Sykkelhjelm best i test

De beste sykkelhjelmene

Sykkelhjelm er påbudt å bruke i sykkelritt, men vi anbefaler det selvsagt også til trening og transport. Det finnes utallige varianter, både lette, luftige og aerodynamiske.

giro helios sykkelhjelm
FOR SIKKERHET SKYLD: Enten du trener eller skal konkurrere, en hjelm som passer akkurat deg er en absolutt nødvendighet. Foto: Henrik Alpers.

Det var først på 90-tallet at isoporhjelmen så dagens lys. Fra da og frem til i dag har ikke hjelm bare vært til for å beskytte hodet, det har også vært mote og identitet.

I dag får du hjelmer fra omtrent 500 kroner og opp til det tidobbelte. Skal du selge en sykkelhjelm i Europa er de alle nødt til å følge strenge sikkerhetskrav.

Det betyr at samtlige hjelmer er så godt som like sikre uansett hva de koster.

Det som skiller moderne sykkelhjelmer fra hverandre er faktisk en hel del. Vekt, lufting, aerodynamikk, komfort, justeringsmuligheter, reservedeler og ekstra sikkerhet er bare noe av det som skiller de moderne hjelmene fra hverandre.

I dag deler vi sykkelhjelmer i to kategorier: vanlige hjelmer og aerohjelmer.

BOMBESIKKER: Caroline Vamnes, stilsikker med brillene i hjelmen. Ikke alle hjelmer har denne praktiske muligheten. Foto: Henrik Alpers.
BOMBESIKKER: Caroline Vamnes, stilsikker med brillene i hjelmen. Ikke alle hjelmer har denne praktiske muligheten. Foto: Henrik Alpers.

Vanlige hjelmer

Dette er den klart største kategorien, og med mindre annet er spesifisert havner de fleste hjelmer i denne kategorien, med alle sine variasjoner i pris og utseende.

Så lenge hjelmen passer godt på hodet ditt er du beskyttet – likevel har syklister mange klare preferanser for hva de liker og ikke liker.

POC Ventral Mips er testvinner av flere årsaker. Den har god lufting, gode justeringsmuligheter for å passe mange ulike hodeformer, den har ekstra sikkerhet med Mips – i tillegg er den fornuftig priset til å være en topphjelm.

Sweet Falconer er hjelmen som profflaget Uno-X bruker, en hjelm som har fått toppscore også hos oss. Norske Sweet virker klare til å ta opp kampen med de store produsentene.

Aerohjelmer

Aerodynamikk er viktig når du skal sykle fort, og en hjelm kan gjøre at du taper sekunder. For de aller fleste har dette lite å si i praksis, men mange liker å tenke på en liten fordel i hjelmen.

Særlig har proffene lagt sin elsk på disse hjelmene, og vi følger etter. Rent utseendemessig ser de litt tettere ut enn allroundhjelmene.

Specialized Evade Mips er en av de mest populære aerohjelmene blant amatører. Den er kostbar, men med avanserte, innvendige luftekanaler og ekstra sikkerhet er den like fullt hyppig kjøpt.

Test av Lazer Sphere MIPS

Lazer sin Sphere-hjelm har et enkelt og elegant utseende, og har nå også fått MIPS, og har en bra pris.

KLASSISK DESIGN: Ikke noe dilldall eller fiksfakseri med Lazer sin Sphere MIPS. Alle foto: Knut Andreas Lone
KLASSISK DESIGN: Ikke noe dilldall eller fiksfakseri med Lazer sin Sphere MIPS. Alle foto: Knut Andreas Lone
LV_anbefaler
Lazer Sphere MIPS
  • Pris: 1849,-

  • Størrelse: Medium (55-59 cm)

  • Vekt: 280 gram

  • Testet størrelse: Medium

Lazer har produsert hjelmer i en liten evighet. De har også fulgt bransjens takt med mer aerodynamiske hjelmer i sin ypperste topplinje.

Med Sphere ser de imidlertid mer bort for det, har gått for et enklere og mer elegant design, med bra sikkerhet.

Lazer er etter hvert velkjent for å gjøre det veldig bra på uavhengige tester når det kommer til MIPS, skallet som skal redde hjernen din ved velt.

Når hjelmen din treffer bakken og blir hengende igjen i asfalten, roterer MIPS-skallet separat fra ytterskallet på hjelmen, og skal redusere rotasjonsenergien som blir påført hjernen din.

MIPS-skallene tilpasses hvert enkelt merke og hjelm, noe som faktisk også gir utslag på hvor bra det funker, tross at det er samme teknologi.

Hos det amerikanske universitet Virginia Tech scorer Lazer sine hjelmer generelt veldig høyt, og Sphere er den hjelmen i denne testen som scorer aller best.

hjelmtest-13
hjelmtest-13

Lazer går også sin egen vei når det kommer til strammesystemet. I stedet for å ha et strammehjul i bakhodet, er det lagt til toppen av hjelmen.

