Sykkelhjul - best i test hjulsett til landevei

Hjulsett til landevei- og gravelsykler

Hjul er en av sykkelens viktigste komponenter, og det kan være mye tid å hente på et godt hjulsett. Vi tester både billige og dyre hjulsett, både til landevei- og gravelsykler.

Zipp 303s
KARBONHJUL: Zipp 303s er et av mange eksempler på moderne karbonhjul som tåler en del juling, har lav luftmotstand og relativt lav vekt. Foto: Henrik Alpers

Hjulsett er trolig det vi landveissyklister bytter ut eller oppgraderer oftest, sett bort ifra slitedeler som drivverk.

Hjulsett kan endre utseende og kjørefølelse på sykkelen radikalt, og det er like mye identitet og stil, som det er funksjon og kjørestil. Hjulsett er vår hellige gral.

Nye tester i 2022

· Zipp 303s: Rimelig karbonhjulsett fra den amerikanske giganten. Hjulsettet har en veilpris på 12.888 kroner, men kunne fint kostet 17.999 kroner uten at vi ville tenkt over det. Zipp 303s er en skikkelig budsjettvinner!

· Shimano Ultegra C50: Shimanos bang-for-buck-allroundhjulsett er et fantastisk presist hjulsett, og det er også svært godt i sidevind. Hjulsettet er et godt kjøp, selv om vi mener de er alt for konservative når det gjelder detaljene.

· Black Inc. Thirty: Hjulsett til både asfalt og grus. Prisen på 24.999 kroner er for høy for hjulsettet, selv om både kvalitet og funksjon er veldig god.

Hjultester 2021 og 2020

Zipp sine 303 Firecrest Disc er et hjulsett som haker av alle våre krav til et moderne hjulsett. Det er et velkjent hjulsett blant innvidde landeveissyklister, og er en testvinner hos ekspertene i Landevei.

Specialized sine CLX 32 Roval gir oss mye av det samme som Zipp, men faller dessverre fullstendig igjennom når det kommer til slangeløst.

Mavic sine Ksyrium-hjul er også en klassiker på landeveien. Det er et velkjent og slitesterkt hjulsett, som gjerne brukes som treningshjul. Ekspertene i Landevei anbefaler dette hjulsettet.

DT Swiss er kjent for sin kvalitet, og i stor grad grunnet navene de lager. ER 1400 Spline er en testvinner hos Landevei, i test av hjulsett for skivebrems.

Hva er viktig med et hjulsett?

Et hjulsett er den mest effektive måten å bli raskere på for en slant penger.

Du kan oppgradere til et hjulsett som har litt profil og er raskere, eller du kan kjøpe et hjulsett som gjør at du sparer kanskje 500 gram i vekt.

Når vi oppgraderer er det som oftest til karbonhjul. Det er det flere årsaker til. Først og fremst at karbon er lettere enn aluminium, og jo dyrere karbonhjul jo lettere er de.

KARBON: Syklister elsker karbon. Lightweight lager de kanskje dyreste karbonhjulene i verden.
KARBON: Syklister elsker karbon. Lightweight lager de kanskje dyreste karbonhjulene i verden.

Karbon er også stivere enn aluminium, noe som gjør at de respondere bedre på kraften du putter ned i pedalene og er kvikkere i akselerasjonene.

Hjulsett av aluminium er typisk billigere hjulsett, som vi gjerne bruker til trening og som holder veldig lenge. Karbon er gjerne betydelig dyrere og grunnet dets kvaliteter bruker vi dem til konkurranse.

Et hjulsett med profil (altså at hjul som har litt felgdybde) er som regel også mer aerodynamisk, noe som gjør at du henter sekunder i lett og raskt terreng.

Men vi syklister er nødvendigvis ikke bare interessert i dyre hjulsett. For mens de dyreste hjulene fint koster 25 000 kroner, trenger man også hjulsett til trening.

Da er man gjerne interessert i å finne et som gir mye for penga, som har både lav vekt og lav pris, samtidig som de er relativt stive. Da kan man gjerne fint bruke dem i mindre viktige ritt også.

CAMPAGNOLO BORA: Proffene i UAE Team Emirates sykler med Bora WTO fra Campagnolo.
CAMPAGNOLO BORA: Proffene i UAE Team Emirates sykler med Bora WTO fra Campagnolo.

En viktig faktor ved et moderne hjulsett er også at felgen har god innvendig bredde. Det gir muligheten til å sette opp hjulsettet med brede dekk, som gir økt komfort samtidig som det ruller like bra.

Landevei ønsker også at hjulsettene kommer med muligheten til å sette opp slangeløst. Med slangeløst får du økt komfort, mindre rullemotstand og det er veldig punkteringssikkert.

På hjulsettene til gravelsykling er innvendig felgbredde spesielt viktig, og her også bør de være satt opp for slangeløst. Kjøreegenskaper og slitestyrke er kanskje spesielt viktig her, da hjulsettene fint kan få en del mer juling her enn på landeveien.

Ettersom bransjen nå orienterer seg mer og mer rundt skivebremser, er også de fleste hjulene Landevei tester hjul som er for skivebremser.

Zipp 303s Tubeless test karbonhjul

De som savnet rimelige karbonhjul fra de store leverandørene jublet da Zipp lanserte 303s. Nå har vi testet dem - her er det mye å juble for.

Zipp 303s
KARBONHJUL: Zipp 303s er et av mange eksempler på moderne karbonhjul som tåler en del juling, har lav luftmotstand og relativt lav vekt. Foto: Henrik Alpers
LV_anbefaler
Zipp 303s
  • Vekt forhjul:  820 gram

  • Vekt bakhjul:  715 gram

  • Totalvekt: 1535 gram

  • Pris: 12.888 kroner

  • Aksling: 100*12 mm foran, 142*12 mm bak

  • Hjulene er veid med felgtape, uten ventiler

  • Importør: Ultimate Nordic - Cycle Service Nordic

skala
8/10

Om du snakket om karbonhjul og Zipp i samme setning for ti år siden, sa du implisitt at «jeg har god råd».

Men da Zipp lanserte 303s var det mange som jublet, for plutselig kunne du få et karbonhjulsett med moderne tubeless-teknologi til rett over 10.000 kroner.

Legg til en liten pandemi, mangel på arbeidskraft i Østen, konteinermangel og generell prisvekst, og Zipp 303s koster nå 12888 kroner veil, for komplett hjulsett.

Men det er fortsatt rimelig, særlig fordi Zipp hevder at dette hjulsettet er mer aerodynamis enn forrige generasjon Zipp 303 Firecrest – altså et langt dyrere hjulsett.  

Hva er det Zipp har gjort som gjør at du kan få et hjulsett med solid backing fra en stor hjulprodusent til den prisen?

Og enda viktigere – får du gode karbonhjul til denne prisen?

PS: Om du lurer på hvorfor karbonhjul er så høyt elsket av syklister - denne artikkelen gir deg et lettfattelig og grundig svar på hvorfor: Hva er karbonhjul med høyprofil, og hvorfor er det så bra?

FETE OG RETTE: Felgene har hele 23 mm innvendig bredde, og er også hookless. Det gjør at du kan sykle med lavt dekktrykk og stort volum. Foto: Henrik Alpers.
FETE OG RETTE: Felgene har hele 23 mm innvendig bredde, og er også hookless. Det gjør at du kan sykle med lavt dekktrykk og stort volum. Foto: Henrik Alpers.

Om Zipp-hjul

Zipp har etter å ha blitt kjøpt opp av Sram utvidet sin produktportefølje betydelig. 303-serien er allround-hjul, men det er hele tre forskjellige 303-sett du kan kjøpe.

Vi har 303s, 303 Firecrest og 303 NSW. Typebetegnelsene går igjen på nesten alle hjul Zipp lager.

303s er det nyeste, men også enkleste hjulsettet i serien, som altså koster 12888.

303 Firecrest er noe lettere, har et mer avansert boss, og har i tillegg Zipps kjente golfballmønster på felgen. Dette hjulsettet koster 21078 kroner veil. 303 NSW er topphjulet. Dette er ytterligere lettere, og har i tillegg det som regnes å være den meste aerodynamiske formen på en felg, sagtannprofil. Da må du til gjengjeld ut med 40138 kroner.

I tillegg finner vi mindre forskjeller på felgdybde, lagerkvalitet og eiker. Navene er også forskjellig utformet, men uten praktisk betydning.

Tekniske detaljer

Forhjulet veier 715 gram, bakhjulet 820 gram – totalvekt er altså 1535 gram. Det er midt på treet for denne felgdybden, det finnes tyngre og det finnes lettere. Hjulsettet er for ordens skyld veid med felgtape, men uten ventiler.

Hjulene er ferdig montert når de kommer, klare for slangeløst oppsett. Du trenger bare montere ventiler, og så gå i gang. Er du usikker på montering, kan du lese mer her.

Akslinger følger ikke med på hjulsett til skivebremser, dette følger selve sykkelen.

Felgen er målt til 23 mm innvendig og 27 mm utvendig bredde. Dekket i 28 mm bredde måler også 28 mm på denne felgen.

ALLSIDIGE: Behovet er kanskje ikke stort, men det skader ikke. Koppene (endehylsene) byttes med et håndgrep, slik at hjulene kan passe til sykler uansett hva slags aksling du måtte ha. Foto: Henrik Alpers.
ALLSIDIGE: Behovet er kanskje ikke stort, men det skader ikke. Koppene (endehylsene) byttes med et håndgrep, slik at hjulene kan passe til sykler uansett hva slags aksling du måtte ha. Foto: Henrik Alpers.

Montering

Zipp 303s er et hjulsett laget utelukkende for slangeløse dekk. Du kan bruke dekk og slange, så lenge dekket er slangeløst. Vær nøye med maksimalt dekktrykk – det er for ordens skyld 5 bar på dette settet.

Om du en gang i tiden slet med å sette opp hjulsett slangeløst – den tiden er mer eller mindre forbi.

Vi trengte verken dekkspaker eller boost-pumpe for å sette opp dette dekket slangeløst, det lot seg enkelt gjøre med en vanlig gulvpumpe. Dekket blir helt lufttett uten å ha i punkteringsguffe, men vi anbefaler selvsagt alltid guffe i dekkene.

Vi bruker alltid Continental GP5000 TLR som referansedekk i våre tester. Til dette hjulsettet har vi valgt 28mm dekkbredde.

RETT PÅ PLASS: Referansedekket Continental GP5000s smetter på plass lett som bare det. Du trenger verken dekkspaker eller boost-pumpe for å få det til å sitte.
RETT PÅ PLASS: Referansedekket Continental GP5000s smetter på plass lett som bare det. Du trenger verken dekkspaker eller boost-pumpe for å få det til å sitte.

I praktisk bruk

45 mm felgdybde var en gang i tiden skikkelig mye. Det romlet og bråkte, var skummelt i sidevinden og vi anså det som skikkelig raskt. I dag er det mer for allround-hjul og regne, og i rike Norge er karbonhjul med denne felgdyben nesten sett på som hverdagshjul.

Så vi ruller ut på veien, med en tanke om at dette er mer aerodynamisk enn forrige utgave, som altså kostet omtrent det dobbelte.

