Sykkelpumper - Best i test

Gulvpumpe eller lommepumpe? Vi tester sykkelpumper

Alle syklister bør ha minst to gode sykkelpumper. Helst en stor pumpe hjemme i boden og en liten minipumpe til baklommen eller på sykkelen på tur.

TIL PUMPENE: Markedet flommer over av rimelige og dyre pumper. Foto: Henrik Alpers.
TIL PUMPENE: Markedet flommer over av rimelige og dyre pumper. Foto: Henrik Alpers.

Sykkelpumper kommer i dag i alle tenkelige formater, fra superlette pumper som veier snaue 30 gram som du kan ha i rygglommern, til store pumper som står på gulvet og pumper opp sykkeldekket ditt på null tid.

Om du sykler landevei skal dekket ditt har relativt høyt dekktrykk, og dette må du være bevisst når du kjøper pumpe. Om du sykle gravel eller sykkelkross har dekket ditt større volum – og trenger litt mindre trykk. Det høres kanskje ulogisk ut, men slik er det altså.

Det verste du kan gjøre er å kjøpe en pumpe som ikke klarer å pumpe nok trykk i dekket ditt.

I pumpeverdenen skiller vi i dag mellom fire typer sykkelpumper: Gulvpumper og lommepumper er de klart vanligste, og de to siste kategoriene er egentlig underkategorier.

«Boost-pumper» er til forveksling like gulvpumper. Dette er spesialpumper laget for slangeløse dekk.  

Helt til slutt har vi co2-pumper. Dette er små adaptere som lar deg bruke engangspatroner med co2 til å pumpe opp dekket på sekunder.

MUST: En gulvpumpe til å ha hjemme har et stort manometer, slik at du er sikker på å få riktig trykk. Foto: Produsenten.
MUST: En gulvpumpe til å ha hjemme har et stort manometer, slik at du er sikker på å få riktig trykk. Foto: Produsenten.

Gulvpumper

Gulvpumper er kort forklart en pumpe som vi har hjemme, stående på gulvet. Gulvpumper er kraftige pumper som pumper opp dekket ditt så fort det lar seg gjøre. Disse pumpene har også manometer, altså en måler som viser nøyaktig hvor mye luft du har i dekket.

Topeak Joe Blow er en av de mest populære gulvpumpene du finner. Den er enkel og rimelig, står fjellstøtt under pumping, og har et presist manometer. Den holder tilnærmet lik evig, og det er lett å smøre og reparere om den skulle gå i stykker.

Specialized Air Tool HP Floor Pump er en annen favoritt i redaksjonen. Den tåler mye juling, og den store og gode gulvstøtten gjør at den står presist. Den er litt dyrere, men aktive syklister nøler ikke med en ekstra investering.

ENKEL I BRUK: Gulvpumper har alle solide ventilhoder. De passer både til bilventil og prestaventil.
ENKEL I BRUK: Gulvpumper har alle solide ventilhoder. De passer både til bilventil og prestaventil.

Om du har mye penger kjøper du selvsagt en Silca Ultimate Hiro Edition, den koster nesten 5000 kroner! Men den er en opplevelse å bruke, og gir deg følelsen av å jobbe på Porsche-verksted.

Du får også kjøpt egne gravel-pumper, eksempelvis Lezyne Sport Gravel Mini Drive. Pumper til grussykler pumper raskt opp et dekk med stort volum, altså grusdekk, men kan være litt tyngre når det kommer til høyt trykk.

Lommepumper

Oppdatert: Vi har nylig testet fem små lommepumper av ulik kvalitet. Les mer om den mikroskopiske Blackburn Airstik SL, manometerpumpen Topeak Roadie DA_G, totrinnspumpen Blackburn 2Stage, den alltid populære Lezyne Road Drive og nykommeren Pro Performance XS Minipump.

Dette er små pumper du har på lomma, i styrevesken eller fester ved flaskeholderen. Faktisk har også store rammepumper, altså pumper som settes i spenn på ramma, blitt populære igjen.

Disse pumpene er selvsagt ikke like effektive som gulvpumpene, og du kan bli blå i trynet av å pumpe opp dekket om det er helt tomt. Disse pumpene er gjerne med som nødverktøy på tur, selv om enkelte har dette som sin eneste pumpe.

BITTELITEN: Stor eller liten lommepumpe? En liten tar mindre plass i lomma, men betinger selvsagt langt mer pumping. Valget er ditt. Foto: Lezyne.
BITTELITEN: Stor eller liten lommepumpe? En liten tar mindre plass i lomma, men betinger selvsagt langt mer pumping. Valget er ditt. Foto: Lezyne.

Boost-pumper

Disse pumpene brukes av de som har slangeløse dekk. De kan også brukes som vanlige gulvpumper.

Med denne pumpen fyller du først et stort kammer, som så brukes for å få et slangeløst dekk til å «poppe» på plass. Deretter kan de brukes som vanlige pumper. Har du ikke slangeløse dekk, er ikke dette en pumpe du trenger å forholde deg til i det hele tatt.

TRYKKAMMER: Eksempel på et tubeless-kammer. Her fra Schwalbe.
TRYKKAMMER: Eksempel på et tubeless-kammer. Her fra Schwalbe.

Om du har en god gulvpumpe kan du også nøye deg med å kjøpe et lite boosterkammer, det ser ut som en vanlig gassflaske.

Disse kobler du simpelthen bare til en vanlig sykkelpumpe, og så gjør de i praksis samme jobben som en boosterpumpe. Det er litt mer knot og kanskje ikke så mye å skryte av om du har gjester, men det fungerer helt greit i praksis.

AVANSERT? Den ene pumpen fyller et stort kammer, som så brukes til å poppe tubelessdekk på plass.
AVANSERT? Den ene pumpen fyller et stort kammer, som så brukes til å poppe tubelessdekk på plass.

co2-pumper

Om du sykler ritt er det et mareritt å punktere. Da er det greit å bytte slange og fylle luft så fort du kan, ellers er løpet kjørt og feltet forsvunnet i det blå. Da kan en co2-patron være redningen.

Disse pumpene er egentlig bare en liten overgangsventil, som gjør at en engangspatron sprutes inn i dekket, og pumper det opp på sekunder.

Co2-overgangene er billige, patronene likeså. Noen opplever dem som litt plundrete å bruke, andre elsker dem. Den åpenbare ulempen er at du bare har ett forsøk. Mislykkes du, står du der med en tom patron og et tomt dekk.

Det finnes også kombipumper, lommepumper som både kan brukes manuelt og med co2-patron.

LYNRASKT: En co2-patron pumper dekket til maks på ett sekund.
LYNRASKT: En co2-patron pumper dekket til maks på ett sekund.