Lazer kaller det for Advanced Rollsys-system. «Ikke bare er ARS hestehalevennlig, men det hindrer også irritasjoner og trykkpunkter ved å gjøre justeringer rundt hele hodet» skriver de på sin hjemmeside. Wow, skriver vi.

Hjelmen finnes i seks forskjellige farger: sort, blå, mørkegrønn, rød, sort/rosa og hvit.

Ifølge Lazer veier hjelmen 250 gram i small. Vi måler en medium til 280 gram.

I praktisk bruk

Strammingen i bakhodet krummer seg innover mot hodet, men denne kan du bare skli ned på hodet, eventuelt trykke mot hjelmens kant, når du trer den over hodet.

Umiddelbart sitter den utrolig fint på hodet. Det blir gjerne litt prøving og feiling for å finne ut hvilken vei tommelhjulet strammer opp eller løsner. Vi synes det er greiest å stramme opp systemet før du tar den på deg, og deretter slakke litt opp for å finne det perfekte punktet.

hjelmtest-14
FRA SIDEN: Stroppesamleren kan enkelt justeres opp og ned, mens brillene dessverre havner akkurat oppå strammesystemet.

Når den først sitter som den skal, er det ingen trykkpunkter, slik som Lazer lover. Det er lovende.

Stroppesamleren ved ørene er enkel å justere, det er bare å skyve den enten opp eller ned, alt ettersom. En enkel clips-mekanisme for å lukke, og et solid silikonbånd.

Det er dog doble stropper, og den andre vesentlig lenger enn den andre. Den ene blir da liggende under den andre og havner ikke under silikonbåndet. Da skjer det iblant at silikonbåndet sklir nedover, og at stroppene hoper seg opp.

Har du ikke så stor omkrets ned rundt haken, vil du også få blafrende stropper, ettersom du går tom for plass til silikonbåndet.

Sphere MIPS har 14 luftehull. En solid mengde, men de er ikke like store som for eksempel på POC Ventral Air. Dermed er heller ikke luftgjennomstrømningen like god.

lazer sphere mips
STRAMMEHJUL: Bakerst, oppå hjelmen finner du strammehjulet.

Selv om den ikke er optimal, er den fremdeles relativt bra. Lazer har imidlertid vært sparsommelig med putene i hjelmen, som heller ikke er særlig luftige og svettedrypp fra pannen forekommer.

Med sitt klassiske utseende har den også et godt grunnlag for god brillestøtte. Og der leverer den: Brillene sitter fint på plass i hjelmen.

Det finurlige Rollsys-systemet er dog et lite irritasjonsmoment når du har brillene på deg. Brillepinnene havner oppå strammingen og sitter derfor ikke like bra som foretrukket.

Buy – Try – Why

En hjelm vi fint kan anbefale å kjøpe. Fornuftig priset og svært bra sikkerhet. Ikke de råeste egenskapene og gjennomføringen, men solid nok.

Irriterer du deg over småting er den kanskje ikke for deg.

hjelmtest-15
RENT UTSEENDE: Med strammehjulet oppå hjelmen blir det en veldig ren look bakfra, og lite som kan irritere deg eller er i veien for hestehalen din.

Oppsummert

Lazer sin Sphere MIPS er en fin hjelm med klassisk utseende. Den er ikke den feteste hjelmen du får tak i, men du sklir fint inn i mengden.

Prisen er veldig fin og du får mye for pengene. Luftingen er kurant og vi liker passformen og strammesystemet utrolig godt. Samtidig er den beviselig blant de bedre hjelmene med tanke på sikkerhet.

Dersom du ønsker å bruke den i ritt eller på kaldere dager, er den også kompatibelt med Lazers Aeroshell, plastikkcoveret som tetter den for regn og snø, og gjør den mer aerodynamisk.

PLUSS

Eminent strammesystem

God passform

Brillene sitter bra i hjelmen

Kurant lufting

MINUS

Brillepinnene havner oppå Rollsys-systemet

Dårlige puter og svette renner tidvis ned i ansiktet

Hakestroppen et lite irritasjonsmoment

Test av Kask Protone WG11

Kask sin velprøvde toppmodell Protone er kommet i ny utgave, og nå kommer den med forbedret sikkerhet - WG11-sertifisering.

SEMI-AERO: Kask sin hjelm er luftig, men har likevel en aerodynamisk profil. Alle foto: Knut Andreas Lone
SEMI-AERO: Kask sin hjelm er luftig, men har likevel en aerodynamisk profil. Alle foto: Knut Andreas Lone
Kask Protone WG11
  • Pris: 2999,-

  • Størrelse: Medium (52-58 cm)

  • Vekt: 228 gram

  • Testet størrelse: Medium

Kask sin Protone-hjelm dukket opp for mer enn fem år siden, og da var den utviklet i samarbeid med Team Sky, og er fremdeles hjelmen laget (som nå heter Ineos Grenadiers) bruker.

I løpet av det siste året har Kasks topphjelm også kommet i en ny utgave, som har forbedret sikkerhet.

