Sykkelruller - best i test 2022

Hvilken sykkelrulle skal jeg velge? Alt du trenger å vite leser du her

Sykkelruller, eller smartruller, gjør det mulig å ha sykkelsesong hele året og sykle hjemme. De siste årene er det kommet mange spennende treningsapper man kan koble dem til, aller mest kjent er Zwift. Her finner du test av flere sykkelruller og gode tips til hvilken du skal velge. Vi har testet sykkelrulle fra både Wahoo, Elite og Saris.

sykkelruller best i test tacx wahoo elite
SMARTE OG DIREKTEMONTERTE: Direktemonterte smartruller har gjort vintertreningen langt enklere. Disse rullene er fra Tacx, Elite og Wahoo.Foto: Knut Andreas Lone

Sykkelrulle er essensielt dersom du er syklist i Norge og skal komme deg gjennom vinteren på en god måte treningsmessig. I kombinasjon med Zwift, har smartruller på mange måter revolusjonert innendørs vintertrening og det å sykle hjemme.

Sykkelruller varierer veldig i pris. Enkelte koster rundt 2 000 kroner, mens andre koster så mye som 15 000 kroner, fra merker som Tacx, Wahoo, Elite og Saris. Hva er forskjellen? Og hva trenger du for å kunne sykle på Zwift? Les våre tester og forklaringer her!

Mens rullesykling tidligere var regnet som veldig langdrygt og monotont, har smartruller og treningsapper som Zwift revolusjonert dette.

Man kan sykle "sammen" med venner, konkurrere og ikke minst sykle i virtuelle verdener, hvor man sanker kilometer og høydemeter på samme måte som ute.

Der man tidligere satt på hjulmonterte ruller, som holdt et nærmest uutholdelig støynivå, har man nå fått direktemonterte, interaktive ruller, som både er stillegående og gir en mer autentisk opplevelse.

tacx neo 2t smartrulle
SMARTRULLE: Tacx Neo 2T er en smartrulle som monteres direkte på sykkelen og funker perfekt til Zwift.

At de er direktemonterte vil si at det er en kassett (de mange skivene med tannhjul som vanligvis er på bakhjulet på sykkelen din) som er montert på en rulle, som har en innvendig motor, som gir motstand. Du fester sykkelen din til kassetten, og dette gjør motstanden mer reell og følgelig tråkket og opplevelsen din nærmere slik den er utendørs.

Test av sykkelruller

Wahoo Kickr har lenge vært med på å sette standarden for de beste smartrullene. V5-utgaven av Kickr har en svært realistisk følelse, og har små forbedringer som automatisk kalibrering.

Elite Direto XR er betydelig billigere og lettere enn sine toppkonkurrenter i Tacx og Wahoo, produserer høyere motstand og har høyest simulert stigningsprosent. Den har imidlertid noen svakheter.

I det samme sjiktet finner vi også Saris sin H3-rulle. Den er en del tyngre enn Direto XR, men har mange av de samme kvalitetene vi liker med Direto XR.

Vi har også testet rulletilbehør, som skal sørge for den ultimate opplevelsen på Zwift. Med Elite sin Rizer får du simulert stigningsprosent, samtidig som du kan svinge på Zwift.

Slik fungerer en smartrulle

Hjulmonterte ruller finnes fremdeles i forskjellige varianter, nå gjerne både interaktive og mer stillegående enn de vi var vant med for ti år siden.

Men den nye standarden i innendørssykling er direktemonterte smartruller. At de er direktemonterte vil si at man fjerner bakhjulet, og monterer sykkelen direkte på en kassett på rulla. Motstanden skapes at store svinghjul, som kan generere mye motstand, og oppsettet sørger for en mer autentisk opplevelse.

Rullene har også programvare som gjør at de har en rekke praktiske funksjoner. De fleste smartrullene kommer med ANT+ og Bluetooth, som gjør at du kan koble dem til mobil, nettbrett og PC.

Charlotte Åsland
SYKKELRULLER: Landevei har testet en rekke sykkelruller. Her illustrert med Charlotte Åsland under en Zwift-økt. Foto: Privat

Det gjør at man kan sykle virtuelt på Zwift, eller koble den opp mot andre programmer og apper. Her kan man sykler i ERG-modus, hvor rullen tar over styringen og hjelper deg å holde en viss belastning. Der kan man enten lage spesifikke intervalløkter, hvor smartrullen øker motstanden når du kommer til en intervall, eller så kan man bare ligge på en bestemt motstand (wattbelastning).

Man har også simulasjonsmodus, som vil si at belastningen justeres etter terrenget på virtuelle plattformer som Zwift.

Billig sykkelrulle

De direktemonterte smartrullene har på mange måter overtatt markedet, men føler du ikke noe behov for en slik eller har et budsjett å holde deg til, finnes det alternativer.

Da er det altså snakk om de tradisjonelle, hjulmonterte sykkelrullene, hvor du monterer hjulet på hurtigkoblingen, og dekket presses mot et svinghjul som gir motstand.

tacx wahoo sykkelrulle billig
HJULMONTERTE SYKKELRULLER: Både Wahoo og Tacx har tradisjonelle og billigere ruller.

Disse gir imidlertid en følelse som er langt unna den samme man har på landeveien og oppleves veldig statisk. Til sammenligning er smartrulle mer dynamiske og har mer "vandring" slik at en ikke får like stor belastning på kroppen eller spesifikke kroppsdeler.

Det finnes også balanseruller, hvor sykkelen ikke er festet til noe, men du sykler på rør som roterer, og som du kan bevege deg frem og tilbake på.

Her er uansett noen billige sykkelruller du kan vurdere:

  • Tacx Boost

  • Elite Novo Force

  • Tacx T1000 Antares

  • Elite Arion

Hvilket utstyr trenger jeg til en sykkelrulle?

De direktemonterte smartrullene har innebygde wattmålere, som er svært presise. Lurer du på hva en wattmåler er, anbefaler vi deg å lese denne artikkelen.

