

  • Vekt: 185 gram m/styrefeste

  • Oppgitt styrke: 1 250 lumen

  • Lader: Micro-USB

  • Batteritid på maks: 1.30 timer

skala
9/10

Styrefestet til Specialized-lykten er smalt nok til å passe helt innerst ved stemen, selv ved bruk av aerostyre. Festet har også en klikk-løsne funksjon som gjør at du kan la festet sitte på styret, men klikke løs selve lykten. 

Festet er justerbart slik at du kan feste lykten både foran, over og under styret.

Flux 1250 er den eneste lykta i testen i breddeformat. Den har to LED-pærer med forskjellige reflektorer slik at den ene lyser langt og den andre bredt. Dette gir et godt lys å følge på veien. Styrefestet lar deg plassere lykten både midt foran styret, eller over eller under. Det gjør det lett å få lykten til å passe med sykkelcomputeren og annet tilbehør. 

JUSTERBART: I tillegg til å vri det på styret kan du justere vinkelen på lykten i festet ledd. Foto: Øyvind Aas
JUSTERBART: I tillegg til å vri det på styret kan du justere vinkelen på lykten i festet ledd. Foto: Øyvind Aas

Du skrur på lykta med en knapp på siden. Denne er litt krevende å nå under sykling. Da denne knappen også brukes for å veksle mellom lyktas mange nivåer er akkurat dette litt fiklete. En knapp midt oppå lykta hadde vært en forbedring.

Også lyset som angir lyktas batterivarighet er på siden. Det kan derfor være litt vanskelig å si - avhengig av lyktas plassering. Dette lyset er heller ikke fargekodet slik at det sier noe om hvilke lysnivå du er i. For å sjekke dette må du putte hånda foran lykta og klikke på knappen for å se. 

OPP-NED: Du kan snu selve lykten i styrefestet. Det kan være fint for å få  knappen på foretrukket side.
OPP-NED: Du kan snu selve lykten i styrefestet. Det kan være fint for å få knappen på foretrukket side.

Lykta har også lys ut på sidene. Dette kan blende noe, men gjør deg også mye mer synlig i trafikken. 

Specialized-lykta har en hel rekke nivåer og lysfunksjoner. De faste nivåene på 300, 600 og 1250 lumen er fine å veksle mellom når man sykler på mørk vei. Da det bare er tre nivåer her går det raskt å gå fra laveste til høyeste nivå ved behov. 

DOBBEL: De to diodene lyser forskjellig. Du kan la den ene blinke mens den andre lyser fast, begge fast eller kun en med blink. Foto: Øyvind Aas
DOBBEL: De to diodene lyser forskjellig. Du kan la den ene blinke mens den andre lyser fast, begge fast eller kun en med blink. Foto: Øyvind Aas

Ønsker du å bruke lyktas mer trafikk-orienterte funksjoner trenger du bare å holde knappen inne. Da får du tilgang på flere forskjellige blinke-nivåer, inkludert ett der den ene LEDen blinker og den andre lyser fast med 300 lumen styrke. Supert i trafikk med dårlig lys.

Holder du knappen inne ekstra lenge låser du lykta så du unngår å bruke opp batteriet på reise. 

Specialized oppgir at lykta er vanntett til IPX7-nivå noe som tilsier at lykta kan senkes helt ned i vann i opptil en halv time. Dette gir tillit for sykling i regn, sludd og snø. 

Specialized Flux 1250 er en smart og sterk lykt som sitter veldig godt på de fleste styrer og også leveres med hjelmfeste. Kvalitetsfølelsen er suveren og prisen er god for hva du får.

At du også enkelt kan bruke lykta som hjelmlykt gjør den også velegnet som back-up-lykt til en kraftigere styrelykt under stisykling. 

VURDERING
Lysstyrke
Brukervennlighet
Totalinntrykk
PLUSS

Kraftig lys - også til siden

Supert styrefeste

Kan festes foran og over og under styre/ste

Helt vanntett

Leveres også med hjelmfeste og Go-pro-feste

MINUS

Sideknapp og batteriindikator-lys litt kronglete plassert

Noe kort batteritid

Ingen synlig indikasjon på lysnivå

Ganske dyr

Test av Supernova Airstream 2

Supernova Airstream 2 er en lykt med høy kvalitetsfølelse. Den er godkjent for sykling i trafikken i Tyskland, noe som tilsier at den ikke blender andre trafikanter.

