Sykkelhjul - best i test hjulsett til landevei

Hjulsett til landevei- og gravelsykler

Hjul er en av sykkelens viktigste komponenter, og det kan være mye tid å hente på et godt hjulsett. Vi tester både billige og dyre hjulsett, både til landevei- og gravelsykler.

Grushjul fra Enve
HJUL: Enten du skal sykle landevei eller grus trenger du gode hjul.

Hjulsett er trolig det vi landveissyklister bytter ut eller oppgraderer oftest, sett bort ifra slitedeler som drivverk.

Hjulsett kan endre utseende og kjørefølelse på sykkelen radikalt, og det er like mye identitet og stil, som det er funksjon og kjørestil. Hjulsett er vår hellige gral.

Zipp sine 303 Firecrest Disc er et hjulsett som haker av alle våre krav til et moderne hjulsett. Det er et velkjent hjulsett blant innvidde landeveissyklister, og er en testvinner hos ekspertene i Landevei.

Specialized sine CLX 32 Roval gir oss mye av det samme som Zipp, men faller dessverre fullstendig igjennom når det kommer til slangeløst.

Mavic sine Ksyrium-hjul er også en klassiker på landeveien. Det er et velkjent og slitesterkt hjulsett, som gjerne brukes som treningshjul. Ekspertene i Landevei anbefaler dette hjulsettet.

DT Swiss er kjent for sin kvalitet, og i stor grad grunnet navene de lager. ER 1400 Spline er en testvinner hos Landevei, i test av hjulsett for skivebrems.

Hva er viktig med et hjulsett?

Et hjulsett er den mest effektive måten å bli raskere på for en slant penger.

Du kan oppgradere til et hjulsett som har litt profil og er raskere, eller du kan kjøpe et hjulsett som gjør at du sparer kanskje 500 gram i vekt.

Når vi oppgraderer er det som oftest til karbonhjul. Det er det flere årsaker til. Først og fremst at karbon er lettere enn aluminium, og jo dyrere karbonhjul jo lettere er de.

KARBON: Syklister elsker karbon. Lightweight lager de kanskje dyreste karbonhjulene i verden.
KARBON: Syklister elsker karbon. Lightweight lager de kanskje dyreste karbonhjulene i verden.

Karbon er også stivere enn aluminium, noe som gjør at de respondere bedre på kraften du putter ned i pedalene og er kvikkere i akselerasjonene.

Hjulsett av aluminium er typisk billigere hjulsett, som vi gjerne bruker til trening og som holder veldig lenge. Karbon er gjerne betydelig dyrere og grunnet dets kvaliteter bruker vi dem til konkurranse.

Et hjulsett med profil (altså at hjul som har litt felgdybde) er som regel også mer aerodynamisk, noe som gjør at du henter sekunder i lett og raskt terreng.

Men vi syklister er nødvendigvis ikke bare interessert i dyre hjulsett. For mens de dyreste hjulene fint koster 25 000 kroner, trenger man også hjulsett til trening.

Da er man gjerne interessert i å finne et som gir mye for penga, som har både lav vekt og lav pris, samtidig som de er relativt stive. Da kan man gjerne fint bruke dem i mindre viktige ritt også.

CAMPAGNOLO BORA: Proffene i UAE Team Emirates sykler med Bora WTO fra Campagnolo.
CAMPAGNOLO BORA: Proffene i UAE Team Emirates sykler med Bora WTO fra Campagnolo.

En viktig faktor ved et moderne hjulsett er også at felgen har god innvendig bredde. Det gir muligheten til å sette opp hjulsettet med brede dekk, som gir økt komfort samtidig som det ruller like bra.

Landevei ønsker også at hjulsettene kommer med muligheten til å sette opp slangeløst. Med slangeløst får du økt komfort, mindre rullemotstand og det er veldig punkteringssikkert.

På hjulsettene til gravelsykling er innvendig felgbredde spesielt viktig, og her også bør de være satt opp for slangeløst. Kjøreegenskaper og slitestyrke er kanskje spesielt viktig her, da hjulsettene fint kan få en del mer juling her enn på landeveien.

Ettersom bransjen nå orienterer seg mer og mer rundt skivebremser, er også de fleste hjulene Landevei tester hjul som er for skivebremser.

Test av Aerlite Elite 50mm

Aerlite Elite 50mm er brukt av Norges største sykkellag, men betyr det automatisk at de er bra?

Bikeshops toppmodell for skiver ligger noen år etter de store merkene, både i utseende og funksjon.
Bikeshops toppmodell for skiver ligger noen år etter de store merkene, både i utseende og funksjon.
Aerlite Elite 50mm
  • Pris: 10 399 kroner

  • Profil: 50 mm

  • Vekt: 1435 gram

  • Bikeshop.no

Joker-Icopal har definitivt vist at hjulene fra Aerlite holder god nok kvalitet, aldri i verden om et av verdens beste kontinentallag ville syklet på noe som kunne kostet dem resultater.

Vil det da også si at hjulene er bra, at Norges største sykkelbutikk kan levere like bra hjul som noen av verdens største sykkelprodusenter? Svaret er både ja og nei.

Hjulsettet fra Aerlite henger etter på mange måter. En kan selvsagt argumentere med at det er rimeligere enn mange av de andre settene i testen, men både RR og Velostrada har fulgt med i timen.