Kort fortalt måler en wattmåler hvor hardt du tråkker, og disse verdiene regnes opp mot den oppgitte vekten din, og den relative verdien brukes til å fastslå hvor fort du og dine konkurrenter sykler på virtuelle plattformer som Zwift.

Skal du delta i konkurranser på Zwift, må du ha enten en smartrulle med innebygd wattmåler, eller en sykkel som har wattmåler enten i krank eller pedaler. Ved sistnevnte alternativ kan du sykle på en tradisjonell, hjulmontert rulle. I de mest prestisjefylte konkurransene må du også ha pulsmåler.

De dyreste smartrullene koster mer enn 10 000 kroner, men det kommer stadig billigere varianter, helt ned i 5 000 kroner.

De fleste leveres enten uten kassett eller med boss og kassett for Shimano 11-delt. Dersom du sykler med 12-delt, SRAM eller Campagnolo, er man nødt til å kjøpe spesifikt boss for dette.

Rullene leveres med adaptere for gjennomgående hurtigkobling for 12x142mm og 12x148mm, samt 130 til 135mm standard hurtigkobling.

Vi har skrevet mer om hvordan du sykler ritt på Zwift her, og hva det billigste utstyret du kan bruke for å sykle på Zwift her.

Test av Wahoo Kickr V5 sykkelrulle

Wahoo har oppgradert sitt flaggskip, Kickr. Den nye V5 har nye støttebein, og er stillegående som alltid. Nå kommer den med automatisk kalibrering også.

wahoo kickr v5
KICKR V5: I sin velkjente drakt er Kickr tilbake i en ny og oppgradert utgave. Alle foto: Knut Andreas Lone
Wahoo Kickr V5
  • Pris: 11 999,- (XXL.no)

  • Vekt: 21,5 kg (uten kassett)

  • Maks watt: 2 200 watt i 40 km/t

  • Maks simulert stigningsprosent: 20 prosent

  • Nøyaktighet wattmåling: +/- 1 prosent

skala
9/10

Wahoo har lenge vært med å sette standarden for smartruller, og er en pionér når det kommer til direktemonterte ruller.

Den aller første utgaven av Kickr ble lansert så langt tilbake som 2012, og utgaven vi har testet er den femte, som kom i august 2020.

Høsten 2022 kom Wahoo med en ny utgave med enkelte endringer. På testens utgave og den nye utgaven er det noen forskjeller, men hovedtrekkene er de samme. Den nye utgaven selges for 13 990,-, mens 2020-utgaven er omtrent 2 000,- kroner billigere.

Kickr V5 som den heter, har ingen store forandringer fra den foregående utgaven, kun noen små justeringer.

Den største forandringen er utvilsomt det som kalles for «Axis Feet». De skal sørge for at du har litt mer sideveis bevegelse, i et forsøk på å gjenskape følelsen av å sykle utendørs. Ifølge Wahoo skal de gi opp til fem prosent mer bevegelse.

Føttene består av en del i hardplast og en i gummi. Delen i hardplast kommer i tre forskjellige størrelser, som man velger ut ifra hvor mye man veier eller hvor mye sideveis bevegelse man ønsker.

Føttene er også justerbare, noe som gjør at man kan heve og senke rulla slik at sykkelen blir stående rett.

wahoo kickr v5
NYE BEIN: «Axis Feet» er litt som sugekopper, og står stødig, men hvor mye sideveis bevegelse gir de egentlig rom for?

Rulla kommer også med «zero-calibration». Det vil si at man ikke lenger trenger å kjøre såkalte «spin down», for at rulla skal kalibrere seg, for den gjør det automatisk selv. En av fordelene med dette er at det gjør juksing på for eksempel Zwift vanskeligere, da man ikke kan manipulere kalibreringen.

Rulla skal også ha bedre nøyaktighet enn tidligere utgaver, som hadde to prosent nøyaktighet, mens Kickr V5 skal ha én prosent.

I tillegg er det også en utgang for å koble til en nettverkskabel, slik at man reduserer sannsynligheten for at man sliter med tilkoblingen og signalet under virtuelle ritt.

wahoo kickr v5 smartrulle
MEDFØLGER: To ekstra størrelser av støttebeina, hurtigkoblingsadapter og skivebrems-spacer.

Rulla leveres med en 11-delt Shimano-kassett. Det følger med adaptere for gjennomgående hurtigkobling for 12x142mm og 12x148mm, samt 130 til 135mm standard hurtigkobling.

Støtte til forhjulet følger ikke med.

Rent praktisk

I rent volum er Kickr V5 den mest kompakte rullen i testen, og den som føles mest robust.

Store deler av konstruksjonen er i stål, som gjør at den veier 21,5 kilo, tross det lave volumet.

Skal du løfte og flytte rulla, er dette svært enkelt, med et håndtak montert mot toppen av rullen. Håndtaket er ergonomisk utformet, og posisjonert slik at rullen er perfekt vektet når man løfter den. Dermed er det bare å løfte den rett opp.

wahoo kickr v5
SOLID HÅNDTAK: Det er bare å løfte Kickr rett opp fra bakken, og den flyttes enkelt.

Støttebeina er også sammenleggbare. Men presser ned en bolt, og deretter skyver man beina enten inn eller ut.

Ønsker man å sette terrengsykkelen på rulla, er det også lett å justere, og gjøres på det midtre støttebeinet. Et stag er festet fra den øvre delen og til støttebeinet, og et stort hjul løsner bolten som holder staget på plass.

På det venstre og høyre støttebeinet kan man altså velge mellom tre forskjellige «Axis Feet». Disse føttene er også enkelt justerbare, ved å dreie dem slik at de enten går opp eller ned, til man finner riktig høyde.

wahoo kickr v5
ENKELT Å SETTE OPP: Man presser ned den blå knappen for å kunne slå inn eller ut støttebeinet.

Vi har SRAM AXS-drivverk på vår testsykkel og måtte dermed bytte boss. Med mindre man har ti tommeltotter bør dette gå relativt greit for de fleste. Et enkelt Google-søk gir deg instruksene, som er enkle å følge.