Test av Topeak Joe Blow Sport 3

Den er rimelig, den er god å bruke og den er garantert et langt liv. Topeak Joe Blow har vært en testvinner i over ti år - og den er det fortsatt.

FORTSATT KONGEN: Joe Blow har vært en rimelig testvinner lengre enn landevei.no har eksistert. Den holder fortsatt mål.
FORTSATT KONGEN: Joe Blow har vært en rimelig testvinner lengre enn landevei.no har eksistert. Den holder fortsatt mål.
LV_best_i_test
Topeak Joe Blow III
  • Pris: 599 kroner

  • Maks trykk: 160 psi

  • Antall pump fra 0-8 bar: 32

  • Testet på: 25 mm dekk

  • Importør: Stians Sport as

skala
10/10

Topeaks gule og svarte pumpe er et kjent skue, dette er en av de mest solgte pumpene til aktive syklister.

Pumpen er en favoritt i markedet på grunn av sin moderate pris og gode funksjon. Til denne testen får vi egentlig bare bekreftet det vi allerede visste, og har visst i alle år.

Joe Blow Sport III gir deg akkurat det du trenger. En pumpe som står støtt, har manometer som er presist, og som lar deg pumpe dekk til 11 bar uten problemer. Denne kan du bruke enten du sykler gravel eller bane, den klarer så godt som alt.

Pumpehodet er todelt med vippefeste, her holdes hodet fast til ventilen enten du bruker pariser-eller bilventil. Med på kjøpet følger også en spiss ventil, om du mot formodning skulle ha en fot- volley- eller basketball i sykkelboden.

Skal du over 8 bar må du presse litt på pumpen, men aldri noe slik at det er noe problem.

Noe å klage på? Tja, slangen kunne vært litt lenger, manometeret kunne vært på toppen av kammeret så vi så det bedre, men det er nå en gang nærmere bunnen av pumpen det er mest presist.

Håndtaket i plast har ikke samme kvalitetsfølelse som tre eller aluminium, men trenger vi virkelig det?

«Joe Blow» er amerikansk slæng for «hvermannsen», og navnet står virkelig i stil til pumpen også.

Skjønt, i dette tilfellet spoler vi tilbake til da America was great, og hvermannsen var samfunnets helter med høy lønn og mulighet til å kjøpe egen bolig.

For denne pumpen er såpass bra at vi egentlig ikke klarer å se at en trenger noe mer. Prisen er fabelaktig, og her gir vi tommel opp for kjøp og vel så det.

Kvaliteten kan flere i redaksjonen gå god for. Tommel opp og vel så det.

VURDERING
Effektivitet
Hvor hardt må vi pumpe
Stabilitet
Kvalitetsfølelse
Vauta for penga
PLUSS

Rimelig

stor og stabil fot

presist manometer med punktjustering

pumpehode i god kvalitet

MINUS

Strengt tatt ingen for en pumpe til denne prisen

Test av Topeac Roadie DA_G

Topeak presenterer nå en minipumpe med trykkmåler. Du verden så kult det er å kunne se hvor mye luft du har også i reserveslangen.

SMART: Denne Topeak-pumpen er eneste minipumpen vi kjenner til med manometer. Foto: Henrik Alpers.
SMART: Denne Topeak-pumpen er eneste minipumpen vi kjenner til med manometer. Foto: Henrik Alpers.
LV_anbefaler
Topeak Roadie DA_G
  • Pris: 329 kroner

  • Vekt: 117 gram

  • Dekktrykk etter 150 pump: 55 psi/ 3,8 bar

  • Importør: Stians Sport as

  • Om pumpetesten: Alle våre pumper testes på samme hjul og dekk. Vi pumper opp et 25 mm bredt Vittoria-dekk med slange, på en standard Stans-felg. 

    Vi gjennomfører 150 pumpebevegelser, før vi måler oppnådd trykk. Vi har satt 4 bar som et standardtrykk som er nok til å fullføre turen i sin helhet, og få deg trygt hjem. Det er pumpens funksjon opp til dette punktet vi tar med i vurderingen av pumpen. 

skala
8/10

Når du kjøper en liten sykkelpumpe til å ha i lomma eller på ramma, er det først og fremst for at pumpen skal pumpe opp reserveslangen nok til at du kan sykle hjem, der en gulvpumpe venter. 

Dette er også tilfelle med Topeak Roadie DA_G, men ettersom denne kommer med manometer, altså trykkmåler, blir den straks mer spennende. 

Har vi egentlig sett dette før? Og trenger vi det?

Vi lar de to spørsmålene være ubesvart, men konkluderer med hva pumpen kan. Nå kan vi altså stå i grøfta og pumpe opp dekket igjen etter en punktering, og vite hvor mye luft vi har i dekket. Før måtte vi bare gjette, og la en ukritisk cirka-analyse være fasit for passe trykk. 

Det, eller hvor mange bar vi orker å pumpe inn i dekket. Denne skal klare hele åtte bar. Her får vi altså alt! 

Eller?

Harde fakta

Topeak Roadie DA_G er en liten håndpumpe som har det vi kaller «Dual Action». Det betyr at den pumper luft inn i dekket både på inn-og uttrekk. 

Den skal greie å pumpe hele 8 bar inn i dekket om du er sterk. Den veier 117 gram, stativet veier 13 gram. 

Den er kort nok til å ha i lomma selv om trøyene er små, den vil ikke henge og slenge. Det følger med et festestativ, slik at du kan ha sykkelpumpen under flaskeholderen. 

I bruk

Pumpen har låseklaff som klemmer effektivt rundt ventilen. Både selve pumpen og skaftet er stort nok til at jeg med mine XXL-hender kan jobbe effektivt, uten at det er fare for å slå knoker i eikene, eller ødelegge ventilen.

Denne pumpen er imponerende effektiv på lavt trykk, etter standardprosedyre på 150 pump tok den oss rekordraskt og effektivt opp i 3,8 bar/ 55 psi. 

Men når trykket blir høyere, blir den også tregere. Faktisk blir det så mye motstand i pumpen at vi fant det litt meningsløst å pumpe videre da vi nådde fire bar, for da var vi blå i ansiktet. Det er jo snaut, når manometeret går helt til 8 bar? I likhet med samtlige andre minipumper vi har testet, er øvre grense et teoretisk mål

Viktigere: Trenger vi manometeret? 

Nei. Men ja. 

Vi har klart oss uten på veien hele livet, så vi trenger det ikke som sådan. Men om valget står mellom å vite dekktrykket eller ikke, vil alle foretrekke å kunne vite det. Det er definitivt beroligende å vite at vi har høyt nok trykk, at vi har det trykket vi liker, eller at de som er veldig petimeter kan få AKKURAT det trykket vi liker. 

