Våren 2023 slapp Sweet Protection omsider en ny utgave av suksesshjelmen Falconer, som vi ser blant annet på proflaget Uno-X. Falconer Aero 2Vi ser identisk ut med forrige generasjonen, men er likevel drastisk overhalt.
Det ble internasjonal ståhei da Uno-X i februar 2023 plutselig dukket opp i Volta ao Algarve med sin spektakulære tempohjelm fra Sweet Protection.
Fra sesongstart syklet imidlertid laget også rundt i en ny, vanlig landeveishjelm, men den gikk mer eller mindre under radaren. Som vanlig forbruker og syklist, er det denne hjelmen som fortjener din oppmerksomhet.
Den norske kles- og utstyrsprodusenten Sweet hadde allerede lykkes med å slå seg opp på både ski- og terrengsykkelhjelmer da den tidligere landeveissyklisten Thomas Larsen Røed ble ansatt som designer i 2015.
I 2016 var den første utgaven av sykkelhjelmen Falconer klar, og den ble etter hvert kåret til «Best i test» her på Landevei.no.
Og hvorfor endre på en sikker vinner? Etter det er Falconer kommet i én ny utgave, men med minimalt med endringer.
Inntil 2023.
Dette er nytt med Sweet Falconer Aero 2Vi
Da Landeveis redaksjon ble gjort oppmerksom på at det var en ny Falconer på hodene til Uno-X-rytterne, så vi ingen forskjell ved første øyekast.
Falconer har alltid hatt et unikt og lett gjenkjennelig uttrykk og har beholdt det, men ved nærmere ettersyn er det faktisk ganske mange endringer, selv om det ikke er veldig tydelig visuelt.
I konstruksjonen er det gjort flere endringer.
Hjelmen er blitt en del lavere. Og med det mener vi at bygghøyden er en god del lavere. Det ser en spesielt fra siden. Den har nå fått en mer avlang og avrundet form, som gjør at den også ser mye mer ut som en aerohjelm og litt mindre som en sopp, slik vi synes den forrige hadde fasong som.
Også på innsiden av hjelmen har den fått en litt annen form. Tidligere hadde den en ganske rund og bred passform, mens nå er det blitt hakket smalere og mer avlang her også.
Sweet har også gått bort fra standard MIPS-beskyttelse, med et innvendig gult skall, til den lettere og mer eksklusive varianten MIPS Air.
I stedet for at det velkjente gule skallet sørger for at hjelmen roteres uavhengig av hodeskallen din (og følgelig skal redusere rotasjonsenergien som kan gi deg hodeskader), er det teknologien integrert i de innvendige putene, som gjør jobben på tilsvarende måte.
UTSKIFTBARE: Putene i hjelm, spesielt den i panna, er utsatt for mye slitasje. I Sweet-hjelmen er den festet med borrelås og følgelig både vaskbar og utskiftbar, når den blir gjennomsvett og slitt.
Det gjør hjelmen både lettere og gjør mulighetene større for bedre ventilering, da det ikke er noe gult deksel som blokker for de innvendige kanalene.
Og når det kommer til ventilasjonen har også Sweet gjort store endringer. Innvendig har en nå fått syv dype, langsgående kanaler, som alle har går ut i de tre ventilasjonshullene bak i hjelmen.
Det skal sørge for å dra luften effektivt inn og gjennom hjelmen, på en måte som bidrar til å regulere kroppstemperaturen din, hevder Sweet.
Sweet har alltid lagt prestisjen i hjelmene sine i sikkerheten. Terrengsykkelhjelmen Trailblazer, som vår søsterside Terrengsykkel har gitt varm omtale, er på fjerdeplass av i den anerkjente hjelmtesten til universitetet Virginia Tech.
Sikkerhetsrangeringen til nye Falconer Aero 2Vi er i skrivende stund ikke offentlig, men Sweet lover at den er bedre enn forgjengeren, og at den overgår alle påkrevde sykkelstandarderer i både EU, Storbritannia og USA.