Protone-hjelmen kommer imidlertid ikke med MIPS eller lignende, slik mange andre hjelmer nå gjør. MIPS-innleggene, eller SPIN som hos POC, er et ekstra skall eller lag i hjelmen, som skal redusere rotasjonsenergien i hjernen. Selv om Kask ikke har en slik teknologi, skal hjelmen likevel gjøre den samme nytten, ifølge Kask

Protone-hjelmen kommer nå med WG11-sertifisering, som har bakgrunn i den tekniske komiteen for hodebeskyttelse hos Den europeiske standardiseringsorganisasjonen.

Ut ifra data fra vitenskapelige publikasjoner, har Kask gjennomført kræsjtester som måler hjerneskader ved kollisjoner. Ifølge Kask scorer alle deres hjelmer langt innenfor minstekravet.

Som POC sine hjelmer, har også Kask en veldig særegen og karakteristisk stil. Den har fremdeles mange av trekkene som Vertigo-hjelmen som Team Sky syklet med for mer enn ti år siden.

hjelmtest-16
hjelmtest-16

Protone-hjelmen regnes som en semi-aero hjelm. I fronten har den en rekke hull og ser veldig luftig ut, mens den øvre halvdelen er helt tett. På baksiden har den også store luftehull.

Hjelmen kommer også i et solid utvalg farger. Hvit, sort, grå, lyseblå, rød og refleksgul, samt noen matte varianter av enkelte farger.

I praktisk bruk

Førsteinntrykket av hjelmen er svært bra. Den føles svært lett ut når vi løfter den ut av esken, og setter den på hodet.

Den sitter perfekt på hodet, og både føles og ser kompakt ut, og sitter fjærlett på hodet. Kask hevder den bare veier 215 gram, men vektene våre viser 228 gram. Likefullt innafor, og testens letteste.

Den er godt polstret med myke, behagelige innlegg på innsiden av hjelmen, som også kan tas ut og vaskes.

Stroppesamler ved ørene er ikke justerbar, noe enkelte ikke vil like. Har du langt og høyt hode vil du ha denne over øra, ikke under.

Hakestroppen fremstår eksklusiv og påkostet. Den er nemlig i (syntetisk) lær. Og vi elsker den også når vi er ute på veien. Den er veldig myk og behagelig, og selv under harde svette økter blir den ikke plagsom.

Ettersom den er i syntetlær er den en del tykkere enn hakestroppene på de fleste andre hjelmer. Det gjør også at den er mye vanskeligere å regulere. Læret er mye stivere, og vi fant det mer eller mindre umulig å justere den i fart.

hjelmtest-17
STROPPESAMLEREN: Er ikke justerbar, men ligger veldig fint og behagelig mot huden. Her har modellen lagt brillene under strammesystemet, men går fint rundt også, uten at de blir sittende løst.

Strammesystemet i bakhodet er, som de sier i Italia, multo bene. Du kan justere den både vertikalt og horisontalt. Den vertikale justeringen er liten motstand i og lett å justere underveis på turen.

Strammehjulet til den horisontale justeringen er stort og lett å bruke, også med hansker. Strammingen er også presis, og trykket fra strammingen er jevnt fordelt rundt hele hjelmen.

Ute på veien er den helt nydelig å bruke. Inntrykket fra tørrtestingen videreføres på veien, hvor hjelmen sitter på hodet, uten at det føles som den er der.

Utseendemessig ser det ut som hjelmen spiser luft til hvert eneste måltid, og det stemmer også godt overens med opplevelsen.

I flatt og lett terreng er det god tilstrømming av luft og svette er aldri et problem. På enkelte, svært varme dager i løpet av sommeren, kunne vi oppleve at det rant litt svette ned i pannen og øynene under bakkeintervaller, men det var sjeldent et problem.

Putene på innsiden av hjelmen er også luftige og tørker lett, så stort sett var ikke svette et problem. Dette er heller ikke den hjelmen med den aller råeste luftingen, så det blir litt som forventet. Men luftingen er fremdeles veldig god, tross det.

hjelmtest-18
STRAMMESYSTEM: Strammehjulet er enkelt å stramme, og Protone strammer veldig jevnt rundt hodet.

Så var det dette med brillene da; Sitter de i hjelmen? Ja, på sett og vis gjør de det. Men man kunne trolig enkelt gjort det bedre. Våre Oakley Sutro og Radar sitter relativt godt, om du presser dem ut godt stykke innpå, men med mye bevegelse i hodet vil de skli gradvis ut igjen.

Det kunne enkelt vært fikset med noe friksjonsmaterial i åpningen hvor man setter inn brillene.

Buy – Try – Why

Dyrt, men bra kjøp. Utrolig behagelig og hjelmen både føles og ser rask ut. Den har et fint utseende og er veldig godt gjennomført.

Den har litt smal og aggressiv utforming, så det kan være greit å teste den, også ettersom stroppesamleren ved ørene ikke er justerbar.