Aerlite-felgen skal i følge produsenten måle 19,8 mm innvendig, men da dette er en ren clincherfelg, vil mothakene som holder dekket på plass i praksis gjøre felgen «smalere». Dette vil gjøre at en ikke kan nyttiggjøre dekk med stort volum, og en vil heller ikke kunne senke dekktrykket på samme måte som en kan på bredere felger.

En svakhet med settet er at det ikke kan settes opp slangeløst. Slangeløs sykling kommer virkelig til sin rett med skivebremser, og det er ikke godt nok å levere skivebremshjulsett i denne prisklassen i 2018, uten den muligheten.

Og ellers? Joker-Icopal krevde DT240-nav, og fikk det selvsagt som de ville. Litt nedtur på papiret, men hvordan er det ute på veien?

Aerlite2
MERKEVARE: DT240-nav var en betingelse for at Joker skulle kjøre med Aerlite. Knallnav, skal sies.

Aerlite Team 50 har en felgdybde på 50 mm, mest i testen. Dette gjør dem selvsagt morsommere på gatene enn i klatringene, selv om de oppleves ganske likt, nedtonet dog, som eksempelvis testvinneren fra Zipp. Men tempoegenskapene fremstår ikke som en spisskompetanse.

Vi opplever også hjulsettet som uforholdsmessig vindutsatte. Høy profil gir større areal for vind, og sidevindsproblematikk er noe hjulprodusenter bruker mye tid på å løse. I Aerlites tilfelle vekker det minner om de tidligste utgavene av høyprofilshjul, der vinden virkelig fikk tak. Felgens form og overflate har mye å si for dette, felgens dybde alene avgjør ikke denne egenskapen.

Vi er også skuffet over at du ikke får med hjulposer, ikke en gang et felgbånd er inkludert i prisen. Dette er gjerrig. Joker-gutta leverer fortsatt store resultater med aerlitehjul, på et nivå du og jeg bare kan drømme om. At de gutta presterer på hjulsettet burde være bevis nok for at det er bra.

Men de hadde saktens prestert på andre hjul også, og som sponsede utøvere har de strengt tatt ikke noe valg. Hjulsettet har gode komponenter, en gammeldags felg, og sluttpakka blir da under middels.

Til deg som kan velge selv finnes det bedre hjulsett der ute. Vent heller til 2019, da kommer hjulsettet i slangeløs versjon.

PLUSS

Lav pris

Gjennomtestet av Joker-Icopal

MINUS

Kjedelig design

Følger ikke med hjulposer eller felgbånd

Vindutsatte

Test av RR Fjordlinna c44 Disc

Hjulene til Rojan Rundfahrt er ser bra ut, og er i tillegg bra å sykle med.

 MORSOMME: Fjordlinna fra Rojan Rundfahrt er morsomme å kjøre på, og et stort lyspunkt i testen.
MORSOMME: Fjordlinna fra Rojan Rundfahrt er morsomme å kjøre på, og et stort lyspunkt i testen.
Rojan Rundfahrt Fjordlinna
  • Pris: 12 999 kroner

  • Profil: 44 mm

  • Vekt: 1526 gram

  • rojanrundfahrt.no

Vi kom i skade for å kalle Hadeland et usexy sted å sykle en gang, noe gutta i Rojan Rundfahrt reagerte kraftig på. Om det har en direkte sammenheng med dette hjulsettet vet vi ikke, men Fjordlinna har i hvert fall den visuelle x-faktoren.

Dekalene finner vi under en flott mattlakkert overflate i råkarbon, helt tidsriktig. Dette er en detalj det koster ekstra å lage, som ofte gjør et hjulsett mye dyrere.

Men det er mer enn bare designet de har truffet på med hjulsettet, dette er også en teknisk moderne felg. Denne felgen er like bred som Specializeds felg, med hele 21 mm innvendig bredde.

I det hele tatt er det mye som ligner på referansefelgen Enve 4.5 AR, som virkelig satte brede felger på kartet. Tverrsnittet av felgen kommer i en utvidet u-form, en fasong som gjør hjulsettet mindre utsatt for sidevind.

Gutta på Hadeland leverer både felger og nav i ulike kvaliteter, og Fjordlinna er av de dyrere hjulsettene. Felgene er derfor paret med det samme som mange andre i testen, nav fra DT Swiss, type 240. Ønsker du å spare 3000 kroner kan hjulene leveres med 350-nav fra samme leverandør. Den eneste ulempen med dette navet er at det veier noen gram ekstra.

RR2
BANKERS: Også Rojan satser på nav fra DT til sine topphjul.

Selv om Fjordlinna har høy profil, oppfører det seg mer som et allroundhjulsett enn hjul for lagtempo. Vi har lite problemer i sidevinden, og vi har ingen utfordringer i de mange krappe svingene på Gran Canaria.

Det er mye morsommere å akselerere med dette hjulsettet enn det er å bare holde farta, og vi tenker ikke et sekund på den høye profilen. Det er en evig klisje med hjul som er «lettrullende», men etter å ha testet over 20 hjulsett denne sesongen er vi skjønt enige om at dette er en fin merkelapp på enkelte hjul, så også dette, selv om vi er helt klar over at det kun er en opplevd følelse.

Like fullt, vi mener dette er det nest beste hjulsettet av de dyrere hjulsettene. Men er ikke et hjulsett fra Specialized mye bedre? Vel, les teksten på neste side, og se våre tanker om akkurat det.

Til slutt: Vi noterer oss god rumlelyd, mange setter pris på nettopp dette. Vi savner dog at det følger med hjulposer.