Adapterne til gjennomgående hurtigkobling, er formet som små kopper med hull i, og settes bare enkelt på hver side av akslingen. Det følger også med en liten spacer du kan sette i skivebremsen din, så du ikke skulle være uheldig å skyve den ut av posisjon ved å trykke inn bremsen.

Strømkabelen setter man enkelt i bakenden på rulla, og det er god lengde på kabelen.

I bruk

Vi har brukt Zwift som plattform under testingen. Inne i programmet går tilkoblingen til Kickr V5 sømløst. ANT+ er raskest, men det er bare snakk om maks et par sekunder raskere enn Bluetooth.

Ettersom den ikke trenger noen kalibrering, er det bare å velge økt og løype og så er man i gang. Det første som er åpenbart er hvor stillegående den er. Det er i grunn ikke den som lager støy, det er drivverket.

wahoo kickr v5
SVINGHJUL: 7,2 kg tungt gir Kickrs svinghjul rikelig med moment, for å gjenskape følelsen av å sykle utendørs.

Når vi girer opp, reiser oss og spurter, er det heller ikke noen endring i støynivået. Noen enkle målinger med en desibel-app viste sjeldent støynivå over 60 desibel, uansett intensitet. Den gir heller ikke fra seg noe særlig til vibrasjoner, som er veldig praktisk dersom du bor over noen.

Når det gjelder de nye støttebeina, som skal gi mer sideveis bevegelse, er de ikke like effektivt som vi hadde håpet. Man burde merket det aller mest når man står og tråkker, men bevegelsen er minimal. Man merker at det er litt kompresjon i støttebeinet man lener sykkelen mot, ettersom den andre siden løfter seg litt fra bakken, men det er snakk om så lite at man ikke får noe følelse av sideveis bevegelse i sykkelen.

Vi brukte ERG-modus til å kjøre intervaller. Da tar rullen over styringen over motstanden, og justerer den automatisk etter forhåndslagde økter. Fordelen med ERG-modus er at man kan kjøre veldig nøyaktige intervalløkter, med høy kvalitet. I praksis vil det si at den holder en bestemt watt, og motstanden vil automatisk øke eller synke i takt med tråkkfrekvensen din.

I Wahoo Fitness-appen kan man skru av og på noe som heter «ERG Power Smoothing». Det har ingen praktisk funksjon, men er for estetikerne der ute. Den jevner ut kurven på watten, slik at du ikke får en graf med veldig mange punkter.

wahoo kickr v5
TIL FLERE STØRRELSER: Skulle du ønske å sette noe annet enn landeveissykkelen på rulla, er det fullt mulig og enkelt.

Vi opplevde ERG-modusen som veldig pålitelig. Motstanden var jevn, og rullen agerte raskt. Når watten økte inn i en intervall, økte motstanden også godt innenfor hva som er akseptabelt. Det samme gjaldt ut av intervallene, når watten skulle ned igjen.

Det eneste vi hadde å utsette på ERG-modus var at kadensmåleren gikk litt av skaftet i blant, og viste altfor høy kadens i korte perioder, gjerne når motstanden var lav.

Under simulasjonsmodus, som vil si at rulla justerer motstanden etter terreng, for å gjenskape følelsen man har av å sykle ute, opplevde vi det samme. Inn i bakkene økte motstanden raskt, og justerte seg merkbart etter terrenget.

Rullen kan gi 2200 watt motstand i 40 kilometer i timen, og kan simulere stigning opp til 20 prosent. Når man sykler i Zwift, er det en innstilling som justerer dette, «Trainer Difficulty». Den er på 50 prosent som standard, som vil si at man får en snillere stigning, omtrent halvparten av det som er oppgitt. For å føle rullens fulle simulasjonseffekt, bør man sette denne på maks. Det gjør dog at turen blir tøffere. 10 prosent stigning og oppover er like tungt på rulla, som ute.

wahoo kickr v5
KOMPAKT: Sammenslått tar Kickr liten plass og er enkel å flytte eller frakte med seg.

Når vi gir ordentlig gass og spurter, er det aldri noe problemer med å ha nok motstand, og motstanden er jevn og fin.

Oppsummert

Det er ikke de store endringene, men Wahoo leverer en smartrulle som har noen små justeringer og forbedringer fra den forrige modellen.

Det er ingenting som er revolusjonerende, men Kickr er like konkurransedyktig som tidligere. Vi elsker hvor stillegående den er, hvor kompakt og praktisk den er, og hvor realistisk følelse den gir.

Den er enkel å koble til, og den automatiske kalibreringen er den beste forbedringen. Du kan bare hoppe rett inn i et ritt eller en økt, og med kontinuerlig kalibrering vil du slippe å bekymre deg for at eksterne faktorer (varme, kulde, luftfuktighet) påvirker kalibreringen.

De nye støttebeina har en viss funksjon, men den er minimal og man hadde ikke savnet den, hadde rullen kommet uten. Det er ikke avgjørende for inntrykket og opplevelsen.

Skulle Wahoo virkelig slått i bordet med tanke på oppgraderinger måtte det vært et motordrevet svinghjul, som kan simulere utforkjøringer.

VURDERING
Karakter
PLUSS

Lett å slå sammen

Ergonomisk bæreløsning

Robust

Stillegående

Realistisk sykkelfølelse

Automatisk kalibrering

Spacer til å holde på plass skivebremsen

MINUS

Føttene er ineffektive

Kadensmålingen tidvis ustabil

Ingen forhjulstøtteforhjulstøtte

Høy pris

Test av Elite Direto XR sykkelrulle

Elite skryter av rå egenskaper som overgår konkurrentene. Den er også lettest og billigst av toppmodellene på markedet. Men hvordan måler Direto XR seg med konkurrentene?

elite direto xr, xr-t
ELITES TOPPMODELL: Direto XR er en del større en konkurrentene, og er også den billigste. Alle foto: Knut Andreas Lone
Elite Direto XR
  • Pris: 10 499,- (Bikeshop.no)

  • Vekt: 15,5 kg (uten kassett)

  • Maks watt: 2 300 watt i 40 km/t

  • Maks simulert stigningsprosent: 24 prosent

  • Nøyaktighet wattmåling: +/- 1,5 prosent

skala
8/10

Elite sin toppmodell, Direto XR-T, kan ifølge produsenten produsere den høyeste motstanden av toppmodellene. Simulert stigningsprosent er også tett på å være best.