Er du en ekstremt varm person som svetter mye, er det muligens andre hjelmer som er bedre for deg, men vi vil fremdeles si luftingen er veldig bra.

Er den verdt prisen? Den ligger i samme prisklasse som andre topphjelmer.

Oppsummert

Kask sin Protone er veldig godt gjennomført over hele linja. Vi elsker dens raske, men likefullt stilfulle utseende.

Den er utrolig lett og selv uten strammingen føles det ut som den sitter perfekt på hodet.

PLUSS

Kommer i mange farger

Lufter godt tross sin aerodynamiske profil

Lett

Elegant og behagelig hakestropp

MINUS

Manglende justeringsmulighet på stroppesamleren

Vanskelig å justere hakestroppen

Brillene sitter ikke som støpt i hjelmen

Test av Specialized Prevail II Vent

Specialized sin Prevail-hjelm er en velkjent landeveishjelm, og skal være ekstremt luftig. Det er også testens dyreste. Er den verdt prisen?

LUFTIG OG LETT: Specialized har laget en ny utgave av Prevail, som har enda større luftehull enn tidligere. Alle foto: Knut Andreas Lone
LUFTIG OG LETT: Specialized har laget en ny utgave av Prevail, som har enda større luftehull enn tidligere. Alle foto: Knut Andreas Lone
Specialized Prevail II Vent
  • Pris: 3899,-

  • Størrelse: Medium (55-59 cm)

  • Vekt: 237 gram

  • Testet størrelse: Medium

Prevail har vært Specialized sin topphjelm i en liten evighet, og har vært alternativet til aerohjelmen deres, Evade, i toppsjiktet av hjelmer.

Den har beholdt utseendet sitt i alle år og er lett gjenkjennelig. Den har utvilsomt vært et kvalitetsprodukt og en sikker investering. Men Specialized har bestemt seg for å gjøre den enda råere.

Det er åpenbart at lufting og kjøling er viktig for hjelmprodusentene, for som med POC er det dét som er essensen ved den nye utgaven av Prevail.

Da hjelmen ble lansert i vår, ble det hevdet at den er 20 prosent luftigere enn den foregående utgaven av Prevail.

Det skal Specialized ha klart å oppnå ved å fjerne flere av de tverrgående isopor-broene på midten og sidene av hjelmen. I stedet er de erstattet med robotspunnet aramid-tau, som er tynne snorer av sterkt, syntetisk fiber.

Specialized lar det være liten tvil om at dette skal være en uovertruffen hjelm, som er spekket med det råeste. I tillegg til den påståtte, forbedrede luftingen, har man også to sikkerhetsteknologier.

Den første er selvsagt MIPS, det velkjente skallet, som skal redde hjernen din ved velt. Når hjelmen din treffer bakken og blir hengende igjen i asfalten, roterer MIPS-skallet separat fra ytterskallet på hjelmen, og skal redusere rotasjonsenergien som blir påført hjernen din.

hjelmtest-22
hjelmtest-22

Og dette er attpåtil en lettere utgave av teknoligen, MIPS SL.

I tillegg har den også ANGi (Angular and G-Force indicator), som skal gi deg hjelp dersom du blir utsatt for uhell. ANGI er en liten dings som henger bak på strammesystemet, som har et akselerometer og en gyro for måling av lineære og roterende krefter.

Dingsen kobler du til en app, og dersom du velter og ANGi-systemet oppfatter det, kan den sende en nødmelding til personer du velger. Tjenesten er gratis det første året, deretter tegner med årsabonnement for 250,- pr. år. Les mer om hvordan systemet fungerer her!

Prevail II Vent kommer i fire forskjellige farger, en matt hvit, en vanilje-aktig farge, svart og rødbrun, og matt sort.

Ifølge produsenten veier den 230 gram i størrelse medium. Våre vekter måler den til 237 gram.

I praktisk bruk

Hjelmen er i all hovedsak veldig lik den gamle Prevail-utgaven, og har de samme kvalitetene. Den er veldig lett og sitter godt på hodet.

Den har en veldig tydelig avlang form, og er nok litt smal, men omfavner likevel hodet godt og sitter komfortabelt på hodet.

hjelmtest-23
FRA SIDEN: Ingen justerbar stroppesamler. Troppene kommer også i vinkel fra hjelmen og brillene presser dem litt innover.

Hjelmstroppene er forankret i selve konstruksjonen, i isoporen. Det vil si at de kommer ikke fra inni hjelmen, men ut av selve rammen på hjelmen.

Det vil si at stroppene ikke ligger inn mot huden din før under ørene. Er du veldig opptatt av stilreglene bør du passe på litt når du tar på deg brillene, for med det designet sklir brillene naturlig på innsiden av stroppene.

Som Kask sin Protone, har heller ikke Prevail II Vent justerbare stroppesamlere ved ørene. Det er dog tatt ut god sikkerhetsmargin her, og stroppesamleren ligger godt under ørene.

Hakestroppen har også rikelig med lengde, og hjelmen er godt rustet for å passe alle og enhver.