I mangel på en vindtunnel, må vi stole på det vi selv kommer frem til når vi sammenligner hjulsett direkte mot hverandre. Det er en rekke egenskaper vi kan identifisere, men aerodynamikk er absolutt ikke en av dem. Vi har opplevd følelse – men det er noe ganske annet enn om et klart bilde.

For å si det kort: Vi vet ikke om dette hjulsettet er mer aerodynamisk enn de andre vi sammenligner med – vi tør å stå for det. Men vi kan helt klart si at det oppleves å rulle bedre, og gå litt mer av seg selv når vi først har fått opp farta, enn eksempelvis Black Inc. Thirty. Det er så godt som identisk med de øvrige aerohjulene vi har testet i 2022.

Der vi derimot merker forskjell, det er i klatringer, akselerasjoner og utforkjøringer.

Vi har den deilige følelsen av umiddelbar respons i klatringene, selv om det ikke er det beste vi har prøvd. Vi liker det ganske godt nedover også, det er lett å vippe fra side til side i tekniske utforkjøringer, og det leverer trygt og stabilt i slike partier.

Det er morsomt å akselerere med enten du sykler fort eller sakte, og, ja, og, det er først og fremst ganske morsomt å sykle på dette hjulsettet.

Så er det også litt – glemt.

TØMME TANKEN: Hjulene har små dreneringshull, om du skulle få vann i felgen etter en tur i regnet. Den første utgaven hadde utrolig nok ikke dette! Foto: Henrik Alpers.
TØMME TANKEN: Hjulene har små dreneringshull, om du skulle få vann i felgen etter en tur i regnet. Den første utgaven hadde utrolig nok ikke dette! Foto: Henrik Alpers.

Den relativt korte oppsummeringen av kjøre-egenskaper er en bra ting. Det er forbausende likt hjulsett til en langt høyere pris. Det er i det hele tatt litt vanskelig å forsvare å bruke mer penger på et annet hjulsett. Kjøreopplevelsen er god – felgringene er «hookless», de har den teknologien som kommer til å bli standard på slangeløse dekk om kort tid.

De er rimelige.

Men like fullt, vi har også funnet to minuser i praktisk bruk.

Baknavet er en av dem. Bosset på hjulet (forklart ytterligere lengre ned i teksten) er av den enkle, men også en av de mer driftsikre typene. Ulempen med bosset er at pedalene får noe dødgang før de begynner å tråkke hjulet rundt. Dødgangen måles til cirka 10 grader. Det er mer enn merkbart.
Påvirker det prestasjonen? Nei. Er det irriterende? Ja. Veldig? Det kommer an på rytteren. Personlig hater jeg det, men det sier også noe om min sykkelstil – jeg er mer av og på pedalene enn en som tråkker jevnt.

Baknavet er heller en bittersøt påminnelse om at ikke alt som glimrer er gull.

Hjulsettet er også mindre stabilt i sidevind enn andre hjulsett vi har testet i samme periode. Vi vet ikke hva det er som skaper denne effekten, men vi har sammenlignet direkte med hjulsett med både mindre og høyere profil. At et hjulsett med mindre profil er bedre i sidevind er ikke så selvfølgelig som en kanskje skulle tro – felgens utforming har mye å si for sidevindsproblematikk. Enve AR 4.5 er eksempelvis mer stabilt i sidevinden, selv om profilen er hele 5 mm dypere. 5 mm er ikke mye, men total-arealet av felgen blir relativt sett mye større.

Oppleves det utrygt? Nei. Oppleves det som et dårlig hjulsett? Nei. Skulle vi ønske hjulsettet var like bra som Enve AR 4.5 i sidevind? Absolutt. Ville vi betalt 20.000 kroner til for bedre egenskaper i sidevind? Det må du faktisk svare på selv – bare ha i bakhodet at i sykling betyr «litt bedre» at noe også er «mye dyrere».

Men når vi skal oppsummere sykkelturene på Zipp 303s er dette uansett et svært godt sykkelhjul, som også er veldig rimelig.

Til prisen er det både lett og lekent.

STILIGE: Zipp bruker sine egne låseringer til bremseskivene. Det er en stilig liten detalj.
STILIGE: Zipp bruker sine egne låseringer til bremseskivene. Det er en stilig liten detalj.

Hvordan er hjulsettet blitt så rimelig – og har det noe å si?

Men hva er det du ikke får når du kjøper Zipp 303s? La oss sette opp en liten punktliste med hva vårt trente øye ser du får på dyrere hjulsett, men ikke her.

· Bosset med tre paler

Et boss, eller frikrans om du vil, er den delen på en sykkel som lager tikkelyd når du triller, eller den delen du fester kassetten på. Når du triller vil det vi kaller paler inni navet, gli i samme retning som mothakene, nesten friksjonsløst, men nok til å lage tikkelyd. Når du tråkker til fester palene seg i mothaker inni navet – og du sykler fremover.

Et boss som har tre paler gjør at du får litt dødgang i pedalene før de starter fremdriften. Dyrere nav har tilnærmet lik null dødgang før hjulet blir aktivert. Dyrere nav har ofte flere gripepunkter/mothaker, og dobbelt så mange paler. Noen tenker ikke over dødgangen, mens for andre er den irriterende.

Det er skjønt et ubestridelig faktum at alle vil ha så lite dødgang som mulig.

· J-bend eiker

Dette betyr at eikene har en liten bøy i enden, nede ved navet. Eiker med J-bend er rimeligere enn eiker som er helt rette. Nav der en bruker eiker med J-bend er rimeligere å produsere, og ikke ansett som like raffinerte som nav som har rette eiker.

UMODERNE: Dagens dyrere karbonhjulsett har niplene inni felgen. Utenpåliggende nipler fungerer like fint - men er ikke like høyt ansett. Foto: Henrik Alpers.
UMODERNE: Dagens dyrere karbonhjulsett har niplene inni felgen. Utenpåliggende nipler fungerer like fint - men er ikke like høyt ansett. Foto: Henrik Alpers.

· Lagerkvalitet

Denne vet vi mindre om. Vi kan ikke si hundre prosent sikkert at navene i dette hjulet slites fortere enn andre nav, men vi kan med sikkerhet si at de ikke er valgt fra øverste hylle. Du kan fint bytte dem ut med kulelagre som tilsammen koster halvparten av hjulsettet.

· Utenpåliggende nipler

Det er rimeligere å støpe en karbonfelg der eikeniplene er synlige under felgkanten, enn når niplene er skjult inni felgen. Det er også betydelig enklere å montere et slikt hjul, og kostnaden går følgelig ned.

Synlige eiker er marginalt mindre aerodynamisk, men ikke noe du vil merke i det hele tatt. Du finner det også på dyrere hjul, men det er ikke ansett som like bra. Fordelen er at det er veldig enkelt å rette et hjul om det skulle bli skjevt.

· Bredt bruksområde

Hjulsettet er markedsført både til landevei og gravel. Noen vil kanskje peke på at det mangler en spisskompetanse.

· Kjipe slangeløse ventiler

Zipp har trolig ikke spart mange kroner på kjedelige ventiler, men alle monner drar. Vi ønsker oss stilige ventilhetter med integrert verktøy for å skru ut ventilkjerner.

Ja – Tja - Nei

Ville vi kjøpt dette hjulsettet selv, om vi var i markedet for nye hjulsett? Ja. Ville vi anbefalt det til noen som var i markedet for nye hjulsett? Absolutt. Selv om vi har identifisert det som gjør hjulsettet billigere, merker vi med unntak av bosset ingenting til dette under praktisk bruk.

Prisen er i tillegg lav for solid merkevarebacking.

Alternative produkter

Ønsker du å vite mer om hjul? Ta også en titt på Black Inc. Thirty. De deler noe teknologi med Zipp, og her kan du se hvorfor prisen noen ganger går kraftig opp.

Ta også en titt på Zipp Firecrest 303. Dette er forrige generasjon Zipp-felger, men der får du vite mer om hvordan Zipp har jobbet seg videre til dette hjulsettet.

Oppsummert

Zipp 303s er en solid opptur av et hjulsett. Vi greier enkelt å se hvordan de har greid å holde produksjonskostnadene nede og hvor pengene er spart, men både vekt, kvalitet og funksjon er på høyde med mange hjulsett som er langt dyrere.

Om du er på jakt etter et nytt hjulsett i karbon, til bruk på landeveien eller grusturer, kan du trygt sette 303s på toppen av ønskelisten.

Dette betyr karakterene

1/10: Produktet er dumt, dårlig og kan være farlig. Dette er på grensen til svindel. 

2/10: Produktet fungerer dårlig, ikke etter beskrivelsen og er mer frustrerende enn moro. Produktet også være farlig i bruk.  

3/10: Produktet fungerer dårligere enn forventet, og prisen kan ikke forsvares. 

4/10: Produktet fungerer som beskrevet, men har mangler og er dårligere enn konkurrende produkter. Vurder heller bruktmarkedet

5/10: Produktet fungerer som beskrevet, men har feil og mangler som kan være mer frustrerende enn gøy

6/10: Produktet fungerer bra til bruken, men utmerker seg ikke sammenlignet med konkurrentene. 

7/10: Produktet svarer til forventningene, men lite nyskapning og på snittet funksjonsmessig

8/10: Produktet er bedre enn gjennomsnittet. Dette produktet leverer over forventning, og overleverer på de fleste/ alle testkriteriene 

9/10: Produktet er bedre enn det meste annet på markedet. Produktet er også nyskapende og trendsettende. 

10/10: Produktet er det beste vi har prøvd innenfor gjeldende kategori. Produktet er helt fremst i utviklingen og vil være kategoridefinerende i lang tid fremover.

Vis mer
VURDERING
Kvalitetsfølelse
Oppsett
Klatring
Flatebanking
Spurt
Valuta for pengene
Nav
Boss
Sidevind
Totalkarakter
PLUSS

Lav pris

Oppleves som et dyrere hjulsett enn prisen skulle tilsi

Kan enkelt bytte kopper til alle slags akslinger

Hookless profil

Allsidige

23 mm innvendig bredde

Enkle å sette opp

Solid merkevarebacking

MINUS

Ikke de beste i sidevind

Treg aktivering med 3 paler

Shimano Ultegra C50 8170 karbonhjul test

Shimano Ultegra er kjent som girgruppen som gir mest for pengene. Men hva med karbonhjulene til Ultegra? Vi har testet de nye, feite karbonfelgene fra Shimano.

BUNNSOLID: Shimano Ultegra C50 er gjennomført kvalitet fra A til Å. Like fullt ønsker vi oss litt nivåheving fra japanerne. Foto: Henrik Alpers.
BUNNSOLID: Shimano Ultegra C50 er gjennomført kvalitet fra A til Å. Like fullt ønsker vi oss litt nivåheving fra japanerne. Foto: Henrik Alpers.
Shimano Ultegra C50 8170
  • Vekt forhjul: 726 gram

  • Vekt bakhjul: 898 gram

  • Totalvekt: 1624 gram

  • Pris:  16198 kroner

  • Aksling: 100*12 mm foran, 142*12 mm bak

  • Hjulene er veid med felgtape, uten ventiler

skala
8/10

Shimano-deler eller vinner sjelden på sexappeal, kudos i miljøet eller vekt - men kjøper du Shimano har du noe som bare virker og virker - og det er jo ganske sexy i seg selv. 