Det er gjort gjennom en ny oppbygning av hjelmen, med fire forskjellige tettheter på EPS-skummet som utgjør hjelmen. Konstruksjonen gjør at hjelmen skal absorbere energien fra sammenstøt bedre.
VENTILASJON: Tre hull bak i hjelmen gir luften god gjennomstrømning.
Falconer finnes også i en vanlig standardutgave, som koster 2 499 kroner. I forhold til aero-utgaven har den to flere luftehull (på toppen), men ikke mulighet for å sette på aerodeksel.
Hjelmen kommer i åtte forskjellige farger, blant annet rød og gyllen gul, mens vår testhjelm er i matt sort.
Når vi setter hjelmen på omfavner den hodet ganske umiddelbart, og vi trenger ikke stramme mye. Det nye strammehjulet bak gjør det enkelt å mikrojustere.
I tillegg til strammingen, er det også mulig å høydejustere strammingen i bakhodet. Bare trekk eller skyv systemet. Trekker du den ut på maks, er det også en solid åpning til å ha hestehale stikkende ut.
Sweet har videreført de avtagbare aero-dekslene fra den forrige generasjonen. Dekslene er magnetiske og er lett å ta både av og på.
De sparer de også for cirka 22 gram når du tar de av, i tillegg til å øke ventileringen. De er relativt lommevennlige, så du kan ta dem av både på langtur og i ritt.
Vi kjenner vesentlig forbedring i ventileringen når vi tar dem av, men det er dermed ikke sagt at den er dårlig med dem på. Tvert i mot.
Den langsgående åpningen ved kanten av hjelmen foran gjør en god jobb med å holde puten innvendig avkjølt, mens de to store hullene er dype og kan ta inn mye luft.
UTEN DEKSEL: Uten dekslene ser Falconer Aero 2Vi ut som en ganske vanlig hjelm,
Stroppene under øret er samlet i et Y-formet feste. De kan justeres, men kun vinkelen og ikke hvor høyt eller lavt den sitter. Og du må anstrenge deg litt for å få justert den, Ellers er stroppesamleren lagt opp med mye plass og bør passe de aller, aller fleste.
Stroppefestet under haken er magnetisk, levert av Fidlock. Det har vi vært skeptisk til på enkelte andre hjelmer, hvor det har vært lite intuitivt, men vi synes Sweet har lykkes bra.
Når du skal ta hjelmen på er det bare å samle de to sidene og så gjør magneten resten av jobben. Andre veien, når den skal av, går det av seg selv når du har lært deg hvilken vei du skal skyve og du løsner den på 1-2-3. Såre enkelt!
ENKELT FESTE: Det magnetiske stroppefestet fungerer helt supert.
Som ivrig syklist selv har designer Thomas Larsen Røed selvsagt sørget for å ha en brillegarasje som fungerer ypperlig!
På de to hullene ytterst, nede på hjelmen, er det et lite silikonbelegg som gir litt motstand og holder brillene på plass.
Den smale fronten gjør at en kan plassere brillene der ganske sømløst, uten å måtte presse brillestengene utover for å få dem inni.
Ja - tja - nei
Vi har testet hjelmen gjennom våren, både på skikkelig kalde og sure dager og på varmere dager. Hjelmen fungerer veldig godt til begge deler, og med dekslene på tilbyr den god beskyttelse fra både regn og sur vind.
Den er heller ikke for varm når temperaturen stiger, og fjerner du dekslene bør ikke ventileringen være noe problem.
Var den forrige generasjonen Falconer akkurat passe til hodet ditt, bør du få testet denne på hodet før du eventuelt kjøper den. Den er som nevnt smalere i formen.
Det trenger dog ikke være verre enn at du går opp en størrelse. Vår testhjelm er i størrelse M/L (56-59 cm), men den finnes også i L/XL (59-61 cm).
Vil du ikke ha en aerohjelm kan du vurdere den 500 kroner billigere standardutgaven av Falconer.
