Sykkelpedaler og klosser - tester og guide

Slik velger du riktige pedaler til din sykkel

Sykkelpedaler er den viktigste koblingen mellom syklist og sykkel. Pedaler til landeveissykkel kommer i flere varianter og løsninger for hvordan skoene festes i dem, og det er ikke alltid like enkelt å velge. Vi tester forskjellige merker som Shimano, Look, Speedplay og Bontrager, og guider deg frem til riktig valg.

KLIKK DEG INN: Klikkpedaler på landeveien er mer effektivt enn vanlige pedaler, og langt tryggere.
KLIKK DEG INN: Klikkpedaler på landeveien er mer effektivt enn vanlige pedaler, og langt tryggere.

I landeveissykling bruker vi det som gjerne kalles for klikkpedaler, som sørger for at du sitter fast i sykkelen mens du sykler. Dette har en rekke fordeler.

Når du sitter fast får du et rundere og mer effektivt tråkk, slik at du får mer kraft ned i pedalene og følgelig sykler raskere, og et stabilt tråkk er mer skånsomt for beina.

De ulike pedalmerkene gjør alle samme jobben, og i all hovedsak gjør ikke den ene eller andre pedalen at du sykler fortere eller tregere. Men skal du ha dine første pedaler eller ønsker å bytte ut dine gamle, er det er likevel en del forskjeller på merkene og det er noen forskjellige systemer.

Pedalene koster alt fra 399 til 3 999 kroner, så hvor dyre sykkelpedaler skal jeg velge, og hvorfor? Vi guider deg igjennom de forskjellige merkene, pedalene og klossene.

pedaler-landevei
SKIFTE: Artikkelforfatteren i gang med et pedalskifte. Foto: Christian Nerdrum.

Bontrager Elite Road Pedals er et premie-eksempel på at en rimelig pedal er akkurat like god som en dyr - de dyrere pedalene er i all hovedsak lettere.

Look Keo Classic 3 er en annen rimelig pedal som også er god - men som har svakheter som gjør at den ikke får anbefalt-stempel.

De fire merkene Shimano, Look, Time og Wahoo, har nærmest en absolutt markedsandel. Vi går kort gjennom måten de fungerer på, og forklarer forskjellene på dem.

Wahoo er merket som tidligere er kjent som Speedplay, og deres nyeste pedal heter faktisk Wahoo Speedplay Zero.

Shimano

Shimanos pedaler har teknisk sett vært uforandret i lang tid. Shimano er sammen med Look de absolutt mest solgte pedalene på markedet.

På baksiden av Shimanos pedaler finner du en liten skrue der du justerer motstanden for inn-og utklikk i åtte trinn. Strammer du skruen må du vri foten hardere for å komme ut, slakker du den blir det enklere å få foten ut og inn.

ipdr9100__13515.1595290514
BUNNSOLID: Shimanos Dura Ace-pedaler har lang levetid og går omtrent aldri i stykker.

Ønsker du å justere posisjonen til foten på Shimanopedaler, kan du gjøre dette ved å justere klossene sideveis. Shimanoklosser flyttes flere millimeter i lengderetningen, du kan flytte dem innover eller utover, og du kan i tillegg vri dem noe, slik at du skal kunne finne den perfekte posisjonen.

Ønsker du å ha mer eller mindre flyt i pedalene før du klikker ut, må du bytte klosser. Shimano produserer tre klosser: Røde, der du har null grader flyt, blå der du har 2 grader flyt og de gule der du har 6 graders flyt.

Hva er forskjellen på SPD og SPD-SL?

Når folk begynner med landeveissykling har man gjerne hørt om eller er allerede kjent med Shimano sin SPD-pedal og hvordan den ser ut.

SPD-pedalen er den pedalen man gjerne ser på terrengsykler og hybridsykler, og skiller seg en del fra en standard landeveispedal. Den er mindre enn en landeveispedal og man kan klike seg inn fra begge sider. Klossen er en liten avrundet aluminiumsbit.

Shimano sitt landveveisalibi er SPD-SL, som har større overflate og er mer trekantformet, og har større klosser i plast som man tråkker inn.

Mange lurer på om de kan bruke SPD-pedaler på landeveissykler, selv om de i utgangspunktet er designet for terrengsykkel.

Det korte svaret er: Ja, det går helt fint. Vil du vite mer om fordelene og ulempene ved det, kan du scrolle deg helt nederst på denne siden.

Vis mer

Wahoo - tidligere Speedplay

Speedplay ble for noen år siden solgt til Wahoo - men merkenavnet Speedplay står fortsatt sterkt.