Shimano lanserer som vanlig hjul med ny teknologi litt etter pionerene i bransjen, noe som ofte er et tegn på at de har ventet til de er helt sikre på at alt virker. For såpass kan vi si med en gang, Shimanos Ultegrahjul med 50 mm felgprofil er et bombesikkert og prisvinnende valg. 

Dette hjulsettet ble lansert samtidig som de 12-delte, semitrådløse gruppene fra Dura-Ace og Ultegra i fjor, og både disse og topphjulene til Dura-Ace druknet dermed noe. 

Men heldigvis er det mye nytt og spennende å se på, også på hjulsettet. 

Hjulsettene skal være enkle å sette opp slangeløst, tverrsnittet på felgen gir oss en relativt feit felg med U-profil, og vi har også fått noen deler fra den gamle topplinja til Dura-Ace.
Normalt sett har det vært ganske store forskjeller på Dura-Ace og Ultegra, men denne forskjellen er etter det vi kan se nå mindre enn noen gang. 

Den største forskjellen som er igjen nå er vekta - toppmodellen fra Dura Ace skal være cirka 120 gram lettere. 

SMÅPIRK: Både Shimano og de andre hjulleverandørene leverer felger med ganske triste tubeless-ventiler. Våre knakk etter kort tid. Foto: Henrik Alpers.
SMÅPIRK: Både Shimano og de andre hjulleverandørene leverer felger med ganske triste tubeless-ventiler. Våre knakk etter kort tid. Foto: Henrik Alpers.

Om Shimanos hjulsett

Shimano leverer hjulsett i alle tenkelige prisklasser, og aller mest spennende er det selvsagt å se på de litt dyrere karbonhjulene. 

Ultegra-settet har typebetegnelse 8170 C50, og er ett av tre karbonhjulsett i ultegrakvalitet. Om du liker hjul med klassisk utseende og dermed litt lavere profil tilbyr de modellen C36 - som navnet tilsier har den 36 mm felgprofil. Om tempo, triatlon eller lange flate ritt er din greie, har de også C60 med 60 mm profil. I tillegg har de flere rimeligere ultegrahjulsett i aluminium, også for deg som har felgbremser. 

Ultegra 8170 C50 er kun laget for skivebremser, akslinger med 12*142 bak og 12*100 mm foran, og det er kun laget for slangeløse dekk. 

Om dette med akslingene forvirret - fortvil ei. De nevnte tallene er dagens standard på alle skivebremssykler, en standard kommet for å bli. 

Hjulsettet kan selvsagt settes opp med dekk og slange, gitt at selve dekket er slangeløst. Relativt meningsløst, så enkelt som slangeløst oppsett har blitt på landeveien. 

Hjulsettet har en anbefalt utsalgspris på 16198 kroner. I vår moderne hjulverden kjøper en ett og ett hjul - bakhjulet koster 8649 mens fremhjulet ligger på 7549. 

Dette er anbefalte utsalgspriser, og prisene kan helt sikkert være lavere i enkelte butikker. 

En tur på vekta har vi selvsagt også tatt. Bakhjulet veier 898 gram, mens forhjulet veier 724 gram. En totalvekt på 1624 gram er definitivt tyngre enn ønskelig, men vi har sett verre.

DRENERING: Felgene har to hull for drenering av vann. Foto: Henrik Alpers.
DRENERING: Felgene har to hull for drenering av vann. Foto: Henrik Alpers.

Montering

Slangeløse dekk var da det kom på markedet et mareritt å montere - C50 Ultegra er heldigvis nok et bevis på at vi har gått videre. 

Hjulsettet settes opp lett som en lek, og du trenger verken boost-kammer eller dekkspaker for å få dekket på plass i sporene sine. Sett på dekket, pump opp som vanlig og dra på tur. Enda lettere enn dekk og slange, faktisk.

Vi har som vanlig testet hjulsettet med referansedekket Continental GP5000s. 

Et mikroskopisk minus må vi skjønt notere oss for Shimanos del. Ultegra C50 er det eneste hjulsettet vi har slitt med å få hundre prosent tett, selv med rikelig med guffe (75 ml). Etter 3-4 dager har omtrent halvparten av luften sluppet. All den tid vi uansett pumper dekket før hver tur er dette i praksis så ubetydelig som du kan få det, og det burde ikke påvirke kjøpslysten din i det hele tatt. 

RETT FREM: Shimano bruker «straight pull» eiker, som er enkle å bytte om noe skulle skje. Hjulene foretrekker proprietære eiker, men vanlige kan også benyttes. Foto: Henrik Alpers.
RETT FREM: Shimano bruker «straight pull» eiker, som er enkle å bytte om noe skulle skje. Hjulene foretrekker proprietære eiker, men vanlige kan også benyttes. Foto: Henrik Alpers.

I praktisk bruk

Vi flytter oss ut på veien, vi har 50 mm dype felger til å skjære gjennom vinden og fly over bakkekulene. Shimano definerer dette som et allround-hjulsett, selv om felgdybden på 50 mm en gang i tiden var veldig mye. 

Vi opplever det nok en gang som veldig krevende å vurdere om det ene hjulsettet er mer aerodynamisk enn det andre, og vi må nok en gang konkludere med at vi sitter igjen med omtrent null målbare forskjeller på dette området, selv når vi bytter hjulsett og sykler samme runde flere ganger. Vi understreker at dette er opplevde forskjeller, og at data fra en vindtunnel vil si noe annet.

Vi tør nesten å konkludere det samme med alle de andre egenskapene vi er på jakt etter med et hjulsett. C50 skårer simpelthen jevnt høyt på alle parametre. Det er et over snittet lekent og spenstig hjulsett, enten du klatrer, spurter, jager nedover eller er ute på humpete brostein. 

Det er i hovedsak ett område der hjulsettet utmerker seg, og her utmerker det seg virkelig. Denne lille superegenskapen er så god i seg selv at hjulsettet enkelt får en kjøpsanbefaling. 

C50 Ultegra møter sidevinden med arroganse og forrakt. 

Hjulsettet er faktisk skikkelig bra i sidevind, en egenskap vi virkelig ikke greier å finne ut av hvorfor er så bra. 

INGEN ÅPNING: Skal du inn og vedlikeholde kulelagrene til Shimano, må du frem med spesialverktøy, eller konusnøkler om du vil. Foto: Henrik Alpers.
INGEN ÅPNING: Skal du inn og vedlikeholde kulelagrene til Shimano, må du frem med spesialverktøy, eller konusnøkler om du vil. Foto: Henrik Alpers.

I testperioden har vi hatt god tid til å sammenligne direkt med Zipp 303s og Enve AR 4.5. Prismessig er Zipp-hjulene de mest relevante å sammenligne med, og her er forskjellene faktisk ganske merkbare. Det lugger simpelthen mindre i Shimano-hjulene.

Vi har selvsagt også tatt oss friheten til å ligge i dragsuget av hovedstadens mange busser, for å finne ut litt mer av egenskapene. I turbulensen som oppstår når du ligger 10-15 meter bak store kjøretøy, vil så godt som alle sykler og hjul bli vinglete, det er snakk om ren fysikk.

Men forskjellene på hjulsett vil merkes når en drafter - fordi: Det er stor forskjell på hvor godt den turbulente vinden får tak i felgene. 

Opplevelsen av hjulsettet er svært tydelig. Det er et eller annet som gjør det til et lettkjørt og presist hjulsett. I utforkjøringene treffer vi linja vi har sett ut lett som bare det, det er nesten så vi føler at hjulene overstyrer.

Det krever mer krefter - marginalt riktignok, men også opplevbart - å ta skarpe og krappe kurver med høy profil på hjulene. Ultegra-settet er lettkjørt som bare det, sjelden lettkjørt spør du oss. Altså, bedre enn vi ofte opplever med slike hjulsett.

KONSERVATIVT: Innvendig felgbredde på 21 mm er ganske konservativt fra Shimano. Bredere felg gir mulighet for lavere dekktrykk, og følgelig mer komfort. Foto: Henrik Alpers.
KONSERVATIVT: Innvendig felgbredde på 21 mm er ganske konservativt fra Shimano. Bredere felg gir mulighet for lavere dekktrykk, og følgelig mer komfort. Foto: Henrik Alpers.

I det åpne kulturlandskapet i Follo står ofte vinden rett på sykkelen, og heller ikke her får vinden særlig godt tak i felgene. Følelsen av at noen drar i sykkelen din slik at du har mindre kontroll, er tilnærmet lik borte. 

Men hvor bra er egentlig sidevindsegenskapene i forhold til de beste hjulsettene vi noen gang har prøvd? 

Vel, det er vanskelig å sammenligne med noe vi har testet for mange år siden. Men det er nesten så en kan kjøpe hjulsettet ene og alene basert på dette. Nesten. 

Og før vi glemmer det, den klassiske busstesten. Sykkelen er altså rolig selv i svært turbulent luft. Det er bare veldig irriterende å ikke kunne finne ut av hvorfor, for felgprofilen er veldig lik Zipp sin - men forskjellen på de to settene er merkbar.

PS: Å ligge bak en buss er ikke alltid like smart. Vi gjorde det på en kjent og lite trafikkert vei - med sjåførens samtykke - over en kort strekning. 

Kort om kulelager

Et område der Shimano virkelig skiller seg ut fra de fleste andre hjulprodusenter, er på kulelagrene. Shimano sverger fremdeles til åpne kulelagre. 

Hos de aller fleste produsenter puttes det nå maskinlagre inn i hjulene, mens Shimano altså løser det på gamlemåten. 

Men hva betyr det i praksis? 

Vel, det er mange mikro-fasetter vi ikke skal inn på her nå. Men et maskinlager sitter i hjulene dine til de er slitt ut, og så begynner de å slarke. Da kjøper du nye, og kaster de gamle, og jobben må gjøres av noen som har tilgang på nødvendig utstyr. 

Åpne kulelagre er enkle å skru fra hverandre og vedlikeholde. Gjør du dette jevnlig kan de vare tilnærmet lik evig. Det innebærer litt fikling, og om du ikke vet hva du driver med - IKKE skru ut akslingene på et shimanohjul for å titte inni. Da detter det kuler ut overalt, og du må spasere duknakket inn på et verksted og innrømme dine synder - noe slikt kan ikke forklares på annet vis. 

Åpne kulelagre kan også justeres bittelitt løsere om du måtte ønske mindre friksjon, men da kan du også oppleve slark. Eller du kan gjøre motsatt. Eller bare la hjulet være som det er når du kjøper det. 

Oppsummert: Det ene er ikke bedre enn det andre. 

SOLID: Shimanos HG-boss er dønn solide, og må nok få noe av skylda for høy vekt på bakhjulet. Hjulsettet er selvsagt klargjort for 12-delt kassett. Foto: Henrik Alpers.
SOLID: Shimanos HG-boss er dønn solide, og må nok få noe av skylda for høy vekt på bakhjulet. Hjulsettet er selvsagt klargjort for 12-delt kassett. Foto: Henrik Alpers.

Noe å ikke like?

