Nylig lanserte Classified sin egen komplette girgruppe i samarbeid med TRP. I dag annonserte også den belgiske produsenten at de omsider også blir kompatible med Shimanos elektroniske girgrupper.
Det vil si at du kan kontrollere det to-delte nav-giret Classified Powershift Hub via Shimano Di2-girhendler, og at du slipper den separate knappen man tidligere var nødt til å bruke.
Det skjer gjennom en oppgradering av programvaren i den trådløse mottakeren som er bygget inn i Classified-akslingen.
Oppgraderingen gjelder for alle Di2-systemer som har trådløs tilkobling til Shimanos E-Tube-app, og inkluderer både 12-delte og gamle 11-delte girgrupper, som har D-fly-enheten EW-WU111B.

I Classifieds app velger man å koble seg til Shimano-gruppen, før man i Shimanos E-Tube-app konfigurerer girhendlene. Classified anbefaler å velge «D-Fly channel 3» for tyngre "utveksling" og «D-Fly channel 4» for lettere, som tilsvarer Shimanos vanlige oppsett for frontskifteren.
Tidligere trengte man en egen sender som var montert inn i bukken på styret, som via en ledning var koblet til den skifteren for systemet, som man gjerne monterte i fremme i bukken.
Det gjør både installasjon og utseende mer smidig, samt at man sparer litt vekt ved å slippe å bruke sender/ekstra skifter.
Hva er Classified?
Systemet, hovedsakelig solgt gjennom Classifieds egenproduserte hjul, har et spesialdesignet nav, med et indre girsystem. Systemet gjør i prinsippet det en to-delt krank gir deg, to forskjellige utvekslinger å velge mellom, og som gjør at du kun trenger å bruke et enkelt drev foran på kranken.
Det er to utvekslinger å gire mellom, i ratioen 1:1 til 0.7. Førstnevnte tilsvarer den faktiske utvekslingen du har, for eksempel om du ligger på 50-28. Girer du navet, vil 0.7-giret i navet sørge for at den faktiske utvekslingen på et 50T-drev i praksis er tilsvarende et 34 tenner stort drev.
Classified-hjulene selges med boss til kassetter for både Shimano, Sram og Campagonolo sine allerede eksisterende 11-, 12- og 13-delte systemer.
Den nye komplette gruppen som de har lansert sammen med TRP, Vistar Powershift, finnes både til landevei og gravel, og består av egne gir/bremsehendler, bremser, bakgir, kassett og kjede. Classified og TRP omtaler giringen som 1x15 (gravel) og 1x16 (landevei), selv om det er en 12-delt kassett på systemet. Omtalen kommer som følge av antall «unike girkombinasjoner» som systemet gir. Girrekkevvidden er på 530 prosent.
Vil du vite mer, kan du lese saken vår som om i følge med lanseringen av gruppen.