FIKLETE FESTE: Strikk-kroken er ganske grunn og det er krevende å få lykten til å sitte skikkelig godt på styret. Foto: Øyvind Aas
FIKLETE FESTE: Strikk-kroken er ganske grunn og det er krevende å få lykten til å sitte skikkelig godt på styret. Foto: Øyvind Aas
Supernova Airstream 2
  • Pris: 2 099 kroner

  • Vekt: 176 gram

  • Oppgitt styrke: 205 lumen

  • Lader: merke-egen plugg

  • Batteritid på maks: 2,5 timer

skala
4/10

Supernova Airstream 2 har bunnsolid metallkonstruksjon og er også oppgitt å være helt vanntett. Den er utstyrt med kun en LED-diode i front og har reflektor som gjør at lysstrålen samsvarer med tyske STv ZO- regler for sykkellys i trafikken.

STv ZO-reglene har ikke så mye å si for oss her hjemme, men du kan trygt bruke denne lykten uten å være redd for å blende møtende trafikanter. Selve lykten ser ut som en liten lommelykt.

Styrefestet er en metallbøyle som festes til styre med en ganske kraftig strikk. Kroken strikken skal hektes i er litt liten og det er vanskelig å få lykta til å sitte skikkelig trygt og godt på styret. Festet den kommer levert med fungerer ikke på aerostyrer. 

TRAFIKKLYS: Supernova-lykten er laget for og brukes i trafikken i land med regler om lysstyrke og kjeglefasong i trafikken. Foto: Øyvind Aas
TRAFIKKLYS: Supernova-lykten er laget for og brukes i trafikken i land med regler om lysstyrke og kjeglefasong i trafikken. Foto: Øyvind Aas

Selv om Supernova-lykta er denne veldig dyr, er den også en av de svakeste vi har testet. Den er da også oppgitt til å kun yte 205 lumen på maks. Dette er langt fra nok til å sykle mørklagte grusveier hjem fra jobb.

Med denne er du avhengig av kraftig måneskinn eller gatebelysning i tillegg hvis du ønsker å se veien foran deg. 

Lykta skrus på ved å trippelklikke på knappen på toppen. Knappen er belyst så den er lett å finne i mørket. Den samme knappen brukes til veksle mellom lyktas fire nivåer, alle ganske svake. 

METALLYKT: Supernova-lykten er solid og velkonstruert. Knappen oppå lyser i forskjellige farger. Foto: Øyvind Aas
METALLYKT: Supernova-lykten er solid og velkonstruert. Knappen oppå lyser i forskjellige farger. Foto: Øyvind Aas

Lading av lykta foregår gjennom en USB-kabel med en rundt plugg i lykteenden, altså ikke en standardkabel som Micro-USB eller USB-C. Mister du denne ladekabelen kan du ikke bare bruke en annen du har liggende. Det er også krevende å ha en kabel på jobb og en hjemme.

Ladehullet er plassert midt under lykta - der det vil sprute mest hvis du sykler på vått føre uten skjermer. Hullet er dekket med en gummipropp, men denne er en helt løs propp som det er lett å fomle bort mens lykta lades. Når proppen sitter på plass i hullet holder den seg heldigvis på plass. Mister du den under lading kan lykta bli sårbar for vann og grus i ladeporten. 

SVAKT LYS: 205 lumen er alt for lite lys til å sykle grusveier i mørket. Foto: Øyvind Aas
SVAKT LYS: 205 lumen er alt for lite lys til å sykle grusveier i mørket. Foto: Øyvind Aas

Som lykt for å sykle på mørke veier og grusveier fungerer ikke Supernova Airstream 2 i det hele tatt. Lyset er alt for svakt til å lyse opp veien foran deg tilstrekkelig til at du kan sykle fort uten å være redd for treffe dype hull eller dumper.

Styrefestet ser fint og solid ut, men er fiklete i bruk og vanskelig å få til å sitte ordentlig. At du trenger en egen, unik ladekabel og at gummiproppen ikke er festet i selve lykta gjør at vi føler at Supernova har bomma på ganske mye her.

Prisen er nest høyest i testen og batteritiden ikke så imponerende den lave lysstyrken tatt i betraktning.  

Kjøp denne kun hvis du er veldig opptatt av følge de tyske STv ZO-reglene for lyktebruk i trafikken. Ønsker du faktiskå se i mørket velger du en sterkere, og gjerne rimeligere lykt. 

VURDERING
Lysstyrke
Brukervennlighet
Totalinntrykk
PLUSS

God kvalitetsfølelse

Vridbart styrefeste

Blender ikke andre trafikanter

MINUS

Veldig svakt lys

Ikke standardkontakt på lader

Gummipropp lett å miste

Styrefeste vanskelig å få til å sitte ordentlig både på runde og ikke-runde styrer

Høy pris

Batteritiden er for svak med tanke på det svake lyset

Test av Niterider Lumina Max 2000

Niterider Lumina Max 2000 er en stor og kraftig lykt. Den monteres på styret med et plastfeste som skrus fast med en tommelskrue.

