Hjulprodusenten Reserve er relativt ny, startet opp i USA i 2014, og produserte i utgangspunktet hjul til terrengsyklene til Santa Cruz.
Det er kun drøye tre år siden de startet med landeveishjul, men de mest observante vil ha registrert at Reserve nå leverer hjul til storlaget Jumbo-Visma.
Dermed er de inne i WorldTour-selskapet med andre, mer kjente og tradisjonsrike navn som Zipp, Shimano, Campagnolo, Vision og Bontrager.
Men det er altså Reserve som har sammenlagtseier i årets Tour de France, Giro d'Italia og Vuelta a España, samt en rekke etappeseire, på CV-en sin.
Da kan vi i hvert fall ta utgangspunkt i at de har noe ved seg!
Dette må du vite om Reserve
Reserve produserer utelukkende hjul som ligger i det vi kan kalle for premium-segmentet. De lager også gravel-spesifikke hjul, også disse starter ganske høyt i pris.
Hjulene er spredt utover hele skalaen, fra lavprofil i 34/37 mm og til hjul for temposykling, 77 mm og platehjul.
Hjulsettet som vi har testet, ligger i allround-sjiktet. Navnet på hjulene avslører altså profilen på hjulene, som har 40 mm høydeprofil foran og 44 mm bak.
RENT DESIGN: Det er ikke veldig mye fiksfakseri med hjulene. En enkelt logo på hver side av felgen forteller hvilket merke de kommer fra.
STØRRELSEN: Mens på motsatt side er felghøyden på hjulet oppgitt.
De kan fint sammenlignes med Zipp 303s, som har tilnærmet samme profil.
Ikke bare er profilen lik, men vekten er også ganske lik. Vi veier Reserve 40/44 til 1 535 gram, det samme som Zipp 303s, men da er riktignok sistnevte veid uten ventiler.
Den oppgitte vekten fra Reserve på 40/44 (uten ventiler) er 1 460 gram.
Det er med DT Swiss 350-nav. Kvesser du ytterligere til DT Swiss 240-nav, er du nede på 1 388 gram som utgangspunkt, men da er det også oppe i 25 000 kroner som veiledende pris.
Veiledende pris på vår utgave, med 350-nav, er 20 400 kroner.
Alle hjulsettene til Reserve kommer satt opp for tubeless (slangeløst).
Tekniske detaljer på Reserve 40/44
Selv om Zipp 303s ikke er så langt unna i vekt og koster vesentlig mindre, rundt 13 000 kroner veiledende for hjulsettet, er det noen nyanser som gjør at prisforskjellen er som den er.
Den ene tingen er det nevnte navet, dernest det påfølgende bosset.
Mens Zipp 303s har et relativt enkelt boss med kun tre paler. Det vil si at når hjulet triller, glir palene i samme retning som mothakene i navet. Når du begynner å tråkke igjen, fester palene seg i mothakene og slik får du fremdrift.
På dyrere hjulsett er det gjerne flere aktiveringspunkter mellom boss og nav.
Det gjelder i hvert fall for Reserve 40/44, som har DT Swiss' såkalte ratchet system. Der er det ikke paler, men totalt er det 36 ratchets.
I teorien skal det bety raskere (og ganske umiddelbar) aktivering og mindre dødgang i det du går fra trill til tråkk.
MOTHAKER: Disse to ringene, DT Swiss' såkalte ratchet system, gir ikke bare rask aktiviering, men de er også enkle å vedlikeholde. Etter å ha dratt av bosset, kan du bare løfte ringene av akslingen og rengjøre dem.
SERVICEVENNLIG: Det samme gjelder bosset. Du trenger bare ta i litt for å trekke det av asklingen, og så er det bare å få unna smuss og dritt.
Hjulene er ikke så kalt hookless, altså uten lepper/mothaker, for å holde dekket på plass.
Hookless er ennå ikke blitt standarden for dyrere hjulsett, selv om flere og flere kommer med det. Da er veggene på den innvendige felgen rett og slett bare vertikale.
De som produserer hjul som er hookless argumenterer med at det gir økt sikkerhet (mindre sjans for punktering) blant annet, samt at du kan sykle med lavere trykk og ha tilsvarende rullemotstand. Det skal i tillegg være billigere å produsere.
Når det er sagt, er det ingenting i veien med tradisjonelt design med lepper/mothaker. Hookless-design gjør at du må ha spesifikke hookless-dekk, i tillegg til at det gir mer begrensning på maksimalt dekktrykk.