Wahoo-pedaler er de eneste pedalene du kan klikke inn fra begge sider, slik som på en terrengpedal. Dette gjør det lettere å komme inn i pedalen når du starter å sykle etter å ha stoppet i et lyskryss for eksempel. 

Wahoo skiller seg fra de andre produsentene ved at de har flyttet justeringsmulighetene og klikkmekanismen fra pedalene til selve klossene. Selve klossene festes til skoene med fire skruer.

Wahoos pedaler kan justere flyt både innover og utover. Du kan justere flyten i begge retninger med hele 7 grader, som er mest i klassen.

speedplay-pedaler
GØYALE: Speedplay kom tidligere i uttalige farger, noe som gjerne kunne gi sykkelen din det lille ekstra.

Wahoo tilbyr også akslinger i ulike lengder. Dette gjør at du kan sitte med pedalene så tett mot sykkelen som mulig, eller med pedalene langt fra senter av sykkelen. Tidligere kom de også i alle mulige farger, men nå fører Wahoo bare pedalene i sort/grå.

Det siste er særlig aktuelt for de som er hjulbeint, har brede hofter, eller de som har store føtter. Klossene til Speedplay-pedaler kan også justeres både sideveis og i lengderetning under skoene. 

Til forskjell på mange andre pedaler kan du ikke justere fjærspennet og motstanden for å klikke ut på Wahoo, kun pedalens flyt. 

Til forskjell fra andre pedalprodusenter, starter Speedplays pedaler ganske høyt i pris. De billigste er Speedplay Comp, som ligger rundt 1 500 kroner.

Samtidig er også klossene dyrere å erstatte enn for eksempel Shimano, som koster rundt 200 kroner, mens nye klosser til Speedplay er mellom 6 og 700 kroner. I tillegg er de også litt tyngre.

Speedplay-Cleats-Light-Action
STORE: Speedplays klosser er større og tyngre enn hos de andre pedalene. Årsak? Det er i klossene alle justeringsmulighetene ligger.

Look

Det var den franske skibindingsprodusenten Look som var først ute med klikkpedaler til sykkel. Look holder fortsatt stand som en av verdens største pedalprodusenter.

Look har lik innfesting-og justeringsmulighet på klosser og pedal som Shimano. Klossene festes til skoene med tre skruer, og kan justeres i lengde, bredde og vinkel. Du kan ikke bruke Shimanos klosser i Look-pedaler eller motsatt. 

Mens eksempelvis Shimanos pedaler har vært uforandret de siste 20 årene, har Look kommet opp med flere nyvinninger.

look-keo-classic
KLASSIKER: Look Keo Classic 3 - rimelig, lett og gjenkjennelig.

På deres Keo Blade-pedaler er eksempelvis justeringsfjæra i stål byttet ut med en bladfjær i karbon. Denne kan følgelig ikke justeres, men må byttes i en bladfjær med mindre eller kraftigere spenn.

Disse pedalene er ikke bare skikkelig lette, de gir deg virkelig noe å snakke om på neste tur også. Ulempen med de letteste pedalene er at de er skjøre, vi har sett dem fint splintre i filler i en velt.

look-keo-blade-carbon-ceramic-road-pedals
FJÆRBELASTET: Look Keo Blade bruker en bladfjær på undersiden av selve pedalen som motstand for inn-og utklikk.

Look mistet for noen år siden patentet sitt. I dag er det mange produsenter som lager «Look-kompatible» pedaler.

Wattpedalene Assioma bruker for eksempel Look-klosser på sine pedaler. Bontrager Elite Road Pedals er et sett gode pedaler, som bruker Look-teknologi.

Look sine klosser leveres med 0 mm, 2,2 mm eller 4 mm float i hver retning. Du får også kjøpt Look-klosser med ekstra gummi, slik at de blir bedre å gå med av sykkelen. Look har også egne kalosjer til klossene.

De rimelige Look Keo Classic 3-pedalene koster 599 kroner. Toppmodellen Keo Blade med titanaksling og keramiske kulelagre koster hele 2 999 kroner.

look-cleats
GUMMIERT: Eksempler på klosser fra Look, av typen som gjør det enklere å labbe rundt på caféen. Foto: Look.

Time

Time er minst av de fire store i Norge, men det er mange grunner til å se til Time om du skal ha nye pedaler.

Time sine pedaler og klosser avviker fra Shimano og Look sine like mye som Speedplay.

Den store forskjellen er at på Shimano og Look oppleves det som at tåpartiet sitter fast, og så har du all flyten i hælpartiet. Shimano og Look sine pedaler kan sammenlignes med å stå på tærne, og så vrikke frem hælen sideveis.

time-expresso-7
NYE OG FRISKE: Time har vært på markedet lenge, og hang en liten stund litt etter. Med deres nye produktlinje viser de frem virkelig flotte pedaler.