Niterider Lumina Max 2000
  • Pris: 2 499 kroner

  • Vekt: 222 gram 42 gram for styrefeste

  • Oppgitt styrke: 2 000 lumen

  • Lader: USB-C

  • Batterivarighet på maks: 45 minutter

skala
7/10

Selve lyktefestet til Niterider Lumina 2000 Max er ganske stort og klumpete. Det gir muligheten for å vri lykta sideveis, men plasserer også lykta ganske høyt over styret, noe som ser lite ryddig ut.

Den kommer også fort i veien for sykkelcomputeren, hvis denne er festet foran stemen. Festet er heller ikke kompatibelt med aerostyrer som er er flate på toppen. 

Lykta har en egen innstilling for låsing for å unngå at den skrur seg på ved en feil, f.eks ved transport. Ved å holde en av knappene inne i 8-10 sekunder låses knappene. Du må holde en knapp inne i ytterligere 8-10 sekunder for å åpne den igjen. 

Selve lykta har to knapper. Den ene gir deg sterkere lys, den andre gir deg svakere lys. De to knappene gjør at du slipper å scrolle gjennom alle lyktas forskjellige lysnivåer for å veksle mellom de to sterkeste nivåene for eksempel.

Dette gjør det enkelt å spare på lyset til du virkelig trenger det. Du kan ha det på det nest sterkeste nivået, oppgitt til 650 lumen i motbakkene og så klikke deg rett opp til 2 000 lumen med ett trykk på opp-knappen.

Når tempoet går ned kan du enkelt klikke deg tilbake til nivå to uten å gå hele runden om nivå 5, 4 og 3 på veien. Vi skulle gjerne ha sett et nivå mellom 650 og 2 000 lumen. 650 oppleves litt for lavt for mørk grussykling, selv i motbakke, men funker for dem som ikke er mørkredde. 

Lyset på full gass oppleves som kraftig og klart med både god spredning og god lengde rett frem. Det siste er ganske viktig på grusveier der du har mindre behov for sidelys, men trenger god sikt fremover når farten øker. Forskjellig farget lys i selve knappene gir deg god kontroll på hvilket nivå du er i. 

Holder du en av knappene inne i et par sekunder setter du lykta i blinkemodus. Også her har du tre nivåer å velge mellom. I blinkemodus har lykta batteri nok til mellom 10 og 14 timer avhengig av hvilket nivå du bruker. 

Fire små LED-ruter foran knappene gir god oversikt over hvor mye batteri du har igjen. 

Niterider Lumina Max 2000 kan også kobles sammen med trådløs fjernkontroll eller baklys ved hjelp av en Blåtann-kobling. Kobler du den med en baklykt vil du kunne styre baklykten med frontlyktas knapper.  

Niterider Lumina Max 2000 er en skikkelig kraftig lykt. Den er ganske stor og litt tung, men er likevel slank på styret. Den er lett å klikke av og på styrefestet, men krever et tilnærmet rundt styre for å få festet. Batteritiden på maks styrke er ganske kort, men det kan lett forlenges ved smart veksling mellom de to sterkeste nivåene. På nivå to er lykta oppgitt å vare i 2 timer.

Låsefunksjonen kan være nyttig og de små LED-firkantene gir god oversikt over batteristatus. Hadde Niterider Lumina 2000-lykta hatt et mer allsidig og enklere styrefeste og lavere pris ville den vært en klar vinnerkandidat. 

VURDERING
Lysstyrke
Brukervennlighet
Totalinntrykk
PLUSS

Kraftigst lys

To knapper gjør det lett å justere lysstyrken opp og ned

Solid feste

Vridbart styrefeste

MINUS

Ganske høy på styret

Festet passer dårlig på ikke-runde styrer

Ganske dyr

Stor forskjell mellom nivå 1 og 2

Kort batteritid på maks

Ikke helt vanntett

Test av Niterider Lumina 1200 boost

Niterider Lumina 1200 Boost er liten og lett, samtidig som den gir skikkelig kraftig lys når du trenger det som mest.

NITERIDER: Lumina 1200 Boost er ikke 100% vanntett, men laget i solid fiberplast. Foto: Øyvind Aas
NITERIDER: Lumina 1200 Boost er ikke 100% vanntett, men laget i solid fiberplast. Foto: Øyvind Aas
Niterider Lumina 1200 Boost
  • Pris: 1 399 kroner

  • Vekt: 145 gram

  • Oppgitt styrke: 1 200 lumen

  • Lader: Micro-USB

  • Oppgitt batterivarighet på maks: 1 time

skala
6/10

Niterider Lumina 1200 Boost festes til styret med et plastfeste som skrus fast med en kraftig tommelskrue. Dette oppleves som litt klumpete og komplisert, samtidig som det ikke funker med flate aerostyrer.

Vi klarte å feste det helt innerst ved stemmen på vårt aerostyre, der er styret rundt i 5-6 mm men da blir festet stående litt skeivt på styret. Har du et integrert styre uten rundt styre ved stemen vil det ikke funke. 