Strammesystemet er også bra, det er presist og strammehjulet er stort og tilgjengelig. Det er dog minimalt med vertikale justeringsmuligheter. Den har fem posisjoner, men selv på maks kommer det ikke langt ned i bakhodet.

Hjelmen sitter dog relativt lavt på bakhodet og har sågar god dekning, så manglende justeringsmuligheter er ikke prekært.

Ute på veien sitter hjelmen utmerket og umerkbart på hodet. Hjelmen er såpass åpen og luftig, at sykler du ritt med den bør du nesten bekymre deg for at konkurrentene kan lese tankene dine.

hjelmtest-24
SMAL MED EKSTRA SIKKERHET: Den lille ANGi-dingsen kan du se til venstre på strammesystemet.

Som med de gamle Prevail-utgavene lufter den utrolig bra, uansett fart. 20 prosent bedre enn tidligere? Tja, det er selvsagt vanskelig for oss å være kategorisk på, men du vil neppe klage over luftingen.

I fronten på innsiden har den en solid pute som absorberer det som er av svette, og hjelmen er såpass godt ventilert at den aldri blir søkkvått og du må streve med rennende svette.

Brillene sitter også veldig fint i hjelmen.

Buy – Try – Why

Tja. Det er en utmerket hjelm, la det ikke være noen tvil om det. Og den er ment for å være en eksklusiv og råflott investering. Må du ha den, dersom du skal ha en topphjelm? Du finner billigere hjelmer, som du klarer å leve helt fint med.

Hjelmen er utvilsomt ment for å tilfredsstille et nisjemarked. Den vanlige Prevail II (som også kommer med ANGi) koster 600,- mindre og veier omtrent det samme. Du merker neppe ventilasjonsforskjellen selv.

ANGi-teknologien øker nok prisen på hjelmen noe. Synes du den er overflødig kan du forøvrig kvitte deg med noen gram. Den lille dingsen kan skrues av, og du sparer elleve gram.

Selv om det ikke er de aller råeste justeringsmulighetene er vi dog såpass sikker på at de er utformet slik at prøving ikke er prekært. Men skal du først svi av nesten 4000,- på den, er det nok lurt å prøve den uansett.

Oppsummert

Hjelmen er helt super og den ventilasjonen er fantastisk, slik Specialized lover. Den sitter kjempebra på hodet og ser bra ut.

Du finner ikke mange hjelmer som kan sende deg ut på veien med større trygghet, dersom uhellet skulle være ute, så kan du ha sikret deg bra på flere måter.

PLUSS

Lett

Toppspekket sikkerhet

Strålende ventilasjon

Eksklusiv

MINUS

Pris

Få og kjedelige farger

Test av Poc Ventral Air SPIN

Ventral Air SPIN er POCs mest allsidige topphjelm til landeveissykling, og er utstyrt med merkets egen beskyttelsesteknologi.

NY: POC har gjort sin Ventral-hjelm enda mer luftig. Alle foto: Knut Andreas Lone
NY: POC har gjort sin Ventral-hjelm enda mer luftig. Alle foto: Knut Andreas Lone
LV_best_i_test
POC Ventral Air Mips
  • Pris: 2499,-

  • Størrelse: Medium (54-59 cm)

  • Vekt: 244 gram

  • Testet størrelse: Medium

Siden den svenske produsenten POC startet å produsere hjelmer, har de bemerket seg med tanke på både sikkerhet og utseende.

I 2021 lanserte de Ventral Air SPIN, som et alternativ til flere andre Ventral-varianter POC allerede har.

Ventral SPIN er POCs dyreste hjelm og koster 2999,-. Den har de samme trekkene som Ventral Air SPIN, men med færre luftehull til fordel for aerodynamikk. Air SPIN, som koster 2499,-, er laget med fokus på vekt og lufting.

Produsentens sykkelhjelmer fikk et ordentlig salgsløft da de begynte å sponse profflaget Garmin for omtrent ett tiår siden, og skilte seg klart ut i mengden.

De karakteristiske trekkene som gjorde at merket skilte seg ut da, er fremdeles å finne på Ventral Air SPIN også. Den har en solid front med mange, store luftehull, og det samme i bakhodet for god gjennomtrekk.

POC har som vanlig også et bredt spekter av farger, så du kan både være synlig og skille deg godt ut på veien.

hjelmtest-19
hjelmtest-19

SPIN står for Shearing Pad Inside, og er POCs egen beskyttelsesteknologi. POC samarbeidet med MIPS tidligere, som de fleste andre nå bruker, men har etter hvert utviklet sin egen teknologi. Selv om de nå jobber sammen igjen, er det SPIN som POC nå bruker.

Mens MIPS er et ekstra, innvendige skall, som skal redusere rotasjonsenergien mot hjernen, om du velter og slår hodet mot asfalten. SPIN fungerer etter det samme prinsippet, bare at POC har lagt inn puter på innsiden av hjelmen, som skal gjøre samme nytten.