PLUSS

Flott finish som oser kvalitet langt utover det vi kjenner på norske husmerker

Hjulene er virkelig gode å kjøre på

MINUS

Litt uklart om det følger med hjulposer eller ikke

Test av Specialized CLX 32 Roval

Specialized sine Roval-hjul har kjørefølelse i toppklasse, men har et ganske stort minus.

PÅ EGNE BEN: Specialized ønsker å gjøre Roval til en egen merkevare. Hjulenes funksjon er upåklagelig og moderne, men savner vi litt på utseendet?
PÅ EGNE BEN: Specialized ønsker å gjøre Roval til en egen merkevare. Hjulenes funksjon er upåklagelig og moderne, men savner vi litt på utseendet?
Specialized CLX 32 Roval
  • Pris: 24 298 kroner

  • Profil: 32 mm profil

  • Vekt: 1363 gram

  • Importør: Specialized Nordic

Roval er Specializeds hjulmerke, som de prøver å markedsføre under eget navn. CLX 32 Roval er deres siste allroundhjulsett, som utmerker seg allerede i det vi tar det ut av esken, dette er nemlig testens klart letteste hjulsett.

Vi legger raskt merke til at Specialized har satt sitt eget merkenavn på selve navene, selv om innmaten er laget av DT Swiss. Dette er i praksis DT240-nav med specializedskall.

Vi har en lignende kjørefølelse med disse hjulene som vi har med testvinneren fra Zipp. Dette er et ytterst presist konkurranseverktøy, der det kan oppleves som om hele sykkelen blir mer presis. Dette kjennes absolutt best i klatringene.

Særlig da vi kjørte intervaller med fartslek og akselerasjoner i bakkene er dette på sitt morsomste. Lette klatrehjul kan av og til oppleves som litt vimsete i høy fart, men vi styrer like trygt også nedover med disse.

Vi kan skrive i det vide og brede om den opplevde følelsen av hjulene, som leverer til terningkast seks. Det er ingenting som er så morsomt som å oppleve slike hjulsett, der produsenten virkelig har fått til det absolutt viktigste – nemlig at hjulet skal være en drøm å sykle på. Vi digger dette hjulsettet. Virkelig.

Spec2
ENKLE: Navene til Roval er laget av DT Swiss. Vi går god for funksjonen.

Men en ting må vi ta opp, og det er Specializeds valg av løsning for slangeløst oppsett. Her har de bommet. I stedet for å benytte seg av vanlig tetningstape som tetter eikehullene, er det lagt opp til at hvert hull i felgen skal plugges med hver sin plastknott.

Pluggene er tette, men dette gir en ujevn felgbunn, som dekket må bevege seg helt over før det tetter mot sideveggene. Dette er umulig uten kompressor, og selv da er det en vanskelig øvelse.

Du kan mot anbefalt bruke vanlig felgtape, men også her har vi mangler. Det er ikke noe spor i felgen som holder dekket på plass, noe som gjør at dekket, når det er tømt for luft, fort faller ned i midten av felgbuen.

Og har dekket falt ned i felgbuen under flytransport eller lignende, får du det ikke på plass igjen uten en kompressor. Da er det bare å putte en slange inn i det slangeløse dekket. Det fungerer selvsagt godt med slange også, men det er nå litt meningsløst å kjøre slange på et slikt hjulsett. Vil du sette opp felgene dine slangeløst, er ikke dette hjulsettet et vi anbefaler.

Om du ikke har planer om å sette opp hjulene slangeløst, er Roval CLX 32 et fantastisk hjulsett. Nerdene fra vindtunnelen i California garanterer prima aero- dynamikk, i en pakke som veier lite. Skikkelig moro, men en rar løsning på tettingen.

PLUSS

Lav pris

Griper raskt

Lav vekt

MINUS

Kan ha høyere slitasje over tid

Anbefales ikke til slangeløst

Test av Velostrada Superleggera Disc

Velostradas Superleggera Disc har lav vekt og lav pris, og de er gode å sykle med. Er det egentlig noe å utsette på dem?

UTFORDRER: Velostradas topphjul er rimeligst i testen. Men betyr det egentlig noe i praksis?
UTFORDRER: Velostradas topphjul er rimeligst i testen. Men betyr det egentlig noe i praksis?
Velostrada Superleggera Disc
  • Pris: 8 899 kroner

  • Profil: 44 mm

  • Vekt: 1405 gram

  • velostrada.no

Velostrada Superleggera er toppmodellen fra det lille norske merket, snaue 1 500 kroner dyrere enn det som er rimeligste modell.

På denne utgaven er felgen nærmest identisk med lillebroren, men her er navene oppgraderte. Vi har nå vanlige rette eiker, vesentlig lettere å jobbe med ved et eikebrudd.

Men selve felgen har moderne innvendig bredde på 20 mm, og passer perfekt til trenden med litt mer volumiøse dekk og lavere dekktrykk. Legg også merke til at hjulsettet er nest lettest i testen. Dette skal borge for en god opplevelse i motbakkene.

Helhetsinntrykket trekkes litt ned av enkelheten. Finishen er ikke like god som hos de store produsentene, og klistremerkene som sitter på vil tidsnok falle av, eller bli slitt stygge.

Men også denne gang gjør virkelig hjulsettet oppgaven sin. Det har ingen svakheter ute på veien, og det klatrer godt også. Selve bosset har flere og tettere gripepunkter enn de andre hjulene, som gjør at akselerasjonen kommer i gang tidligere enn normalt. Dette er gledelig, selv om det betyr flere mindre deler på et belastet område.