Du kan, få det trykket du liker. 

Om du greier det er en helt annen sak. For slike pumper brukes ikke for høyt trykk, til det har vi gulvpumper. Det er først og fremst for å komme seg hjem. 

Men om du ikke vil telle til 150, så er manometeret et stort pluss for å vite hvor mye trykk vi har i dekket.

GOD I BRUK: Stort håndtak og skaft gjør pumpen lett å bruke uansett hvor digre hender du måtte ha. Foto: Henrik Alpers.
GOD I BRUK: Stort håndtak og skaft gjør pumpen lett å bruke uansett hvor digre hender du måtte ha. Foto: Henrik Alpers.

Alternative pumper

Om du ikke er overbevist over manometeret, finnes det mange gode minipumper på markedet. Både Lezyne Lite Drive og Lezyne Road Drive er gode minipumper. 

Ta også en titt på PRO Performance XS Minipump. Den er litt treg og tungrodd, men gir deg høyt trykk den også.

Buy - Try - Why

Denne pumpen anbefaler vi gjerne. Den er rimelig, den er svært effektiv, og vi liker manometeret. 

Manometeret er også krfyssmålt med tre andre pumper, der variasjonen i målt dekktrykk er nærmest identisk pumpene i mellom.

Oppsummert

Topeak Roadie DA_G er en liten og lett håndpumpe, som passer like godt i baklommen som ved siden av sykkelflasken. Det unike med akkurat denne pumpen er at den har et lite manometer, slik at du vet sånn cirka hvor høyt trykk du får i dekket. I tillegg har den Dual Action, den pumper på både inn-og uttrekk. Dette gjør pumpen svært effektiv opp til cirka fire bar, men det blir også tilsvarende mer motstand når trykket blir høyere.

Denne pumpen er veldig god opp til fire til fem bar, og således god på dekk med 28-38 mm bredde. Har du smalere dekk enn det vil det bli vanskelig å få høyt nok trykk, har du bredere kommer du til å pumpe uendelig mange hundre bevegelser og bli blå i fjeset, for selve skaftet er litt kort. 

VURDERING
Effekt mtp størrelse
Kvalitetsfølelse
Grep
Pumpeglede
Totalinntrykk
PLUSS

Godt kvalitetsinntrykk

Veldig effektivt på lavt trykk

Store og gode grepsoverflater

Manometer

MINUS

Ikke veldig ergonomisk

Skrangler litt når den er festet på sykkelen

Veldig hard å bruke på høyt trykk

Både nåla på manometeret og låseventilen skrangler

Test av Blackburn Airstik 2Stage

Blackburn Airstik 2Stage er som navnet sier en totrinnspumpe. Først stort volum, så høyt trykk. Funker det?

RÅLEKKER: Blackburn Airstik 2Stage er en lekker pumpe.
RÅLEKKER: Blackburn Airstik 2Stage er en lekker pumpe.
Blackburn Airstik 2Stage
  • Blackburn Airstik 2Stage

  • Pris: 249 kroner

  • Vekt: 117 gram

  • Dekktrykk etter 150 pump: 44 psi/ 3 bar

  • Importør: Ultimate Nordic as

  • Om pumpetesten: Alle våre pumper testes på samme hjul og dekk. Vi pumper opp et 25 mm bredt Vittoria-dekk med slange, på en standard Stans-felg. 

  • Vi gjennomfører 150 pumpebevegelser, før vi måler oppnådd trykk. 

skala
6/10

Minipumper har en enkel jobb å gjøre. Deres eneste oppgave er faktisk å gi deg nok luft i dekket til å fullføre sykkelturen. Neste gang du skal ut på tur er det gulvpumpen som gjør jobben før du drar ut. 

Men hvordan får vi en liten pumpe til å bli så nærme som mulig en god gulvpumpe?

Blackburn forsøker seg altså med velkjent totrinnsteknologi. Først går de for stort volum, så flikker du en bryter under pumpen for å gå over til høyt trykk. 

Den løsningen fungerer, men ikke pakket inn i Blackburns design. 

Harde fakta

Pumpen er kort og tykk, og veier 84 gram. Festebraketten veier ti. Pumpen har et stort skaft, men selve pumpehodet som festes rundt ventilen er alt du har å holde i. Den er liten og avrundet. 

Pumpen er kort nok til å ha i lomma selv om trøyene er små, den vil ikke henge og slenge.

I bruk

Pumpen er lekker, og den er sånn passe effektiv. Vi bruker 75 pump på stort volum, før vi de siste 75 pumpene skal få inn det siste, høye trykket. Pumpen er lekker, så vi gleder oss litt til å sette i gang. 

Men:

Problemet med denne pumpen er at du må legge mye kraft og vilje i pumpingen, slik er det simpelthen med denne teknologien. 

Og pumpehodet er ikke et godt sted å holde. Du holder i skaftet med høyrehånda di, men selve pumpehodet er lite, og det er også alt du har å holde igjen med. Er du svett eller skitten på henda, er det helt umulig, så da må du på en eller annen måte lene ventilen mot noe. 

Erfaringsmessig er dette en oppskrift på å knekke en ventil. Vi kom oss gjennom de 150 pumpebevegelsene som vi satte som standardprosedyre for testen, og nådde da 3 bar/44 psi. Det er mindre enn forventet. Både fordi selve pumpingen krever mye kraft, også fordi det er mindre enn vi trenger som et minimum for å fortsette turen. 

TUNGRODD: Håndtaket er stort, men pumpen har ikke noe skaft å holde i utover ventilhodet. Det gjør den fiklete i bruk. Foto: Henrik Alpers.
TUNGRODD: Håndtaket er stort, men pumpen har ikke noe skaft å holde i utover ventilhodet. Det gjør den fiklete i bruk. Foto: Henrik Alpers.

Andre produkter

Sjekk ut Topeak Roadie DA_G. Dette er en liten og effektiv sak, med manometer. Både Lezyne Lite Drive og Lezyne Road Drive er andre gode minipumper. Om du liker Blackburn, kan du også vurdere Airstik SL. Den er bitteliten, men ganske effektiv. 

Ta også en titt på PRO Performance XS Minipump. Den er litt treg og tungrodd, men gir deg høyt trykk den også.

Buy - Try - Why

Det er mange andre pumper på markedet vi heller anbefaler enn Blackburn Airstik 2Stage. Vi vil ikke anbefalt denne til venner og kjente. 

Oppsummert

Blackburn Airstik 2Stage er en pumpe der du første del av prosessen leverer mye luft på en gang, og den siste sekvensen gir deg høyt trykk. Denne løsningen er kjent og velprøvd. 