Selve lyset er sterkt og klart. Det er kraftigere enn et par av lyktene her som er oppgitt å gi mer lumen. Den ganske store knappen på toppen fungerer også som batteriindikator. Da lykta bare har fire nivåer går det greit å scrolle gjennom alle når du ønsker å spare batteri og ikke kjøre full gass hele tiden.

FOR KORTE TURER: Batterikapasiteten på Niterider Lumina 1200 Boost er begrenset, men 1-2 timer i mørke kan du få ut av den. Foto: Øyvind Aas
FOR KORTE TURER: Batterikapasiteten på Niterider Lumina 1200 Boost er begrenset, men 1-2 timer i mørke kan du få ut av den. Foto: Øyvind Aas

Det kraftigste nivået får du tilgang på ved å dobbeltklikke på knappen. Dobbeltklikker du igjen kommer du tilbake til nest sterkeste nivå på 1 000 lumen. 

Det er bra med to ganske like toppnivåer. Selv i nivå 2 lyser lykta såpass sterkt at den fungerer bra på grusen. Boost-nivået gir det lille ekstra i utforkjøringene. I 1 000-lumen-nivået er lykta oppgitt å vare i 1.30 timer. Ikke all verdens for en langtur i skogen, men kurant for en omvei hjem fra jobb.

KOMPAKT: Niterider Lumina 1200 Boost er liten og lett, men lyser likevel sterkt. Foto: Øyvind Aas
KOMPAKT: Niterider Lumina 1200 Boost er liten og lett, men lyser likevel sterkt. Foto: Øyvind Aas

Går du ned på nivå tre det meste av turen vil du kunne være ute i nærmere 3 timer før du blir fanget av mørket. 

Lykten er ikke vanntett nok til at den tåler og senkes ned i vann. Den er støvtett og er oppgitt til å tåle heftig sprut og regn. Sykler du mye i slagregn og sludd som legger seg på lykten kan dette være et problem.

Niterider Lumina Boost 1200 er en liten og kraftig lykt som gjør lite av seg på styret og er enkel i bruk. Muligheten til å raskt veksle mellom boost-nivå og nivå 2 er smart, selv om det ikke legger til veldig lang brukstid. 

LYSSTERK: Den lille Niterider-lykta lyser sterkt og klart foran styret og til sidene. Foto: Øyvind Aas
LYSSTERK: Den lille Niterider-lykta lyser sterkt og klart foran styret og til sidene. Foto: Øyvind Aas

Styrefestet oppleves som i overkant komplisert og dysfunksjonelt. En kraftig strikk ala Lezyne gjør egentlig en bedre jobb. Det oppleves ikke som noen stor fordel at festet kan sitte på sykkelen mens du klikker lykta av og på. Bytter du mellom flere sykler blir det enda mer styr. 

Niterider Lumina Boost 1200 er uansett lett, liten, kraftig og brukervennlig. Et godt valg for deg som ikke trenger maks styrke eller maks batteritid. 

VURDERING
Lysstyrke
Brukervennlighet:
Totalinntrykk
PLUSS

Kraftig lys

Lett synlig knapp

Liten og lett

Vridbart styrefeste

Kjapt å veksle mellom nivå 1 og 2

MINUS

Festet passer dårlig på ikke-runde styrer

Dyr

Ikke helt vanntett

Kort batteritid

Test av Kryptonite Alley F-800

Alley F-800 er den kraftigste lykten fra Kryptonite. Den er oppgitt til å gi 800 lumen lysstyrke på maks guffe. Den har også et styrefeste som nesten er like vanskelig å løsne som produsentens anerkjente sykkellåser.

KOMPLEKST FESTE: Styrefestet består av mange deler og er fiklete å bruke. Foto: Øyvind Aas
KOMPLEKST FESTE: Styrefestet består av mange deler og er fiklete å bruke. Foto: Øyvind Aas
Kryptonite Alley F-800
  • Pris: 899 kroner

  • Vekt: 164 gram

  • Oppgitt styrke: 800 lumen

  • Lader: Micro-USB

  • Batteritid på maks: 1.30 timer

skala
6/10

Kryptonite er mest kjent for å lage kraftige sykkellåser, noe produsentens nettadresse kryptonitelock.com vitner om. De har likevel et knippe lykter i kolleksjonen også.

Selve Kryptonite Alley F-800 er liten og kompakt. Den er laget i et solid plastmateriale. Dette gir ikke samme kvalitetsfølelsen som på metallyktene fra Lezyne, Specialized, Supernova og Blackburn. Kryptonite-lykten føles likevel robust. 