Den er også den letteste og billigste sammenlignet med Wahoo og Tacx. Men holder den mål?

Elite kom inn i markedet for direktemonterte smartruller tilbake i 2016, da de lanserte Drivo, som i dag er helt ute av sortimentet.

Direto-modellen kom det påfølgende året, og har siden båret merkelappen som toppmodellen til det italienske merket.

Det finnes to varianter av Direto, en som heter XR, og en som heter XR-T. Modellen vi tester er XR-T, men den eneste forskjellen er at den kommer uten kassett.

I forhold til den forrige modellen er vekten på svinghjulet økt fra 4,2 kg til 5,1 kg, altså med mer enn 20 prosent. Dette skal bidra til å skape en mer realistisk følelse, en følelse av at man har moment fremover. 

elite direto xr, xr-t
TYNGRE: Svinghjulet på den nyeste utgaven av Direto XR er blitt tyngre, og gir mer moment.

Totalvekten på Direto XR er på 15,5 kilo, som er seks kilo mindre enn både Wahoo Kickr og Tacx Neo.

Stigningsprosenten rullen kan simulere er også økt fra 18 til 24 prosent, mens den kan gi 2 300 watt motstand på 40 kilometer i timen.

Elite oppgir at Direto XR har wattmåling med nøyaktighet til 1,5 prosent.

Det følger med adaptere for gjennomgående hurtigkobling for 12x142mm og 12x148mm, samt 130 til 135mm standard hurtigkobling.

elite direte xr-t smartrulle
MEDFØLGER: De nødvendige adapterne til forskjellige hurtigkoblinger, samt forhjulsstøtte.

Denne modellen leveres altså uten kassett, men er inkludert forhjulsstøtte.

Installasjon

Når det kommer til utpakking er Elite Direto XR kanskje den beste og enkleste på markedet. Den kommer i en ganske stor pappeske, men etter å ha åpnet den, er det omtrent bare å løfte den ut.

Direto XR er relativt høy. 10 centimeter høyere enn Tacx Neo (når den er slått opp) og 15 centimeter høyere enn Wahoo Kickr. Men med tanke på at støttebeina er sammenleggbare, er den likevel ganske kompakt.

Store deler av konstruksjonen er imidlertid i hardplast. Det er vektbesparende, og har nok ikke veldig mye å si for levetiden på rulla, men til å være en toppmodell føles det i overkant billig.

elite direto xr, xr-t
IKKE OPTIMALT: Det er ikke et håndtak, men kan fungere som det. Det er imidlertid ikke helt enkelt å løfte eller flytte Direto XR.

Det er ikke noe spesifikt designet håndtak på Direto XR, men den har at hulrom på nakken, som man fint kan løfte den etter. Det er imidlertid ikke noe godt grep, og fronten på rollen stuper fremover, når man løfter den fra gulvet.

Får å få ut støttebeina må du løfte rulla bakover og støtte den på den bakre delen, mens du åpner skruene som holder fast beina. Deretter drar du beina ut mot siden til de stopper i et hakk, og så skrur du boltene fast igjen. Boltene åpnes og festes enkelt med å skru på et hjul i hardplast.

Under støttebeina er det også mulighet for å heve eller senke dem, slik at rulla står beint og stabilt.

Vi har SRAM AXS-drivverk på vår testsykkel og måtte dermed bytte boss. Her er det enkelt og greit bare å løse bolten ytterst på akslingen, fjerne den, dra ut bosset, og sette inn det riktige.

Adapterne til gjennomgående hurtigkoblinger er enkle å bare sette inn på hver sin side av akslingen. På kassett-siden er den ytterste delen av akslingen gjenget, så man skrur på den minste koppen. Den blir holdt på plass av gjengene, men henger løst og i litt vinkel, som skapte litt irritasjon og hodebry ved monteringen av sykkelen.

elite direto xr, xr-t
STØTTEBEIN: Skru opp plastknotten, sett støttebeinet i posisjon og stram plastknotten igjen.

Noen ganger traff hurtigkoblingen den og kom seg ikke ordentlig videre, eller så låste koppen seg litt i vinkel, og man måtte røske ut igjen hurtigkoblingen.

Med en lengde på 2,5 meter på strømkabelen er man godt dekket. Inngangen til den ligger på venstre side foran, hverken veldig intuitivt eller synlig plassert.

I bruk

Klarer man å unngå knot med hurtigkoblingen, er det altså veldig raskt å komme i gang med Direto XR. Ut med støttebeina, juster høyden, sett på sykkelen og voila, du er klar.

Vi har brukt Zwift som plattform under testingen. Inne i programmet går tilkoblingen raskt, både med ANT+ og Bluetooth.

Vi opplever imidlertid noen forskjeller i hvordan rullen presterer og oppfører seg med de forskjellige tilkoblingsmetodene.

elite direto xr, xr-t
STÅR STØDIG: Direto XR er stabil og beveger seg ikke rundt, selv om man spurter.

Først og fremst fikk vi kun muligheten til å kalibrere rullen med Bluetooth som tilkoblingsmetode.

Deretter måtte vi prøve og feile litt, for å få den beste opplevelsen med ERG-modus. Det er altså innstillingen hvor rullen styrer motstanden baserte på forhåndsstrukturerte økter.

Med Bluetooth som tilkobling opplevde vi først og fremst at kadensen hoppet sporadisk. Alt fra 40 til 120 i tråkkfrekvens i korte perioder. Direto XR har ingen sensorer for å måle tråkkfrekvens, men baserer seg på en algoritme.