Slike pumper krever mye kraft, og følgelig godt grep. Her er pumpehodet lite og med få kanter, det er vanskelig å holde. Produktet er helt greit, og du klarer deg nok med dette de få gangene du punkterer.

Har du en gravel-sykkel kan pumpen være helt ok, for der er du ikke avhengig av det samme høye trykket som på landeveien.

VURDERING
Effekt mtp størrelse
Kvalitetsfølelse
Grep
Pumpeglede
Totalinntrykk
PLUSS

Lekker

God kvalitetsfølelse

Rimelig

MINUS

Lite å holde i

Krever mye kraft i bruk over 2 bar

Test av Lezyne Road Drive minipumpe

Med en pris på 498 kroner er det en dyr minipumpe vi snakker om, men heldigvis er det også en skikkelig god en.

LV_anbefaler
Lezyne Road Drive
  • Pris: 498 kroner

  • Vekt: 88 gram, 13 gram for festebrakett

  • Dekktrykk etter 150 pump: 42 psi/ 2,9 bar 

  • Importør: Sykkelkomponenter

  • Om pumpetesten: Alle våre pumper testes på samme hjul og dekk. Vi pumper opp et 25 mm bredt Vittoria-dekk med slange, på en standard Stans-felg. 

  • Vi gjennomfører 150 pumpebevegelser, før vi måler oppnådd trykk. Vi har satt 4 bar som et standardtrykk som er nok til å fullføre turen i sin helhet, og få deg trygt hjem. Det er pumpens funksjon opp til dette punktet vi tar med i vurderingen av pumpen. 

skala
8/10

Lezyne er kjent for et futuristisk og stilig design, stikk i strid med idretten som sådan - som klorer seg fast i fortiden. 

Lezyne har etterhvert så mange pumper at vi for lengst har mistet oversikten, men Road Drive er en av de mer etablerte produktene. 

Dette er en nett håndpumpe med uttrekkbar slange. Slangen festes i ventilen, og det gjør at du kan være litt mer uvøren under selve pumpingen uten at det går ut over ventilen. Smart, med andre ord. 

Pumper med en slik slange har en liten utfordring. Når du skrur av slangen, er det en viss fare for at du skrur ut ventilkjernen i samme prosess. Da mister du all luften, og må gjøre jobben på nytt. 

På Road Drive har vi en ventilkjerne-strammer i enden av slangen. Dette gjør at vi unngår overnevnte problem.

Harde fakta

Lezyne Road Drive veier 88 gram, og festebraketten 13 gram. Den er liten nok til å gli ned i lommen, og har nok gummierte deler til at den ikke sklir ut. 

Festebraketten er i metall, og har et litt eksklusivt preg. Både skaft og håndtak er solide og store, slik at pumpen er enkel å holde i enten du har små eller store hender. 

I bruk

Lezyne Road Drive er en middels effektiv pumpe, som i tillegg er behagelig å holde i. Med stort skaft og stort håndtak, er det lite problem å operere den. I tillegg er en slange befriende. Det gjør at en slipper å slå knoker og fingre bort i skarpe aeroeiker, og at en i tillegg unngår å skade ventilen. 

Når vi har tatt våre 150 pumpebevegelser, har vi enkelt kommet opp i 42 psi/ 2,9 bar. Det er kanskje litt under fire bar som er det vi trenger for å å komme trygt og godt hjem, men det blir ikke spesielt mye tyngre å operere denne pumpen når trykket blir høyt. 

PRIMA: Stort skaft (venstre hånd) og stort håndtak, gjør det lett å operere pumpen også når du må jobbe for å få i den siste lufta. Foto: Henrik Alpers.
PRIMA: Stort skaft (venstre hånd) og stort håndtak, gjør det lett å operere pumpen også når du må jobbe for å få i den siste lufta. Foto: Henrik Alpers.

Alternative produkter

Andre gode minipumper på markedet vi kan anbefale er blant annet Topeak Roadie DA_G. Det er en minipumpe med manometer som er skikkelig effektiv. 

Vi liker også PRO Performance XS Minipump. Den er litt treg og tungrodd, men gir deg raskt veldig høyt trykk.

Buy - Try - Why

Vi kan trygt anbefale Lezyne Road Drive. Det er en flott pumpe med god funksjon. Den er dyr, men dette er en pumpe du vil ha glede av i mange år. 

Oppsummert

Lezyne Road Drive er en lekker håndpumpe med slange som du skrur fast i ventilen. På slangen finner vi en liten nøkkel for å skru fast ventilkjernen. Pumpen er ikke av de mest effektive, men den krever ikke mye kraft i bruk.

VURDERING
Effekt mtp størrelse
Kvalitetsfølelse
Grep
Pumpeglede
Totalinntrykk
PLUSS

Ventilkjernestrammer

Godt grep selv med store hender

Gjennomført kvalitetsfølelse

MINUS

Dyr

Test av Silca Superpista Ultimate Hiro sykkelpumpe

Silca Superpista Ultimate er kjærlighetsbarnet til en italiensk sportsbil, tysk traktor og amerikansk romskip. Kanskje ikke rart pumpen koster vanvittige 4899 kroner!

TOM LOMMEBOK: Silca Superpista Ultimate Hiro koster vanvittige 4899 kroner. Men så er den også en opplevelse å bruke.
TOM LOMMEBOK: Silca Superpista Ultimate Hiro koster vanvittige 4899 kroner. Men så er den også en opplevelse å bruke.
LV_minst_for_pengene
Silca Superpista Ultimate Hiro
  • Pris: 4799 kroner

  • Maks trykk: 160 psi

  • Antall pump fra 0-8 bar: 32

  • Testet på: 25 mm dekk

  • Importør: Bikeshop

skala
8/10

Hva i all verden er poenget med en sykkelpumpe til 4899 kroner? Og hvordan oppleves det å pumpe dekkene når sykkelen potensielt er billigere enn pumpen?

Tja, mange har dyrere sykkel enn bil, og noen har diamamantringer kjøpt på avdrag. Det koster om en skal ha det usaklig vakre. Så også innen sykkelpumper.

Silca er det italienske merket som i snart hundre år har laget ikoniske sykkelpumper. For noen år siden ble de kjøpt opp av den tidigere sjefsdesigneren fra Zipp, og de flyttet til romfarts- og racinghovedsetet i Indianapolis.

Helt uten å tenke pris har de laget en sykkelpumpe som forener all mulig tradisjon og teknologi. Silca-pumpa står støtt på en tre kilo tung stålfot, som likevel så tynn at du står trygt på den med sykkelsko.

Ellers er det rustfritt stål, eik og aluminium så langt øyet rekker.

Manometer er laget med laboratorienøyaktighet, klarert for bruk i bilindustri. Det krever presisjon ingen andre sykkelpumper kan levere, bare manometere koster en formue.