På Time er det motsatt. Her oppleves det mer som om hælen sitter fast, og så har du all flyten i tåpartiet. Her vil det altså oppleves mer som at du står på hælen når du sitter fast i pedalen, og så vrikker tærne til høyre eller venstre.

Time sine pedaler kan justeres i tre hakk, altså noe mindre enn de andre produsentene.

Hos Time festes klossene på samme måte som Look og Shimano, med tre skruer. Time sine klosser har også en liten tapp i midten av klossen. Denne tappen er plassert lenger til høyre eller venstre på forskjellige klosser.

Dette er med på å justere hvor tett på senter av pedalen skoen vil plasseres. Der du hos Speedplay må bytte aksling for å øke avstanden mellom føttene, gjøres dette altså med klossene hos Time.

time-xpresso-cleats
LIKE, MEN ULIKE: Klossene til Time ligner mer på sine søsken enn pedalene gjør. Foto: Time.

Andre merker

Det finnes flere andre pedalmerker, eksempelvis Bontrager, Wellgo, BBB, Xpedo eller Ritchey. Selv om alle disse pedalene er laget av selvstendige merkevarer og kan være anerkjente utstyrsprodusenter, har de like fullt lånt mye teknologi fra andre merker, hovedsakelig Look.

Alle merkene nevnt over er laget for å kunne bruke klosser som følger Look-standard, selv om selve pedalen er annerledes i utseendet.

I tillegg har vi også andre mindre produsenter, eksempelvis Aerolite. 

Test av Wahoo Speedplay Zero pedaler

Speedplay er det sære, men høyt elskede pedalalternativet til gigantene Shimano og Look. Med Wahoo som eiere har pedalene blitt relansert. Vi har testet de nye Speedplay Zero.

SMÅ OG UNIKE: Wahoos nye Speedplay
SMÅ OG UNIKE: Wahoos nye Speedplay
LV_anbefaler
Wahoo Speedplay Zero
  • Pris: 2 499 kroner

  • Vekt: 110 gram per pedal/370 gram for 2 pedaler og skoklosser

  • Byggehøyde: 11,5 mm

  • Wahoofitness.com

skala
9/10

Etter at de ble kjøpt opp av Wahoo har rullegiganten gått over hele pedalparken til Speedplay og relansert dem, deriblant de populære Speedplay Zero.

Speedplays pedaler har mange fans rundt omkring i verden. De unike pedalene, som ser ut som kjærligheter på pinne har flere funksjoner som syklister med kresne bein har lært å sette pris på.

Amerikanske Speedplay har i mange år vært et lite firma i kampen mot de store i pedalbransjen. 

Speedplay-pedalens hovedfordeler er at de er tosidige, de er lette og de gir muligheten for masse fri, sideveis bevegelse på pedalen. De siste årene har også skoklossene blitt blant de beste i bransjen å gå med. 

Frem til nå har likevel Speedplay slitt med ganske dårlig holdbarhet, krevende vedlikehold og, her i Norge, ganske dårlig tilgjengelighet. 

Med trenings- og utstyrsgiganten Wahoo inn som eier er det mange som håper at Speedplays fordeler har bestått, mens ulempene har blitt minimert. 

Vi sikret oss et av de første Wahoo Speedplay-parene som nådde landet for en nøye vurdering om Speedplay nå virkelig kan stjele markedsandeler fra de store, som SRAM-eide Time, Shimano og klikkpedal-oppfinnerne, Look

Speedplay Zero pedaler
SMÅ OG SØTE: Speedplay-pedaler ser ut som kjærligheter på pinne. Foto: Øyvind Aas

Wahoo har ikke endret selve pedalen i vesentlig grad siden oppkjøpet. De har kuttet ned på utvalget av pedaler og fokusert kun på den modellen som i Speedplays tidligere kataloger het Zero. Tidligere hadde Speedplay også en landeveis-modell som het X og terrengpedalen Zyzr. 

Ønsker du pedaler som også måler watt, har Speedplay meldt om at de har slike på vei. Inntil de kommer på markedet kan du velge wattpedaler fra Assioma eller Garmin

Wahoo har valgt å kalle alle sine nye pedaler kun Wahoo Speedplay. Alle har funksjonen og mekanismen som Zero-pedalene hadde tidligere, men nå er det kun den nest letteste pedalen i linja som heter Zero. De andre Wahoo Speedplay-pedalene er Speedplay Nano med titanaksling og så lav vekt som 168 gram, Speedplay Comp som har aksling i chromo-stål og leveres med skokloss med mykere fjær, Speedplay Aero som er en ensidig pedal basert på Zero-pedalen testet her. 