En liten minus, først som sist. Ventilene på dette hjulsettet er faktisk skikkelig dårlige. Begge ventilkjernene ble bøyd første gang vi skulle pumpe opp dekkene. Etter noen uker måtte vi bytte ventilkjernene. 

Kostnadsmessig er ikke dette store summen, men herre - dette burde ikke være vanskelig å ha i orden. Det er litt som om lokket til hanskerommet detter av i en Mercedes.

En egenskap vi ikke er umiddelbar fan av er bosset, eller frikransen om du vil. Tidligere har Ultegra-hjul hatt en tradisjonell løsning med tre paler, mens toppmodellen Dura Ace har hatt en mer raffinert løsning, ganske lik DT Swiss’ løsning. Ultegrahjulet har nå fått samme løsning som forrige generasjon Dura Ace. 

Dette bosset hentet fra Dura Ace er like idiotsikkert som det er gjennomprøvd, det er enkelt å reparere selv om alt skulle gå skeis på et utenkelig sted, det gir lite rullemotstand og det lager knapt lyd.

Men: Det aktiverer bakhjulet litt senere enn de mest raffinerte bossene. De siste årene har det kommet flere og flere hjulsett også i mellomprisklassen med bedre aktivering. 

DT Swiss sine hjulsett er eksempelvis bedre her, også på sine rimelige hjul. Kort forklart er dødgangen fra du begynner å trå til hjulet aktiveres ganske merkbar, og særlig i høy fart smeller det litt når hjulet aktiveres. 

Ja - Tja - Nei

Lakmustesten: Ville vi kjøpt det selv om vi var i markedet for nye hjul? Prisen er litt for høy tenker vi, særlig sammenlignet med Zipp 303s. 

Men om noen vi kjenner var på jakt etter et nytt hjulsett og hadde fått et klubbtilbud, kanskje hadde funnet en nettbutikk med en lavere pris eller at hen simpelthen likte utseendet - vi tør å anbefale dette. 

TRADISJONELLE: Shimano har valgt felgring med vanlige «lepper/mothaker» for å holde dekket på plass. Dette gjør den innvendige diameteren smalere, men felgen er kompatibel med langt flere dekk. Foto: Henrik Alpers.
TRADISJONELLE: Shimano har valgt felgring med vanlige «lepper/mothaker» for å holde dekket på plass. Dette gjør den innvendige diameteren smalere, men felgen er kompatibel med langt flere dekk. Foto: Henrik Alpers.

Alternative produkter

Zipp 303s er det nærmeste produktet vi har testet hva gjelder pris og felgprofil. De er noe rimeligere, og et godt kjøp, selv om de altså ikke er like gode i sidevind. 

Om du har lyst på noe skikkelig eksklusivt der du er en av få som blir stående som eier, ta en titt på Black Inc. Thirty. Dette er et godt allroundhjulsett for både landevei og grus. 

Vil du gjøre det enkelt tar du en titt på Mavic Ksyrium sine hjul. 

Oppsummert

Shimano Ultegra C50 8170 er et hjul med 50 mm profil, definert som et allroundhjul. Hjulet utmerker seg særlig med sin gode presisjon, og det er også lite utsatt for sidevind og turbulens. En mer lettstyrt hjul må du kanskje lete lenge etter. 

Vi kunne ønsket oss mindre dødgang fra bosset, og definitivt finere ventiler, men alt i alt er hjulsettet et godt kjøp i denne prisklassen.
Det er primært kjøre-egenskaper som løfter hjulsettet, og det er tross alt det vi ønsker oss i et godt hjulsett. 

VURDERING
Kvalitetsfølelse
Oppsett
Klatring
Flatebanking
Spurt
Sidevind
Nav
Boss
Valuta for pengene
Totalkarakter
PLUSS

Svært gode i sidevind

Skårer jevnt høyt på alle parametre

Åpne kulelagre kan ha ekstremt lang levetid

Rette eiker er lette å bytte om du mot formodning skulle ryke en eike

MINUS

Dårlige ventiler

Bosset gir tregere aktivering enn ønsket

Tyngre enn konkurrerende merker

Black Inc. Thirty Test

Black Inc. er det nye hippe hjulmerket, og Thirty er hjulsett de har laget for både landevei og grus. De smykker seg med keramiske kulelagre og egenproduksjon, men kan de forsvare den høye prisen?

NØYTRALE: Black Inc. Thirty gjør lite ut av seg rent utseendemessig. Men både kvalitet og funksjon er på topp. Foto: Henrik Alpers.
NØYTRALE: Black Inc. Thirty gjør lite ut av seg rent utseendemessig. Men både kvalitet og funksjon er på topp. Foto: Henrik Alpers.
Black Inc. Thirty
  • Vekt forhjul: 670 gram

  • Vekt bakhjul: 897 gram

  • Totalvekt: 1567 gram

  • Pris: 24.999 kroner

  • Aksling: 100*12 mm foran, 142*12 mm bak

  • Hjulene er veid med felgtape, uten ventiler

skala
7/10

Black Inc. er et relativt nytt hjulmerke, ukjent for de fleste nordmenn. Black Inc. er delemerket til sykkelprodusenten Factor, som på kort tid har slått seg opp og blitt store nok til å sponse Israel Start Up Nation.

I tillegg til hjul og rammer, lager de både styrer og setepinner, og har en produktportefølje som stadig utvides.

Alt Black Inc. lager produseres på egen fabrikk og med egne ingeniører, så merket har rent prismessig endt opp i kostnadsrammen til en rekke premiumprodukter.

24.999 kroner for et hjulsett er en stiv pris, og her er forventningene spent høy.

Produktdetaljer

Black Inc. tilbyr hjulsett med 20 mm, 30 mm og 45 mm felgprofil, i tillegg til platehjul og banehjul. De har også integrerte styrer, vanlige stem, flaskeholdere og smådeler, konseptet er at alle produktene skal lages i karbon.

Hjulsettet med 20 mm profil har fått stor oppmerksomhet for sin lave vekt på bare 1240 gram. Team Coop bruker Black Inc. Forty Five, som da har 45 mm felgprofil.

Både versjonen med 20 mm og 45 mm er ansett som rene landeveishjul, til hvert sitt bruksområde.

Black Inc. Thirty er laget for å brukes til alt, både landevei og gravel. Vekten på 1567 er høy, men mye skyldes at det er bygget mer solid for å tåle den harde bruken som hjulsett ofte får på grusveier.

PS: Om du lurer på hvorfor karbonhjul er så høyt elsket av syklister - denne artikkelen gir deg et lettfattelig og grundig svar på hvorfor: Hva er karbonhjul med høyprofil, og hvorfor er det så bra?

TRADISJONELLE: Black Inc. har valgt felgring med vanlige «lepper/mothaker» for å holde dekket på plass. Dette gjør den innvendige diameteren noe smalere enn eksempelvis Zipp 303s, et lignende hjulsett. Foto: Henrik Alpers.
TRADISJONELLE: Black Inc. har valgt felgring med vanlige «lepper/mothaker» for å holde dekket på plass. Dette gjør den innvendige diameteren noe smalere enn eksempelvis Zipp 303s, et lignende hjulsett. Foto: Henrik Alpers.

Hva får jeg i esken?

Black Inc. Thirty leveres med følgende utstyr:

· For-og bakhjul

· Ekstra felgtape

· Ventiler for slangeløst oppsett

Hvor lette er de å sette opp slangeløst?

Hjulsettet er klargjort for slangeløst oppsett. Felgene har tradisjonelle felgvegger med leppe. Det betyr i praksis at du kan bruke både slangeløse dekk, samt vanlige dekk med slange.

Slangeløse hjulsett kan ofte være noe herk å sette opp, men med Black Inc. går det lett som en lek.

Du trenger faktisk ikke noe mer enn en vanlig gulvpumpe for å få på referansedekket GP Continental 5000s, vi trengte ikke en gang å bruke såpe på sideveggene. Du trenger heller ikke dekkspaker for å få dekket over felgen.

Det er ikke ofte vi bytter dekk på sykkelen vår, men ved en eventuell punktering kunne slangeløse dekk før i tiden være et mareritt å få av.

Hele prosessen er unnagjort på få minutter, så enkelt som det er mulig å få det.

LENSEPORT: To små hull i hver felg gjør det enkelt å lense dem for vann, om du har vært ute i regnet. Foto: Henrik Alpers.
LENSEPORT: To små hull i hver felg gjør det enkelt å lense dem for vann, om du har vært ute i regnet. Foto: Henrik Alpers.

Hvor gode er de å sykle med?

Hvilken nydelig start det er å trille av gårde med dette hjulsettet, lite er så morsomt som hjulsett som er responsive uansett hastighet.

Hjulsett kan være ganske krevende å teste, for det er ofte mindre forskjeller på settene enn en skulle tro. Dette er et av hjulsettene der det er enklere å oppleve spissegenskapene enn andre.

Hjulsett med 30 mm profil ville vi tidligere definert som allround-hjulsett, mens det i dag hører mer hjemme i klatrernes verden. Det finnes selvsagt også spurtere som liker at det er mindre felgprofil, for det er definitivt bedre i sidevind, og enkelte liker også at det er lettere å flikke et hjulsett med lav profil, det er simpelthen mindre moment i en litt lettere felgring.

Men opplevelsen av settet er svært klar: Dette er aller morsomst oppover. I direkte sammenligning med to hjulsett med cirka samme vekt, med høy felgprofil, er det stor forskjell i den opplevede responsen. I klatringene er dette settet overlegent mest spenstig. Det er nesten så en kan påstå det er utslagsgivende.

FEITE: Felgene er brede, u-formede og runde i fasongen. Eikeniplene er skjult inni selve felgen. Foto: Henrik Alpers.
FEITE: Felgene er brede, u-formede og runde i fasongen. Eikeniplene er skjult inni selve felgen. Foto: Henrik Alpers.

Hjulsettet oppleves kanskje litt hardere enn andre, men ikke nok til å få en anmerkning. Det er mer noe vi oppdager når vi virkelig må kjenne etter.

Egenskapene harmonerer godt med Black Inc. sitt fokus om at dette skal være et hjulsett for både landevei og gravel. På grusen er gjerne bakkene brattere og hastigheten lavere, der er det definitivt et poeng at hjulet oppleves mest livlig når farten er noe lavere.

Vi må også nevne at hjulsettet oppleves særdeles eksemplarisk i sidevinden. En kan alltids si at et hjulsett med 30 mm profil ikke er spesielt utsatt for sidevind, men vi har mange eksempler på hjulsett med samme og lavere profil, som er ganske ubehagelige når det blåser. Vi kan ikke identifisere akkurat hva som gjør de gode i sidevinden, men den brede U-formen på felgen kan nok få noe av æren.

Det har blåst skikkelig godt i Oslo i testperioden, og konklusjonen er ganske klar – dette hjulsettet gjør det svært godt i sidevinden.

Alt er vel så langt. Å sette opp hjulsettet er superlett. Å sykle med dem ute på veien er også skikkelig morsomt. Dette treffer oss dødelige godt. Det er simpelthen virkelig godt på det nivået vi er på.

GJERRIG: For 25000 kroner forventer vi i det minste en ventilhette med ventilkjerneverktøy. Det får vi ikke - denne er vår private. Foto: Henrik Alpers.
GJERRIG: For 25000 kroner forventer vi i det minste en ventilhette med ventilkjerneverktøy. Det får vi ikke - denne er vår private. Foto: Henrik Alpers.