OMG: Det er så lekkert atte hjælp.
OMG: Det er så lekkert atte hjælp.

Den sagnomsuste lærpakningen inni pumperøret er laget av resirkulerte lærseter fra kasserte Ferrarier. Lærpakninger byttes ikke - de smøres.

Slangen er hentet fra bremsesystemene på fly. Det er klart vanlig gummi kunne vært brukt, men hvorfor skulle Silca gjøre det når de kan finne noe som er bedre - uten at det merkes?

Er denne pumpen nødvendig? Nei.

Gir det uovertruffen funksjon målt opp mot konkurrentene? Egentlig ikke.

Du kommer deg på jobb både med Skoda og Kia, men Aston Martin er frekkere å ankomme i.

Gir det en annen følelse å bruke denne pumpen? Definitivt.

Følelsen kan så vidt beskrives med ord av norske sykkeljournalister, her skulle vi virkelig lent oss på Lars Mytting.

Bare å flytte den rundt vitner om kvaliteten. Bare å se emblemet som er på sidene av treverket på pumpeskaftet utløser endorfiner. Å feste pumpehodet på slangeventilen er en bekreftelse på to forskjellige verdener:

Pumpen er laget for å tekkes mennesker og overleve sivilisasjoner - slangproduksjonen er outsourcet til Kina der liv ikke er verdt mer enn hvor mange slanger en kan lage.

Det er kvalitet, funksjon og snobberi tvers gjennom. Manometeret monteres nede ved basen, godt beskyttet og nærmest mulig der trykket faktisk måles.

Stålkvaliteten er valgt for å kunne tåle kjemikalier og mekanisk slitasje.

Dette er et produkt mange helt sikkert vil le av – «Fem tusen kroner for en pumpe?!!» Prøv i stedet å se for deg kommende generasjoner gripe rundt trehåndtaket og pumpe dekkene før de skal ut på tur, mens de tenker på bestefar da han syklet, altså deg.

For dette er et produkt som kommer til å leve lenger enn deg, i beste velgående. Da kan man kanskje forsvare at dollarprisen på Silca er høyere enn kroneprisen på Joe Blow.

For Silca bryr seg ikke om hvermansen, de definerer heller «hors categorie».

VURDERING
Effektivitet
Stabilitet
Hvor hardt vi må pumpe
Kvalitetsfølelse
Valuta for penga
PLUSS

Markedets definitive sykkelpumpe

stabil

ytterst presist manometer

luksuriøs uten å være prangende

MINUS

Den koster usaklig mye

Uten konkurrenter i sin prisklasse er det umulig å vurdere om dette er mye eller lite for penga

Test av Specialized Air Tool Pro Floor Pump

Den ser ut som et rådyrt verktøy fra flyindustrien, og koster deretter. Men for et sykkellag, en familie eller noen som bare vil ha det beste, er Specializeds beste gulvpumpe mer enn verdt penga.

LEKKER: Den ser lekker ut - og er det også. Stort manometer er et kjempepluss.
LEKKER: Den ser lekker ut - og er det også. Stort manometer er et kjempepluss.
LV_anbefaler
Specialized Air Tool Pro Floor Pump
  • Pris: 1300 kroner

  • Maks trykk: 140 psi

  • Antall pump fra 0-8 bar: 30

  • Testet på: 25 mm dekk

  • Importør: Specialized Europe

skala
9/10

Specialized Air Tool Pro Floor Pump er sykkelpumpenes dampveivals, denne pumpen er en solid doning for de som bruker dem som mest.

Er du trener for en klubb, har du familie med barn som alle sykler aktivt, eller om du er sjefsmekaniker - da vet du hvor mye deng små og mobile produkter får.

Denne pumpen tåler uhorvelig mengder juling og er laget for dem som bruker dem mest. Fotstykket er laget i et solid stykke aluminium, med en stor manometerskive og god plass til føttene.

Det gjør det enkelt å få perfekt trykk, enten du sykler cross, gravel eller landevei.

Både kammer og håndtak er laget i like solid utførelse, og pumpehodet har deler i solid grafitt og aluminium. Slangen er over en meter lang, og pumpehodet fungerer til både pariser-og bilventil. Ekstra pakning følger med på kjøpet.

Om du pumper fra null bar eller på høyt trykk mellom 8-10 bar spiller ingen rolle, det føles like enkelt og behagelig ut uansett. Bruker du pariserdekk der luften siver og du har behov for høyere trykk enn til kanttrådsdekk er dette et velkomment innslag.

Legg også til at det er dumpeventil på toppen av pumpen, for deg som har et autistisk forhold til korrekt dekktrykkk. Har du pumpet for mye, trykker du bare på den lille knappen, og vips så slipper du ut et par PSI.

1299 kroner for en pumpe er en mildest talt stiv pris. Men, hver gang vi pumper med denne tenker vi to ting: For det første vil vi pumpe mer - for det andre lurer vi på hvordan vi har klart oss uten de siste ti årene.

Kjøp om du bruker pumper mye.

VURDERING
Effektivitet
Kvalitetsfølelse
Hvor hardt vi må pumpe
Stabilitet
Valuta for penga
PLUSS

Ekstremt solid

Stort og presist manometer

ekstra lang slange

solid pumpehode

reservepakninger følger med

trenger lite kraft for å pumpe, selv på høyt trykk

stor og tung fot gir stabil pumpe

sandpapir på foten for ekstra grep

lett å vedlikeholde ved behov

MINUS

Høy pris, men vi tør påstå det er verdt det

Test av Pro Performance XS Minipump

På jakt etter ny minipumpe? Den lille teleskop-pumpen fra PRO er en skikkelig opptur i en produktkategori som har stagnert noe de siste årene.

TOHODET TROLL: PRO sin minipumpe har ventil til både presta-og bilventil. Foto: Henrik Alpers.
TOHODET TROLL: PRO sin minipumpe har ventil til både presta-og bilventil. Foto: Henrik Alpers.
PRO Performance XS Minipump
  • Pris: 299 kroner

  • Vekt: 117 gram

  • Dekktrykk etter 150 pump: 59 psi/ 4 bar

  • Importør: Shimano Nordic

  • Om pumpetesten: Alle våre pumper testes på samme hjul og dekk. Vi pumper opp et 25 mm bredt Vittoria-dekk med slange, på en standard Stans-felg. 

  • Vi gjennomfører 150 pumpebevegelser, før vi måler oppnådd trykk. 

skala
7/10

En lommepumpes hovedoppgave er å la deg fortsette turen, eller få deg trygt hjem etter en punktering. Det gjør av de færreste av oss stiller videre krav til pumpen, punkteringer er jo sjelden vare. 

