TO-DELT: BBB DoubleShot har en finurlig, men smart løsning. Foto: Knut Andreas Lone
BBB DoubleShot
Pris: 699 kroner
Vekt: 82 gram
Dekktrykk etter 150 pump: 45 psi/ 3,1 bar (på 28 mm brede slangeløse dekk)
Om pumpetesten: Vi gjennomfører 150 pumpebevegelser, før vi måler oppnådd trykk. Det er gjort på 28 mm brede dekk. Det er pumpens funksjon opp til dette punktet vi tar med i vurderingen av pumpen.
«Verdens smarteste minipumpe!» jublet BBB over sin egen oppfinnelse, da DoubleShot ble lansert tidligere i år.
Det er vanskelig å la seg begeistre over minipumper, hvor det har vært lite nyvinninger de siste årene, men BBBs DoubleShot er jammen meg et unntak.
Minipumpa er designet i to deler og "sammenleggbar", som gjør den svært liten i oppbevaring når den ikke er i bruk. Når du skal bruke den, drar du de to delene fra hverandre og skrur dem sammen i endene som er gjenget.
Begge de to hoveddelene har en teleskopløsning, som gjør at pumpa faktisk har hele fire luftkamre og ifølge BBB har et pumpevolum på 35 cc per pump.
BBB oppgir at pumpa kan gi et maksimalt trykk på 8 bar / 116 psi. Pumpa er kun for presta-ventil.
BBB DoubleShot i bruk
Når den er sammenslått er pumpa ikke særlig lenger enn bredden på håndflata di. Den er med andre ord imponerende liten. Pumpa er kun 12 cm lang, 4 cm bred og cirka 2 cm høy.
De to hoveddelene av pumpa dyttes inn i utstikkeren i hardplast, hvor de to gjengede sidene klikker fint på plass – og sitter godt.
Med tanke på hvor liten den er, passer den i de aller fleste setevesker, også små, og om du sverger til å ha pumpa i baklomma på ryggen vil du kunne ha den der uten at den stikker langt ut av lomma.
SKRU SAMMEN: Pumpa er enkel å montere. Foto: Knut Andreas Lone
KNEPP PÅ PLASS: De to gjengede endene dyttes inn i hver sin ende av hardplasten og sitter godt og trygt under oppbevaring. Foto: Knut Andreas Lone
Når du må i aksjon med pumpa, er det bare å dra de to hoveddelene i hver sin retning, og så skru sammen endene med gjengene. Rundt endene har overflaten mange små spor, som gjør at det er enkelt å få et godt grep og skru pumpedelene sammen.
Koblet sammen og fullt trukket ut måler vi pumpa til svært solide 35 centimeter lang.
Så, til selve pumpingen, og resultatene først: 45 psi (3,1 bar) på 150 pump på et 28 mm dekk er et kurant resultat. 150 pump høres kanskje mye ut, men med en minipumpe må du regne med såpass. Om du absolutt ikke vil pumpe mer enn du må, er dette nok trykk til å komme deg hjem på turen, men sykler du landevei er det å anbefale å dytte inn litt mer luft først.
Pumpen gjør jobben sin godt, og den er både god å holde i og enkel å pumpe med. De to utstikkerne av hardplast funker ypperlig som håndtak i begge ender og gjør det enklere å ha et godt og stabilt grep.
Frem til rundt 100 pump er motstanden forholdsvis lav, før det begynner å dra seg til. Men selv om motstanden øker og du må ta litt mer i, er gliden i pumpa god og det blir aldri hakkete. Det gjør at man også kan fortsette å pumpe forbi 150 pump, med god, effektiv rytme.
Sammenlignet med Pro Performance XS er Pro-minipumpa skikkelig effektiv, men når du begynner å opparbeide deg bra trykk, blir den litt seig å jobbe med. Der liker vi BBB-pumpa vesentlig bedre, for den lange kroppen til pumpa gjør at du klarer å opprettholde et bra moment hele veien.
Etter rundt 250 pump klarer du å få rundt 60 psi (4,1 bar) i dekket, så mer enn godt nok til å både komme deg hjem og rulle bra på asfalten. Og fortsetter du å pumpe, er det fullt mulig å få enda mer trykk. Det står bare på hvor mye du gidder å legge i det, men pumpas prestasjon gir gode incentiver til å fortsette.
Underveis i pumpingen sitter pumpa som et skudd i ventilen. Vi trenger ikke legge konstant press oppover mot ventilen, slik at den ikke skal skli ut eller luft skal sive ut på sidene, men holder kun igjen på utsiden for å ikke skade ventilen under pumping.
Denne pumpa har egentlig alt vi liker og krever ved en pumpe. Den er blant de minste, letteste og mest praktiske på markedet, den har god ergonomi og pumpingen er bra og effektiv pumping.
Med den smarte, to-delte løsningen, skiller den seg også godt ut. Løsningen er ikke bare smart i teorien, men den funker også i praksis.
What's not to like? Vel, den er dyr, det er den. Men vi simpelthen elsker at du kan få den inn i selv de ganske små seteveskene eller at den tar svært lite plass på lomma. Men er du villig til å punge ut de pengene, kommer du ikke til å angre.
Knut var selv aktiv Norgescup-syklist på landeveien i sine yngre dager. De siste ti årene har han dekket norsk og internasjonal sykkelsport tett, sykler fremdeles mye og gjør også tester av sykler og utstyr. Har du en sak Knut kan være interessert i? Send gjerne en e-post:
Vis mer
Hva synes du om denne saken?
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.