I praktisk bruk

Det store innsalget til POC er at Ventral Air SPIN skal ha «overlegen kjøleeffekt», samtidig som den er «eksepsjonelt lett».

Når man lufter den opp av esken er den definitivt lett, og det føles nesten som du holder luft. Og den er uten tvil en svært lett topphjelm. Eksepsjonelt lett er den kanskje ikke. Da snakker vi nok mer om POCs Ventral Lite, som veier 190 gram i størrelse medium.

Til sammenligning er aero-utgaven Ventral SPIN bare fire gram tyngre, på 248 gram.

Den er dog en fryd å ha på topplokket. Når du trer den på, omfavner den hodet silkemykt og oppleves svært behagelig.

På enkelte hjelmer føler man ofte plastikken fra MIPSen eller selve hjelmkonstruksjonen mot hodet, men det er ikke et problem med Ventral Air, som nok får et solid komfortløft av SPIN-putene.

Strammesystemet er svært presist, slik at man slipper å krige om enten for løs eller for stram hjelm, og det er enkelt å bruke på veien. Strammehjulet er også tagget, og greit å justere når du har hansker på.

hjelmtest-20
GOD DEKNINGSGRAD: Ventral Air SPIN sitter godt ned på bakhodet, men forstyrrer ikke brillepinnene. Stroppesamleren er dog ikke superenkel.

Stroppesamleren ved ørene er veldig stabil og behagelig, og den er justerbar, men du må kanskje studere den en gang eller to for å skjønne hvordan du løser den opp og justerer.

Det er også mulig å justere høyden på båndet i nakken mellom tre forskjellige nivåer.

Hakestroppen er grei å lukke og justere, og samleren til den løse stroppeenden er stor, men kan iblant bevege seg litt slik at du får en blafrende stroppeende. På en så dyr hjelm kunne POC ha kostet på seg en hakket bedre løsning.

Ute på veien sitter hjelmen som et skudd, og du slipper å tenke på at du har en hjelm på deg. Selv om du strammer ordentlig godt opp er det aldri noen spesifikke trykkpunkter rundt hodet, og det liker vi veldig godt.

Hvor vidt det er «overlegen kjøleeffekt» er vanskelig å vurdere nøyaktig, men det er liten tvil om at hjelmen lufter veldig godt.

Du kjenner luften strømme inn i hjelmen, og i høy fart og utforkjøringer på varme sommerdager gir det en veldig god følelse. Samtidig er det merkbart ved at du ikke får avsindige mengder svette i ansiktet eller håret.

At luftingen er så bra er nesten et lite irritasjonsmoment i de verste insektsperiodene, for de kan lett havne inn i hjelmen din, men det er noe man lever fint med.

Selv om aerodynamikken ikke er hovedfokus ved denne hjelmen, er det ikke slik at POC har lagt det fullstendig bort. Hjelmen spiller på Venturi-effekten, hvor et mindre tverrsnitt midt langs de dype kanalene øker lufthastigheten og dermed bidrar til å øke lufthastigheten over toppen og siden av hodet.

hjelmtest-21
STORE LUFTEHULL: Bak er det store luftehull, som gir god gjennomtrekk i hjelmen.

Selv om hjelmen er lett og luftig, føles den ikke på noen måte som noen sinke, selv om det er vanskelig for oss å tallfeste det. Den føles rask ut, i hvert fall.

Med tanke på å plassere brillene i hjelmen, er Ventral Air SPIN helt grei, men den er ikke super. Våre Oakley Radar og Sutro falt aldri ut av hjelmen, men gjorde iblant noen plutselige byks utover, hvis vi så ned i bakken.

POC har lagt inn et stoffinnlegg for å lage friksjon og holde brillene på plass, men i hovedsak er hjelmen designet med vekt på POCs egne briller.

Buy – Try – Why

Dette er et trygt og godt kjøp, dersom lommeboka tillater det. Den oppleves utrolig behagelig ut på veien, og er et kvalitetsprodukt.

Dens karakteristiske utseende er det ikke nødvendigvis alle som liker eller føler de passer i, så det kan være greit å teste. Det kan også være greit å sjekke om brillene dine sitter i hjelmen.

Er den verdt prisen? Den ligger i samme prisklasse som andre topphjelmer.

Oppsummert

Ventral Air SPIN er et gjennomført produkt. Vi synes hjelmen er elegant og stilfull, men det er et utseende som gjerne er enten elsk eller hat.

Den leverer det den lover, med tanke på komfort, lufting og at den er lett, men har litt småplukk med tanke på festing av briller og stroppeenden. Dette er imidlertid heller regelen enn unntaket, tross at hjelmen ligger i det øverste prissjiktet.

Den er også utstyrt med sikkerhetsteknologi, som gir en ekstra trygghet.

Testvinner.

PLUSS

Kommer i mange farger

Utrolig behagelig og luftig

Lett

Gode justeringsmuligheter

MINUS

Brillene sitter litt løst

Samleren for stroppeenden kunne vært mer robust

Stroppesamleren under øret er ikke intuitiv

Test av Bontrager Specter WaveCel

Bontrager sin Specter, med WaveCel-beskyttelse, er testens billigste og tyngste. Holder det mål mot de dyreste hjelmene?