Zero-pedalene har aksling i rustfritt stål og veier inn på 110 gram per pedal - altså 220 gram for paret. Skoklossene veier i tillegg 73 gram per fot. Totalvekt for pedaler og klosser blir dermed ca 370 gram. 

Lette pedaler - tunge cleats

Zero-pedalene har aksling i rustfritt stål og veier inn på 110 gram per pedal - altså 220 gram for paret. Skoklossene veier i tillegg 73 gram per fot. Totalvekt for pedaler og klosser blir dermed ca 370 gram. 

Til sammenligning veier Shimano Dura Ace R9100-pedaler 137 gram per pedal og 36 gram per skokloss - Altså 305 gram til sammen. 

Nye Wahoo Speedplay Zero er med andre ord lette i seg selv, men ikke spesielt lette når vi tar vekten av skoklossen med i beregningen, og det må vi jo. Hvis vi ønsker å ha så lett sykkel som mulig innenfor UCIs vektgrense, er det smartere med tunge pedaler enn med tunge skoklosser. Da du slipper å legge på mer vekt etter at du har veid inn sykkelen akkurat på limiten. Men er du mest opptatt av om sykkelen kjennes lett ut når du løfter den 

Wahoo Speedplay Zero
NY OG GAMMEL: Wahoos pedaler til venstre - forrige generasjon Speedplay til høyre.

En del av vekten i Speedplays skoklosser ligger i adapterplaten som vi må bruke for at sko med standard tre-hulls-mønster under sålen skal kunne brukes med Speedplays fire-hulls-mønster. Ytterst få sko leveres med Speedplay-mønster som alternativ. 

Wahoo har valgt å videreføre Walkable-klossen som kom som standard på de siste årenes Speedplay-pedaler. Disse har et beskyttende gummideksel rundt klossen, som ikke bare gjør klossen god å gå på, men også gjør den vesentlig mer aerodynamisk, i følge Speedplay. Den beskytter også parketten hjemme i leiligheten din mot skarpe kanter. 

Grunnen til at skoklossene på Speedplay-pedaler er såpass tunge er at i motsetning til på de aller fleste andre pedaler på markedet så sitter fjærmekanismen som holder skoen fast i pedalen i skoklossen og ikke i pedalen. Speedplay-pedalene fungerer altså motsatt av f.eks Look og Shimanos pedaler. 

Wahoo Speedplay Zero
STOR KLOSS: Speedplay-klossen er dekket av aerodynamisk gummi og er høyre -og venstre-spesifikk.

Hardheten på fjæren på Speedplay-klossene kan ikke justeres, men du kan justere hvor mye flyt, altså fotbevegelse du kan hente ut på pedalen. Du kan justere både mulig hælvinkel innover mot kranken og hælvinkelen utover. Maks flyt er 7,5 grader begge veier, altså 13 grader totalt. Den store flyten gjør det mindre kritisk å treffe helt på den vinkelen du montere skoklossen under skoen i. 

For dem som ikke nødvendigvis tråkker som fullkomne stempler, men gjerne vrir foten litt under tråkket, er denne muligheten en av Speedplays viktigste salgs-argumenter. 

Synes du det er for stramt å vri foten ut av Speedplay-pedalene kan du velge å bytte til en skokloss med mykere fjær. Denne gjør det enklere å komme ut av pedalene. Disse koster 699 kroner kjøpt løst. Kjøper du Wahoos rimeligste Speedplay-pedal - Comp med chromo-aksling, kommer denne levert med de såkalte easy tension-klossene som standard. 

Wahoo Speedplay Zero
KLOSS OG DEKSEL: I metallringen til venstre sitter selve klikkmekanismen. Dekselet til høyre gjør skoklossene bedre å gå på, samt mer aerodynamiske.

Hva er nytt fra Wahoo?

Wahoo har ikke endret vesentlig på selve Speedplay-pedalen, men en del viktige oppgraderinger har de foretatt. Selve pedalflaten er nå dekket av en metallring, slik at den ikke skal slites ut så fort som plastplattformen på tidligere generasjoner Speedplay.

Stål-akslingen har fått ny konisk fasong og mulighet for å bruke 8 mm unbrako på innsiden for å skru pedalene av og på sykkelen. Akkurat som på forrige generasjon Speedplay er akslingen hul. 

De viktigste endringene er likevel dem som ikke synes: Forseglingen for de to radene med små nållagre inne i pedalen skal være vesentlig forbedret på Wahoos Speedplay, i forhold til dem på forrige generasjon som var uforseglet. 