Keramiske kulelager – er det verdt det?

Kan vi merke forskjell med Ceramic Speed når vi sykler? Nei.

Slipper vi å bytte kulelagre etter en sesong eller to? Trolig.

Tenker vi over at «åhh, det var deilig å spare penger på kulelagre»? Nei.

Kan kulelagrene overleve selve hjulsettet? Både ja og nei.

Det er med andre ord komplett umulig å validere verdien av keramiske kulelagre. Det er en svært fordyrende del, som ikke tilfører opplevelse, kun mindre vedlikehold.

Hjulsett som koster mer enn 25000 kroner definerer vi som premium-hjulsett, og da forventer vi noe spesielt. På Black Inc. Thirty har vi altså premium kulelagre, men vi mangler litt på opplevelsen. At det ruller bedre er utvilsomt, tester vi har gjort på testlageret vårt viser forskjell. Den aller største forskjellen finner vi trolig om et år eller to, når de keramiske kulelagrene fortsatt er like gode.

Men er det verdt det? Vi ender på Tja.

SKLIR PÅ PLASS: Det er lett som en lek å sette på referansedekket Continental GP5000s TR. Foto: Henrik Alpers.
SKLIR PÅ PLASS: Det er lett som en lek å sette på referansedekket Continental GP5000s TR. Foto: Henrik Alpers.

Frikrans med tre paler – er ikke det litt billig?

Et boss med tre paler er den enkleste måten å lage boss på. Det er gjennomprøvd, det har fungert i utallige år, og det er lett å reparere.

Men med tre paler får du også dødgang, cirka ti grader. Det betyr at pedalen din kan bevege seg noen centimeter før selve tråkket starter.

Det er mange produsenter som har langt raskere aktivering av hjulet, også på sine rimelige hjulsett.

Vi mener at dette ikke er godt nok for et hjulsett til 25000 kroner. Det er et lite i-landsproblem, en detalj i detaljene, men det er også det som skiller gode hjulsett fra mindre gode - ikke bare det. Aktivering er den detaljen som er enklest å oppdage. Den er irriterende i en spurt, den er irriterende når vi reiser oss i klatringer, den er litt irriterende uansett.

Du kan kjøpe Zipp 303s til halve prisen av dette hjulsettet, og ha samme type boss. Zipp 303 Firecrest koster 2000 kroner mindre enn Black Inc. Thirty, og da har du et boss med lynrask aktivering. Du har ikke keramiske kulelagre - men veldig gode lagre, like fullt.

Men igjen, mange andre produsenter, eksempelvis Shimano og Campagnolo har også mange hjul med slike boss.

BLANDEDE FØLELSER: Selve bosset er solid gjenonmført. Men tre paler er for enkelt på et slikt hjulsett. Foto: Henrik Alpers.
BLANDEDE FØLELSER: Selve bosset er solid gjenonmført. Men tre paler er for enkelt på et slikt hjulsett. Foto: Henrik Alpers.

 Ja - Tja - eller nei?

Ja ville vi anbefalt dette om en venn eller et familiemedlem vurderte å kjøpe dette hjulsettet?

Black Inc. Thirty er et topphjulsett med gjennomgående høy kvalitet – men med dette hjulsettet får du ikke i pose og sekk.

Black Inc. har valgt kulelagre fremfor et boss med rask aktivering. Vi lander på «tja». Hva vil du ha mest? Keramiske lagre, eller rask aktivering? Vekten kunne også vært lavere.

 Andre produkter

Om du er på jakt etter et lignende hjulsett kan du også ta en titt på Zipp 303s, det er en av de rimeligste karbonhjulsettene på markedet. (Test kommer 01.06.22). Om du vil ha et hjulsett i høyere prisklasse kan du også vurdere Zipp 303 Firecrest.

Oppsummert

Black Inc. Thirty er et hjulsett med 30 mm profil. Vi opplever at hjulsettet utmerker seg særlig til klatring og akselerasjoner. Det er veldig mye spenst og nerve i hjulsettet, vi tør påstå det er lekent, og det er først og fremst når farten er noe lavere enn på flatene at akselerasjonene er morsomst.

I tillegg er det svært godt i sidevinden.

Hjulsettet har høy gjennomføring på kvaliteten, og det er i tillegg veldig lett å sette opp slangeløst. Du gjør det bare med en vanlig gulvpumpe.

Hjulsettet er i prisklassen for premium-hjul. Her forventer vi at det skal leveres på både kvalitet, vekt, opplevelse og pris.

Black Inc. Thirty overleverer på delekvalitet og kvalitetsopplevelse. Keramiske lagre er tilnærmet lik uslitelige, men det er vanskelig å validere verdien av det.
Hjulsettet kommer med et enkelt boss med tre paler – noe som gir litt treg aktivering når vi tråkker i gang. Dette er det største ankepunktet med hjulsettet. Settet veier 1567 gram, og det er heller ikke spesielt lett.

Hjulsettet har svært høy kvalitet på deler, men har når alt skal summeres opp mener vi prisen er for høy.

Om våre hjultester

Alle våre hjulsett testes med samme dekk, Continental GP5000s, for å minimere avvik. Vi bruker 28 mm dekk på hjulsett som i hovedsak er tiltenkt landeveissykler, og vi bruker 30 mm dekk på felger tiltenkt både landevei og grus.

Undertegnede bruker 50/55 psi foran/bak ved 28 mm, og 45/50 psi foran/bak ved 30 mm.

Alle hjulsett testes enkeltvis, men sammenlignes direkte med lignende hjulsett for referanse.

VURDERING
Kvalitetsfølelse
Oppsett
Klatring
Flatebanking
Spurt
Valuta for pengene
Nav
Boss
Sidevind
Totalkarakter
PLUSS

Keramiske lagre

CNC-frest boss

Gjennomgående høy kvalitet

Lette å sette opp

Kvikke og morsomme

MINUS

Treg aktivering pga boss med tre paler

Dyre

Ikke spesielt lette

Vi forventer mer bling for 25000 kroner

Test av Zipp 303 Firecrest Disc

Zipp sine 303 Firecrest er en klassiker. Nå kommer de også til skivebrems og er Landeveis testvinner.

KNUKKET KODEN: Fartsvåpenet fra Indiana i USA er tross sin høye felgprofil en skikkelig allrounder. Vi liker dem godt.
KNUKKET KODEN: Fartsvåpenet fra Indiana i USA er tross sin høye felgprofil en skikkelig allrounder. Vi liker dem godt.
LV_best_i_test
Zipp 303 Firecrest Disc
  • Pris: 24 999 kroner

  • Profil: 45 mm

  • Vekt: 1673 gram

  • Importør: Cycle Service Nordic

Om vi titter på tallenes tale, er det ingenting som tilsier at Zipp skal være det beste hjulsettet i testen.

Det er faktisk tyngst av dem alle. Men Zipp er også det hjulsettet som oppleves som det klart beste å sykle på.

Dette er hjulsettet vi endte opp med å krangle om hvem som skulle bruke, og den som til slutt fikk settet visste det ville bli en god dag på sykkelen.

Fordi: Zipp 303 spiller rollen som allrounder perfekt. En felgdybde på 45 mm vil aldri oppleves som en skikkelig tempofelg, men likevel har vi følelsen av å sitte midt i en sykkel, der hjulene rumler komfortabelt og raskt bortover, med god kontakt med underlaget. Følelsen av at det går av seg selv når en først har fått opp farten, bør gjøre dette til et førstevalg for alle rulleentusiaster.

Zipp2
STILIG: Zipps CNC-freste nav er en fryd for øyet

Hjulene oppleves også raskest i akselerasjonene, både fra lav fart, og når vi skal ta ut de siste kreftene på en skiltspurt. Det er i utforkjøringene vi får den virkelige bekreftelsen på kjørekvaliteten. Vi merker ingenting til roterende vekt, ingenting til g-krefter som jobber mot oss i svingene, og vi kjenner lite til sidevinden.

Dette hjulsettet oppleves like lekent som det gjør trygt, like godt til lange rulleritt som til tekniske klatringer og utforkjøringer. Allroundhjul har en tendens til å være gjennomsnittlige på alt, men ikke ekspert på noe, men dette settet virkelig glimrer på alle områder. Zipp leverer mer enn forventet av et topphjul, og det er stor trygghet i å ha en slik gigant som leverandør om noe skulle skje.

Når en så er ferdig med å snakke om egenskapene, kan en gå rett over på det tekniske. Zipp har en innvendig profilbredde på 21 mm, samme som Specialized. Dette er helt i tråd med moderne filosofi, og gjør at det fungerer godt med dekk også i 28 og 30 mm.

Detaljene på hjulsettet er også lekre, overflaten på felgen må koste en formue å få til. De mange små hullene skal gi samme effekt som en golfball, altså bedre aerodynamikk, uten at vi kan gå god for annet enn at det ser virkelig bra ut. Hjulsettet leveres med adaptere så du kan bytte mellom ulike akslinger, og alt leveres selvsagt med flotte hjulposer. Felgene er klargjort for slangeløst oppsett, og det følger også med slangeløse ventiler. Testens beste hjulsett.

PLUSS

Testens beste hjulsett - både hva gjelder kjørefølelse og kvalitetsfølelse

MINUS

Det er nå en gang ganske dyrt da

Test av Specialized CLX 32 Roval

Specialized sine Roval-hjul har kjørefølelse i toppklasse, men har et ganske stort minus.

PÅ EGNE BEN: Specialized ønsker å gjøre Roval til en egen merkevare. Hjulenes funksjon er upåklagelig og moderne, men savner vi litt på utseendet?
PÅ EGNE BEN: Specialized ønsker å gjøre Roval til en egen merkevare. Hjulenes funksjon er upåklagelig og moderne, men savner vi litt på utseendet?
Specialized CLX 32 Roval
  • Pris: 24 298 kroner

  • Profil: 32 mm profil

  • Vekt: 1363 gram

  • Importør: Specialized Nordic

Roval er Specializeds hjulmerke, som de prøver å markedsføre under eget navn. CLX 32 Roval er deres siste allroundhjulsett, som utmerker seg allerede i det vi tar det ut av esken, dette er nemlig testens klart letteste hjulsett.

Vi legger raskt merke til at Specialized har satt sitt eget merkenavn på selve navene, selv om innmaten er laget av DT Swiss. Dette er i praksis DT240-nav med specializedskall.

Vi har en lignende kjørefølelse med disse hjulene som vi har med testvinneren fra Zipp. Dette er et ytterst presist konkurranseverktøy, der det kan oppleves som om hele sykkelen blir mer presis. Dette kjennes absolutt best i klatringene.

Særlig da vi kjørte intervaller med fartslek og akselerasjoner i bakkene er dette på sitt morsomste. Lette klatrehjul kan av og til oppleves som litt vimsete i høy fart, men vi styrer like trygt også nedover med disse.

Vi kan skrive i det vide og brede om den opplevde følelsen av hjulene, som leverer til terningkast seks. Det er ingenting som er så morsomt som å oppleve slike hjulsett, der produsenten virkelig har fått til det absolutt viktigste – nemlig at hjulet skal være en drøm å sykle på. Vi digger dette hjulsettet. Virkelig.