Men hadde det gjort noe om pumpen raskt ga deg høyt trykk, slik at resten av turen ble nesten like god som starten?

Denne minipumpen fra Pro er på ingen måte perfekt, men den gjør jobben skikkelig godt. Først litt tørre fakta

Tørre tall

Pro Performance XS Minipump er noe så sjelden som en teleskoppumpe. Det betyr at den kan gi deg mer luft per pump, men det betyr også at du må pumpe hardere når du kommer opp i trykk. Den veier 100 gram, som er noe mer enn snittet i sin produktkategori. Festebraketten veier 14 gram. 

Den er ikke spesielt lang, men heller litt tykk. 

I bruk

Det første du gjør er å skru fast pumpen på ventilen, og med denne kan du altså pumpe opp slanger med både bil-og prestaventil. 

Deretter er det bare å sette i gang, det lange teleskop-skaftet gjør at du får mye luft i dekket per pump. Men mye volum per pump betyr også at det blir mer og mer krevende jo høyere trykket blir, og når vi nærmer oss 150 pump blir det sabla tungt. 

Men - den litt hardere jobben sammenlignet med andre pumper er verdt det. Etter 150 pumpebevegelser har vi nått 59 psi/ 4 bar, klart mest av minipumpene vi har testet. 

Det betyr ikke at pumpen er perfekt. Å pumpe mer enn fem bar vil vi tro er omtrent umulig. Å skru håndtaket på en pumpe fast i ventilen er heller ikke optimalt, det er fort gjort å skade ventilen. I tillegg er det også fort gjort å skru ventilkjernen ut - det er heller ikke særlig gunstig. 

Men har du bittelitt erfaring med pumping, er det ikke videre krevende å bruke denne. 

TOTRINNSRAKETT: Teleskopløsning på minipumper er ikke vanlig, men det fungerer bra. Foto: Henrik Alpers.
TOTRINNSRAKETT: Teleskopløsning på minipumper er ikke vanlig, men det fungerer bra. Foto: Henrik Alpers.

Alternative produkter

Ta gjerne en titt på Lezyne Road Drive, det er en lignende pumpe. Ikke teleskopskaft, men en slange gjør det lett å få høyt trykk uten fare for å skade ventilen. Har du lyst på en bitteliten pumpe som faktisk fungerer, sjekk ut Blackburn Airstik SL.

Buy - Try - Why

Vi kan trygt anbefale denne pumpen. Den gir deg enkelt høyt trykk. 

Oppsummert

Pro Performance XS Minipump er en liten teleskoppumpe, hvis beste egenskap er å levere høyt trykk, raskt. Den er litt tungrodd, men ikke verre enn mange andre pumper i samme kategori. Vær obs under bruk, for skruventilen kan om en er uheldig skru ut ventilkjernen. 

VURDERING
Effekt mtp størrelse
Kvalitetsfølelse
Grep
Pumpeglede
Totalinntrykk
PLUSS

Gir deg raskt høyt trykk

Teleskopskaft

MINUS

Festeanordningen til ventilen er ikke verdens beste ide

Test av Blackburn Airstik SL

Blackburn Airstik SL er en av de minste lommepumpene på markedet. Om vekt og volum er det viktigste for deg, er denne pumpen et godt valg.

BITTELITEN: Blackburn Airstik er liten og lett. Like fullt fungerer den godt. Foto: Henrik Alpers.
BITTELITEN: Blackburn Airstik er liten og lett. Like fullt fungerer den godt. Foto: Henrik Alpers.
Blackburn Airstik SL
  • Pris: 279 kroner

  • Vekt: 60 gram, 9 gram for festebrakett

  • Dekktrykk etter 150 pump: 40 psi/ 2,7 bar 

  • Importør: Ultimate Nordic

  • Om pumpetesten: Alle våre pumper testes på samme hjul og dekk. Vi pumper opp et 25 mm bredt Vittoria-dekk med slange, på en standard Stans-felg. 

    Vi gjennomfører 150 pumpebevegelser, før vi måler oppnådd trykk. Vi har satt 4 bar som et standardtrykk som er nok til å fullføre turen i sin helhet, og få deg trygt hjem. Det er pumpens funksjon opp til dette punktet vi tar med i helhetsvurderingen av pumpen. 

skala
7/10

Syklister er opptatt av at både klær, sykler og utstyr skal være så lett og nett som mulig, ofte så lett at det går ut over funksjon. Denne pumpen havner nok i kategorien der funksjonen er skrelt til benet - mens produktet fortsatt kan brukes. 

Blackburn Airstik SL er superlett, liten og relativt rimelig, men den fungerer også helt greit. 

Den klarer jobben å få deg hjem etter en punktering, og den tar minimalt med plass i lomma. 

Men hvor god er den egentlig?

Harde fakta

Blackburn Airstik SL veier ikke mer enn 60 gram, festebraketten veier 9 gram. Den er bare 16 centimeter lang, og blir med det enkelt ned i enhver sykkellomme, den kan til og med gjemme seg i enkelte sadeltasker. 

I bruk

Dette er en liten pumpe, og selvsagt blir både håndtak og skaft lite. Pumpelengden er ikke på mer enn ni centimeter heller, så det sier seg selv at her skal det pokker meg pumpes mange ganger skal du fylle et dekk. 

Et racerdekk går fint, men har du et gravel-dekk som er over 30 mm bredt, bør du se deg om etter andre pumper først som sist. 

Tilbake til denne. Vær klar over at hodet er lite, slik at det er lite å ta tak i med denne pumpen. Kanskje må du lene ventilen inntil en vegg, eller mot bakken, for å holde i mot mens du pumper. 

Men - etter 150 pump var vi oppe i 40 psi/ 2,8 bar. Det er faktisk ganske bra for en så bitteliten pumpe som dette. Det var heller ikke spesielt tungt å bruke pumpen, så vi kunne fint fortsatt til 200 pump og med det fått nærmere 60 psi/ 4 bar i dekket. 

Med andre ord, denne lille rakkeren er helt ok i bruk, selv om den ikke er den mest praktiske. Men om stil, sveis og lav vekt er din greie, den får deg hjem og vel så det. 

LITE Å HOLDE I: Håndtaket er stort, men pumpen har ikke skaft å holde i. I stedet må du holde i det bittelille ventilhodet. Foto: Henrik Alpers.
LITE Å HOLDE I: Håndtaket er stort, men pumpen har ikke skaft å holde i. I stedet må du holde i det bittelille ventilhodet. Foto: Henrik Alpers.

Alternative produkter

Om estetikk ikke står på dagsorden, kan Pro Performance XS Minipump være et godt alternativ. Den er kraftig til lommepumpe å være. 