Akkurat dette var et stort ankepunkt med forrige generasjon Speedplay. Lagrene ble fort utslitt og de krevde spesialverktøy for å vedlikeholde eller eventuelt bytte dem. 

Wahoos Speedplay-pedaler kommer, motsetning til forrige generasjon kun i svart og metall. Tidligere kunne man få Speedplays pedaler i en hel rekke farger, fra Giro-rosa, Tour-gult og Liquigas-grønt til hvitt og rødt. Noen vil nok savne denne muligheten til å personifisere sykkelen sin litt. 

Wahoo Speedplay Zero
JUSTERBAR: Flyten i pedalene justeres med settskruene øverst på bildet her. Heel out og Heel in kan justeres

I bruk

Det må sies med en gang.  Denne testeren har brukt Speedplay-pedaler på sine egne landeveissykler i over 10 år. Fortsatt har jeg over 10 år gamle pedaler i bruk. De har fått nye lagre flere ganger, men overflaten er fortsatt ikke utslitt. Jeg har tre par jeg roterer på og sprer slitasjen utover. Uansett - jeg er godt vant med å klikke inn og ut av Speedplay-pedaler. 

Funksjonen på Wahoos nye varianter er identisk som på tidligere pedaler. Om noe er koblingen mellom sko og pedal ørlite grann mer skarp og presis takket være metallringen rundt hele pedalen. Den justerbare flyten er super. Jeg justerer klossene slik at hælene i liten grad kan roteres innover, samtidig som de kan roteres maksimalt utover. Dette gjør at jeg slipper å spenne leggen mot pedalmekanismen, slik jeg gjør på andre pedaler uten tilsvarende fri flyt.

Jeg slipper også å finjustere vinkelen på klossen under skoen for å plassere den slik at den tillater min hælen-ut-stilling. 

Ut- og innklikk er tydelig med en klar metallisk lyd både inn og ut. Den fjærende stålbuen i skoklossen ruster litt og bør smøres jevnlig for ikke å bli treig og uforutsigbar. 

Wahoo Speedplay Zero
PLATE OG KLOSS: Adapterplaten til venstre må først skrus fast i skoene før selve klossen skrus fast i denne.

Tråkker du i sant eller myk jord med skoklossen kan du oppleve at disse fylles og blir vanskelige å klikke inn på pedalen. Vi har likevel brukt pedalene på grussykkelen uten problemer. Gummidekselet på skoklossen begrenser hvor mye sand du får inn i mekanismen. 

I motsetning til på Look og Shimano-pedaler trenger du ikke å fikle med å få pedalen i posisjon og tåsiden av skoklossen på rett sted når du skal klikke inn. Speedplay-pedalenes tosidige funksjon gjør at det bare er å tråkke rett ned på pedalen. Det er relativt enkelt å vite hvor på skoen klossen og mekanismen sitter. 

Hullet i klossen som pedalen skal klikkes inn i fungerer som en trakt og leder pedalen på plass. 

Setter du ned foten i et lyskryss krever det ingen fikling med sko og pedal for å tråkke avgårde. Dette er en klar fordel med Speedplay-pedalene i forhold til andre pedaler, men på sykkelturer kan antallet ganger man klikker inn og ut av pedalene oftest telles på én hånd. 

Mange frykter at de små pedalene kjennes små under skoene og at de vil gi trykk på et lite område under foten. Med dagens stive sko og den harde og stive adapterplaten mellom sko og skokloss, er dette et ikke-problem. Kraften fra føtter og sko treffer pedalene minst like bra som på større pedaler. De føles heller ikke ustabile å stå på i utforkjøringer eller i spurter. Skoene kan vri seg fra side, men vipper ikke på noen måte på pedalen. Kontakten mellom sko og pedal er uten slark. 

Wahoo Speedplay Zero
LAV HØYDE: Til tross for adapterplaten kommer du nærme pedalaklsingen med Speedplay-pedaler.

Den frie flyten kan være uvant for mange. Skoene sklir nærmest friksjonsløst rundt på pedalen - dog kun roterende rundt pedalen - ikke fra side til side eller frem og tilbake. Synes man det er ugreit, er det bare å stramme inn flyten med de små settskruene på skoklossene. 

En siste fordel med Speedplays pedaler er at de har rekordlav byggehøyde. Selv med den ekstra adapterplaten mellom sko og pedalkloss kommer fotsålen nærmere akslingen på Speedplay-pedaler enn på de fleste andre pedaler på markedet. Speedplay har byggehøyde på lave 11,5 mm. Til sammenligning bygger Dura Ace R9100-pedalene 13,7 mm. Dette gjør ikke bare at du får ørlite grann lavere tyngdepunkt på sykkelen. Det fører også til at det blir mindre sjanse for at du slår pedalen nedi bakken i en krapp sving. Sannsynligvis vil skoen treffe asfalten før pedalen i slike tilfeller. 

