Kommende uke, den 14. oktober, starter WorldTour-etapperittet Tour of Guangxi, hvor Det internasjonale sykkelforbundet (UCI) hadde planlagt å gjøre en test av gir-begrensninger, med en maksimal girgrense på 10,46 meter pr. pedalomdreiing.
Denne testen er de nå blitt pålagt å midlertidig stoppe av belgiske konkurransemyndigheter, senest den 13. oktober. Det skjer etter at utstyrsprodusent SRAM klaget dem inn til myndighetene i september.
Bakgrunnen er at SRAMs unike utforming av girgruppene sine, i praksis ville gjort profflagenes standardoppsett ulovlig, samt at SRAMs øvrige tilgjengelige utvekslinger ville gitt Shimano og Campagnolo et konkurransefordel med større lengde syklet pr. pedalomdreiing.
Du kan lese bakgrunn for klagen og hvordan UCIs foreslåtte begrensninger ville slått ut i denne saken:
SRAM mener Det internasjonale sykkelforbundet (UCI) foreslåtte regler om gir-restriksjoner er diskriminerende og uten bevis, og nå tar utstyrsprodusenten dem til retten.
Torsdag kveld kom den foreløpige konklusjonen fra de belgiske konkurransemyndighetene, om at den planlagte testen suspenderes.
I en pressemelding skriver de følgende:
«De belgiske konkurransemyndighetene anerkjenner legitimiteten og viktigheten av at en idrettsorgan som UCI sørger for utøvernes sikkerhet. Imidlertid må prosedyrene for å fastsette tekniske standarder med dette formålet, samt de tilhørende testene, oppfylle grunnleggende krav til forholdsmessighet, objektivitet, åpenhet og ikke-diskriminering, med tanke på de økonomiske konsekvensene av slike standarder. De kan ikke føre til en urimelig begrensning av konkurransen mellom leverandører av sportsutstyr.
BCA mener på et foreløpig grunnlag (prima facie) at standarden for maksimal girutveksling og prosedyrene som regulerer hvordan den ble vedtatt av UCI, ikke oppfyller de nødvendige kravene til objektivitet og åpenhet. Videre har standarden uforholdsmessige negative konsekvenser for en leverandør av sportsutstyr, nemlig SRAM.»
Videre skriver de at UCI ikke kan innføre gir-begrensninger eller gjøre andre tiltak som direkte eller indirekte har samme effekt – altså har «uforholdsmessige negative konsekvenser for en leverandør», inntil UCI vedtar et nytt sikkerhetstiltak basert på en «transparent, objektiv og ikke-diskriminerende prosedyre» eller at en endelig avgjørelse i saken er fattet.
At de belgiske konkurransemyndighetene griper inn på denne måten, er svært interessant. Idretter og deres styringsorganer opererer autonomt og fastsetter sine egne regler for sporten sin, men de er likevel underlagt europeiske konkurranselovgivning dersom det har økonomiske virkninger.
Sykkelsporten er tett innfløkt med industrien. Sykler og utstyr som profflagene bruker, skal også være kommersielt tilgjengelige for vanlige forbrukere, og både SRAM, Shimano, Campagnolo og øvrige utstyrs- og sykkelprodusenter, selger de samme produktene til meg og deg, som profflagene har tilgjengelig.
For SRAM ville en permanent regelendring gjort mye av deres komponenter ubrukelige og gitt at mange vanlige syklister også bruker utstyret deres i ritt på de laveste nivåene, som også er underlagt UCIs regelverk, vil det eventuelt få enorme konsekvenser.
Med sin avgjørelse, sier de belgiske konkurransemyndighetene at UCI ikke har fullstendig autonomitet når det også har kommersiell påvirkning.
FASTHOLDER SITT STANDPUNKT: UCI har ikke planer om å slippe testen om gir-begrensninger. Her er UCI-president Davide Lappartient. Foto: Cor Vos
UCI vil anke
Både UCI og SRAM sendte også ut egne pressemeldinger i løpet av kvelden torsdag.
UCI tar konkurransemyndighetenes avgjørelse til følge og vil ikke gjennomføre testen under Tour of Guangxi.
Samtidig uttrykker de overraskelse over at de belgiske konkurransemyndighetene griper inn, «særlig tatt i betraktning at avgjørelsen er fattet av en belgisk myndighet som svar på en klage fra et amerikansk selskap mot en sveitsisk idrettsorganisasjon, vedrørende en test som skal gjennomføres på kinesisk territorium» skriver de.
Avslutningsvis varsler de at de vil anke avgjørelsen.
SRAM på sin side ønsker avgjørelsen velkommen, og deres administrerende direktør, Ken Lousberg, sier at det er på tide å endre hvordan sportens viktigste aktører samarbeider, og at «de beste utfallene skjer når alle har en plass ved bordet.
– Innovasjon og sikkerhet er ikke motsetninger — faktisk tvert imot. De går hånd i hånd. Målet vårt er enkelt: en åpen, transparent og deltakende prosess som gir reelle sikkerhetsforbedringer i konkurranser, beskytter rytternes valgfrihet og fremmer innovasjon for sykkelsportens fremtid, sier han videre.
Knut var selv aktiv Norgescup-syklist på landeveien i sine yngre dager. De siste ti årene har han dekket norsk og internasjonal sykkelsport tett, sykler fremdeles mye og gjør også tester av sykler og utstyr. Har du en sak Knut kan være interessert i? Send gjerne en e-post:
Allerede abonnent?
Landevei er Norges største og beste sykkelnettsted
Med magasinKun digitalt
99 kr/md i 12 md*
+ 8 utgaver av Fri Flyt magasin
119 kr/md i 3 md*
+ 2 utgaver av Fri Flyt magasin
*Forutsetter 6 eller 12 måneder bindingstid. Kanselleres når du vil, med tilgang ut bindingstiden. Fornyes automatisk hver måned etter bindingstiden.
Er du under 28 år?
Da får du halv pris på landevei.
Slik fungerer det:Betal med Vipps, del fødselsdatoen din med oss og få halv pris fram til du fyller 28 år. Når du har fylt 28 år endrer vi til vanlig pris, og sender deg et varsel i forkant.
Alle abonnement fornyes automatisk til ordinærpris. Kanseller når du vil, men senest 48 timer før fornyelse. Se Fri Flyts bruker- og abonnementsvilkår her.