Sjekk også ut pumpene til Lezyne. De er dyre, men har mange gode kvaliteter å slå i bordet med. 

Buy - Try - Why

Om du liker lette deler, kan vi trygt anbefale denne. Om du er mer opptatt av praktisk bruk, bør du vurdere en annen minipumpe. 

Oppsummert

Blackburn Airstik Sl er en svært liten minipumpe, egnet for landeveisdekk opp til 28 mm bredde. Selv om pumpen er liten og det er lite å holde i, er den forbausende effektiv for å få nok dekktrykk til å komme trygt hjem. 

Den er ikke videre praktisk i bruk, så du må være klar over at her går du for stil og vekt, ikke praktisk funksjon. 

VURDERING
Effekt mtp størrelse
Kvalitetsfølelse
Grep
Pumpeglede
Totalinntrykk
PLUSS

Bitteliten

Lett

Effektiv for størrelsen

MINUS

Er så liten at den vil være upraktisk for enkelte

Test av Lezyne Sport Gravel Drive pumpe

Lezynes Gravel-pumpe fungerer både til smale og brede dekk, enten du har bukkestyre eller ei. Men om du trenger egen pumpe til gravel-sykkelen må du jaggu bestemme selv.

Lezyne Gravel Drive Sport
STILIG: Lezynes gravel-tilpassede gulvpumpe finnes i rødt og i svart.
LEZYNE SPORT GRAVEL FLOOR DRIVE
skala
8/10
Knut Andreas Lone

Alle skal lage gravel-produkter i disse dager. Det gir likevel litt mening i at gulvpumpe har gravel i navnet.

Gravel- eller grusdekk har mer luftvolum enn landeveisdekk, men mindre luftvolum enn terrengdekk.

Lezyne Gravel Drive
ELEGANT: Håndtak i tre er stilig og godt å holde i.

Oftest ønsker man et dekktrykk et sted mellom 30 og 50 psi på grussykkelen. En rendyrket landeveispumpe som er laget for å pumpe trykk opp mot 120 psi kan fort føles for lettgiret. En terrengpumpe som skal levere trykk mellom 20 og 30 psi kan bli tung å pumpe når trykket nærmer seg 50 psi. 

Lezynes pumpe er altså tilpasset trykket mellom høytrykk og lavtrykk. Pumpen er laget i solid metall og har et flott håndtak i svart tre. Basen er tung og stødig. Manometer-klokka er diger og en del av den ekstra stødige basen. 

Lezyne Gravel Drive
STORE TALL: Det er lett å lese av dekktrykket på det store analoge manometeret.

Nylonslangen er 125 centimeter lang. Pumpehodet på enden av slangen er av den gjengede typen, slik vi er vant til fra Lezyne. Selve tuppen du skrur fast på ventilen har to sider.

Den ene passer over vanlige presta-ventiler med ventilkjernen i. Den andre siden er tilpasset oppsett av tubeless dekk og er dimensjonert for å skrus fast i selve skaftet på prestaventiler der ventilkjernen er tatt ut.

Dette gjør det lettere å pumpe inn mye luft i et slangeløst dekk raskt.

Lezyne Gravel Drive
PASSE LANG: Lezyne Gravel Drive er 65 cm høy.

Bruker du slangeløse dekk på raceren eller grussykkelen anbefaler vi uansett å heller skaffe en egen tubeless-pumpe med ekstra luftkammer. Enten Lezyne sin egen Pressure Over Drive, eller en av de vi har testet tidligere fra Topeak, Blackburn, Bontrager eller Crank Brothers. 

Litt ned på pumpehodet sitter en liten lufteknapp som lar deg slippe ut litt og litt luft hvis du ønsker å redusere dekktrykket på en presis måte. Bakpå pumpehodet har Lezyne integrert et ventilkjerneverktøy slik at du raskt kan stramme til ventilkjernen ordentlig før du skrur på pumpehodet.

Lezyne Gravel Drive
UTEN VENTILKJERNE: Den ene siden av pumpehodetuppen er dimensjonert for å passe på selve ventilskaftet på prestaventiler. Det messingfargede hullet på baksiden er et ventilkjerneverktøy

Sitter ventilkjernen løst vil du ofte dra med deg ventilkjernen ut av ventilen når du skrur av det gjengede ventilhodet. Akkurat dette er det store irritasjonsmomentet med Lezynes pumper og gjengede pumpehoder. 

Pumpehodet har en egen garasje nederst på pumpebasen og ved å feste pumpehodet her holder slangen hele pumpen godt sammen under transport. 

For å pumpe opp et grusdekk på 35 mm til 50 psi trengte vi bare 21 pump. Pumpa gir altså rett over 2 psi per pump i dekk med denne dimensjonen. For å pumpe opp 28 mm brede landeveisdekk til 80 psi klarte vi oss med 19 pump. 

Selv om pumpa er effektiv og rask å pumpe med, er den også lett å treffe presist lufttrykk med. Den store manometer-klokka og den lille lufteknappen på ventilhodet gjør det enkelt å fininnstille lufttrykket akkurat der du vil ha det.

Selvfølgelig har også manometeret påtegnet trykkverdier i bar for dem som liker å forholde seg til metriske desimaltall over pund per kubikktomme som verdi for dekktrykk. 

Lezyne Gravel Drive
LUFTEKNAPP: Den lille svarte knappen nedenfor selve ventilhodet lar deg slippe ut litt og litt luft.

Det gjengede pumpehodet er fiklete å bruke. Du må skru mange runder før det sitter på ventilen. Det er ikke alltid at det klarer å åpne en litt hard prestaventil av seg selv og da må du gjerne skru hodet av og på igjen slik at du får åpnet ventilen med et lett trykk på ventilhodet. 

At du skrur pumpehodet godt fast i ventilen gir en veldig tett og sikker kobling mellom pumpe og ventil. Når du pumper opp racerdekk til høye trykk er det trygt å vite at pumpehodet ikke vil løsne fra ventilen.

Samtidig opplever vi at de fleste moderne pumpehoder av smart-typen eller av typen med forskjellige hull for schrader og presta-ventiler fungerer pålitelig og forutsigbart, også hvis man bruker pumpa hyppig og over mange år.

Det gjengede ventilhodet og det nesten nødvendig tilhørende ventilkjerneverktøyet virker som en klønete løsning på et problem som egentlig ikke er noe problem.

Jo, det kan hende at vi klemmer fingrene litt i låsespaken på pumper med smart-hode og Lezynes gjengede pumpehode får bedre tak på veldig korte ventiler, men utover det løser ikke den trege, gjengede koblingen noen problemer. 

