REAGERER: UCI og sykkelpresident David Lappartient. Foto: Cor Vos
Lesetid: 2 minutter
Det internasjonale sykkelforbundet (UCI) reagerer kraftig på at utstyrsprodusenten SRAM har klaget dem inn til belgiske konkurransemyndigheter.
Utstyrsgiganten klaget inn forbundet inn til de belgiske konkurransemynidghetene 12. september, og hevder at de foreslåtte gir-restriksjonene bryter med EUs konkurranselovgivning. Selskapet mener reglene i realiteten kun rammer dem og vil gi deres sponsede lag konkurranseulemper.
De belgiske konkurransemyndighetene bekreftet 19. september at de har åpnet en såkalt antitrust-undersøkelse av saken, som baserer seg på UCIs forestående test av gir-restriksjoner under Tour of Guangxi, som går fra 12. til 19. oktober.
Målet med testen er å finne ut om en maksimal girgrense på 10,46 meter pr. pedalomdreiing vil kunne ha en effekt på alvorlige høyhastighetsvelt i proffeltet.
I en pressemelding understreker forbundet nettopp det, at dette kun er en foreløpig test, og UCI ennå ikke har tatt noen avgjørelse hva angår 2026 og videre.
– Først [etter testen] vil UCI potensielt vurdere eventuelle endringer i regelverket. Enda mer overraskende er det at [SRAMs pressemelding] ikke engang anser det som nødvendig å indikere at testen som skal utføres av UCI har som mål å utforske tiltak som tar sikte på å øke syklistenes sikkerhet, noe som er et grunnleggende privilegium for alle styrende organer i idretten, heter det i pressemeldingen.
SRAM mener Det internasjonale sykkelforbundet (UCI) foreslåtte regler om gir-restriksjoner er diskriminerende og uten bevis, og nå tar utstyrsprodusenten dem til retten.
UCI understreker at den planlagte testen var anbefalt av SafeR, en interessentgruppe bestående av ryttere, lag, rittarrangører og UCI-representanter, som har som mål å forbedre sikkerheten i i profesjonelle sykkelritt.
De stiller seg undrende til at SRAM ønsker å motsette seg en test som «er utformet for å vurdere relevansen av et sikkerhetsforbedrende tiltak» og at de med det «undergraver det nødvendige samholdet mellom sportens interessenter, noe som er avgjørende for fremskritt mot en tryggere idrett.»
I pressemeldingen skriver de videre at de er trygge på at testen er innenfor både europeisk og belgisk konkurranselovgivning.
Eventuelle gir-restriksjoner fikk bein å gå på da superstjerne Wout van Aert på starten av året uttalte at han stilte seg bak dette, og fikk støtte av flere norske profiler, men det er langt fra noen bred enighet om effekten av tiltaket. Head of engineering i Red Bull-BORA hansgrohe, tidligere timesrekordholder Dan Bingham, har gjort grundige studier på hvordan girutveksling påvirker sykkelritt, og forklarer i en større sak hos Escape Collective hvorfor han mener gir-restriksjoner ikke vil ha effekten UCI ønsker det skal ha.
Knut var selv aktiv Norgescup-syklist på landeveien i sine yngre dager. De siste ti årene har han dekket norsk og internasjonal sykkelsport tett, sykler fremdeles mye og gjør også tester av sykler og utstyr. Har du en sak Knut kan være interessert i? Send gjerne en e-post:
Hva synes du om denne saken?
Allerede abonnent?
Landevei er Norges største og beste sykkelnettsted
Med magasinKun digitalt
99 kr/md i 12 md*
+ 8 utgaver av Fri Flyt magasin
119 kr/md i 3 md*
+ 2 utgaver av Fri Flyt magasin
*Forutsetter 6 eller 12 måneder bindingstid. Kanselleres når du vil, med tilgang ut bindingstiden. Fornyes automatisk hver måned etter bindingstiden.
Er du under 28 år?
Da får du halv pris på landevei.
Slik fungerer det:Betal med Vipps, del fødselsdatoen din med oss og få halv pris fram til du fyller 28 år. Når du har fylt 28 år endrer vi til vanlig pris, og sender deg et varsel i forkant.
Alle abonnement fornyes automatisk til ordinærpris. Kanseller når du vil, men senest 48 timer før fornyelse. Se Fri Flyts bruker- og abonnementsvilkår her.