Måten vi fikk best flyt på øktene med bruk av ERG-modus var ved å spesifikt velge den Bluetooth-tilkoblingen som var merket med «PWR», altså kraftmåleren i Direto XR, som «Power Source», mens som «Controllable Device» valgte vi Bluetooth-tilkoblingen til «Direto XR S9».

Når vi valgte sistnevnte også som «Power Source», opplevde vi at motstanden var veldig varierende, og vi slet med å finne rytmen.

elite direto xr, xr-t
SAMMENSLÅTT: Man må under Direto XR for å løsne og feste beina, men sammenslått tar den relativt liten plass.

Selv om det ble vesentlig bedre med riktige innstillinger, følte vi ikke at ERG-modusen fungerte optimalt. Den var ikke den beste til å innrette seg etter kadensen din. Ved enkelte tilfeller, når man forsøkte å dra opp kadensen litt, brukte den for lang tid på å oppfatte det. Da økte watten fordi motstanden ikke gikk ned raskt nok, og rulla overkompenserte gjerne med å slippe for mye opp, og man havnet ut av rytmen. Det ble litt for hakkete i blant.

En ting som er viktig å merke seg, er at på Direto XR fungerer ERG-modus aller best om man er på lave gir (det minste drevet foran og relativt høyt på kassetten bak). Dersom man er på storeskiva vil du fort ligge over der du skal, og rullen klarer ikke å justere inn dette.

Under bruk av simulasjonsmodus på Zwift kommer rullen aller mest til sin rett. Endringene i terrenget er veldig merkbare, og den justerer seg raskt. Den er helt strålende til å kjøre naturlig intervaller med. Gi gass og spurte over bakketopper, og gampe litt på flatene.

Når man spurter føles det veldig realistisk. Motstanden er jevn og man har en god følelse av moment fremover. Rullen står også veldig stødig når man spurter maks. Forhjulsstøtten er ikke like stabil. Den er bare av hardplast, uten noen silikon eller gummibelegg under, så med mindre man har en matte under, sklir denne trolig litt.

elite direto xr, xr-t
VIFTE: Det er mye teknologi i smartrullene. En liten vifte holder det avkjølt.

For å virkelig få føle stigningsprosenten rullen kan produsere, må man huske på å justere «Trainer Difficulty» til max. Den er satt til 50 prosent som standard på Zwift.

Både under spurting, intervaller på ERG-modus og i mer bedagelig tempo, har den et veldig behagelig støynivå. Den lager kanskje hakket mer støy enn Wahoo Kickr, men det er minimalt. Våre enkle målinger gjort med desibelmålingsapp på telefonen, viste rundt fem desibel høyere når man la litt press på den.

Konklusjon

Med en pris som er rundt 1 500 kroner lavere enn både Wahoo Kickr og Tacx Neo 2T, er Direto XR et iøynefallende prospekt, dersom man skal kjøpe seg en direktemontert smartrulle.

Og den er et godt kjøp også, men det er noen ting som trekker litt ned, og som man bør tenke litt over.

Rullen er sammenleggbar og tar liten plass, og er enkel å flytte, selv om den har en suboptimal håndtaksløsning. Kickr og Neo 2T har også mer praktiske løsninger for å løsne ut støttebeina.

Det som kanskje trekker aller mest ned er opplevelsen med ERG-modus. Når den fungerer, så fungerer den veldig bra, men den fungerte dårlig for ofte, og var et irritasjonsmoment som ødela flyten i intervallene.

Samtidig er den utrolig bra når det kommer til simulasjonsmodus. Den tar variasjonene og justerer motstanden lynraskt, og du føler du kriger med terrenget som ute. Med 2 300 watt i maks motstand og høy simulasjon av stigningsprosent, er den helt overlegen.

Den er litt mer støyende enn Wahoo Kickr, og Kickr føles også hakket mer virkelighetsnær, men har du ikke testet dem begge, er dette neppe noe du legger merke til. Dersom du ønsker å spare prisdifferansen opp til Kickr og Neo 2T, er den et godt kjøp, tross sine små mangler.

VURDERING
Karakter
PLUSS

Lett

Kommer med forhjulsstøtte

Stillegående

Stabil

Svært god å spurte med

Lavt priset i toppsjiktet

MINUS

Mye plast, ingen premium-følelse

ERG-modusen trenger finpussing

Ikke noe ordentlig håndtak

Litt knotete adapterløsning for gjennomgående hurtigkobling

Ingen spacer til å holde på plass skivebremsen

Ingen justering for forskjellige hjulstørrelser

Test av Saris H3 sykkelrulle

Saris H3 smartrulle er en direktemontert og stillegående sykkelrulle, som er lett å montere. Hvordan gjør den seg opp mot konkurrentene i Tacx og Wahoo?

Saris H3 smartrulle
STILLE RULLE: Saris nyeste H3-rulle er veldig stillegående.
Saris H3 smartrulle
skala
7.5/10

Saris, også kjent i bransjen som Cyclops, har laget ruller i årevis. De var tidligere også selskapet som stod bak Powertap. 

Den nye H3-rulla er en forbedring av H2-rulla vi testet i fjor. Det er spesielt to områder som Saris har forbedret - lydnivået er redusert og kjølingen har blitt bedre. Begge er ting vi klart setter pris på. 

Saris-rulla er stor og tung. Den veier drøye 21 kilo. Den har heldigvis støttebein som klappes inn og et solid bærehåndtak. Et triks når du bærer rulla er å passe på at kassetten peker bort fra kneet og låret ditt. Da sparer du deg fra olje på klærne og kutt i kneet. 

De utfellbare støttebeina kan også justeres i høyden på samme måte som føttene på en vaskemaskin. Under rulla gjemmer det seg en forhjulsstøtte, og under denne igjen gjemmer det seg en skivebrems-blokker. Fint av Saris at alt kan settes sammen til en enhet. Også fint å inkludere skivebremsblokkern slik at vi unngår å klemme sammen bakbremsen. 

SARIS H3 SMARTRULLE
RETT PÅ: Det er enkelt å montere sykkelen på rulla.