Velo2
RIMELIG: Navene på Velostradas hjul er av en rimeligere og enklere sort enn Swiss. Det kan kreve mer vedlikehold og gir trolig kortere levetid, men vi kan ikke konkludere.

Bosset har også fått stålslisser, som unngår at kassetten gnager seg inn i aluminiumen. Ofte ser vi at kassetten lager spor i bosset, men det slipper vi altså her. Og når vi har kaffestopp og prater om hvordan hjulene oppfører seg, er konklusjonen stadig at de leverer godt på alle områder.

Så hvorfor kjører ikke alle rundt med hjul fra Velostrada da? Vi har ingen problemer med å anbefale Velostradas hjul, dette er det andre hjulsettet vi tester fra dem uten særlig mye å utsette.

Spørsmålet er selvsagt hva som skjer over lengre tid. For når vi snakker med erfarne mekanikere om tilbakemeldinger på hjul fra rytterne sine, er det sjelden hvordan hjulene presterer de snakker om, det handler om driftskvalitet, og faren for å måtte bytte hjul underveis.

Tunge konkurranseryttere som trener i all slags vær, og som har mange brå akselerasjoner og nedbremsinger, må kanskje gjennomføre lagerbytte i løpet av sesongen, mens lettere godværsrytter kanskje ikke møter disse utfordringene.

Men saken er at vi ikke vet, og vi kan heller ikke konkludere etter en ukes testing i sol. Du må velge selv, men for 8 899 kroner kan vi konkludere at du får et hjulsett som i hvertfall oppfører seg helt prima.

PLUSS

Lav pris

Griper raskt

Lav vekt

Bra innvendig bredde

MINUS

Kan ha høyere slitasje over tid

Litt svak finish

Test av Zipp 303 Firecrest Disc

Zipp sine 303 Firecrest er en klassiker. Nå kommer de også til skivebrems og er Landeveis testvinner.

KNUKKET KODEN: Fartsvåpenet fra Indiana i USA er tross sin høye felgprofil en skikkelig allrounder. Vi liker dem godt.
KNUKKET KODEN: Fartsvåpenet fra Indiana i USA er tross sin høye felgprofil en skikkelig allrounder. Vi liker dem godt.
LV_best_i_test
Zipp 303 Firecrest Disc
  • Pris: 24 999 kroner

  • Profil: 45 mm

  • Vekt: 1673 gram

  • Importør: Cycle Service Nordic

Om vi titter på tallenes tale, er det ingenting som tilsier at Zipp skal være det beste hjulsettet i testen.

Det er faktisk tyngst av dem alle. Men Zipp er også det hjulsettet som oppleves som det klart beste å sykle på.

Dette er hjulsettet vi endte opp med å krangle om hvem som skulle bruke, og den som til slutt fikk settet visste det ville bli en god dag på sykkelen.

Fordi: Zipp 303 spiller rollen som allrounder perfekt. En felgdybde på 45 mm vil aldri oppleves som en skikkelig tempofelg, men likevel har vi følelsen av å sitte midt i en sykkel, der hjulene rumler komfortabelt og raskt bortover, med god kontakt med underlaget. Følelsen av at det går av seg selv når en først har fått opp farten, bør gjøre dette til et førstevalg for alle rulleentusiaster.

Zipp2
STILIG: Zipps CNC-freste nav er en fryd for øyet

Hjulene oppleves også raskest i akselerasjonene, både fra lav fart, og når vi skal ta ut de siste kreftene på en skiltspurt. Det er i utforkjøringene vi får den virkelige bekreftelsen på kjørekvaliteten. Vi merker ingenting til roterende vekt, ingenting til g-krefter som jobber mot oss i svingene, og vi kjenner lite til sidevinden.

Dette hjulsettet oppleves like lekent som det gjør trygt, like godt til lange rulleritt som til tekniske klatringer og utforkjøringer. Allroundhjul har en tendens til å være gjennomsnittlige på alt, men ikke ekspert på noe, men dette settet virkelig glimrer på alle områder. Zipp leverer mer enn forventet av et topphjul, og det er stor trygghet i å ha en slik gigant som leverandør om noe skulle skje.

Når en så er ferdig med å snakke om egenskapene, kan en gå rett over på det tekniske. Zipp har en innvendig profilbredde på 21 mm, samme som Specialized. Dette er helt i tråd med moderne filosofi, og gjør at det fungerer godt med dekk også i 28 og 30 mm.

Detaljene på hjulsettet er også lekre, overflaten på felgen må koste en formue å få til. De mange små hullene skal gi samme effekt som en golfball, altså bedre aerodynamikk, uten at vi kan gå god for annet enn at det ser virkelig bra ut. Hjulsettet leveres med adaptere så du kan bytte mellom ulike akslinger, og alt leveres selvsagt med flotte hjulposer. Felgene er klargjort for slangeløst oppsett, og det følger også med slangeløse ventiler. Testens beste hjulsett.

PLUSS

Testens beste hjulsett - både hva gjelder kjørefølelse og kvalitetsfølelse

MINUS

Det er nå en gang ganske dyrt da

Test av Zipp 30 Course

Zipp er like bra som testvinneren, og bare prisen gjør at det ikke blir delt førsteplass.