Spec2
ENKLE: Navene til Roval er laget av DT Swiss. Vi går god for funksjonen.

Men en ting må vi ta opp, og det er Specializeds valg av løsning for slangeløst oppsett. Her har de bommet. I stedet for å benytte seg av vanlig tetningstape som tetter eikehullene, er det lagt opp til at hvert hull i felgen skal plugges med hver sin plastknott.

Pluggene er tette, men dette gir en ujevn felgbunn, som dekket må bevege seg helt over før det tetter mot sideveggene. Dette er umulig uten kompressor, og selv da er det en vanskelig øvelse.

Du kan mot anbefalt bruke vanlig felgtape, men også her har vi mangler. Det er ikke noe spor i felgen som holder dekket på plass, noe som gjør at dekket, når det er tømt for luft, fort faller ned i midten av felgbuen.

Og har dekket falt ned i felgbuen under flytransport eller lignende, får du det ikke på plass igjen uten en kompressor. Da er det bare å putte en slange inn i det slangeløse dekket. Det fungerer selvsagt godt med slange også, men det er nå litt meningsløst å kjøre slange på et slikt hjulsett. Vil du sette opp felgene dine slangeløst, er ikke dette hjulsettet et vi anbefaler.

Om du ikke har planer om å sette opp hjulene slangeløst, er Roval CLX 32 et fantastisk hjulsett. Nerdene fra vindtunnelen i California garanterer prima aero- dynamikk, i en pakke som veier lite. Skikkelig moro, men en rar løsning på tettingen.

PLUSS

Lav pris

Griper raskt

Lav vekt

MINUS

Kan ha høyere slitasje over tid

Anbefales ikke til slangeløst

Test av Mavic Ksyrium Elite Disc

Mavic Ksyrium Elite leveres ferdig satt opp slangeløs, et genialt trekk vi liker godt. Klar anbefaling!

STILIGE: Elite er en gammel klassiker fra Mavic, nå i skive- bremsversjon. Den har samme lett- gjenkjennelige utseende som andre Mavic-hjul.
STILIGE: Elite er en gammel klassiker fra Mavic, nå i skive- bremsversjon. Den har samme lett- gjenkjennelige utseende som andre Mavic-hjul.
LV_anbefaler
Mavic Ksyrium Elite Disc UST
  • Pris: 6 899 kr

  • Vekt: 1 742 gram

  • Importør: Racingdepot

Enklere og bedre enn dette kan det ikke gjøres. For når du tar Mavic Ksyrium Elite ut av esken kommer det nemlig ferdig oppsatt slangeløst, komplett med ventiler og dekk.

Alt du trenger å gjøre er å ha i litt guffe gjennom ventilen, pumpe opp, og så er du klar til å sykle. Mavic er den første hjulprodusenten som utvikler slangeløse hjul- og dekk i kombinasjon, og vi ser her hvor enkelt ting kan løses når samme produsent står bak alt.

Noen vil kanskje legge merke til at dette hjulsettet ikke er av de letteste i klassen. Dekkene som er satt opp er dog lette til slangeløse dekk å være, så totalvekten blir allikevel midt på treet.

SPESIELLE DELER: Ingen av delene på Mavics hjul er standard- iserte. Det kan gjøre deletilgangen vanskeligere.
SPESIELLE DELER: Ingen av delene på Mavics hjul er standard- iserte. Det kan gjøre deletilgangen vanskeligere.

Ksyrium Elite Disc er i praksis samme hjulsett som felgbremshjulene Ksyrium Elite. Dette blir sett på som en god hjuloppgradering om en holder seg under 8000 kroner, og vi kan fortelle at dette stemmer også blant skivebremshjulene.

Elite Disc leverer i alle de kategoriene vi ønsker. Vi har god erfaring med delene, og dette gjelder både kulelager, eiker, samt bosset. Vedlikeholdsarbeid på bosset er også enkelt, og det består av få deler. Dette er grov og velfungerende mekanikk.

Selv om hjulene ikke er av de aller letteste, merker vi lite til den ekstra vekten. Dette gjelder klatringer så vel som det gjelder små akselerasjoner, eller maksspurter.

Som du har lest i innledningen, er det en krevende øvelse å skille hjulene fra hverandre og oppleve særegenheter, men dette settet markerte seg spesielt på ett område, nemlig nedover.

Av alle hjulene i testen er det dette som reagerer kjappest fra side til side, og som vi opplever som minst utsatt for vind. I høye hastigheter ned fjellene på Gran Canaria, er det Ksyrium Elite vi ville hatt om vi virkelig skulle kjørt fort utfor.

GRÅTASS: Mavic lager også navene selv. Baknavet er særdeles enkelt bygget, og enkelt å jobbe med når det trenger vedlikehold.
GRÅTASS: Mavic lager også navene selv. Baknavet er særdeles enkelt bygget, og enkelt å jobbe med når det trenger vedlikehold.

Et lite minus, som forståvidt gjelder alle Mavics hjul, er at de utelukkende er bygget opp av deler unikt for Mavic. Ryker du en eike eller nippel på ferie, er det lite sannsynlig at den lokale butikken har reservedeler. Det kan være verdt å ha i bakhodet om en reiser mye. Like fullt, Ksyrium Elite Disc er testens beste kjøp.

Prisen er god, vedlikeholdet er enkelt og hjulet presterer godt til alle formål. Og det som alltid avgjør tester når vi er i tvil, dette er et hjulsett vi gjerne vil ha på sykkelen når vi skal ut om morgenen.

PS: Hjulsettet leveres som nevnt ferdig oppsatt slangeløst, men vi har i testen benyttet samme dekk og slange som på de øvrige hjulene. Dette for å gi så like omstendigheter som mulig. Dog anbefaler vi selvsagt å sykle slangeløst.

STANDARD: Mavic har valgt Centerlock som festemetode på alle sine skivebremshjul.
STANDARD: Mavic har valgt Centerlock som festemetode på alle sine skivebremshjul.
PLUSS

Fiks ferdig satt opp slangeløst

Gode nedover

Ikke avgjørende – men vi liker designet

Mye hjul for pengene

Tilnærmet lik samme navløsning som DT Swiss

MINUS

Tungt

Ustandardiserte eiker og nipler

Test av DT Swiss ER 1400 Spline

DT Swiss' har gjort akkurat det som skal til for å vinne en hjultest. Lett, spenstig og med kjent kvalitet - slikt blir man testvinner av.

ANONYMISERT: ER 1400 fra DT Swiss gjør absolutt ingenting ut av seg rent utseendemessig. Men i bruk og vedlikehold tikker de av på absolutt alle bokser.
ANONYMISERT: ER 1400 fra DT Swiss gjør absolutt ingenting ut av seg rent utseendemessig. Men i bruk og vedlikehold tikker de av på absolutt alle bokser.
LV_best_i_test
DT Swiss ER 1400 Spline
  • Pris: 8 499 kr

  • Vekt: 1 495 gram

  • Importør: Deler as

DT SWISS har nå gjort det enkelt å forstå de ulike navnebetegnelsene, og det ligger en naturlig forklaring bak navnet ER 1400. E står simpelthen for «endurance», og dette hjulsettet har de laget for lange turer på all slags underlag.

Mens enkelte selskap har laget både aerohjul-og rammer for lav hastighet på eksempelvis grus, har heldigvis DT vært både smartere og ærligere.

Selv om du får høyprofilshjul i enduracekategorien, anbefaler de dette. Lav felgdybde gir vinden mindre å ta tak i, altså litt mindre å bli sliten av i løpet av en lang dag. Den innvendige felgbredden er 20 mm bred, så her kan du fint bruke slangeløse dekk med volum over 40 mm om du måtte ønske. Hjulene er satt opp klare til slangeløst bruk, og i esken følger det med et lite sett som gjør sykling med slangeløse dekk enklere.

MODERNE PROFIL: DT-felgene er brede og avrundede, og klare til slangeløst bruk. Dette er hva vi for- venter av hjul i denne prisklassen.
MODERNE PROFIL: DT-felgene er brede og avrundede, og klare til slangeløst bruk. Dette er hva vi for- venter av hjul i denne prisklassen.

En grov «sprøyte» gjør det enkelt å få guffe inn i dekket, i tillegg til at du kan måle innholdet av latex mens du er i gang. Smart!

Alt i alt synes vi at vi får en solid pakke fra DT Swiss, aller mest med tanke på navene. 240-navene er nemlig kjent for sin ekstreme driftskvalitet, like mye som sitt enkle vedlikehold. Om du må rense bosset er det bare å nappe av delene med henda, rengjøre, smøre opp og sette sammen igjen. Utførlige guider på nett viser hvordan også de med ti tommeltotter går frem.

ER 1400 er det letteste hjulsettet i testen, det er faktisk hele 175 gram lettere enn nærmeste konkurrent. Du kan jo prøve å spare 175 gram uten å blakke deg helt, det vil være nesten umulig. Hjulene har følgelig sin force for deg som liker deg godt i fjellene, enten det går opp eller ned. For det vi merker aller beste med ER 1400 er et det har litt mer spenst enn de andre konkurrentene, noe som kommer til syne når vi reiser oss og trår til.

BUNNSOLID: DT240 er et referan- senav også på langt dyrere hjul. Eks- trem slitestyrke og enkelt vedlikehold er årsaken.
BUNNSOLID: DT240 er et referan- senav også på langt dyrere hjul. Eks- trem slitestyrke og enkelt vedlikehold er årsaken.

Vi liker også tilnærmingen til rufsete underlag, dette hjulsettet er ment for å tas med ut på veier av all slags kvalitet for skikkelig herjing.

Vi mener ER 1400 er det beste hjulsettet i denne testen, selv om prisen er noe høyere enn de andre hjulsettene. En litt høyere pris i dette tilfellet er hva noe av markedets beste nav koster, så enkelt er det. DTs presisjon på hele settet gir lang levetid, såpass har vi erfart fra tidligere. Om du i anonymitetens navn vil ha noe som presterer knallbra, og som du enkelt kan vedlikeholde og få reservedeler til om ti år; dette er hjulsettet for deg.

PS: DT Swiss holder til i samme dalføre som UCI. Deler av virksomheten er faktisk rester av en bedrift som startet i 1634!

ENKELT: DT har valgt Centerlock for å feste bremseskiven.
ENKELT: DT har valgt Centerlock for å feste bremseskiven.
PLUSS

Navene fra DT er noe av det beste du får

Enkelt vedlikehold

Lette å sette opp slangeløst

Kompatible med alt av ulike navstandarder

Enkelt å bytte mellom ulike navstandarder

Følger med genialt sett for å sette opp slangeløst

MINUS

Noen vil finne hjulsettet vel anonymt i utseendet, uten at vi lar det bety noe i denne testen

Test av Zipp 30 Course

Zipp er like bra som testvinneren, og bare prisen gjør at det ikke blir delt førsteplass.

