Sykkelhjelm er påbudt å bruke i sykkelritt, men vi anbefaler det selvsagt også til trening og transport. Det finnes utallige varianter, både lette, luftige og aerodynamiske. Vi tester hjelmer til landevei og gravel fra Giro, Specialized, Bontrager, Kask, POC, Sweet og flere.
Sykkelhjelm er viktige både for komfort, sikkerhet og utseende. Samtidig er også hjelmen en viktig del av frontarealet ditt dersom du sykler ritt, så den bør også være aerodynamisk og rask.
Vi har testet en rekke hjelmer, som du kan bruke både til landevei og gravel, og alt fra de rimeligste og beste kjøpene, til de råeste og mest eksklusive.
I dag får du hjelmer fra omtrent 500 kroner og opp til det tidobbelte.
Skal du selge en sykkelhjelm i Europa er de alle nødt til å følge strenge sikkerhetskrav. Det betyr at samtlige hjelmer er så godt som like sikre uansett hva de koster.
Det som skiller moderne sykkelhjelmer fra hverandre er faktisk en hel del. Vekt, lufting, aerodynamikk, komfort, justeringsmuligheter, reservedeler og ekstra sikkerhet er bare noe av det som skiller de fra hverandre.
BOMBESIKKER: Caroline Vamnes, stilsikker med brillene i hjelmen. Ikke alle hjelmer har denne praktiske muligheten. Foto: Henrik Alpers.
Sykkelhjelm test
Vi skiller gjerne i to typer hjelmer: Vanlige hjelmer og aerohjelmer.
Veldig mange "vanlige" hjelmer kommer også med aerodynamiske trekk, mens de rendyrkede aerohjelmene er gjerne tettere, altså har mindre lufting, og er litt tyngre.
Sweet Protection Falconer Aero er en aerohjelm, og den som profflaget Uno-X bruker, men har avtagbare deksel, som gjør at den samtidig funker som en vanlig hjelm. Den tidligere testvinneren hos oss er i 2023 blitt enda bedre etter en drastisk overhaling.
Trek Velocis Mips er en helt ny toppmodell, med store oppgraderinger. Den har et lekkert design, er luftig og skal også være aerodynamisk. Det er rett og slett en veldig god hjelm, med unntak av én irriterende detalj.
Den store nyheten i 2022 var hjelmer tilpasset gravelsykling - de har litt mer beskyttelse enn en vanlig landeveishjelm. Bell XR Spherical er den første gravelhjelmen vi har testet.
Specialized Echelon II er den amerikanske produsentens billigste hjelm. Den har flere gode spesifikasjoner, men én ting skiller den veldig fra konkurrentene.
Giro Syntax MIPShar også litt ekstra beskyttelse i bakhodet sammenlignet med de aller letteste og luftigste hjelmene. Den er også ganske rimelig.
POC Ventral SPIN er testvinner av flere årsaker. Den har god lufting, gode justeringsmuligheter for å passe mange ulike hodeformer, den har ekstra sikkerhet med SPIN (POCs eget svar på Mips) – i tillegg er den fornuftig priset til å være en topphjelm.
I samme sjiktet som Ventral finner vi Kask sin Protone WG11. Den kommer ikke med MIPS eller lignende, men har Kask sin egen sikkerhetsteknologi, WG11. Den er en semi-aero hjelm, hvor det er stor lufting i fronten, mens bakre halvdel er lukket og formet for å skjære igjennom vinden.
Hjelmprodusenten Livall har spesialisert seg på hjelmer med elektronikk i form av høyttalere, fallsensorer og lys som beveger seg. Modellen Livall BH 62 Neo har både bremselys og blinklys, samt høyttalere over hvert øre og mikrofon for telefonsamtaler i fart.
Når det kommer til aerohjelmer, så kan de faktisk spare deg ganske vesentlig med tid.
PROFFER = AERO: En av verdens beste spurtere, Fabio Jakobsen, velger så klart en aerodynamisk hjelm (Specialized Evade 3), for å ha marginene på sin side på oppløpet. Ved siden er Tobias Halland Johannessen med Sweet Falconer 2Vi (uten deksel), for å få bedre tilførsel av luft. Foto: Cor Vos
Det er ikke så enkelt som at du putter en aerodynamisk hjelm på deg og så sykler du mange sekunder raskere per kilometer, for det handler også om en del andre ting (som sittestilling).
Men i prinsippet (og vindtunnel) er forskjellen vesentlig.
Særlig har proffene lagt sin elsk på disse aerohjelmene, og da følger også den vanlige forbrukeren etter. Rent utseendemessig ser og er de litt tettere allroundhjelmene.
Specialized sin Evade har vært på markedet lenge, og i 2022 er det kommet en ny utgave av hjelmen, Evade 3. Den skal ikke være noe mer aerodynamisk, men mer luftig, sammenlignet med den forrige generasjonen Evade.
Giro Eclipse Spherical MIPSer en av markedets nyeste aerohjelmer fra verdens største hjelmprodusent. Vi har selvsagt testet den, og liker den godt.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
Lavest månedspris
Abonnementet fortsetter å løpe etter bindingstiden inntil du selv sier det opp
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
Lavest månedspris
Abonnementet fortsetter å løpe etter bindingstiden inntil du selv sier det opp
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
Lavest månedspris
Abonnementet fortsetter å løpe etter bindingstiden inntil du selv sier det opp
Betal smartere med Klarna.
Abonnementene fornyes automatisk og kan sies opp når som helst, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.