RITTKLARE: Zipps hjul oser «rac- ing». Bare utseendet gir oss lyst til å kappkjøre med en gang.
RITTKLARE: Zipps hjul oser «rac- ing». Bare utseendet gir oss lyst til å kappkjøre med en gang.
Zipp 30 Course
  • Pris: 9 990 kr

  • Vekt: 1 670 gram

  • Importør: Cycle Service Nordic

Amerikanerne i Zipp var de som for alvor brakte karbonhjulenes woosh-woosh-lyd til det norske markedet, og mange blir overrasket av å høre at de lager flere gode aluminiumshjul også. Zipp har et stort utviklingsbudsjett, og ligger således langt fremme med nyskapende idéer.

Dette hjulsettet er laget for å holde tritt med nye sykkeltrender. Den innvendige felgdiameteren er på hele 21 mm, og det er nesten så et 25 mm dekk blir for smalt. Hjulet er klart for slangeløst oppsett for langt bredere dekk, og Zipp forklarer de har laget hjulet med tanke på både sykkelkross og grussykling.

Også dette hjulet oser kvalitet lang vei, det er høy presisjon i alt arbeidet på hjulet. Vi synes spesielt navene er en fryd for øyet, har du greie på cnc-fresing vet du at det ligger mye arbeid bak et slikt nav.

ENKELT: Hjulene er klare for slangeløs bruk, på en moderne, bred felg.
ENKELT: Hjulene er klare for slangeløs bruk, på en moderne, bred felg.

Det er et eller annet med hjul fra Zipp du kommer til å lese om hos oss i 2018, som vi ikke helt får fingeren på. På veien har det bittelitt mer komfort enn de andre felgene, og har en liten, opplevd finere kvalitet. Det er litt som å lukke døren på en dyrere bil, følelsen av å legge seg i en dyr seng eller smake den beste vinen. Eller for å si det mye enklere, litt som å sykle på Zipp-hjul.

Vi liker å kjenne på både opplevd kjørefølelse, samt ta byggekvaliteten i øyesyn. Det føles bare som om presisjonen er høyere når vi setter ting sammen, og tar hjulsett av eller på etter transport. Vi legger også til at vedlikeholdet på bosset er veldig enkelt. Her trenger du ingen verktøy for å gjøre rent, akkurat som på DT napper du bare av bosset med hånden, rengjør, smører opp og setter på plass igjen. Summen er veldig «slik skal det være».

FEST: Zipps nav er et stilig stykke arbeid. «Endekoppene» på navene gjør at du kan bytte mellom alle ulike akslinger.
FEST: Zipps nav er et stilig stykke arbeid. «Endekoppene» på navene gjør at du kan bytte mellom alle ulike akslinger.

Zipp har dog en utfordring, som de strengt tatt har uansett hva du kjøper fra dem. Hjulsettet koster 1500 kroner mer enn nest dyreste hjulsett. En kan selvsagt argumentere for høy pris, både utvikling og kvalitetssikring koster. Men når vi sammenligner med eksempelvis deres europeiske konkurrent DT Swiss, er det ingenting ved

Zipps hjul som forsvarer en høyere pris. Og DT driver saktens utvikling og kvalitetssikring de også.

Men er det for dyrt? Det må du selv avgjøre. Vi understreker at det visuelle ikke er med i vurderingen når vi tester, men vi synes dette er stilig.

Vil du ha et utseende med mer bling, kjør på, om ikke er det lett å spare minst 1500 kroner og velge noe annet.

BOLTET FAST: Også Zipp har valgt seksbolts innfestning på skivene. Vi skulle gjerne sett centerlock, uten at vi noterer noe minus av den grunn.
BOLTET FAST: Også Zipp har valgt seksbolts innfestning på skivene. Vi skulle gjerne sett centerlock, uten at vi noterer noe minus av den grunn.
PLUSS

Enkle å gjøre vedlikehold på

Veldig komfortable

Ikke avgjørende, men vi liker racinglooken

Klare til slangeløst bruk

Enkle å sette opp slangeløst

MINUS

Dyrest i testen

Test av Velostrada Performante

Testens eneste hjulsett med felger til karbon er livlige og morsomme. Prisen er lav, hva mer kan vi egentlig ønske?

ENSOM ULV: Velostrada er eneste hjulsettet i testen i karbon. Direk- teimport fra Kina gjør det mulig.
ENSOM ULV: Velostrada er eneste hjulsettet i testen i karbon. Direk- teimport fra Kina gjør det mulig.
Velostrada Performante
  • Pris: 7 699 kroner

  • Vekt: 1 687 gram

  • Importør: Velostrada.no

Performante fra Velostrade er det eneste hjulsettet i testen med karbonfelger. Velostrada har ingen testlab i Norge, og heller ingen utviklingsavdeling.

Dette er altså en mann som sitter i Norge, og setter sammen hjul i Kina etter gitte spesifikasjoner. Dette er således det eneste hjulsettet i testen som ikke er «systemhjul». Alle de andre hjulsettene er satt sammen av deler fra samme produsent, laget for å passe sammen, både i funksjon og utseende.

Det skal godt gjøres å gjøre den jobben Velostrada gjør dårlig, men det kan være tilsvarende krevende å gjøre den bedre enn de store produsentene. Velostrada ofrer noe av helhetsfølelsen du får hos de andre, mens du får mer på andre områder, altså felgringer av karbon.

MODERNE: Cato i Velostrada følger med i timen, og har valgt brede felger med 21 mm innvendig bredde.
MODERNE: Cato i Velostrada følger med i timen, og har valgt brede felger med 21 mm innvendig bredde.