RITTKLARE: Zipps hjul oser «rac- ing». Bare utseendet gir oss lyst til å kappkjøre med en gang.
RITTKLARE: Zipps hjul oser «rac- ing». Bare utseendet gir oss lyst til å kappkjøre med en gang.
Zipp 30 Course
  • Pris: 9 990 kr

  • Vekt: 1 670 gram

  • Importør: Cycle Service Nordic

Amerikanerne i Zipp var de som for alvor brakte karbonhjulenes woosh-woosh-lyd til det norske markedet, og mange blir overrasket av å høre at de lager flere gode aluminiumshjul også. Zipp har et stort utviklingsbudsjett, og ligger således langt fremme med nyskapende idéer.

Dette hjulsettet er laget for å holde tritt med nye sykkeltrender. Den innvendige felgdiameteren er på hele 21 mm, og det er nesten så et 25 mm dekk blir for smalt. Hjulet er klart for slangeløst oppsett for langt bredere dekk, og Zipp forklarer de har laget hjulet med tanke på både sykkelkross og grussykling.

Også dette hjulet oser kvalitet lang vei, det er høy presisjon i alt arbeidet på hjulet. Vi synes spesielt navene er en fryd for øyet, har du greie på cnc-fresing vet du at det ligger mye arbeid bak et slikt nav.

ENKELT: Hjulene er klare for slangeløs bruk, på en moderne, bred felg.
ENKELT: Hjulene er klare for slangeløs bruk, på en moderne, bred felg.

Det er et eller annet med hjul fra Zipp du kommer til å lese om hos oss i 2018, som vi ikke helt får fingeren på. På veien har det bittelitt mer komfort enn de andre felgene, og har en liten, opplevd finere kvalitet. Det er litt som å lukke døren på en dyrere bil, følelsen av å legge seg i en dyr seng eller smake den beste vinen. Eller for å si det mye enklere, litt som å sykle på Zipp-hjul.

Vi liker å kjenne på både opplevd kjørefølelse, samt ta byggekvaliteten i øyesyn. Det føles bare som om presisjonen er høyere når vi setter ting sammen, og tar hjulsett av eller på etter transport. Vi legger også til at vedlikeholdet på bosset er veldig enkelt. Her trenger du ingen verktøy for å gjøre rent, akkurat som på DT napper du bare av bosset med hånden, rengjør, smører opp og setter på plass igjen. Summen er veldig «slik skal det være».

FEST: Zipps nav er et stilig stykke arbeid. «Endekoppene» på navene gjør at du kan bytte mellom alle ulike akslinger.
FEST: Zipps nav er et stilig stykke arbeid. «Endekoppene» på navene gjør at du kan bytte mellom alle ulike akslinger.

Zipp har dog en utfordring, som de strengt tatt har uansett hva du kjøper fra dem. Hjulsettet koster 1500 kroner mer enn nest dyreste hjulsett. En kan selvsagt argumentere for høy pris, både utvikling og kvalitetssikring koster. Men når vi sammenligner med eksempelvis deres europeiske konkurrent DT Swiss, er det ingenting ved

Zipps hjul som forsvarer en høyere pris. Og DT driver saktens utvikling og kvalitetssikring de også.

Men er det for dyrt? Det må du selv avgjøre. Vi understreker at det visuelle ikke er med i vurderingen når vi tester, men vi synes dette er stilig.

Vil du ha et utseende med mer bling, kjør på, om ikke er det lett å spare minst 1500 kroner og velge noe annet.

BOLTET FAST: Også Zipp har valgt seksbolts innfestning på skivene. Vi skulle gjerne sett centerlock, uten at vi noterer noe minus av den grunn.
BOLTET FAST: Også Zipp har valgt seksbolts innfestning på skivene. Vi skulle gjerne sett centerlock, uten at vi noterer noe minus av den grunn.
PLUSS

Enkle å gjøre vedlikehold på

Veldig komfortable

Ikke avgjørende, men vi liker racinglooken

Klare til slangeløst bruk

Enkle å sette opp slangeløst

MINUS

Dyrest i testen

Shimano RS7700 Disc

Shimano leverer som alltid på det jevne, men det er også alt de gjør.

GJENNOMSNITTLIG: Shimanos nye skivebremsgrupper er en funks- jonell fryd, men hjulene deres henger etter på mange måter.
GJENNOMSNITTLIG: Shimanos nye skivebremsgrupper er en funks- jonell fryd, men hjulene deres henger etter på mange måter.
Shimano RS7700 Disc
  • Pris: 8099 kr

  • Vekt: 1680 gram

  • Importør: Shimano Nordic

Shimano har aldri jaget lav vekt eller fancy design, men vi tør påstå de nye skivebremsproduktene ser riktig så stilige ut.

RS770 sier oss kanskje ikke så mye, og Shimano selv definerer dette som et Ultegra-hjulsett. Hjulsettet ble lansert samtidig med den nyeste Ultegragruppen, så her får du siste skrik fra japanerne.

Hjulsettet er nest tyngst i testen, uten at vi utrykker særlig bekymring av den grunn. Når vi titter nærmere på selve hjulsettet finner vi dog flere flotte tegn. Selv om dette er et av deres rimeligere hjulsett, er det lett å anerkjenne den overlegne byggekvaliteten.

Dette er kvalitet og presisjon i alle ledd, både på nav, boss og felg. Selve felgringen er en hybrid mellom aluminium og karbon. Dette gir den et flott utseende. Teknologien er den samme som vi finner på en gammel favoritt, C24.

SIKKERT SOM BANKEN: Det er lite problemer med Shimano. Utfresingen av disse navene viser hva stålspesialisten er god for.
SIKKERT SOM BANKEN: Det er lite problemer med Shimano. Utfresingen av disse navene viser hva stålspesialisten er god for.

Vi liker også at hele felgen er smidd med tett felgbunn. Dette gjør at vi aldri trenger å kjøpe felgtape igjen, og det blir lettere å sette opp slangeløst.

Vi er godt kjent med Shimanos driftssikkerhet. Vi kan selvsagt ikke bekrefte dette etter en ukes testing, men Shimano kjører samme oppbygning på dette hjulsettet som på sine dyrere modeller.

Shimano henger dog litt bakpå i denne testen. RS770 har den smaleste innvendige diameteren av alle hjulene, på så lite som 17 mm. Dette er en eldre standard vi ikke helt forstår hvorfor Shimano har valgt. Med bredere felger får vi også et bredere dekk som gjør at vi kan senke dekktrykket ytterligere, samt ha dekk med enda større volum.

SOM FORVENTET: Shimano har Centerlock innfesting på alle sine hjul. Vi må bare legge til at de nye Ultegra-skivene er rålekre.
SOM FORVENTET: Shimano har Centerlock innfesting på alle sine hjul. Vi må bare legge til at de nye Ultegra-skivene er rålekre.

Det er det samme med dette hjulet som det er med flere av de andre i testen, det er vanskelig å skille dem fra hverandre. RS770 gjør det like bra opp fjellene som det gjør det ned, og det leverer slik vi forventer når vi tester det i raske akselerasjoner og skarpe svinger.

Egentlig er et slik at dette hjulsettet bekrefter Shimanos status som «veldig god til alt, men ikke aller best til noe». Og det er med positivt fortegn.

Men når vi etter endt testing skal ut og sykle, og kan velge fritt blant alle hjulene hva vi vil ha, da er ikke dette hjulsettet med i utvalget. Dette er et knallgodt hjulsett, men det er også alt det er. I den grad det er noen krise. 

SMAL SAK: Felgene på RS770 måler en innvendig diameter på 17 mm, en umoderne bredde.
SMAL SAK: Felgene på RS770 måler en innvendig diameter på 17 mm, en umoderne bredde.
PLUSS

Tuftet på det gjennomprøvde C24-hjulsettet

Trenger ikke felgtape

Lett å sette opp slangeløst

MINUS

Smale felger

Ikke spesielt lette

Henger litt etter i utviklingen

Test av Velostrada Performante

Testens eneste hjulsett med felger til karbon er livlige og morsomme. Prisen er lav, hva mer kan vi egentlig ønske?

ENSOM ULV: Velostrada er eneste hjulsettet i testen i karbon. Direk- teimport fra Kina gjør det mulig.
ENSOM ULV: Velostrada er eneste hjulsettet i testen i karbon. Direk- teimport fra Kina gjør det mulig.
Velostrada Performante
  • Pris: 7 699 kroner

  • Vekt: 1 687 gram

  • Importør: Velostrada.no

Performante fra Velostrade er det eneste hjulsettet i testen med karbonfelger. Velostrada har ingen testlab i Norge, og heller ingen utviklingsavdeling.

Dette er altså en mann som sitter i Norge, og setter sammen hjul i Kina etter gitte spesifikasjoner. Dette er således det eneste hjulsettet i testen som ikke er «systemhjul». Alle de andre hjulsettene er satt sammen av deler fra samme produsent, laget for å passe sammen, både i funksjon og utseende.

Det skal godt gjøres å gjøre den jobben Velostrada gjør dårlig, men det kan være tilsvarende krevende å gjøre den bedre enn de store produsentene. Velostrada ofrer noe av helhetsfølelsen du får hos de andre, mens du får mer på andre områder, altså felgringer av karbon.

MODERNE: Cato i Velostrada følger med i timen, og har valgt brede felger med 21 mm innvendig bredde.
MODERNE: Cato i Velostrada følger med i timen, og har valgt brede felger med 21 mm innvendig bredde.

Navet er de eneste i testen med eiker i J-bøy. I praksis har ikke dette noe å si, men om du eventuelt ryker en eike blir det mye mer jobb for mekanikeren, både skive og kassett må av for bytte. Produksjonskostnaden er dog lavere.

Men dette hjulsettet til lav pris i karbon, oppleves som et av de morsomste i testen. Performante har spenst og nerve på samme måte som vi finner hos eksempelvis DT Swiss, og vi finner det mer lekent enn eksempelvis Zipp. Vi opplever at det svarer raskere enn de fleste hjulene i testen, og at det er trygt og stabilt nedover, også når det blåser.

Vi liker å sykle på Performante og det er lett å merke at bosset har mange gripepunkter, akselerasjonen starter umiddelbart. Vi liker at det er rimelig, vi liker tanken på å ha det moro på et hjulsett som bidrar til verdiskapning hjemme i Norge.

RIMELIG: Seksbolts innfestning er rimeligere å lage, og et naturlig valg på dette hjulsettet. Små hakk og riper kommer raskere enn vi liker.
RIMELIG: Seksbolts innfestning er rimeligere å lage, og et naturlig valg på dette hjulsettet. Små hakk og riper kommer raskere enn vi liker.

Velostradas utfordring vil komme i det lange løp. Allerede etter kort tid ser vi at eksempelvis navene får bruksmerker, men ikke av den elegante sorten.

Vi vet at eksempelvis Zipp og DT har kvaliteter som gjør at de kunne vært brukt på proffnivå, men finner vi det samme hos Velostrada? Vi vet hvor hardt hjulsett får kjørt seg hjemme i Norge, sammenlignet med testarenaen på Gran Canaria. Hvordan ser dette ut innvendig etter en sommer med ritt, regn litt grus og kanskje en velt?

Dette setter oss skikkelige i beita. Vi liker hjulsettet, det er morsomt og lekent, og det klinger alltid godt å kunne si «klart det er karbon». Ulempen er bare at vi ikke helt vet hvor lang tid det går før vi må bite i det sure eplet og si at dette er for godt til å være sant. Eller har vi i det hele tatt grunnlag for å anta det? faktisk ikke. Morsomt er det uansett, og hjulet står høyt på lista når vi skal ut om morgenen.