Er du veldig opptatt av vekt, er nok det den største grunnen til å avstå. 332 er ganske tungt, spesielt om man sammenligner med en lettvekter som Met Trenta 3K, som veier 223 gram i str. M og har også Mips Air. Den radikale aerohjelmen Kask Nirvana veier 265 gram, så her har Falconer en ganske vesentlig nedside.
Andre tester du kan lese
Sweet Falconer Aero 2Vi er blant de dyrere hjelmene på markedet og en toppmodell.
En av de "likeste" hjelmene du får er definitivt Specialized Evade 3. Den har lignende form og aerodynamiske trekk, samt ventilasjonskanaler.
Evade 3 er over 50 gram lettere, men har ikke fordelen av deksler som kan tas av for mer lufting.
Vi mener at Falconer 2Vi er en av de beste og kanskje den mest allsidige hjelmene du kan få på markedet, og oppgraderingene som er gjort på den treffer ekstremt bra.
Passformen er bedre og skal (i teorien) passe flere hoder, samtidig som hjelmen har fått et smidigere og mer elegant uttrykk.
Både ventilering og sikkerhet er så moderne og bra som du får det, og hjelmen er spekket med små, men gode detaljer, som de avtagbare aerodekslene og den magnetiske stroppesamleren.
Den er en del tungere en enkelt andre topphjelmer, men for Sweets del er det et kompromiss med tanke på sikkerheten.
Scroll videre nedover for å finne poengvurderinger m.m.
Knut var selv aktiv Norgescup-syklist på landeveien i sine yngre dager. De siste ti årene har han dekket norsk og internasjonal sykkelsport tett, sykler fremdeles mye og gjør også tester av sykler og utstyr. Har du en sak Knut kan være interessert i? Send gjerne en e-post:
Vis mer
Testkarakterer forklart:
1/10: Produktet er dumt, dårlig og kan være farlig. Dette er på grensen til svindel.
2/10: Produktet fungerer dårlig, ikke etter beskrivelsen og er mer frustrerende enn moro. Produktet også være farlig i bruk.
3/10: Produktet fungerer dårligere enn forventet, og prisen kan ikke forsvares.
4/10: Produktet fungerer som beskrevet, men har mangler og er dårligere enn konkurrende produkter. Vurder heller bruktmarkedet
5/10: Produktet fungerer som beskrevet, men har feil og mangler som kan være mer frustrerende enn gøy
6/10: Produktet fungerer bra til bruken, men utmerker seg ikke sammenlignet med konkurrentene.
7/10: Produktet svarer til forventningene, men lite nyskapning og på snittet funksjonsmessig
8/10: Produktet er bedre enn gjennomsnittet. Dette produktet leverer over forventning, og overleverer på de fleste/ alle testkriteriene
9/10: Produktet er bedre enn det meste annet på markedet. Produktet er også nyskapende og trendsettende.
10/10: Produktet er det beste vi har prøvd innenfor gjeldende kategori. Produktet er helt fremst i utviklingen og vil være kategoridefinerende i lang tid fremover.
Vis mer
Allerede abonnent?
Med magasinKun digitalt
99 kr/md i 12 md*
+ 8 utgaver av Fri Flyt magasin
119 kr/md i 3 md*
+ 2 utgaver av Fri Flyt magasin
*Forutsetter 6 eller 12 måneder bindingstid. Kanselleres når du vil, med tilgang ut bindingstiden. Fornyes automatisk hver måned etter bindingstiden.
Er du under 28 år?
Da får du halv pris på Fri Flyt.
Slik fungerer det:Betal med Vipps, del fødselsdatoen din med oss og få halv pris fram til du fyller 28 år. Når du har fylt 28 år endrer vi til vanlig pris, og sender deg et varsel i forkant.
Alle abonnement fornyes automatisk til ordinærpris. Kanseller når du vil, men senest 48 timer før fornyelse. Se Fri Flyts bruker- og abonnementsvilkår her.