Navet er de eneste i testen med eiker i J-bøy. I praksis har ikke dette noe å si, men om du eventuelt ryker en eike blir det mye mer jobb for mekanikeren, både skive og kassett må av for bytte. Produksjonskostnaden er dog lavere.

Men dette hjulsettet til lav pris i karbon, oppleves som et av de morsomste i testen. Performante har spenst og nerve på samme måte som vi finner hos eksempelvis DT Swiss, og vi finner det mer lekent enn eksempelvis Zipp. Vi opplever at det svarer raskere enn de fleste hjulene i testen, og at det er trygt og stabilt nedover, også når det blåser.

Vi liker å sykle på Performante og det er lett å merke at bosset har mange gripepunkter, akselerasjonen starter umiddelbart. Vi liker at det er rimelig, vi liker tanken på å ha det moro på et hjulsett som bidrar til verdiskapning hjemme i Norge.

RIMELIG: Seksbolts innfestning er rimeligere å lage, og et naturlig valg på dette hjulsettet. Små hakk og riper kommer raskere enn vi liker.
RIMELIG: Seksbolts innfestning er rimeligere å lage, og et naturlig valg på dette hjulsettet. Små hakk og riper kommer raskere enn vi liker.

Velostradas utfordring vil komme i det lange løp. Allerede etter kort tid ser vi at eksempelvis navene får bruksmerker, men ikke av den elegante sorten.

Vi vet at eksempelvis Zipp og DT har kvaliteter som gjør at de kunne vært brukt på proffnivå, men finner vi det samme hos Velostrada? Vi vet hvor hardt hjulsett får kjørt seg hjemme i Norge, sammenlignet med testarenaen på Gran Canaria. Hvordan ser dette ut innvendig etter en sommer med ritt, regn litt grus og kanskje en velt?

Dette setter oss skikkelige i beita. Vi liker hjulsettet, det er morsomt og lekent, og det klinger alltid godt å kunne si «klart det er karbon». Ulempen er bare at vi ikke helt vet hvor lang tid det går før vi må bite i det sure eplet og si at dette er for godt til å være sant. Eller har vi i det hele tatt grunnlag for å anta det? faktisk ikke. Morsomt er det uansett, og hjulet står høyt på lista når vi skal ut om morgenen.

UTFORDRINGEN: Hva er forventet levetid på disse navene? Selv etter en kort titt ser en at det er lagt mindre arbeid i navene. Men hvor stor er forskjellen i levetid kontra de andre?
UTFORDRINGEN: Hva er forventet levetid på disse navene? Selv etter en kort titt ser en at det er lagt mindre arbeid i navene. Men hvor stor er forskjellen i levetid kontra de andre?
PLUSS

Oppleves som morsomme å kjøre på

Mange gripepunkter i bosset

Anerkjent service fra leverandøren

MINUS

Følger ikke med felgtape for slangeløst oppsett

Ikke den eksklusive opplevelsen vi får hos de andre hjulsettene

Test av DT Swiss ER 1400 Spline

DT Swiss' har gjort akkurat det som skal til for å vinne en hjultest. Lett, spenstig og med kjent kvalitet - slikt blir man testvinner av.

ANONYMISERT: ER 1400 fra DT Swiss gjør absolutt ingenting ut av seg rent utseendemessig. Men i bruk og vedlikehold tikker de av på absolutt alle bokser.
ANONYMISERT: ER 1400 fra DT Swiss gjør absolutt ingenting ut av seg rent utseendemessig. Men i bruk og vedlikehold tikker de av på absolutt alle bokser.
LV_best_i_test
DT Swiss ER 1400 Spline
  • Pris: 8 499 kr

  • Vekt: 1 495 gram

  • Importør: Deler as

DT SWISS har nå gjort det enkelt å forstå de ulike navnebetegnelsene, og det ligger en naturlig forklaring bak navnet ER 1400. E står simpelthen for «endurance», og dette hjulsettet har de laget for lange turer på all slags underlag.

Mens enkelte selskap har laget både aerohjul-og rammer for lav hastighet på eksempelvis grus, har heldigvis DT vært både smartere og ærligere.

Selv om du får høyprofilshjul i enduracekategorien, anbefaler de dette. Lav felgdybde gir vinden mindre å ta tak i, altså litt mindre å bli sliten av i løpet av en lang dag. Den innvendige felgbredden er 20 mm bred, så her kan du fint bruke slangeløse dekk med volum over 40 mm om du måtte ønske. Hjulene er satt opp klare til slangeløst bruk, og i esken følger det med et lite sett som gjør sykling med slangeløse dekk enklere.

MODERNE PROFIL: DT-felgene er brede og avrundede, og klare til slangeløst bruk. Dette er hva vi for- venter av hjul i denne prisklassen.
MODERNE PROFIL: DT-felgene er brede og avrundede, og klare til slangeløst bruk. Dette er hva vi for- venter av hjul i denne prisklassen.

En grov «sprøyte» gjør det enkelt å få guffe inn i dekket, i tillegg til at du kan måle innholdet av latex mens du er i gang. Smart!

Alt i alt synes vi at vi får en solid pakke fra DT Swiss, aller mest med tanke på navene. 240-navene er nemlig kjent for sin ekstreme driftskvalitet, like mye som sitt enkle vedlikehold. Om du må rense bosset er det bare å nappe av delene med henda, rengjøre, smøre opp og sette sammen igjen. Utførlige guider på nett viser hvordan også de med ti tommeltotter går frem.