Lykten har et i overkant komplisert styrefeste. Dette fungerer på en måte som en låsbar elektriker-strips. Til tross for den kompliserte konstruksjonen er det vanskelig å montere lykten på noe annet enn runde styrer av forskjellige tykkelser.

TIL SIDEN: De små sidelysene gjør deg godt synlig i trafikken. Foto: Øyvind Aas
TIL SIDEN: De små sidelysene gjør deg godt synlig i trafikken. Foto: Øyvind Aas

Festet tilpasser seg flere styretykkelser, men det gjør jo også et enklere strikkfeste. Festet lar deg vri lykten sideveis for bedre sentrering av lyset. 

Lykta kan enkelt klikkes ut av styrefestet slik at dette kan bli stående på sykkelen mens du tar meg deg lykta inn for lading, eller hvis du ønsker å bruke lykta som lommelykt og opplever at styrefestet er veldig i veien. 

Vinduer på siden av lyktas front gjør at den også lyser rett ut til siden. Dette gir god synlighet i trafikken, men virker litt forstyrrende når du sykler alene i mørket uten andre lyskilder i nærheten. 

GUL: Ringen rundt selve lyktereflektoren gir lyset en gul farge. Foto: Øyvind Aas
GUL: Ringen rundt selve lyktereflektoren gir lyset en gul farge. Foto: Øyvind Aas

Lysstyrken oppleves som litt for lav til at denne lykta gir oss nok trygghet til rask sykling på helt mørke grusveier. Lyset er også noe gulere enn vi liker. 

Den lille gummiknappen på toppen av lykta fungerer fint. Den gir også fargekoder for å angi hvor mye batteritid som gjenstår. Knappen brukes til å veksle mellom lyktas nivåer. Dessverre må man klikke gjennom alle de seks nivåene for å komme til nivå 2 tilbake til nivå 1.

Nivåene er tre faste på 800, 400 og 140 lumen. Deretter følger tre blinkenivåer - dagblink, nattblink og øko-blink på kun 15 lumen. I dette nivået skal batteriet vare i 24 timer. 

NESTEN NOK: Kryptonite-lykten kan lose deg gjennom skogen, men vi foretrekker kraftigere lys. Foto: Øyvind Aas
NESTEN NOK: Kryptonite-lykten kan lose deg gjennom skogen, men vi foretrekker kraftigere lys. Foto: Øyvind Aas

Kryptonite Alley F-800 er en ganske rimelig og lett lykt. Den er noe svak til real grussykling gjennom natta, men fungerer greit i bynære strøk. Styrefestet oppleves som unødvendig komplekst.

I tillegg savner vi muligheten for å kun veksle mellom 2 eller 3 nivåer for mer effektiv lysbruk og batterisparing.

VURDERING
Lysstyrke
Brukervennlighet
Totalinntrykk
PLUSS

Liten på styret

Ganske rimelig

Sidelys

MINUS

Komplisert styrefeste

Litt svakt lys

Krevende å tyde batterivarighet

Mange nivåer å klikke gjennom

Test av Blackburn Dayblazer 1500

Blackburn Dayblazer 1500 er en veldig lett lykt, som er slank og tar lite plass på styret. Lykta har to LED-pærer i front og en enkel knapp oppå.

STRIKKFESTE: Festet på Blackburnlykten er litt skarpt og det kan fort skade gummistrikken. Foto: Øyvind Aas
STRIKKFESTE: Festet på Blackburnlykten er litt skarpt og det kan fort skade gummistrikken. Foto: Øyvind Aas
Blackburn Dayblazer 1500
  • Pris: 1 099 kroner

  • Vekt: 143 gram

  • Oppgitt styrke: 1 500 lumen

  • Lader: Micro USB

  • Batteritid på maks: 2 timer

skala
6/10

Blackburn Dayblazer 1500 skal i henhold til navnet yte 1 500 lumen lysstyrke. Den lades gjennom en micro-USB-inngang bakpå. Denne er godt beskyttet av en solid gummiklaff.

Blackburn opplyser at lykta er helt vanntett og kan senkes ned i vann i minst en halv time. 

Styrefestet er en strikk, lignende den på Lezyne-lykta, men i tynnere gummi. Kroken som du skal feste strikken i er ganske skarp. Vi har tidligere fått kutt i gummien på denne kroken på andre tilsvarende lykter fra Blackburn. Det er lurt å være litt forsiktig når du hekter strikken av og på kroken.

EN KNAPP: Knappen på toppen lyser hvis du trykker på den, men ikke ellers. Foto: Øyvind Aas
EN KNAPP: Knappen på toppen lyser hvis du trykker på den, men ikke ellers. Foto: Øyvind Aas

Kroken er laget med to ender slik at du fester strikken på to steder, noe som gjør at den peker nedover og dermed ikke kan hekte seg av kroppen ved et uhell. 

Lykten kan roteres på festet slik at det er lettere å komme til med strikken, samt sentrere lysstrålen foran styret.