Konklusjon

Speedplay Zero var allerede en favoritt når det kom til funksjon, før Wahoo lanserte sine oppgraderte varianter. Nå, med antatt bedre lagerholdbarhet, bedre holdbarhet på selve plattformen og den finere stålakslingen med unbrako-hull bakpå, er mange av ulempene med Speedplay eliminert. 

Fortsatt er skoklossen kompleks. Den er i flere lag slik at den kan være litt krevende å få montert på riktig sted og den er utsatt for skitt og rust. Den er likevel bransjens beste å gå på på fast underlag som heller, fliser, asfalt og parkett. 

Prisen på Wahoo Speedplay Zero er identisk med Shimano Dura Ace, men har du flere par sko og trenger flere par med skoklosser, må du ut med 699 kroner per sett. Dette gjelder selvfølgelig også når skoklossene blir utslitt, noe som man må regne med skjer ca annethvert år. 

Fordelen til Speedplay her er man ikke går på de delene av klossen som fester i pedalen. Så lenge du smører og renser klossemekanismen jevnlig vil klossene vare veldig lenge, mye lenger enn plastklossene fra Shimano og Look. Disse slites ned for hvert skritt du tar med sykkelskoene. 

Løp og kjøp, eller trå videre?

Sliter du med knevondt og muskelspenninger fordi de tradisjonelle pedalene holder foten din for fast i samme vinkel, vil Speedplay-pedaler kunne hjelpe deg. Den tosidige funksjonen er suveren og holdbarheten og gå-vennligheten på klossen er klassebeste. 

Pedalen føles mindre under skoen og vil være uvant å bruke for dem som er vant til større plattform. 

Personlig har forbedringene Wahoo har gjort på et allerede ganske kult produkt, gjort at undertegnede vil fortsette med Speedplay på alt av landeveissykler også fremover. Bare vær klar over at de små pedalene ikke nødvendigvis sparer deg for noe vekt i forhold til større pedaler med lettere skoklosser. 

VURDERING
Totalvurdering
PLUSS

Tosidig funksjon

Holdbar skokloss som er god å gå på

Lav byggehøyde og ekstra bakkeklaring

Tilgjengelig i flere aksellengder

Opptil 13 graders fri flyt på pedalen

Justerbar utløsningsvinkel og flyt

MINUS

Kompleks skokloss er fiklete å justere/plassere på skoen

Tunge skoklosser fører til høy totalvekt

Skokloss noe utsatt for sand, skitt og rust

Dyre skoklosser for dem med flere par sko

Usikker holdbarhet på pedallagre

Test av Bontrager Elite Road Pedals

Bontrager Elite Road Pedals er navnet på de flotteste pedalene til Trek. De er laget på samme plattform som Look sine pedaler, men er de noe bedre?

GODT KJØP: Bontragers pedaler lever opp til forventningene, på mange måter. Foto: Henrik Alpers.
GODT KJØP: Bontragers pedaler lever opp til forventningene, på mange måter. Foto: Henrik Alpers.
LV_anbefaler
Bontrager Elite Road Pedals
  • Pris: 999 kroner veil. pris

  • Vekt: 250 gram for settet

  • Klosser: Vanlige Look-klosser

  • Importør: Trek Norge

skala
9/10

Trek er en av verden største produsenter av sykler og sykkelutstyr, men da de skulle lage egne pedaler valgte de å gjøre det enkelt.

I stedet for å lage helt nye pedaler som de var alene om, baserte de seg heller på patentet til Look – som gikk ut for noen år siden.

Det betyr at deres dyreste pedaler, Bontrager Elite Road Pedals, i praksis er en Look-pedal, bare at det står Bontrager på dem.

For ordens skyld, dette er verken uvanlig eller usportslig, men Look har selvsagt ikke villet ha noe med prosessen å gjøre. Vi kan regne med at det samme skjer om noen år, når Speedplay med tiden har en patent som går ut.

Bontrager Elite Road Pedals er den dyreste av to modeller fra Treks undermerke. Pedalen har et stilig utseende, og ser på mange måter oppgradert ut, om vi sammenligner den med deres enkleste modell.

Pedalen er laget i kompositt, og vi ser at det er fjernet materiale fra flere steder for å spare vekt.

GODT KJØP: Bontragers pedaler lever opp til forventningene, på mange måter. Foto: Henrik Alpers.
GODT KJØP: Bontragers pedaler lever opp til forventningene, på mange måter. Foto: Henrik Alpers.