INNVENDIG BESKYTTELSE: WaceCel-strukturen på Bontrager Specter er godt synlig fra utsiden. Alle foto: Knut Andreas Lone
INNVENDIG BESKYTTELSE: WaceCel-strukturen på Bontrager Specter er godt synlig fra utsiden. Alle foto: Knut Andreas Lone
LV_anbefaler
Bontrager Specter WaveCel
  • Pris: 1699,-

  • Størrelse: Medium (54-60 cm)

  • Vekt: 365 gram

  • Testet størrelse: Medium

Bontrager sin Specter har deres egenproduserte og sagnomsuste WaveCel-teknologi og er priset ganske lavt. 1000,- billigere enn merkets toppmodell, og ligger også cirka på samme vekt.

Ifølge Bontrager skal også hjelmen gi deg bedre luftgjennomstrømning grunnet det unike designet.

Som topphjelmen XXX WaveCel er altså innsiden av hjelmen dekket av et tredimensjonalt plastnett.

Bontrager bruker overhodet ikke MIPS, men WaveCel skal altså gjøre den samme jobben: Dempe rotasjonsenergien når hodet ditt treffer bakken i en velt.

WaveCel-nettet erstatter noe av skummet i hjelmen, men den har likevel et kraftig volum. Det er også noe som merkes på vekten. Hjelmen er cirka 130 gram tyngre enn testens dyreste, Specialized sin Prevail II Vent. Men den er også mer enn 50 prosent billigere.

WaveCel-teknologien er omstridt og mye omtalt. Trek, som produserer Bontrager, hevder at WaveCel gir 48 ganger bedre beskyttelse enn en vanlig hjelm.

hjelmtest-10
hjelmtest-10

Dette har blitt etterprøvd, men hjelmen er ikke like rå som Trek hevder. Dog skal det sies at den scorer veldig bra i uavhengige tester. Hos Virgina Tech får den veldig høy rating, bedre enn mange MIPS-hjelmer og Specter-hjelmen scorer bedre enn toppmodellen til Bontrager, XXX.

Hjelmen kommer i seks forskjellige farger, og også her er sikkerhet et viktig nøkkelord. I tillegg til klassiske farger som sort og hvit, får man også refleksgul og rød som gjør deg godt synlig på veien.

Trek hevder at hjelmen veier 341 gram i størrelse medium, men våre vekter viser 365 gram.

I praktisk bruk

Måler du den opp mot testens øvrige hjelmer, er den merkbart tyngre når den ligger i hånda di.

Heldigvis er passformen veldig god, og det hjelper veldig til å motvirke inntrykket av at den er tung.

På stroppene er det en mer standard løsning ved samleren under øret, en enkel mekanisme som kan åpnes enkelt og justeres opp og ned som det passer.

Ulempen med det er at du får doble stropper ned under haken, i motsetning til de øvrige hjelmene i testen, som enten ikke har justerbar samler eller to-delte, Y-formede løsninger.

Da blir det ganske mye volum på stroppene under haken, som kan være litt irriterende. Bontrager går også for en overlappende, magnetisk festeløsning, som skaper litt hodebry.

hjelmtest-11
I VEIEN: Strammesystemet er stort og gjør at brillene ikke sitter ordentlig mot hodet.

Den tar en del tid å venne seg til, den føles ikke spesielt intuitiv og vi fikler litt med den hver gang hjelmen skal av eller på.

Strammesystemet i bakhodet er fint og presist, det er gode justeringsmuligheter både vertikalt og horisontalt.

Strammehjulet er fra BOA, så det er veldig solid og enkelt. Hele strammeren er imidlertid i plastikk og gnager litt mot bakhodet.

Hjelmen ligger naturlig ganske lavt på fronten av hodet, og har ganske stor dekningsgrad på hodet.

Hjelmen har 14 luftehull, som alle er fylt av WaveCel-strukturen. Hullene i strukturen er imidlertid vinklet for optimalt inn- og utlufting, slik som Smiths Trace-hjelm.

Du får imidlertid ikke den samme luftgjennomstrømningen som på Prevail, Protone eller Ventral Air, med WaveCel-strukturen. Den holder utvilsomt igjen på en del varme, som ikke får en naturlig luftstrøm gjennom hjelmen. Du må gjerne bøye hodet ned, for å føle at det virkelig strømmer luft til.

Det vil dog ikke si at den lufter dårlig. Den oppleves ikke kjølig, og kan bli litt varm på de verste dagene, men du hverken svetter eller koker ihjel.

Du vil dog kanskje oppleve at den blir en liten badstue, dersom du har veldig mye eller veldig tett hår. Den er naturligvis veldig motstandsdyktig mot insekter, men du er sjanseløs dersom du får en intens kløe.

hjelmtest-12
GNAGER: Strammesystemet kunne vært mer stabilt og ligger og gnager litt i bakhodet.