ER 1400 er det letteste hjulsettet i testen, det er faktisk hele 175 gram lettere enn nærmeste konkurrent. Du kan jo prøve å spare 175 gram uten å blakke deg helt, det vil være nesten umulig. Hjulene har følgelig sin force for deg som liker deg godt i fjellene, enten det går opp eller ned. For det vi merker aller beste med ER 1400 er et det har litt mer spenst enn de andre konkurrentene, noe som kommer til syne når vi reiser oss og trår til.

BUNNSOLID: DT240 er et referan- senav også på langt dyrere hjul. Eks- trem slitestyrke og enkelt vedlikehold er årsaken.
BUNNSOLID: DT240 er et referan- senav også på langt dyrere hjul. Eks- trem slitestyrke og enkelt vedlikehold er årsaken.

Vi liker også tilnærmingen til rufsete underlag, dette hjulsettet er ment for å tas med ut på veier av all slags kvalitet for skikkelig herjing.

Vi mener ER 1400 er det beste hjulsettet i denne testen, selv om prisen er noe høyere enn de andre hjulsettene. En litt høyere pris i dette tilfellet er hva noe av markedets beste nav koster, så enkelt er det. DTs presisjon på hele settet gir lang levetid, såpass har vi erfart fra tidligere. Om du i anonymitetens navn vil ha noe som presterer knallbra, og som du enkelt kan vedlikeholde og få reservedeler til om ti år; dette er hjulsettet for deg.

PS: DT Swiss holder til i samme dalføre som UCI. Deler av virksomheten er faktisk rester av en bedrift som startet i 1634!

ENKELT: DT har valgt Centerlock for å feste bremseskiven.
ENKELT: DT har valgt Centerlock for å feste bremseskiven.
PLUSS

Navene fra DT er noe av det beste du får

Enkelt vedlikehold

Lette å sette opp slangeløst

Kompatible med alt av ulike navstandarder

Enkelt å bytte mellom ulike navstandarder

Følger med genialt sett for å sette opp slangeløst

MINUS

Noen vil finne hjulsettet vel anonymt i utseendet, uten at vi lar det bety noe i denne testen

Shimano RS7700 Disc

Shimano leverer som alltid på det jevne, men det er også alt de gjør.

GJENNOMSNITTLIG: Shimanos nye skivebremsgrupper er en funks- jonell fryd, men hjulene deres henger etter på mange måter.
GJENNOMSNITTLIG: Shimanos nye skivebremsgrupper er en funks- jonell fryd, men hjulene deres henger etter på mange måter.
Shimano RS7700 Disc
  • Pris: 8099 kr

  • Vekt: 1680 gram

  • Importør: Shimano Nordic

Shimano har aldri jaget lav vekt eller fancy design, men vi tør påstå de nye skivebremsproduktene ser riktig så stilige ut.

RS770 sier oss kanskje ikke så mye, og Shimano selv definerer dette som et Ultegra-hjulsett. Hjulsettet ble lansert samtidig med den nyeste Ultegragruppen, så her får du siste skrik fra japanerne.

Hjulsettet er nest tyngst i testen, uten at vi utrykker særlig bekymring av den grunn. Når vi titter nærmere på selve hjulsettet finner vi dog flere flotte tegn. Selv om dette er et av deres rimeligere hjulsett, er det lett å anerkjenne den overlegne byggekvaliteten.

Dette er kvalitet og presisjon i alle ledd, både på nav, boss og felg. Selve felgringen er en hybrid mellom aluminium og karbon. Dette gir den et flott utseende. Teknologien er den samme som vi finner på en gammel favoritt, C24.

SIKKERT SOM BANKEN: Det er lite problemer med Shimano. Utfresingen av disse navene viser hva stålspesialisten er god for.
SIKKERT SOM BANKEN: Det er lite problemer med Shimano. Utfresingen av disse navene viser hva stålspesialisten er god for.

Vi liker også at hele felgen er smidd med tett felgbunn. Dette gjør at vi aldri trenger å kjøpe felgtape igjen, og det blir lettere å sette opp slangeløst.

Vi er godt kjent med Shimanos driftssikkerhet. Vi kan selvsagt ikke bekrefte dette etter en ukes testing, men Shimano kjører samme oppbygning på dette hjulsettet som på sine dyrere modeller.

Shimano henger dog litt bakpå i denne testen. RS770 har den smaleste innvendige diameteren av alle hjulene, på så lite som 17 mm. Dette er en eldre standard vi ikke helt forstår hvorfor Shimano har valgt. Med bredere felger får vi også et bredere dekk som gjør at vi kan senke dekktrykket ytterligere, samt ha dekk med enda større volum.

SOM FORVENTET: Shimano har Centerlock innfesting på alle sine hjul. Vi må bare legge til at de nye Ultegra-skivene er rålekre.
SOM FORVENTET: Shimano har Centerlock innfesting på alle sine hjul. Vi må bare legge til at de nye Ultegra-skivene er rålekre.

Det er det samme med dette hjulet som det er med flere av de andre i testen, det er vanskelig å skille dem fra hverandre. RS770 gjør det like bra opp fjellene som det gjør det ned, og det leverer slik vi forventer når vi tester det i raske akselerasjoner og skarpe svinger.

Egentlig er et slik at dette hjulsettet bekrefter Shimanos status som «veldig god til alt, men ikke aller best til noe». Og det er med positivt fortegn.