Montering

Å få sykkelen på H3-rulla er forbilledlig enkelt. Du må montere riktig adapter til den akslingen du har på sykkelen. Alle adaptere følger med i boksen og du trenger bare en skiftenøkkel, Knipex eller fastnøkkel. Og du må montere en kassett. Ut av boksen tar H3-rulla 10- og 11-delte kassetter med Shimano-standard. Ved bruk av 10-delt kassett må du legge en liten ring innerst på bosset.

En fordel med H3-rulla sammenlignet med for eksempel Tacx Neo er at akslingshullet i baknavet på rulla er borret stort nok til at du kan træ din egen hjulaksling rett gjennom. Du trenger ikke å surre med adaptere som tilpasser en 9 mm stikkakse til 12mm hull i sykkelramma. Dette gjør at du også kan bruke sykler med RAT-kobling uten problemer. 

Det er heller ingen plassproblemer med skivebremskaliperen, eller med trange bakrammer. Du kan beholde bremsekaliperen på sykkelen, noe som ofte ikke går på Tacx Neo. Bruker du standard 9mm hurtigkobling må du bruke din egen stikkakse. 

SARIS H3 SMARTRULLE
SMART DETALJ: Den medfølgende plast-spaceren holder bremseklossene fra hverandre.

Saris H3 er kompatibel med alle vanlige akslinger vi har på landeveis-, grus-, terrengsykler. Du kan også bytte boss på den slik at du kan bruke SRAMs XD eller XDR-boss, hvis du har 11, eller 12-delt terrengsykkelgruppe, eller 12-delt landeveisgruppe fra SRAM. 

Med bakramma festet i rulla kan du velge å bruke den tynne forhjulsstøtten, eller du kan la være. H3-rulla er konstruert slik at baknavet ikke står noe særlig høyere enn det gjør på sykler til vanlig. Dette gjør det også lettere å komme seg på sykkelsetet når du skal begynne å sykle.

Forhjulsstøtten er i hardplast og ikke noe du ønsker å bruke rett på parkett-gulv. Mer enn å løfte forhjulet holder den det rett frem, i hvert fall hvis du har et gulv med litt friksjon i. Dekksporet i støtten er dessverre for smalt for alle dekk større enn 25 mm. Men med større dekk vil du ikke trenge den heller. 

SARIS H3 SMARTRULLE
STORT HULL: Saris H3 har hull til 12mm aksling tvers gjennom.

I bruk

I bruk er det helt klart at rulla er stillegående. Støy fra drivverk og vifte er mer fremtredende enn rulla. Bortsett fra når du stopper å trå med lite, eller ingen motstand på rulla. I forhold til Cyclops H2 har Saris redusert lydnivået fra drøye 70 decibel til 59. Dette er en stor forskjell som gjør at H3 er en av mest stillegående rullene på markedet. 

Bosset i navet på rulla lager dog en ganske høylydt summelyd når du slutter å trå uten motstand. Dette er gjerne forbundet med kvalitet på nav på utesykler, men kanskje ikke ideelt hvis du ønsker å klemme inn en økt mens barna sover. Rulla er faktisk mest stillegående når du holder beina i gang og har bra med motstand på. 

Motstanden i Saris H3 er jevn og naturlig. Rulla er relativt rask til å justere motstanden opp og ned når vi bruker den i ERG-mode på Zwift, altså i en innstilling der Zwift dikterer hvor mye motstand skal yte for at vi skal tråkke på effekten oppgitt i et treningsprogram. 

I økter der watten og motstanden varieres hyppig - f.eks en 30/15-intervall eller tilsvarende så justerer rulla seg raskt til den nye motstanden. I hvert fall så lenge du har litt frekvens på beina. 

Der H3 sliter litt mer er når Zwift dikterer en veksling mellom høy og lav tråkkfrekvens, som fra 110 til 60. Her opplever vi at det er vanskelig å komme ned i tråkkfrekvens da rulla ikke gir oss den motstanden vi trenger. Dette gjelder dog kun i ERG-modus

Dikterer du motstanden selv, eller sykler i Zwift uten ERG-modus justeres belastningen raskt opp og ned ettersom terrenget endres, eller vi trykker på knappen på computeren på styret. 

SARIS H3 SMARTRULLE
TYNN: Forhjulsstøtten er kun en centimeter tjukk. Du trenger den ikke hvis du har 25 mm dekk eller større.

Saris oppgir at rullen kan simulere bakker på opptil 20 prosent og gi opptil 2 000 watt motstand. Dette holder for de aller fleste. Vi nådde ikke rullas yttergrenser under testingen. 

Saris oppgir at H3-rulla er nøyaktig til +/- 2 prosent når det kommer til wattmåling. Vi sammenlignet med Rotor 2Inpower-måleren i kranken på sykkelen og så at watten matchet ganske nøyaktig hele veien. Rulla er verken snill eller slem når det kommer til å oppgi watt. Den virker å være nøyaktig. For Zwift-brukere er dette ikke alltid positivt, kanskje. 

Saris H3 gir ikke bare watt og fart, den teller også tråkkfrekvens uten ekstern måler. Du kan velge å koble den med sykkelcomputeren din, hvis den er smartrulle-kompatibel, med Apple TV, med mobilen, med Ipaden eller andre enheter som tar inn Blåtann smart eller ANt+-signaler. Ønsker du å koble den opp til en PC eller Mac må du oftest bruke en liten Blåtann-dongle i tillegg. 

At den sender kadens-informarsjon i samme Blåtann-smart-fil som effekt er nyttig hvis du bruker Apple-TV, da denne bare kan ta i mot to Blåtann-signaler i tillegg til sin egen fjernkontroll. Det betyr at du også kan pare et pulsmålerbelte til Apple-TV-boksen hvis du har et slikt med Blåtann smart. I motsetning til forgjengeren Cyclops H2 kan du fint kalibrere H3-rulla med en såkalt roll-out i Zwift. 

