Nå blir Classified kompatibelt med Shimano

Classifieds unike girsystem åpnes nå for trådløs bruk med Shimano Di2-grupper – uten en ekstra skifter.

Sist oppdatert: 2 dager siden
INTEGRASJON: Classifieds integrerte nav-gir kan nå kombineres med Shimano Di2-girskiftere. Foto: Classified
INTEGRASJON: Classifieds integrerte nav-gir kan nå kombineres med Shimano Di2-girskiftere. Foto: Classified
Lesetid: 1 minutter

Nylig lanserte Classified sin egen komplette girgruppe i samarbeid med TRP. I dag annonserte også den belgiske produsenten at de omsider også blir kompatible med Shimanos elektroniske girgrupper.

Det vil si at du kan kontrollere det to-delte nav-giret Classified Powershift Hub via Shimano Di2-girhendler, og at du slipper den separate knappen man tidligere var nødt til å bruke.

Det skjer gjennom en oppgradering av programvaren i den trådløse mottakeren som er bygget inn i Classified-akslingen.

Oppgraderingen gjelder for alle Di2-systemer som har trådløs tilkobling til Shimanos E-Tube-app, og inkluderer både 12-delte og gamle 11-delte girgrupper, som har D-fly-enheten EW-WU111B.

INTEGRASJON: Nå kan Di2-skifterne konfigureres til å styre Classifieds Powershift Hub. Foto: Knut Andreas Lone
INTEGRASJON: Nå kan Di2-skifterne konfigureres til å styre Classifieds Powershift Hub. Foto: Knut Andreas Lone

I Classifieds app velger man å koble seg til Shimano-gruppen, før man i Shimanos E-Tube-app konfigurerer girhendlene. Classified anbefaler å velge «D-Fly channel 3» for tyngre "utveksling" og «D-Fly channel 4» for lettere, som tilsvarer Shimanos vanlige oppsett for frontskifteren.

Tidligere trengte man en egen sender som var montert inn i bukken på styret, som via en ledning var koblet til den skifteren for systemet, som man gjerne monterte i fremme i bukken.

Det gjør både installasjon og utseende mer smidig, samt at man sparer litt vekt ved å slippe å bruke sender/ekstra skifter.

Hva er Classified?

Systemet, hovedsakelig solgt gjennom Classifieds egenproduserte hjul, har et spesialdesignet nav, med et indre girsystem. Systemet gjør i prinsippet det en to-delt krank gir deg, to forskjellige utvekslinger å velge mellom, og som gjør at du kun trenger å bruke et enkelt drev foran på kranken.

Det er to utvekslinger å gire mellom, i ratioen 1:1 til 0.7. Førstnevnte tilsvarer den faktiske utvekslingen du har, for eksempel om du ligger på 50-28. Girer du navet, vil 0.7-giret i navet sørge for at den faktiske utvekslingen på et 50T-drev i praksis er tilsvarende et 34 tenner stort drev.

Classified-hjulene selges med boss til kassetter for både Shimano, Sram og Campagonolo sine allerede eksisterende 11-, 12- og 13-delte systemer.

Den nye komplette gruppen som de har lansert sammen med TRP, Vistar Powershift, finnes både til landevei og gravel, og består av egne gir/bremsehendler, bremser, bakgir, kassett og kjede. Classified og TRP omtaler giringen som 1x15 (gravel) og 1x16 (landevei), selv om det er en 12-delt kassett på systemet. Omtalen kommer som følge av antall «unike girkombinasjoner» som systemet gir. Girrekkevvidden er på 530 prosent.

Vil du vite mer, kan du lese saken vår som om i følge med lanseringen av gruppen.

Vis mer
LES OGSÅ
GJENKJENNELIG: De nye Force og Rival-gruppene har lånt mye av design og funksjonalitet fra andre, nye SRAM-grupper. Foto: SRAM
AERODUELL: Den nye generasjonen aerohjelmer tyner marginene til det ekstreme. Vi har testet to av verstingene på markedet. Foto: Kristoffer H. Kippernes
Denne saken er skrevet av
Knut Andreas Lone
Journalist
Knut var selv aktiv Norgescup-syklist på landeveien i sine yngre dager. De siste ti årene har han dekket norsk og internasjonal sykkelsport tett, sykler fremdeles mye og gjør også tester av sykler og utstyr. Har du en sak Knut kan være interessert i? Send gjerne en e-post:
 
Hva synes du om denne saken?

Publisert 2 dager siden
Sist oppdatert 2 dager siden
 

Relaterte artikler

 

Landevei.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalist: Knut Andreas Lone | Journalist: Henrik Alpers |

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Robert Robertsen