Strikkefestet kan byttes til et go-pro-feste ganske enkelt, hvis man skulle ønske det. 

Dayblazer 1500 har to LED-dioder i front. Den øverste er større enn den nederste.

Blackburn-lykta har fem nivåer på lyset. Tre faste nivåer oppgitt til å være på 1 500 lumen, 750 lumen og 400 lumen. To nivåer med blinking følger så i syklusen, rolig blinking og strobelys for maks synlighet også i dagslys.

DOBBELDECKER: To dioder i høyden gir Blackburnlykten klart lys. Foto: Øyvind Aas
DOBBELDECKER: To dioder i høyden gir Blackburnlykten klart lys. Foto: Øyvind Aas

Lykta er enkel i bruk og har ganske sterkt lys. Likevel opplever vi at lyset virker en del svakere enn de 1 500 lumenene tilsier. Den er for eksempel merkbart mindre kraftig enn Lezyne XXL 1600 som bare skal ha 100 lumen mer.

Også den mindre Niterider Lumina 1200-lykta oppleves som sterkere enn Blackburn-lykta på maks styrke, uten at Blackburn Dayblazer 1500 byr på noe merkbart bedre spredning eller lengde på lysstrålen. Blackburn-lyktas lys skinner en del rett ut til siden fra lykta. Dette gir god synlighet i trafikken, men fører også til at det er lettere å bli blendet av egen lykt under sykling. 

I bruk opplever vi det som litt klønete å måtte klikke gjennom fem nivåer for å komme til nivå 2 til nivå 1. Blinkenivåene kunne godt ha vært gjemt bak en holde-knapp-inne-løsning i stedet for å være en del av lyktas faste nivå-syklus. 

SIDELYS: Blackburnlykten gjør deg godt synlig, også fra siden. Lyset kunne godt ha vært enda sterkere. Foto: Øyvind Aas
SIDELYS: Blackburnlykten gjør deg godt synlig, også fra siden. Lyset kunne godt ha vært enda sterkere. Foto: Øyvind Aas

Knappen på toppen av lykta lyser ikke under bruk, og kan derfor være vanskelig å finne i mørket med tjukke hansker på. Den gir da heller ikke kontinuerlig oppdatering på gjenstående batteri. Knappen lyser i en farge når du trykker på den og gir deg en indikasjon på hvor mye batteri du har igjen på den måten. 

Blackburn Dayblazer 1500 er en liten lykt med god batterikapasitet. Den har ganske kraftig og klart lys, men oppleves svakere enn oppgitt. Blackburn sier den skal fungere til stisykling, men vi ønsker oss sterkere lys i krevende terreng. På grusveier og asfalt gir den nok lys for dem som ikke er mørkredde. 

VURDERING
Lysstyrke
Brukervennlighet
Totalinntrykk
PLUSS

Liten og lett

Allsidig styrefeste

God batteritid

Rimelig

Vanntett

MINUS

Noe skjør festestrikk

Ikke opplyst knapp

Svakere lys enn forventet

Test av Bontrager Ion 800 R

Bontragers Ion 800 er liten og kraftig, og skiller seg ut med sin hvite lyktekropp. Den har imidlertid mye lenger ladetid enn vi skulle ønske oss.

KRAFTIGST: Den lille Bontrager-lykta har testens største og kraftigste lyskjegle.
KRAFTIGST: Den lille Bontrager-lykta har testens største og kraftigste lyskjegle.
LV_best_i_test
Bontrager Ion 800 R
  • Vekt: 151 gram

  • Pris: 999 kroner

  • Batteri: Ikke oppgitt

  • Styrke på maks: 800 lumens

  • Batteritid: 1.30 på maks

  • Trek.no

skala
9/10

Bontrager Ion 800 er liten, men ikke spesielt lett, noe som gjenspeiles i ganske god batterikapasitet, den lille størrelsen til tross.

Lykta har en knapp på toppen som også fungerer som batteriindikator. Denne veksler fra grønn til rød etter hvert som du har mindre batteri igjen. At batteri-lyset er i form av en Bontrager-logo kompletterer det eksklusive inntrykket denne lykta gir.

Den har fint oransje sidelys for god synlighet i trafikken. Strålen er kraftig og klar, og gir også godt lys helt nær ved styret i tillegg til god lengde.

LITEN: Bontrager Ion 800 har testens sterkeste lys til tross for at den er minst.
LITEN: Bontrager Ion 800 har testens sterkeste lys til tross for at den er minst.

Styrefestet er det største ankepunktet vi har med denne lykta. Skruklemma i hardplast er klønete å bruke og vanskelig å bruke på tvers av styrediametere.