Inne i Zwift-verdenen gir ikke Saris H3 alt det topprulla Tacx Neo og Neo 2 gjør. H3 mangler både motor for nedoversimulering og ristefunksjon for simulering av brostein og grus. Dette er også funksjoner Tacx Neo er alene om.

SARIS H3 SMARTRULLE
SOLID: Saris H3 står stødig, i hvert fall hvis du justerer føttene bedre enn på bildet.

Har du aldri prøvd en Tacx Neo vil du ikke savne dette og du vil ikke miste feltet i nedoverbakkene på Zwift heller. Selve sykkelfølelsen er på høyde med, eller kanskje til og med bedre enn Tacx Neo. Her kommer det lettspinnende 9 kilo tunge svinghjulet til Saris til god nytte. 

En fin funksjon med Saris H3 er at den også kan brukes uten strøm og uten en tilkoblet computer. Da vil den fungere som en gammeldags progressiv rulle som gir deg mer motstand desto tyngre gir og høyere fart du holder på tråkket. Dette er fint hvis du ønsker å bruke rulla til oppvarming før ritt, eller kanskje skal trene på hytta uten strøm.

Konklusjon

Saris H3 er en kompakt og stabil smart-rulle som er lett å flytte på, tross høy vekt. Den har super sykkelfølelse, og presis effekt-måling. Den er enkel og rask å koble opp med de fleste plattformer og gir deg både watt og kadens på samme Blåtann-signal. Oppgraderingene fra forrige generasjon har gjort en allerede god rulle enda litt bedre. 

VURDERING
Totalinntrykk
PLUSS

Presis watt/effekt-måling

Stødig 

Stillegående

Lett å bruke med alle akslinger

Passer skivebremser fint

Krever ikke oppbygging under forhjulet

Bærehåndtak

Medfølgende forhjulsstøtte

Kan brukes uten strømtilførsel

MINUS

Tung

Ikke nedovermotor

Ikke rumling for grus-/brosteinssimulering

Kassett må kjøpes i tillegg

Test av Elite Rizer

Elite sin nye Rizer simulerer stigningsprosent når du sykler innendørs, og gjør det også mulig å svinge på Zwift.

TIL NYE HØYDER: Rizer simulerer stigningsprosent for å gjøre rulleopplevelsen enda mer autentisk. Alle foto: Knut Andreas Lone
TIL NYE HØYDER: Rizer simulerer stigningsprosent for å gjøre rulleopplevelsen enda mer autentisk. Alle foto: Knut Andreas Lone
Elite Rizer
  • Pris: 7 999,- veil.

  • Vekt: 13,6 kg

  • Simulert stigningsprosent: -10 til +20

  • Kompatible ruller: Elite Direto XR, Direto XR-T, Suito, Suito-T, Tuo

skala
9/10

Elite sin Rizer er det aller første produktet på markedet som både simulerer stigningsprosent og som muliggjør svinging på virtuelle plattformer.

Med en solid smartrulle i tillegg vil det si at man i teorien skal komme så nær som mulig en realistisk sykkelfølelse.

Elite har allerede et solid sortiment smartruller, tradisjonelle ruller og rulletilbehør.

Landevei har også testet deres toppmodell av interaktive smartuller, Direto XR. Rizer skal være en foreløpig komplettering av økosystemet til den italienske produsenten.

Sykkelen festes i Rizer-en slik man fester et hjul, og kan da heve og senke sykkelen din. Den kan simulere opp til 20 prosent stigning og 10 prosent utfor.

Gaffelen er festet i en del som kan beveges i alle retning, slik at du ikke får spenn i gaffel eller sykkel, og risikerer å ødelegge den.

elite rizer
RIZER: Dette er Elites nyeste rulletilbehør, Rizer, som simulerer stigning og muliggjør svinging på Zwift.

Den kommuniserer med enhetene dine via Bluetooth og ANT+ FE-C. Det finnes også en egen app, som bare heter Rizer (du finner den i App Store og Play Store).

Mens Wahoo sin Kickr Climb, som simulerer stigning, bare er kompatibel med Wahoos egne ruller, er Rizer kompatibel med de aller fleste smartruller. Vi har imidlertid testet den sammen med Elites egen Direto XR.

Maksimal brukervekt på Rizer er oppgitt til å være 120 kilo.

Rent praktisk

Rizer er en ganske massiv enhet, og kommer i en stor eske. Med en vekt på 13,6 kilo er den bare drøyt to kilo lettere enn Direto XR-rullen.

Vekten er imidlertid kurant med tanke på stabilitet, ettersom du slipper å bekymre deg veldig for at den skal bevege seg under økten din.

Konstruksjonen er forholdsvis enkel. Det er en stamme av stål med fire føtter, mens en sylinder i aluminium beskytter den innvendige heve- og senke-mekaniskmen.

elite rizer
STABILE FØTTER: Føttene har grep under og kan enkelt justeres ved å dreies rundt.

Føttene på Rizer er justerbare, slik at man får den til å stå beint og stabilt dersom du har ujevnt underlag.

På motsatt side av gaffelen er det et håndtak som gjør det enkelt å flytte og bære enheten med seg.

Ut fra enheten er det en kabel som man fester til en massiv transformator, som har en kabel videre til støpselet.

I motsetning til Kickr Climb er det ingen fjernkontroll til å styre enheten med.

Til sykkelfestet medfølger det tre forskjellige adaptere til gjennomgående hurtigkobling (for sykler med skivebrems), samt en hurtigkobling. Adapterne er i størrelsene 12x100, 15x100 og 15x110.

På toppen av sylinderen er det tre knapper, som man manuelt kan styre enheten med. Det er en for opp, en for ned og en for å låse den.

elite rizer
ENKEL BÆRING: Med et håndtak i solid, syntetisk lær kan Rizer enkelt flyttes.

Dersom du låser den vil det si at den er i simulasjonsmodus, altså den følger terrenget på for eksempel Zwift. Dersom du deaktiverer den, må du selv bestemme stigningsprosenten. Dette gjør du enten manuelt via knappene eller via Rizer-appen.