Selve pedalakslingen er laget i stål, og den ser riktig flott ut. På selve pedalflaten ser vi en tynn aluminiumsflate, som skal gjøre at det er så lite friksjon som mulig, når foten din flyter lett i tråkket, samt at det skal være enkelt å klikke ut av pedalen.

Motstanden i pedalen justeres enkelt med en tre mm unbrakonøkkel, og du kan justere inn-og utklikk i hele åtte posisjoner. Hvor stramt eller slakt dette faktisk er, er enkelt å se på baksiden av pedalen. Dette er noe vi savner hos andre produsenter, så her gir vi kudos til Bontrager.

Å bytte kulelager på disse pedalene er en enkel jobb, enklere enn på tidligere nevnte Look Classic-pedaler.

I praktisk bruk

Pedalen er i bruk identisk i følelse med enhver annen Look-pedal med samme plattform vi har prøvd. Inn-og utklikk oppleves litt rimelig og slapt sammenlignet med dyre topp-pedaler, men det er ikke noe vi tenker over – annet enn fordi vi faktisk er opptatt av å finne ut forskjellen på denne og andre pedaler.

JUSTERBAR: Du kan justere motstanden for inn-og utklikk i åtte trinn. Hvor du ligger på skalaen er enkelt å se. Foto: Henrik Alpers.
JUSTERBAR: Du kan justere motstanden for inn-og utklikk i åtte trinn. Hvor du ligger på skalaen er enkelt å se. Foto: Henrik Alpers.

Mens vi er ute på sykkeltur gjør denne pedalen akkurat det den skal, verken mer eller mindre. Taper vi en skiltspurt eller et race opp en bakke, er det med andre ord absolutt ikke på grunn av pedalen.

Sammenligner vi den eksempelvis med Looks rimeligste pedal, Look Keo Classic 3, har vi simpelthen en litt mer stilig pedal. Teknologien er like enkel og gjennomprøvd som den var for 20 år siden, det ser bare bittelitt bedre ut her.

Vi noterer også at selve leppa foran på pedalen, altså den lille frontenden der klossene festes, er noe større enn på Look sine pedaler. Det gjør det enklere å klikke inn i pedalen, og vi føler heller ikke at vi flyter noe mer eller mindre rundt når vi sykler.

Pedalen er 400 kroner dyrere, og koster 999 kroner, en helt fair pris for en pedal i dette segmentet.

FLOTT: Stålakslingen ser virkelig flott ut. Den er enkel å skru ut for vedlikehold. Foto: Henrik Alpers.
FLOTT: Stålakslingen ser virkelig flott ut. Den er enkel å skru ut for vedlikehold. Foto: Henrik Alpers.

Ulemper

Når kulelagrene er slitt, kan det være litt vanskelig å få tak i riktige lagre. Det er ikke gitt at alle butikker har dette på lager.  

Oppsummert

Bontrager Elite Road Pedals koster 999 kroner, som må sies å være en god pris. Det er eksempelvis 699 kroner mindre enn Shimano Ultegra, som er en sammenlignbar pedal. Vekten på de to pedalene er den samme.

Funksjonen er god, og det er enkelt å bytte slitedeler. Pedalene ser også flotte ut, noe som aldri skader.

Pedalene er mer enn verdig vårt anbefaler-stempel.

STOR LEPPE: Kanten i front av Bontragers pedaler er litt større enn Look sine. Det gjør det enklere å komme inn i pedalen. Foto: Henrik Alpers.
STOR LEPPE: Kanten i front av Bontragers pedaler er litt større enn Look sine. Det gjør det enklere å komme inn i pedalen. Foto: Henrik Alpers.
VURDERING
Totalinntrykk
Funksjon
Vedlikeholdsmuligheter
PLUSS

God pris

God funksjon

Kompatible med Look-klosser

Lav vekt for sin prisklasse

Enkle å vedlikeholde

Enkle å komme inn i

MINUS

Strengt tatt ingen

Test av Look Keo Classic 3 landeveispedaler

Look Keo Classic 3 er en av de rimeligste landeveispedalene du kan kjøpe. Om vi ser på praktisk bruk, har den bare en eneste ulempe.

SUPER START: Look Keo Classic 3 har vært mange syklisters første pedaler. De er fortsatt et godt valg til nybegynnere. Foto: Henrik Alpers.
SUPER START: Look Keo Classic 3 har vært mange syklisters første pedaler. De er fortsatt et godt valg til nybegynnere. Foto: Henrik Alpers.
Look Keo Classic 3
  • Pris: 599 kroner

  • Vekt: 275 gram per par

  • Importør: n/a

skala
6/10

Pedalene proffene bruker koster mellom 2 499 og 5 000 kroner, Look Keo Classic 3 er derimot i helt motsatt ende av skalaen. Det er en av de rimeligste pedalene du kan finne.