Når det kommer på den indre bredden, er den imponerende. De oppgitte målene er på 25,5 mm foran og 25 mm bak, og det stemmer også med målene vi gjør.
Hva er fordelene med det?
Det gir ikke bare mulighet for bredere dekk, men gjør det også tryggere med brede dekk (bedre passform), og i tillegg kan du sykle med lavere dekktrykk og høyere komfort.
Reserve 40/44 har en utvendig bredde på 35 mm foran og 33 mm bak. Hjulsettet har en minimum anbefalt dekkbredde på 28 mm grunnet den solide bredden.
At den indre bredden er så stor, gjør også at hjulene fint kan brukes til gravelsykling. Den maksimale anbefalte dekkbredden er 40 mm.
Samtidig er det også aerodynamiske fordeler med den indre bredden. Det gjør at forholdet mellom dekket og selve felgen blir bedre. For sykler du med et relativt bredt dekk, er det mer aerodynamisk jo mer sømløs overgangen mellom dekket og selve profilen på hjulet er.
I vårt tilfelle måler Continental GP 5000 AS TR-dekkene på 28 en faktisk bredde på 31,7 mm foran og 31,5 mm bak.
Med tanke på aerodynamikken, er det også en bevisst tanke med større bredde både innvendig og utvendig foran. I tillegg er utformingen på selve profilen også annerledes.
I og med at vinden og luftmotstanden i hovedsak treffer forfra, er det bredeste punktet utvendig på felgen helt øverst (nærmest dekket/kanten på felgen) foran. Bak er det bredeste punktet lenger ned på profilen.
Altså er profilen mer avrundet bak, mens den er bred og avtar foran.
Dette skal ifølge Reserve skape mer stabilitet i sidevinden, i tillegg til de aerodynamiske effektene det gir.
For mens luften treffer mer direkte på forhjulet, kommer den langs rammen og rytteren på bakhjulet, og krever andre egenskaper for å hektes på igjen bakhjulet og gjøre den så lite turbulent som mulig.
At det bredeste punktet er lavere på profilen, gir også mer stivhet, som er bra med tanke på at det er i bakhjulet kraftoverføringen skjer.
Både foran og bak er det 24 flate eiker. De har utvendige nipler, som gjør service av hjulsettet enklere.
Reserve 40/44 i bruk
Når det kommer til montering av dekk, er den kneppet vanskeligere enn vi ønsker. Å sette opp hjulsett med tubeless-dekk er i utgangspunktet litt krevende, da dekkene er laget skikkelige stramme, for å ikke kunne skli av felgen.
Når det kommer til Reserve-hjulene, får vi 85 prosent av dekket på felgen, mens den resterende biten må vi bruke en dekkspak for å få hele (halve) dekket over felgkanten.
Etter å ha fylt inn med guffe går det hakket greiere å få på siste halvdel av dekket, men må ta to-tre tak med dekkspaker for å få på siste biten.
Når de først er på og vi fyller dem med luft, popper de raskt på plass og sitter som de skal.
Når det kommer til utviklingen av hjulene, er det gjort i samarbeid med Cérvelo, som har samme eier som Santa Cruz, Reserves eier.
Cérvelo har lang fartstid når det kommer til aerodynamikk, og det er heller ikke tilfeldig at Jumbo-Visma har den sykkel/hjul-kombinasjonen, og at Cérvelo-syklene som selges kommersielt også kommer med Reserve-hjul.
Reserve hevder selvsagt av 40/44 også er svært raske. For Landeveis del, som ikke har noe lab å teste slikt i, er dette selvfølgelig vanskelig å slå fast vitenskapelig.
Når det er sagt, med dagens moderne teknologi og verktøy, er det nesten fullstendig usannsynlig at produsenter klarer å lage hjul som ikke er relativt raske og aerodynamiske.
I forhold til hverandre kan hjulsetttene være bedre eller dårligere ut ifra vindretningen, men i hovedsak er det aerodynamisk funksjonelle former på hjulene.
Fra vår side er det vi kan si noe om følelsen og opplevelsen av hjulene på veien, og hvor responsive de er.
Reserve lover at hjulene skal være stabile i sidevind, og det er definitivt noe vi kan skrive under på.
Sidevind er spesielt et parameter hvor (også dyre) hjul kan skille seg veldig fra hverandre. Når vinden tar tak i hjul, kan de oppleves ustabile og skumle ut.
Dette gjelder ikke for Reserve 40/44. Når det kommer vindkast kjenner vi at den tar i hjulene, men det føles mer som en litt hard klem.