I bruk

Rizer er mer eller mindre en plug and play-enhet. Når du har funnet det riktige adapteret til din sykkel, er det bare å feste den til sykkelen, sette kabelen i støpselet og du er straks i gang.

Med Elite sin Upgrado-app sørger du for at programvaren er den nyeste, og Rizer kobles enkelt til både egen app og Zwift.

Pass dog på at sykkelen din ikke har noen deler som havner i skvis med rullen under senking og heving, som for eksempel bremsekaliper.

Som nevnt er det to forskjellige moduser: simulasjon og manuell. Dersom du ønsker en jevn stigningsprosent, så velger du manuell, og setter prosenten til det du ønsker.

elite rizer
FULL EFFEKT: Her er Rizer satt på 20 prosent stigning.

Velger du simulasjon vil stigningsprosenten endre seg kontinuerlig. Sykler du i Zwift vil programmet automatisk halvere effekten av stigningsprosenten. Det vil si at ti prosent på Zwift i realiteten er fem prosent på Rizer.

Dette kan du imidlertid overstyre i Rizer-appen, og setter du den på maks vil ti prosent være nettopp det.

To gjennomgående stag i plattformen heve- og senkemekanismen er festet til gjør at den beveger seg bakover eller fremover når den går opp eller ned, og at beina ikke løfter seg fra bakken.

Når vi setter i gang å sykle føles det hele umiddelbart veldig lett og ledig. Det er ikke en aha-opplevelse, men det er utvilsomt bedre enn de standarde, fastlåste løsningene.

Du sitter mye mindre stivt med overkroppen og får litt mer bevegelse, noe som gjør at det er mer behagelig å sykle, og definitivt hakket mer realistisk.

elite rizer
SVING: Slik ser det ut når du svinger med Rizer.

Spesielt når vi sto og tråkket var det veldig godt med litt bevegelse i styret.

Zwift er foreløpig den eneste virtuelle plattformen hvor du kan svinge. Vi gjør det første forsøket, og for å flytte avataren din på Zwift må du enkelt å greit svinge styret ditt mot en side.

Avataren reagerer ganske sporenstreks, og flytter seg til venstre i veibanen. Dersom du sykler ritt på Zwift er dette gull. Da slipper du å vente på at algoritmene skal flytte deg ut i vinden når du for eksempel skal angripe.

Så kan man selvfølgelig være litt pessimistisk og si at det ikke er intuitivt å svinge på rattet. For vår del var imidlertid ikke dette noe vi tenkte på, og vi svingte instinktivt dersom vi ville flytte oss på den virtuelle veien.

elite rizer
MANUELL STYRING: Tre knapper som kan styre Rizer.

Selv om du kan bevege deg rundt fritt, har likevel Zwift en standardlinje som den velger for deg, så du vil skli tilbake til den posisjonen Zwift har valgt etter en liten stund, og du må eventuelt svinge på nytt om du vil flytte deg.

Når det kommer til selve simulasjonen av stigningsprosent er den svært responsiv, og man føler forandringene i terreng godt.

Er det små, jevne forandringer kjenner man at enheten hever eller senker seg sakte, mens det kommer en "bzzzz"-lyd når det brått blir bratt, og den løfter seg raskt (men jevnt) opp.

At man får simulert stigningsprosenten gir en økt følelse av realisme, samtidig som det gjør det enklere og mer behagelig å komme seg litt opp av sadelen og trå.

elite rizer
ENKEL MONTERING: Finn riktig adapter, og så er det bare å feste sykkelen like sømløst som du gjør med hjulet ditt.

I tillegg gjør det også at man får fordelt presset på underlivet litt. Sittende i den samme, statiske posisjonen, kan det bli mye belastning på underlivet og et visst ubehag.

Med litt helning blir presset litt annerledes og man får litt avlastning.

Vi trivde best med å ha rundt 50 prosent av maks effekt på stigningssimulasjonen. Den er som sagt veldig responsiv, og det kan nesten bli litt som en berg- og dalbane i blant, med full effekt.

Dessuten er det ikke så digg å sitte og tråkke i ti prosent nedover på rullen.

Med 50 prosent effekt følte vi skiftene i terreng var veldig jevne og behagelige, og vi fikk det mer enn bratt nok.

elite rizer app
EGEN APP: I Elites egen Rizer-app kan du enkelte justere stigning, eller sette den i simulasjonsmodus.

Dersom du ønsker det ekstremt er det selvsagt bare å kjøre på, men ti prosent og mer stigning blir litt masete, og man må lene seg godt over styret for å få riktig balanse.

Oppsummert

Vi likte Rizer veldig godt, og finner strengt tatt ingenting å utsette på hvordan den presterer. Den ser ut til å være veldig gjennomtenkt, og det er strengt tatt ingenting som lugger ved opplevelsen.

Den økte både følelsen av realisme og komfort, og den gjør økten på rullen bedre. Ved effekten av stigning vi likte best var alt jevnt og fint, og vi kjente stigningsforandringene godt.

Men trenger du den egentlig? Vel, vi klarer oss fint uten, det er vi helt sikre på. For det som er å utsette på den, er prisen.

8 000 kroner er en veldig stor investering, og mange sykler gjerne på smartruller som ligger i samme prissjiktet. Det er ingen tvil om at dette er luksustilbehør.

Dersom du allerede synes økter på rullen er tungt, kommer ikke Rizer til å revolusjonere det inntrykket.

For de som bruker flere hundre timer hvert år på trening eller konkurranse på Zwift kan det utvilsomt være en solid investering.

VURDERING
Installasjon
Valuta for pengene
Funksjonalitet
Karakter
PLUSS

Realistisk opplevelse

Styring i Zwift

Løfter komfortnivået på rullen

Enkel tilkobling

Kompatibel med de fleste ruller

MINUS

Pris

Ingen fjernkontroll

Allerede abonnent? Logg inn her

Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.

Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå. 

Velg mellom rent digitalt abonnement eller abonnement som også inkluderer Norges beste sportsmagasin, Fri Flyt.

Bestill abonnement på landevei.no og få tilgang til artikkelen.