Men om du gir en Look-sponset proff disse rimelige pedalene i en blindtest, vil han ikke tenke veldig mye over det, unntatt ved inn-og utklikk.

For når du klikker inn og ut, det er de eneste situasjonene du kanskje kan merke at disse pedalene ikke er like raffinerte som de dyrere. Kort forklart er inn-og utklikk ofte skarpt og stramt på dyrere pedaler, mens her kjenner en erfaren syklist at dette er litt rimeligere.

Følelsen du får når du sykler på dem, vil vi påstå er nesten identisk med dyrere lookpedaler, om ikke identisk. Det er heller ingenting som tilsier at de skal være mykere, eller ikke ha samme kraftoverføring i fremdrift.

ENKEL: Stålakslingen drar opp vekten noe. Den ser litt uraffinert ut. Foto: Henrik Alpers.
ENKEL: Stålakslingen drar opp vekten noe. Den ser litt uraffinert ut. Foto: Henrik Alpers.

Justeringsmuligheten er også den samme som på dyrere pedaler. Med en 3 mm unbrakonøkkel kan du stramme eller slakke hvor mye krefter som må til for å klikke inn eller ut. Du kan justere dette i fem trinn. Klossene som festes under skoene, er også de samme som på de dyrere modellene.

Når du ser på pedalene derimot, vil selv utrente øyne se at dette ikke er det dyreste du kan kjøpe. Hele pedalen er laget av kompositt, støpt i form. Selve akslingen er en enkel aksling i stål, som også ser litt billig ut. Låsesringen som må løsnes for å komme til om du vil vedlikeholde kulelagrene, er laget i samme komposittmateriale.

Men aldri så kjedelig det måtte se ut, pedaler spiller ingen rolle når spurten skal avgjøres, eller det er om å gjøre å komme først til toppen.

Så hva er egentlig problemet?

Den eneste ulempen er strengt tatt at disse pedalene ikke varer like lenge som andre pedaler, og at de ikke er like enkle å reparere.

FEMDELT: Pedalene kan justeres i fem klikk. Det gjør inn-og utklikket strammere eller slakkere. Foto: Henrik Alpers.
FEMDELT: Pedalene kan justeres i fem klikk. Det gjør inn-og utklikket strammere eller slakkere. Foto: Henrik Alpers.

Ok, den praktiske jobben med å reparere dem er ikke spesielt vanskelig. Men tiden det tar en mekaniker å skifte kulelager, for ikke snakke om alt maset hen må gå gjennom for å bestille delene, for dette er deler de aller færreste har på lager – vil gjøre at prisen på jobben gjerne er høyere enn å kjøpe nye pedaler.

Akkurat den problemstillingen er ikke lik for dyrere pedaler. De er ofte enklere å vedlikeholde, og med en høyere pris er også intensivene for å reparere dem flere.  

Ja - tja - nei

Liker du å sykle mye og langt, sats på en pedal med lengre levetid, eller enklere mulighet for vedlikehold. Er du nybegynner, skal du finne ut om landeveissykling for deg, eller trenger du pedaler til å sette på sykkelen som står på rulla, holder det i massevis.

Oppsummert

Look Keo Classic 3 er en god pedal for deg som ikke sykler alt for mye, eller som ikke er veldig opptatt av hvor mye utstyret koster. Pedalen kan ha noe begrenset levetid – ikke forvent at dette er en pedal som er like god om fem år som når den er ny. Du må regne med at kulelagrene blir slitt og må byttes, i løpet av 5000-10000 kilometer.

Funksjonen er akkurat like god på denne som på dyrere pedaler. Opplevelsen vil ikke være like raffinert, og den vil ikke trekke like mye oppmerksomhet som en dyrere og lettere.

Men når bruddet går, spiller det ingen rolle hva slags pedaler du har - du kan fint vinne løp med denne.

VURDERING
Totalinntrykk
Funksjon
Vedlikeholdsmuligheter
PLUSS

Rimelige

Funksjonen er like god som på dyrere pedaler

Lette å justere

MINUS

Begrenset levetid

Oppleves ikke veldig raffinerte for erfarne syklister

Allerede abonnent? Logg inn her

Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.

Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,

Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.

1 måned digitalt
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
Mest verdi
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 papirutgaver av Fri Flyt
Mest verdi
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 papirutgaver av Fri Flyt
Mest verdi
Betal smartere med Klarna.

Abonnementene fornyes automatisk og kan sies opp når som helst, men senest før perioden utløper.

Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå. 

Les mer om våre abonnement

Har du spørsmål?

Vi svarer raskt på mail.