I løpet av bare få år er sykkelradarer på god vei mot å bli allemannseie for syklister. Vi har testet to av sluggerne på markedet, Garmin Varia RTL516 og Wahoo Trackr Radar.
LYS OG RADAR: Flere og flere produsenter ruller nå ut sykkelradarer. Foto: Kristoffer H. Kippernes
Lesetid: 4 minutter
Det er ganske nøyaktig ti år siden Garmin introduserte den første versjonen av deres sykkelradar, Varia. Da var det et smalt og dyrt produkt, og utstyrsgiganten hadde lenge monopol. I løpet av de siste årene løpet har imidlertid teknologien modnet og bredt seg blant konkurrentene, som har hektet seg på i kampen om markedet.
Og ikke minst; prisene har falt. Det gjør at radarne nå er mer tilgjengelige for folk flest – og det er en svært god ting.
I Norge er det påbudt å bruke lys både foran og bak om en sykler i mørket eller usiktbart vær. Flere forskningsrapporter peker på at sykkellys, også i dagslys, har en betydelig innvirkning på å redusere antallet ulykker.
Et helt enkelt og godt synlig baklys med flere moduser kan dog koste så lite som 150 kroner, mens for radarene må du opp i minst 1500 kroner for en solid, pålitelig en. Selv om en billig sykkellykt absolutt kan gjøre nytten, er vår opplevelse at radaren gir økt trygghet og oversiktlighet – og det samme sier mange andre syklister vi snakker med. Man kan holde fokus fremover på veien, samtidig som man kan ha forholdsvis god kontroll over hva som skjer bak seg – uten å måtte snu seg hele tiden.
Teknologien fungerer slik at radaren festes i en horisontal posisjon på setepinnen den. Radaren har en radiosender som sender radarsignaler bakover og sendes tilbake til radaren når de blir reflektert av et objekt i bevegelse. Når signalene spretter frem og tilbake mellom senderen og objektet, kan radaren kalkulere både avstanden og hastigheten til bilen.
Tester
De siste månedene har vi testet både Garmin Varia RTL516 og Wahoo Trackr Radar møysommelig. For et par år siden testet vi også Bryton Gardia R300L, som fremdeles er relevant. Radarene har fått bryne seg på alt fra skinende sol til øsende regnvær, korte og lange turer. Radarene er kompatible med de fleste nyere computere, og gjennom ANT+ og Bluetooth sendes signalene til computeren, hvorpå du får både lydsignal og varsling visuelt illustrert på skjermen om trafikk som nærmer seg.
Det finnes to varianter av denne Varia-typen, RTL515 og RTL516. Sistnevnte er altså den vi har testet og som selges i Norge. Forskjellen ligger i at RTL516 er såkalt StVZO-godkjent. Den er da i henhold til tyske trafikkregler, som har strenge regler til hvor sterke lys kan være, slik at de ikke skal blende medtrafikanter.
IKON?: Designmessig er Varia RTL516 langt unna den originale Varia (på en positiv måte), men vi kan lett stå inne for å kalle den et ikon i sykkelradarsfæren. Foto: Knut Andreas Lone
Det gjør at RTL516 er noe begrenset i forhold til RTL515, og har kun fast lys og ingen blinkende lys. Selv om den har noen svakheter, som micro-USB-lading og et ganske middels feste, er selve radarfunksjonaliteten bunnsolid.
Trackr Radar er the new kid on the block, men den slår godt fra seg. Wahoo har virkelig tatt opp kampen med Garmin de siste årene, og selv om Wahoo Elemnt Ace var skuffende, har de etablert seg som en reell konkurrent.
NYKOMMER: Wahoo Trackr Radar tar virkelig opp kampen med Garmins hegemoni. Foto: Knut Andreas Lone
Det er Trackr Radar et godt bevis på. Lang batteritid, stort og sterkt lys og et glimrende feste, gjør at radareren deres utgjør en bedre totalpakke enn Varia. Selv om Trackr Radar er merkbart svakere med tanke på radarfunksjonaliteten, er det ikke i nærheten av prekært, den mangler i hovedsak bare litt finesse.
SYKKELRADAR: Bryton Gardia R300L er et baklys med radar, som gjennom computeren din varsler deg om trafikk. Alle foto: Knut Andreas Lone
Bryton Gardia R300L
Sykkelradaren fra Bryton ligger veiledende en del under Garmin og Wahoo i pris, og gir ganske bra verdi for pengene. Den har et kraftfullt lys, solid batteritid og USB-C-lading. Festet er også ganske bra. Ute på veien svikter den tidvis litt, mer enn Trackr Radar, men ei heller her på et prekært nivå.
Er det noe utstyr du mener jeg bør teste her på Landevei, eller andre saker du gjerne vil lese? Send meg gjerne en mail med tips!
Allerede abonnent?
Landevei er Norges største og beste sykkelnettsted
Med magasinKun digitalt
99 kr/md i 12 md*
+ 8 utgaver av Fri Flyt magasin
119 kr/md i 3 md*
+ 2 utgaver av Fri Flyt magasin
*Forutsetter 6 eller 12 måneder bindingstid. Kanselleres når du vil, med tilgang ut bindingstiden. Fornyes automatisk hver måned etter bindingstiden.
Er du under 28 år?
Da får du halv pris på landevei.
Slik fungerer det:Betal med Vipps, del fødselsdatoen din med oss og få halv pris fram til du fyller 28 år. Når du har fylt 28 år endrer vi til vanlig pris, og sender deg et varsel i forkant.
Alle abonnement fornyes automatisk til ordinærpris. Kanseller når du vil, men senest 48 timer før fornyelse. Se Fri Flyts bruker- og abonnementsvilkår her.