Sykkelen dras litt mot siden, men med en gang vi gir motstand, retter sykkelen seg opp igjen, og det er ikke noe problem å ligge mot vinden, selv når det kommer kast, oppleves det aldri som vi mister kontrollen.
Når det kommer til stivhet og respons er den åpenbare. Når vi tråkker vil, tar bosset tak i hjulet med en gang, og du kjenner kraftoverføringen skje.
Både oppover og på flatene akselererer hjulene raskt og inviterer til fart og lek, og du durer avgårde når du først er kommet opp i fart.
At de er gode i sidevind hjelper også på når det kommer til utforkjøringene. Da slipper du å bekymre deg for at hjulene skal bli røsket tak i når du ligger gjennom en sving.
Med 28 mm brede dekk montert på, føles det veldig trygt og du har god kontakt med asfalten.
Jo bredere dekk du har, jo tryggere vil det selvsagt føles. Det det vil gå på bekostning av er følelsen og kvikkheten, og gjennom svingene vil det være litt seigere.
Med 28 mm dekk har du fremdeles en følelse av at hjulsettet er veldig skarpt og direkte gjennom raske svinger, og du kan gjør raske manøvre.
Komfortmessig er det ikke noe å utsette på hjulene.
Veldig stive hjul vil ofte gå på bekostning av, kall det dempingen i hjulene. Her er det såpass stor indre bredde, og med slangeløst oppsett og brede dekk, får en aldri følelsen av at slag og vibrasjoner går rett igjennom hjul og sykkel og i kontaktpunktene fra kroppen din.
Når du suser nedover en utforkjøring uten å trå, er det en av hjulsettets få nedsider kommer frem. Selv om det er keramiske lagre og et dyrere nav, er det ganske høy lyd fra bosset.
Dette er noe som er litt karakteristisk og litt kult, men det kunne med fordel vært litt mindre støy.
Konklusjon
Reserve 40/44 er et ypperlig moderne hjulsett, som leverer til forventningene.
Profilmessig er det passende for alle typer sykling, enten om du driver med konkurranse eller bare er aktiv og sykler mye.
At det er stor indre bredde og passende til både gravel- og landeveissykling, bør gjøre det til et attraktivt valg for norske syklister.
Når det kommer til vekten er det ikke superlett, men det er mer enn lett nok. Det er også andre ting å tenke på enn vekten, nemlig aerodynamikk, komfort og stivhet, hvor Reserve 40/44 leverer veldig godt.
Vi har ikke hatt hjulene på langtidstest, så vi kan ikke si noe om byggkvaliteten til hjulsettet over tid, men at det ikke er tynet på vekt gjør at det i utgangspunktet er bygget for robust og lang levetid.
At det er enkelt å vedlikeholde, med rachet-systemet til DT Swiss og utvendige nipler, trekker også opp.
I tillegg har også Reserve en veldig god livstidsgaranti, som gjør at du får erstattet hjulene ved velt eller andre skader. Mer eller mindre uten forbehold, altså en livstidsgaranti i ordets rette forstand (normal slitasje gjelder så klart ikke).
Knut var selv aktiv Norgescup-syklist på landeveien i sine yngre dager. De siste ti årene har han dekket norsk og internasjonal sykkelsport tett, sykler fremdeles mye og gjør også tester av sykler og utstyr. Har du en sak Knut kan være interessert i? Send gjerne en e-post:
Testkarakterer forklart
1/10: Produktet er dumt, dårlig og kan være farlig. Dette er på grensen til svindel.
2/10: Produktet fungerer dårlig, ikke etter beskrivelsen og er mer frustrerende enn moro. Produktet også være farlig i bruk.
3/10: Produktet fungerer dårligere enn forventet, og prisen kan ikke forsvares.
4/10: Produktet fungerer som beskrevet, men har mangler og er dårligere enn konkurrende produkter. Vurder heller bruktmarkedet
5/10: Produktet fungerer som beskrevet, men har feil og mangler som kan være mer frustrerende enn gøy
6/10: Produktet fungerer bra til bruken, men utmerker seg ikke sammenlignet med konkurrentene.
7/10: Produktet svarer til forventningene, men lite nyskapning og på snittet funksjonsmessig
8/10: Produktet er bedre enn gjennomsnittet. Dette produktet leverer over forventning, og overleverer på de fleste/alle testkriteriene
9/10: Produktet er bedre enn det meste annet på markedet. Produktet er også nyskapende og trendsettende.
10/10: Produktet er det beste vi har prøvd innenfor gjeldende kategori. Produktet er helt fremst i utviklingen og vil være kategoridefinerende i lang tid fremover.
Vis mer
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.