De fleste styrer er 31,8mm innerst ved framspringet, men blir tynnere kort ut fra midten. Festet er tilpasset både 31,8 og 35mm, men passer dårlig på styrets tynne partier. Andre lykter fra Bontrager har vanlig strikk-feste i silikon. Det hadde vært å foretrekke her også.

PLASTFESTE: Hardplastfestet passer best på den tjukke delen av styret
PLASTFESTE: Hardplastfestet passer best på den tjukke delen av styret

Hvis silikon, eller gummi ikke regnes som varig nok ville vi ha foretrukket metallfeste som på Specialized Flux 900. Har du nok plass innerst på styret til klemma holder den i hvert fall godt på lykta. Det er også enkelt å løsne lykta fra festet for å lade den, eller unngå tyveri.

Lykta trenger 6 timer med usb-lading for å bli fulladet. Både Specialized, Lezyne, Gemini og Exposure fyller batteriet på ca to timer.

STANDARD: Micro-USB-kabelen går rett inn her. De fleste kabler vil passe.
STANDARD: Micro-USB-kabelen går rett inn her. De fleste kabler vil passe.

De fem lys-innstillingene lykta byr på er alle hensiktsmessig. Dagblinken er ekstra kraftig og gir god synlighet. På grusrunder og i situasjoner der vi bruker lyset til å se mer enn for å bli sett, ønsker vi en hurtigfunksjon for veksling mellom høy og lav, uten at vi må trykke oss gjennom hele menyen, for å komme fra nivå to, tilbake til nivå 1.

Bontrager-lykta er elegant og nett, men styrefestet er klønete i bruk og ladetiden litt lang. Knappen for å skru av og på og justere styrke er flat og vanskelig å kjenne med hansker.

VURDERING
Valuta
Helhetsinntrykk
PLUSS

Liten

Supert lys

Sidelys

Batteriindikator i knapp

Kraftig dagblink

MINUS

Klønete hardplastfeste

Vanskelig å trykke på knapp med hansker

Du må scrolle hele menyen for å komme tilbake til full styrke

Laaang ladetid

Test av Lezyne Lite Drive 800 XL

Lezyne Lite Drive 800 XL har en smart funksjon og er bygget robust. Den gir bra med lys og er rimelig, men batteritiden er litt skuffende.

MYE LYS FOR PENGENE: Lezyne 800 XL gir bra med lys til en lav pris.
MYE LYS FOR PENGENE: Lezyne 800 XL gir bra med lys til en lav pris.
TS_mest_for_pengene
Lezyne Lite Drive 800 XL
  • Vekt: 151 gram

  • Pris: 649 kroner

  • Batteri: ikke oppgitt

  • Styrke på maks: 800 lumens

  • Batteritid: 1.20 på maks

  • Gsport.no - intersport.no

skala
8/10

Styrefestet på Lezyne 800 XL er en solid gummisadel med et kraftig gummibånd med ekstra flik å dra i. Du kan vri lykta i festet uten at den løsner og dette gjør det lettere å feste det stramme gummibåndet i kroken under fronten av lykta. Du kan også bruke festet uten den kraftige gummisadelen, hvis du har aeroprofil på styret.

Lezyne-lykta betjenes med en enkel gummiknapp midt oppå lykta. Denne lyser i grønt, oransje eller rødt avhengig av hvor mye batteritid du har igjen. Den er derfor lett å se i mørket og gir en ok indikasjon om hvor mye tid du har igjen med lys.

Lyset er kraftig og kan justeres i flere nivåer. Lyktehuset har også en utskjæring foran slik at lyset også synes fra siden, noe som er bra i trafikken. Lyset er sterkt hele veien fra styret til 20 meter fremme, uten mørke felter.

KOMPAKT: Lezyne 800 XL er solid og kompakt.
KOMPAKT: Lezyne 800 XL er solid og kompakt.

For å lade opp lykta plugger du inn en micro-usb-kabel under en kraftig gummipropp bakpå lykta. Gummiproppen holdes fast med en liten skrue. Selve usb-pluggen sitter litt dypt inne i lykta og såpass trangt til at ikke alle micro-usb-kabler kommer til. Ta vare på den som følger med lykta så er du trygg, men det hadde vært enda bedre hvis lykta passet alle slike kabler.

Lyset fra lykta oppleves som klart og kraftig nok til solo-turer langs mørklagte grusveier. Den fungerer også til enkel stisykling.

KRAFTIG FESTE: Gummireima er stram og kraftig. Har du aero-styre kan du ta bort gummisalen.
KRAFTIG FESTE: Gummireima er stram og kraftig. Har du aero-styre kan du ta bort gummisalen.

En funksjon ved Lezyne-lykta gjør at vi foretrekker den fremfor de fleste andre her til omveier gjennom marka. Du kan programmere lykta til å ha såkalt race mode. I race mode veksler du kun mellom full styrke, av Lezyne kalt Overdrive, og nivå fire, av Lezyne kalt Economy.