Men når vi etter endt testing skal ut og sykle, og kan velge fritt blant alle hjulene hva vi vil ha, da er ikke dette hjulsettet med i utvalget. Dette er et knallgodt hjulsett, men det er også alt det er. I den grad det er noen krise. 

SMAL SAK: Felgene på RS770 måler en innvendig diameter på 17 mm, en umoderne bredde.
SMAL SAK: Felgene på RS770 måler en innvendig diameter på 17 mm, en umoderne bredde.
PLUSS

Tuftet på det gjennomprøvde C24-hjulsettet

Trenger ikke felgtape

Lett å sette opp slangeløst

MINUS

Smale felger

Ikke spesielt lette

Henger litt etter i utviklingen

Test av Mavic Ksyrium Elite Disc

Mavic Ksyrium Elite leveres ferdig satt opp slangeløs, et genialt trekk vi liker godt. Klar anbefaling!

STILIGE: Elite er en gammel klassiker fra Mavic, nå i skive- bremsversjon. Den har samme lett- gjenkjennelige utseende som andre Mavic-hjul.
STILIGE: Elite er en gammel klassiker fra Mavic, nå i skive- bremsversjon. Den har samme lett- gjenkjennelige utseende som andre Mavic-hjul.
LV_anbefaler
Mavic Ksyrium Elite Disc UST
  • Pris: 6 899 kr

  • Vekt: 1 742 gram

  • Importør: Racingdepot

Enklere og bedre enn dette kan det ikke gjøres. For når du tar Mavic Ksyrium Elite ut av esken kommer det nemlig ferdig oppsatt slangeløst, komplett med ventiler og dekk.

Alt du trenger å gjøre er å ha i litt guffe gjennom ventilen, pumpe opp, og så er du klar til å sykle. Mavic er den første hjulprodusenten som utvikler slangeløse hjul- og dekk i kombinasjon, og vi ser her hvor enkelt ting kan løses når samme produsent står bak alt.

Noen vil kanskje legge merke til at dette hjulsettet ikke er av de letteste i klassen. Dekkene som er satt opp er dog lette til slangeløse dekk å være, så totalvekten blir allikevel midt på treet.

SPESIELLE DELER: Ingen av delene på Mavics hjul er standard- iserte. Det kan gjøre deletilgangen vanskeligere.
SPESIELLE DELER: Ingen av delene på Mavics hjul er standard- iserte. Det kan gjøre deletilgangen vanskeligere.

Ksyrium Elite Disc er i praksis samme hjulsett som felgbremshjulene Ksyrium Elite. Dette blir sett på som en god hjuloppgradering om en holder seg under 8000 kroner, og vi kan fortelle at dette stemmer også blant skivebremshjulene.

Elite Disc leverer i alle de kategoriene vi ønsker. Vi har god erfaring med delene, og dette gjelder både kulelager, eiker, samt bosset. Vedlikeholdsarbeid på bosset er også enkelt, og det består av få deler. Dette er grov og velfungerende mekanikk.

Selv om hjulene ikke er av de aller letteste, merker vi lite til den ekstra vekten. Dette gjelder klatringer så vel som det gjelder små akselerasjoner, eller maksspurter.

Som du har lest i innledningen, er det en krevende øvelse å skille hjulene fra hverandre og oppleve særegenheter, men dette settet markerte seg spesielt på ett område, nemlig nedover.

Av alle hjulene i testen er det dette som reagerer kjappest fra side til side, og som vi opplever som minst utsatt for vind. I høye hastigheter ned fjellene på Gran Canaria, er det Ksyrium Elite vi ville hatt om vi virkelig skulle kjørt fort utfor.

GRÅTASS: Mavic lager også navene selv. Baknavet er særdeles enkelt bygget, og enkelt å jobbe med når det trenger vedlikehold.
GRÅTASS: Mavic lager også navene selv. Baknavet er særdeles enkelt bygget, og enkelt å jobbe med når det trenger vedlikehold.

Et lite minus, som forståvidt gjelder alle Mavics hjul, er at de utelukkende er bygget opp av deler unikt for Mavic. Ryker du en eike eller nippel på ferie, er det lite sannsynlig at den lokale butikken har reservedeler. Det kan være verdt å ha i bakhodet om en reiser mye. Like fullt, Ksyrium Elite Disc er testens beste kjøp.

Prisen er god, vedlikeholdet er enkelt og hjulet presterer godt til alle formål. Og det som alltid avgjør tester når vi er i tvil, dette er et hjulsett vi gjerne vil ha på sykkelen når vi skal ut om morgenen.

PS: Hjulsettet leveres som nevnt ferdig oppsatt slangeløst, men vi har i testen benyttet samme dekk og slange som på de øvrige hjulene. Dette for å gi så like omstendigheter som mulig. Dog anbefaler vi selvsagt å sykle slangeløst.

STANDARD: Mavic har valgt Centerlock som festemetode på alle sine skivebremshjul.
STANDARD: Mavic har valgt Centerlock som festemetode på alle sine skivebremshjul.
PLUSS

Fiks ferdig satt opp slangeløst

Gode nedover

Ikke avgjørende – men vi liker designet

Mye hjul for pengene

Tilnærmet lik samme navløsning som DT Swiss

MINUS

Tungt

Ustandardiserte eiker og nipler

Allerede abonnent? Logg inn her

Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.

Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå. 

Velg mellom rent digitalt abonnement eller abonnement som også inkluderer Norges beste sportsmagasin, Fri Flyt.

Bestill abonnement på landevei.no og få tilgang til artikkelen.