Bontrager har vært Trek sitt såkalte husmerke for alt tilbehør, også hjelmer, men amerikanerne har funnet ut at nå skal det fases ut, og alt skal bare produseres under Trek sitt merkevarenavn – deriblant hjelmer.
Trek startet med å ta tak i to av hjelmene, oppdragere og re-brande dem. Og den nye Trek Velocis har virkelig fått et løft.
Hjelmen er Treks letteste og luftigste, mens den andre hjelmen som er oppgradert er Ballista, en aerohjelm.
Hjelmen har gått igjennom noen designmessige endringer, og ikke kun for syns skyld.
Den er blitt noe lavere, som i at bygghøyden er lavere, og at hjelmen er mer avlang og avrundet.
Samtidig er det bygget inn to nye luftinntak fremme, nede ved kanten av hjelmen.
Dette skal ha flere effekter: Hjelmen blir mer aerodynamisk, samtidig som luftingen og gjennomstrømmingen i hjelmen skal bli bedre.
Sammenlignet med den forrige generasjonen påstår Trek at hjelmen er «38 % kjøligere og 18 sekunder raskere i 45 km/t». Dette er påstander Landevei ikke får ettergått.
Som nevnt er det fremdeles MIPS i hjelmen, men en ny og bedre variant. I likhet med Sweet Falconer, er det MIPS Air som brukes.
I stedet for et nær heldekkende gult skall på innsiden, er det nå integrerte puter langs kanelene i hjelmen, som skal gjøre den samme jobben. Altså at hjelmen ved sammenstøt skal rotere uavhengig av hodeskallen din (og følgelig skal redusere rotasjonsenergien som kan gi deg hodeskader).
En slik integrasjon av putene reduserer vekten og gjør at hjelmen har et bedre utgangspunkt for luftgjennomstrømming.
De innvendige putene er typisk noe som slites ut på en hjelm, og gjerne foran i pannen. MIPS Air-puten kan tas ut (festet med borrelåser) og både vaskes og skiftes ut.
BOA-stramming kjenner gjerne mange til fra sykkelsko, men her er faktisk strammingen i bakhodet på hjelmen fra BOA, det de kaller for BOA 360-degree fit system.
At det er på en hjelm er ikke noe nytt, den forrige generasjonen av hjelmen hadde det også, men på den nye generasjonen er det en lettere versjon av strammingen.
Den sterke stålwiren som du strammer går langs kanten på hjelmen foran, mens den ligger løst mot hodet på sidene og bak til plastbiten og selve strammehjulet i bakhodet.
BOA-WIRE: Snøringen på hjelmen er tynn, men BOA-stramming er velprøvd, så du trenger ikke bekymre deg for at den ryker.
STRAMMEHJUL: BOA-hjulet gjør det veldig enkelt å justere hjelmen.
Trek Velocis i bruk
Hjelmen kommer i fem forskjellige farger og tre forskjellige størrelser: S (51-57 cm), M (54-60 cm) og L (58-63 cm).
Når vi setter på våre hvite testhjelm i størrelse medium legger vi umiddelbart merke til den gode passformen. Hjelmen legger seg fint rundt hele hodet uten noen trykkpunkter eller åpenbare hulrom.
Det er superenkelt å stramme hjelmen med BOA-hjulet og wire-strammingen gjør at trykket fordeles utover hele bakhodet.
Plasserer du fingrene rundt hjulet og vrir raskt, strammes wiren opp umiddelbart. Ta i et knepp ekstra motsatt vei og du løsner strammingen og kan like enkelt slakke den helt opp.
MINIMIALISTISK: Strammesystemet på hjelmen er kanskje det beste vi har testet.
TRE NIVÅER: Høyden på strammesystemet kan justeres i tre nivåer.
Leker du deg og vrir den raskt frem og tilbake, er det nærmest som din egen lille DJ scratch-mikser. Men fra spøk til alvor: Mikrojusteringen er helt enestående her.
Strammingen kan også høydejusteres og har tre forskjellige høyder. Dette må du ta av hjelmen for å gjøre, men du presser enkelt plastdelen ut av det gjeldende hakket, plasserer den i ønsket høyde og presser den på plass igjen.
Med den plassert på det laveste hakket, er det god plass til en hestehale mellom.
Ute på veien fortsetter det gode inntrykket. Gjennom de 16 lufthullene på hjelmen strømmer luften fint og deilig gjennom hjelmen. Den sitter behagelig mot hodet. Putene holder på svetten som er og ingen svetteperler triller ned i øynene.
Og har den pokker meg ikke silikongrep i de ytterste luftehullene foran, slik at brillene våre henger fint i hjelmen?! Jo.
Hva var det du sa, du på bakerste rad? Stroppene, om de også er bra?
Stroppene, ja. Hva skal vi si? Jobben kunne definitivt vært gjort bedre. For her blir vi plutselig til skolebarn igjen, med en hjelm vi skal "vokse inn i", med en lang, blafrende løs stroppeende.
Undertegnede har et hode som er helt gjennomsnittlig, men her har vi altså det som føles som en halv meter med løs ende.
THE END IS NEAR: Hva er det her for noe 'a, Trek???
MASSIV: Mye stropp samlet på ett sted.
På den positive siden er lett stroppesamleren justerbar. Bare knepp opp det lille håndtaket og du kan flytte den opp og ned slik du vil ha den.
Men vi føler aldri helt vi finner noen god posisjon, og at stroppene rundt ørene aldri ligger helt komfortabelt.
Ja - tja - nei
Vi har testet hjelmen både i vår og sommer, og den funker bra til begge deler, selv om den selvfølgelig er i sitt ess når det er varmt. I forhold til en aerohjelm (som er mer lukket) er den naturligvis ikke like varm, med tanke på bruk på tidlig vår/sen høst/vinter.
Med tanke på passform så er det alltid en fordel å teste hjelmer, men vi tror denne bør passe til de aller fleste. Mens for eksempel Sweet Falconer Aero 2Vi og Specialized Evade 3 er litt smale foran, er den noe mer avrundet og romslig her (men ingen dødpunkter, når vi får strammet opp BOA-snellen).
Den store hemskoen er selvfølgelig prisen. Her må du punge ut for vekt, ventilasjon og aerodynamikk. Og komfort, ikke minst. Denne hjelmen har trolig det beste strammesystemet vi har testet.
Ikke overbevist? Her er noen andre tester av hjelmer du også kan sjekke ut:
Kort oppsummert: Wow - både i positiv og negativ forstand.
Denne hjelmen er helt utrolig bra. Komforten er strålende, strammesystemet kanskje det beste du får tak i.
Finishen er også elegant. Det er en hjelm som ser bra ut, og har detaljene i orden med bra brillegarasje med silkon.
Finishen hadde antagelig vært 10/10 dersom stroppene hadde vært løst på en bedre måte. Men de holder strengt tatt ikke mål, spesielt når det er en hjelm som kostet 3 399 kroner.
Det går an å leve med, men du vil la deg irritere. Eventuelt kan du klippe de, men da bør du ta frem symaskina og sy en overlapp, så stroppen plutselig ikke røskes ut av festet under haken.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.