Da slipper du å trykke deg gjennom hele menyen, bestående av hele åtte nivåer for å komme tilbake til maks styrke. Akkurat en slik funksjon burde alle lyktene ha, enten ved programmering, eller en annen knappeløsning.

Lezyne Lite Drive 800 XL kan også pares med en trådløs fjernkontroll som kan kjøpes fra Lezyne. Det største minuset med Lezyne-lykta er at du kun får 1 time og tjue minutter med full guffe ut av lykta – oppgitt fra Lezyne – dette blir redusert ytterligere i lave temperaturer.

TRANGT: Ikke alle Micro-usb-kabler kommer inn i åpningen bak på Lezyne-lykta.
TRANGT: Ikke alle Micro-usb-kabler kommer inn i åpningen bak på Lezyne-lykta.
VURDERING
Valuta
Helhetsinntrykk
PLUSS

Kraftig og velformet lys

Godt synlig batteriindikator

Race mode lar deg veksle mellom lav og høy uten å bla

Rimelig

Robust

Solid gummifeste

Dagblink

Kommer i flere farger

MINUS

Stram strikk vanskelig å få av/på

Trang USB-por

Litt krevende å trykke inn knapp med tjukke hansker

Batteriet varer litt kort

Test av Specialized Flux 900

Specialized Flux 900 består av to dioder, som gir deg flere mulig variasjoner av lys. Den robust og har rask lading, men får litt trekk for brukervennligheten.

STERK OG KLAR: Med begge diodene på gir Flux 900 både bredt og skarpt lys.
STERK OG KLAR: Med begge diodene på gir Flux 900 både bredt og skarpt lys.
LV_anbefaler
Specialized Flux 900
  • Vekt: 183 gram

  • Pris: 1 299 kroner

  • Batteri: 2 600 mAh

  • Styrke på maks: 900 lumen.

  • Batteritid på maks: 1.30 timer

  • Specialized.com

skala
9/10

Specialized Flux 900 består av to dioder med hver sin reflektor. Har du begge på lyser du på maks, og både smalt og bredt. Ønsker du å dimme ned kan du bruke den ene for langlys, eller den andre for bredere og sterkere lys helt nært.

Specialized-lykta er skikkelig robust og har et flott feste som du raskt og trygt monterer på styret. Festet kan stå mens du tar med deg lykta for å lade, eller bare for å unngå tyveri, men det er også lett å flytte festet mellom sykler. Bra!

DOBBEL DOSE: Specialized Flux 900 har to dioder og reflektorer. En spot og en som lyser bredt. Til sammen dekker de både nært og fjernt.
DOBBEL DOSE: Specialized Flux 900 har to dioder og reflektorer. En spot og en som lyser bredt. Til sammen dekker de både nært og fjernt.

Lykta kan du montere foran, under eller over styret, slik at du lett tilpasser den andre ting på styret som computer eller styretaske. Lading av lykta gjøres via en micro-usb-kabel som stikkes inn bak et gummilokk på siden.

Specialized Flux 900 er laget i solid metall og gir et inntrykk av topp kvalitet. Lyset er både kraftig og klart, og har også sidelys for god synlighet. Knappen for veksling mellom lysets forskjellige nivåer og for å skru av og på er dessverre for liten, for flat og for vag til bruk med tjukke hansker.

ENKEL TILGANG: USB-inngangen er på motsatt side av på/av-knappen. Den er lett tilgjengelig.
ENKEL TILGANG: USB-inngangen er på motsatt side av på/av-knappen. Den er lett tilgjengelig.

I tillegg ønsker vi oss bedre synlighet for hvor mye batteri det er igjen, og gjerne en indikator for hvilken innstilling vi faktisk har lyset i. Vi synes også det er irriterende og litt farlig å måtte klikke gjennom flere nivåer, inkludert blinkemodus for å komme fra nivå to og tilbake til full styrke.

På grusturer i mørket blir det fort litt skummelt når du runder en topp og ønsker å gå fra sparebluss i motbakkene til full guffe nedover.

VURDERING
Valuta
Helhetsinntrykk
PLUSS

Solid og justerbart feste

Lykta kan lett tas av uten å ta av festet

Valg mellom vid eller spot på lavmodus

Dagblink

Lades til 90% på 1,5 timer

MINUS

Ganske tung

Vanskelig å trykke på knappen med hansker

Ingen synlig indikasjon på hvilken modus du er i

Må klikke gjennom hele menyen for å komme tilbake til full styrke

Litt dyr

Allerede abonnent? Logg inn her

Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.

Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå. 

Velg mellom rent digitalt abonnement eller abonnement som også inkluderer Norges beste sportsmagasin, Fri Flyt.

Bestill abonnement på landevei.no og få tilgang til artikkelen.