Svetteputene i pannen var veldig tilfredsstillende, og vi omtrent ingen problemer med svette som rant ned i fjeset.

Briller er imidlertid en stor utfordring, på flere måter. De sitter ikke spesielt godt i hjelmen, det blokkerer WaveCel for. Samtidig er den lave posisjonen og det store strammesystemet litt i veien for brillene, som gjerne blir liggende oppå strammesystemet.

Dermed sitter de ikke like godt rundt hodet, som de burde. Med mindre du løsner litt opp på strammesystemet, legger dem under og strammer opp. Det kan dog bli et lite ubehag på lengre turer.

Buy – Try – Why

Dette er et godt kjøp, med tanke på hvor mye du får for pengene. Er du en weight weenie eller kun aksepterer det beste når det kommer til luftig, er den ikke for deg.

Aksepterer du imidlertid litt ekstra vekt for en trygg hjelm med god sikkerhet, som ikke koster skjorta, er dette hjelmen for deg.

Oppsummert

En meget solid og allsidig hjelm fra Bontrager, som er veldig tilfredsstillende på de fleste områdene. Vi synes også den ser ganske kul ut, selv om den har veldig stort volum.

Grunnet sin gode passform føles den ikke så tungt ut som den faktisk er. Den har noen irriterende nedsider, men de er levelige, om du ikke vil betale mer for en lettere og luftigere hjelm.

Er du veldig opptatt av sikkerhet er nok dette den beste hjelmen testen har å tilby, og den står faktisk ikke veldig mye tilbake for Bontragers topphjelm. I hvert fall ikke med tanke på prisforskjellen.

PLUSS

God sikkerhet

Synlige fargevarianter

God passform

Bra pris

God til allroundbruk

MINUS

Strammingen i bakhodet gnager

Tung

Det magnetiske stroppefestet er stressende og ikke intuitivt

Grusom for oss som liker å ha brillene i hjelmen

Test av Sweet Falconer MIPS

Hvor bra er Sweet Falconer, hjelmen som sitter på hodene til Norges første profflag?

HJEMMELAGET: Sweet er norsk, men får stadig bredre anerkjennelse internasjonalt også. Foto: Henrik Alpers.
HJEMMELAGET: Sweet er norsk, men får stadig bredre anerkjennelse internasjonalt også. Foto: Henrik Alpers.
LV_best_i_test
Sweet Falconer MIPS

Sweet Falconer har blitt en kjempesuksess for merket fra Trysil, nå eid av Active Brands. Hjelmene er utviklet og designet av Thomas Larsen Røed, kjent som en av initiativtagerne til sykkelkrossrittet Superpokal.

Falconer har MIPS, noe Sweet var blant de første til å bruke i sykkelhjelmer. Den har også raust med lufteluker og tydelige kanaler over hodet. Fasongen er litt annerledes enn mange andre hjelmer.

sweet falconer
LUFTIG: Men den kan fortsatt gjøres mer aero, med magnetfestede ventilasjonsluker.

Falconer MIPS har skall rundt hele enheten for god holdbarhet. Flere steder er det overlappende lag med skall med forskjellige egenskaper. Denne «4Shell-teknologien» skal i følge Sweet gi vesentlig bedret beskyttelse i forhold til hjelmer med enkelt skall.

Skjøtene på skallene stiver opp hele hjelmstrukturen. Det svarte innerskallet kaller Sweet horn, dette er ekstra tykt og stivt. De stive skallene muliggjør dermed ekstra store hull og luftekanaler.

Sweet_2
Sweet_2

MIPS-nettet er godt integrert i hjelmen, uten at det blokkerer lufting. Bakhodestrammeren kan mikrojusteres begge veier, også i høyden. 

Sweet Falconer MIPS gir et veldig solid inntrykk. Passformen er rund, men kan tilpasses de fleste med bakhodestrammeren. En tverrgående pute i front begrenser svettestrømmen til øynene noe.

Den ligger bak en bred tverrgående lufteluke. Hjelmen har gummiert brilleparkering, noe som er veldig smart.

Sweet_3
Sweet_3

Vekten er midt på treet i denne testen, men Falconer føles mindre enn de andre, noe som gir økt komfort når vi sykler. 

Sweet Falconer MIPS byr på unik flerskallsteknologi og god passform. Luftingen er forbilledlig og brilleparkering best i klassen. Når prisen er lavest er det lett å anbefale Sweet Falconer MIPS for deg som vil ha både beskyttelse, komfort og lav luftmotstand.

Testvinner.

PLUSS

Nett form, Lav pris, God lufting, Bra brilleparkering, Komfortabel bakhodestrammer

MINUS

Bredt stroppekryss kan havne lavt på kjakene noen

Allerede abonnent? Logg inn her

Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.

Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå. 

Velg mellom rent digitalt abonnement eller abonnement som også inkluderer Norges beste sportsmagasin, Fri Flyt.

Bestill abonnement på landevei.no og få tilgang til artikkelen.