UTFORDRINGEN: Hva er forventet levetid på disse navene? Selv etter en kort titt ser en at det er lagt mindre arbeid i navene. Men hvor stor er forskjellen i levetid kontra de andre?
UTFORDRINGEN: Hva er forventet levetid på disse navene? Selv etter en kort titt ser en at det er lagt mindre arbeid i navene. Men hvor stor er forskjellen i levetid kontra de andre?
PLUSS

Oppleves som morsomme å kjøre på

Mange gripepunkter i bosset

Anerkjent service fra leverandøren

MINUS

Følger ikke med felgtape for slangeløst oppsett

Ikke den eksklusive opplevelsen vi får hos de andre hjulsettene

Test av Aerlite Elite 50mm

Aerlite Elite 50mm er brukt av Norges største sykkellag, men betyr det automatisk at de er bra?

Bikeshops toppmodell for skiver ligger noen år etter de store merkene, både i utseende og funksjon.
Bikeshops toppmodell for skiver ligger noen år etter de store merkene, både i utseende og funksjon.
Aerlite Elite 50mm
  • Pris: 10 399 kroner

  • Profil: 50 mm

  • Vekt: 1435 gram

  • Bikeshop.no

Joker-Icopal har definitivt vist at hjulene fra Aerlite holder god nok kvalitet, aldri i verden om et av verdens beste kontinentallag ville syklet på noe som kunne kostet dem resultater.

Vil det da også si at hjulene er bra, at Norges største sykkelbutikk kan levere like bra hjul som noen av verdens største sykkelprodusenter? Svaret er både ja og nei.

Hjulsettet fra Aerlite henger etter på mange måter. En kan selvsagt argumentere med at det er rimeligere enn mange av de andre settene i testen, men både RR og Velostrada har fulgt med i timen.

Aerlite-felgen skal i følge produsenten måle 19,8 mm innvendig, men da dette er en ren clincherfelg, vil mothakene som holder dekket på plass i praksis gjøre felgen «smalere». Dette vil gjøre at en ikke kan nyttiggjøre dekk med stort volum, og en vil heller ikke kunne senke dekktrykket på samme måte som en kan på bredere felger.

En svakhet med settet er at det ikke kan settes opp slangeløst. Slangeløs sykling kommer virkelig til sin rett med skivebremser, og det er ikke godt nok å levere skivebremshjulsett i denne prisklassen i 2018, uten den muligheten.

Og ellers? Joker-Icopal krevde DT240-nav, og fikk det selvsagt som de ville. Litt nedtur på papiret, men hvordan er det ute på veien?

Aerlite2
MERKEVARE: DT240-nav var en betingelse for at Joker skulle kjøre med Aerlite. Knallnav, skal sies.

Aerlite Team 50 har en felgdybde på 50 mm, mest i testen. Dette gjør dem selvsagt morsommere på gatene enn i klatringene, selv om de oppleves ganske likt, nedtonet dog, som eksempelvis testvinneren fra Zipp. Men tempoegenskapene fremstår ikke som en spisskompetanse.

Vi opplever også hjulsettet som uforholdsmessig vindutsatte. Høy profil gir større areal for vind, og sidevindsproblematikk er noe hjulprodusenter bruker mye tid på å løse. I Aerlites tilfelle vekker det minner om de tidligste utgavene av høyprofilshjul, der vinden virkelig fikk tak. Felgens form og overflate har mye å si for dette, felgens dybde alene avgjør ikke denne egenskapen.

Vi er også skuffet over at du ikke får med hjulposer, ikke en gang et felgbånd er inkludert i prisen. Dette er gjerrig. Joker-gutta leverer fortsatt store resultater med aerlitehjul, på et nivå du og jeg bare kan drømme om. At de gutta presterer på hjulsettet burde være bevis nok for at det er bra.

Men de hadde saktens prestert på andre hjul også, og som sponsede utøvere har de strengt tatt ikke noe valg. Hjulsettet har gode komponenter, en gammeldags felg, og sluttpakka blir da under middels.

Til deg som kan velge selv finnes det bedre hjulsett der ute. Vent heller til 2019, da kommer hjulsettet i slangeløs versjon.

PLUSS

Lav pris

Gjennomtestet av Joker-Icopal

MINUS

Kjedelig design

Følger ikke med hjulposer eller felgbånd

Vindutsatte

Test av RR Fjordlinna c44 Disc

Hjulene til Rojan Rundfahrt er ser bra ut, og er i tillegg bra å sykle med.

 MORSOMME: Fjordlinna fra Rojan Rundfahrt er morsomme å kjøre på, og et stort lyspunkt i testen.
MORSOMME: Fjordlinna fra Rojan Rundfahrt er morsomme å kjøre på, og et stort lyspunkt i testen.
Rojan Rundfahrt Fjordlinna
  • Pris: 12 999 kroner

  • Profil: 44 mm

  • Vekt: 1526 gram

  • rojanrundfahrt.no

Vi kom i skade for å kalle Hadeland et usexy sted å sykle en gang, noe gutta i Rojan Rundfahrt reagerte kraftig på. Om det har en direkte sammenheng med dette hjulsettet vet vi ikke, men Fjordlinna har i hvert fall den visuelle x-faktoren.

Dekalene finner vi under en flott mattlakkert overflate i råkarbon, helt tidsriktig. Dette er en detalj det koster ekstra å lage, som ofte gjør et hjulsett mye dyrere.

Men det er mer enn bare designet de har truffet på med hjulsettet, dette er også en teknisk moderne felg. Denne felgen er like bred som Specializeds felg, med hele 21 mm innvendig bredde.

I det hele tatt er det mye som ligner på referansefelgen Enve 4.5 AR, som virkelig satte brede felger på kartet. Tverrsnittet av felgen kommer i en utvidet u-form, en fasong som gjør hjulsettet mindre utsatt for sidevind.

Gutta på Hadeland leverer både felger og nav i ulike kvaliteter, og Fjordlinna er av de dyrere hjulsettene. Felgene er derfor paret med det samme som mange andre i testen, nav fra DT Swiss, type 240. Ønsker du å spare 3000 kroner kan hjulene leveres med 350-nav fra samme leverandør. Den eneste ulempen med dette navet er at det veier noen gram ekstra.

RR2
BANKERS: Også Rojan satser på nav fra DT til sine topphjul.

Selv om Fjordlinna har høy profil, oppfører det seg mer som et allroundhjulsett enn hjul for lagtempo. Vi har lite problemer i sidevinden, og vi har ingen utfordringer i de mange krappe svingene på Gran Canaria.

Det er mye morsommere å akselerere med dette hjulsettet enn det er å bare holde farta, og vi tenker ikke et sekund på den høye profilen. Det er en evig klisje med hjul som er «lettrullende», men etter å ha testet over 20 hjulsett denne sesongen er vi skjønt enige om at dette er en fin merkelapp på enkelte hjul, så også dette, selv om vi er helt klar over at det kun er en opplevd følelse.

Like fullt, vi mener dette er det nest beste hjulsettet av de dyrere hjulsettene. Men er ikke et hjulsett fra Specialized mye bedre? Vel, les teksten på neste side, og se våre tanker om akkurat det.

Til slutt: Vi noterer oss god rumlelyd, mange setter pris på nettopp dette. Vi savner dog at det følger med hjulposer.

PLUSS

Flott finish som oser kvalitet langt utover det vi kjenner på norske husmerker

Hjulene er virkelig gode å kjøre på

MINUS

Litt uklart om det følger med hjulposer eller ikke

Test av Velostrada Superleggera Disc

Velostradas Superleggera Disc har lav vekt og lav pris, og de er gode å sykle med. Er det egentlig noe å utsette på dem?

UTFORDRER: Velostradas topphjul er rimeligst i testen. Men betyr det egentlig noe i praksis?
UTFORDRER: Velostradas topphjul er rimeligst i testen. Men betyr det egentlig noe i praksis?
Velostrada Superleggera Disc
  • Pris: 8 899 kroner

  • Profil: 44 mm

  • Vekt: 1405 gram

  • velostrada.no

Velostrada Superleggera er toppmodellen fra det lille norske merket, snaue 1 500 kroner dyrere enn det som er rimeligste modell.

På denne utgaven er felgen nærmest identisk med lillebroren, men her er navene oppgraderte. Vi har nå vanlige rette eiker, vesentlig lettere å jobbe med ved et eikebrudd.

Men selve felgen har moderne innvendig bredde på 20 mm, og passer perfekt til trenden med litt mer volumiøse dekk og lavere dekktrykk. Legg også merke til at hjulsettet er nest lettest i testen. Dette skal borge for en god opplevelse i motbakkene.

Helhetsinntrykket trekkes litt ned av enkelheten. Finishen er ikke like god som hos de store produsentene, og klistremerkene som sitter på vil tidsnok falle av, eller bli slitt stygge.

Men også denne gang gjør virkelig hjulsettet oppgaven sin. Det har ingen svakheter ute på veien, og det klatrer godt også. Selve bosset har flere og tettere gripepunkter enn de andre hjulene, som gjør at akselerasjonen kommer i gang tidligere enn normalt. Dette er gledelig, selv om det betyr flere mindre deler på et belastet område.

Velo2
RIMELIG: Navene på Velostradas hjul er av en rimeligere og enklere sort enn Swiss. Det kan kreve mer vedlikehold og gir trolig kortere levetid, men vi kan ikke konkludere.

Bosset har også fått stålslisser, som unngår at kassetten gnager seg inn i aluminiumen. Ofte ser vi at kassetten lager spor i bosset, men det slipper vi altså her. Og når vi har kaffestopp og prater om hvordan hjulene oppfører seg, er konklusjonen stadig at de leverer godt på alle områder.

Så hvorfor kjører ikke alle rundt med hjul fra Velostrada da? Vi har ingen problemer med å anbefale Velostradas hjul, dette er det andre hjulsettet vi tester fra dem uten særlig mye å utsette.

Spørsmålet er selvsagt hva som skjer over lengre tid. For når vi snakker med erfarne mekanikere om tilbakemeldinger på hjul fra rytterne sine, er det sjelden hvordan hjulene presterer de snakker om, det handler om driftskvalitet, og faren for å måtte bytte hjul underveis.

Tunge konkurranseryttere som trener i all slags vær, og som har mange brå akselerasjoner og nedbremsinger, må kanskje gjennomføre lagerbytte i løpet av sesongen, mens lettere godværsrytter kanskje ikke møter disse utfordringene.

Men saken er at vi ikke vet, og vi kan heller ikke konkludere etter en ukes testing i sol. Du må velge selv, men for 8 899 kroner kan vi konkludere at du får et hjulsett som i hvertfall oppfører seg helt prima.

PLUSS

Lav pris

Griper raskt

Lav vekt

Bra innvendig bredde

MINUS

Kan ha høyere slitasje over tid

Litt svak finish

Allerede abonnent? Logg inn her

Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.

Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå. 

Velg mellom rent digitalt abonnement eller abonnement som også inkluderer Norges beste sportsmagasin, Fri Flyt.

Bestill abonnement på landevei.no og få tilgang til artikkelen.