Lezyne har et par egne tilleggsprodukter som kan erstatte den gjengede innsatsen i pumpehodet, men ingen av disse kommer levert med pumpa og vi har ikke prøvd dem. Disse kan likevel være en løsning som gjør at både denne og andre Lezyne-pumper blir vesentlig enklere og raskere å bruke. 

Konklusjon

Lezyne Gravel Sport Drive er en solid og flott pumpe som raskt og effektiv gir deg passe trykk i både smale og brede dekk. Manometeret er stort og oversiktig og basen er tung og stødig. Hadde pumpen hatt et mer praktisk pumpehode enn Lezynes sære gjengeløsning kunne denne pumpen raskt blir favoritten i boden. Som den kommer levert vil vi velge den bort til fordel for en mer brukervennlig pumpe med smart-hode, hver gang.

VURDERING
Totalinntrykk
PLUSS

Solid kvalitetsfølelse - Stødig - Pumper raskt og effektivt - Lang slange - Stort manometer - Lufteknapp lar deg finjustere trykket

MINUS

Skruhode er fiklete og løser få problemer

Test av BBB Airboost sykkelpumpe

BBB Airboost er billig, enkel og pumper dekkene raskt. Er det egentlig noe å mislike med den simple gulvpumpen.

BBB Airboost
  • Pris: 499 kroner

  • Maks trykk: 160 psi

  • Antall pump fra 0-8 bar: 29

  • Testet på: 25 mm dekk

  • Importør: Deler as

skala
6/10

Det er liten tvil om hvor BBB har hentet inspirasjon fra da de designet sin Airboost.

Denne er til forveksling lik en av markedets mest populære pumper.

En ting er fargen, men slangefester, manometer og håndtak er også i samme bakgate som Topeak Joe Blow.

Vi legger merke til at BBB har gitt pumpehodet, sykkelpumpens vanligste slitedel, et både visuelt og kvalitetsmessig løft. Men la oss nå fortelle en gang for alle hvorfor denne rimelige pumpen er et godt kjøp, tross noen små svakheter.

En pumpe har som hovedoppgave å pumpe opp et dekk, og så lenge den klarer det står den strengt tatt som godkjent.

Ulempen med de rimeligste pumpene, sågar også denne, er kort skaft. Det betyr at en står vel krumbøyd når det jobbes, i tillegg til at en må pumpe flere ganger.

Håndtaket er ikke utformet veldig ergonomisk, slik at en får ubehag på enkelte trykkpunkter. Plattformen er av myk plast og er litt ustabil.

Nå er det begrenset hvor vondt en kan få av å pumpe opp et sykkeldekk, men når vi tester mot dyrere pumper i samme rom, og pumper sykkel etter sykkel, merker vi den store forskjellen.

Dette føles billig og plastikk-aktig. I tillegg må vi bruke mye krefter på å presse luft ut av pumpen, det er nesten så den stritter i mot.

Men så er det nå en gang slik, at en sykkelpumpe skal pumpe et sykkeldekk. Om du er typen som ikke irriterer deg over at pumpen ikke har «tilfredsstillende grad av stabilitet under gjentagende pumping», kjør på med denne varianten fra BBB.

For når vi måler antallet pump som må til for å komme fra 0-8 bar, er den faktisk en av markedets raskeste.

VURDERING
Effektivitet
Stabilitet
Kvalitetsfølelse
Valuta for penga
Hvor hardt må vi pumpe
PLUSS

Rimelig

gjør jobben godt nok

MINUS

Plastikkaktig

kort skaft

liten plastfot gjør pumpeopplevelsen ustabil

Må presse hardt for å få ut luft

Test av Topeak Transformer X sykkelpumpe

Noen ganger tar produktutviklere oss til nye høyder. Med denne sykkelpumpen tar de oss til, æhh, et helt nytt sted vi ikke vil være.

Topeak Transformer X
  • Pris: 1499 kroner

  • Maks trykk: 160 psi

  • Antall pump fra 0-8 bar: 32

  • Testet på: 25 mm dekk

  • Importør: Stians Sport as

skala
2/10

Dette er en pumpe med et integrert sykkelstativ. Stativet er justerbart, slik at uansett hva slags sykkel du har skal du kunne sette den stabilt i stativet - som altså ikke bare er et stativ - men også en pumpe.

Men hva er egentlig behovet her? Vi kan faktisk ikke huske en eneste gang vi har hatt behov for et stativ for å pumpe et dekk, og vi har vært i en del situasjoner der pumping er nødvendig.

Har ikke de ansatte hos Topeak vegger hjemme? Jobber de alle midt i en ørken uten en eneste ting i hele verden å lene sykkelen mot?

Pumpens grunntanke er ikke eksepsjonelt ræva, bare nesten. Men gjennomføringen er virkelig fjern. Men hvorfor?

Problemet er at stativet ikke er spesielt stabilt og det er litt styr å få sykkelen på plass. Du kommer rett og slett til å bruke tid på å få sykkelen inn i stativet, og vi gjentar: Du kunne lent den mot en vegg.

Pumpen er høy og tynn med en myk bunnplate i plast. Dette gjør at det blir ustabilt å pumpe, i tillegg til at stativet som holder sykkelen på plass også er veldig ustabilt.

Topeak reklamerer med at du kan ha stativet, og dermed sykkelen festet til pumpen, mens du pumper. Men hvem i alle dager vil feste sykkelen til pumpen? Det er fort gjort å slå hender og fingre borti sete og hjul, og før du vet ordet av det velter hele stasen. Igjen.

Manometeret er også plassert på toppen av pumpehodet, hvilket gjør at en må slutte å pumpe for å lese det av, ettersom det ellers flyr opp og ned.

Herre.

Men det som virkelig gjør dette til en kandidat til årets jumbo, er prisen på 1449 kroner. Ja, du hørte riktig. 1449 kroner. Søsterpumpen Joe Blow er klar testvinner til den nette sum av 599 kroner, under halvparten altså.

Det vil si at du for over det dobbelte av prisen for en testvinner får du ikke bare en dårlig pumpe, du får også et stativ som ikke er spesielt bra.

Et godt sykkelstativ koster i butikken 399 kroner. Kjøper du en Joe Blow og et stativ har du altså 500.

Takk for oss.

VURDERING
Stabilitet
Effektivitet
Hvor hardt vi må pumpe
Kvalitetsfølelse
Valuta for pengene
PLUSS

Lang slange

MINUS

Unødvendig og idiotisk produkt

Dårlig pumpe

Dårlig stativ

både stativ og pumpe er ustabilt

Allerede abonnent? Logg inn her

Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.

Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå. 

Velg mellom rent digitalt abonnement eller abonnement som også inkluderer Norges beste sportsmagasin, Fri Flyt.

Bestill abonnement på landevei.no og få tilgang til artikkelen.