Gradvis kryper Wahoo innpå Garmin. Sykkelcomputer-sortimentet deres har det siste året gått fra null til tre touchcomputere, selv om gigantiske Elemnt Ace var en skuffelse. På sykkelruller har de vært helt på nivå med Garmin (Tacx) lenge, og i vår lanserte de også sin første sykkelradar: Trackr Radar.
Og Wahoo gir full gass ut av startblokkene med heftige specs: Et kraftfullt lys med 53 lumens og hele ti timer batteritid på maks, mens i blinkende modus er batteritiden oppgitt til å være 20 timer – altså på nivå med computerne deres.
Trackr Radar kommer egentlig med et bremselys. Et akselerometer registrerer retardasjon og øker lysstyrken. Men Wahoo har i likhet med Garmin begrensninger i Norge, men når det kommer til Trackr Radar har i likhet med Garmin begrensninger i Norge, men denne er ikke knyttet til spesifikk modell. I stedet har Wahoo låst funksjonaliteten her til lands og henviser til «regulatoriske restriksjoner», uten at vi kan finne noen lover som regulerer dette.
I likhet med computerne sine, har ikke Wahoo gjort Trackr Radar kompatible med Garmin-fester, slik for eksempel Bryton gjør. Festet på radaren er cirka 1 mm større, noe som gjør at det ikke vil passe med hverken Garmin eller tredjepartsfester. Nå kommer naturligvis Trackr Radar med et eget feste, men om man allerede har et feste – eksempelvis på seteskinnene – er sjansen mindre for at man bytter til Wahoo.
Selve radaren er litt mindre og mer kompakt enn Varia og Brytons Gardia, men selve festeenheten er mer volumniøs. Men i festet ser det veldig fint og strømlinjeformet ut, selv om totalpakken blir litt mer massiv enn konkurrentene.
Når det kommer til selve radarfestet, er det en real opptur – og det beste vi har testet. Den er solid og med gode justeringsmuligheter. Det er et bredt gummibånd med flere forskjellige trinn, som kan tilpasses til størrelsen på setepinnen. På venstresiden et det en solid mothake som du hekter trinnet på, mens på slutten av båndet er det en hank hardplast, som gjør det enkelt å hekte den på og av mothaken. Som med Garmin, er det tre forskjellige innlegg som enkelt byttes. Et flatt innlegg, et v-formet og et d-formet. Det er enkelt å feste slik at radarfestet sitter godt, og innleggene har bra passform.
Wahoo har viet mer av overflaten på radaren til lys. Og med 53 lumen, gløder den godt opp på maks. Den blinkende modusen har også et dynamisk blinkemønster, som skal gjøre den ekstra synlig.
På papiret har Garmin et synsfelt (50 grader) som i teorien skal gjøre den bedre enn Wahoo (35 grader) til å håndtere svingete veier, men i praksis er det vanskelig å merke forskjellen. De har omtrent lik rekkevidde, Wahoo har 150 meter vs. Garmins 140 meter, og her er det heller ikke mulig å merke forskjell i praksis. Wahoo har imidlertid litt lavere presisjon enn Garmin, og det merkes når det skjer forbikjøringer, hvor Trackr Radar virker å henge litt etter i den faktiske rapporteringen på hvor bilen befinner seg. Dette gjelder først og fremst når det er flere biler bak deg på samme tid.
I likhet med Garmin “mister” den også biler når de kjører i samme hastighet som deg. Når den ble litt tilsmusset i grus, opplevde vi også at den rapporterte biler som hadde passert i motgående felt som biler som nærmet seg, og på grunn av den høye hastigheten, skrek den ut, selv om det ikke var noen biler bak i mitt felt. Dette skjedde en rekke ganger gjennom testperioden.
GOD: En markant og god betjeningsknapp, hvor raderen slås av og på eller kan skifte mellom innstillingene. Foto: Knut Andreas Lone
Wahoo har en ørliten historikk med litt misvisende batteritid, men her leverer de. Det var aldri noe stress med å huske å teste radaren, og via computer og app får man god oversikt over gjenværende batteri. Med fullading på to timer, er det også mindre stress om man skulle ha glemt det. Et kvarter med lading kan gi 1-2 timer med batteri, om du er i nøden.
Wahoo Trackr Radar er et godt kjøp, og flere lysmoduser, bedre batteritid og bedre feste, gir den en bedre totalpakke enn Garmin, selv om Garmin oppleves et knepp hvassere når det gjelder selve radaren.
Scroll videre nedover for å finne poengvurderinger m.m.
Testkarakterer forklart:
1/10: Produktet er dumt, dårlig og kan være farlig. Dette er på grensen til svindel.
2/10: Produktet fungerer dårlig, ikke etter beskrivelsen og er mer frustrerende enn moro. Produktet også være farlig i bruk.
3/10: Produktet fungerer dårligere enn forventet, og prisen kan ikke forsvares.
4/10: Produktet fungerer som beskrevet, men har mangler og er dårligere enn konkurrende produkter. Vurder heller bruktmarkedet.
5/10: Produktet fungerer som beskrevet, men har feil og mangler som kan være mer frustrerende enn gøy.
6/10: Produktet fungerer bra til bruken, men utmerker seg ikke sammenlignet med konkurrentene.
7/10: Produktet svarer til forventningene, men lite nyskapning og på snittet funksjonsmessig.
8/10: Produktet er bedre enn gjennomsnittet. Dette produktet leverer over forventning, og overleverer på de fleste/alle testkriteriene.
9/10: Produktet er bedre enn det meste annet på markedet. Produktet er også nyskapende og trendsettende.
10/10: Produktet er det beste vi har prøvd innenfor gjeldende kategori. Produktet er helt fremst i utviklingen og vil være kategoridefinerende i lang tid fremover.
Knut var selv aktiv Norgescup-syklist på landeveien i sine yngre dager. De siste ti årene har han dekket norsk og internasjonal sykkelsport tett, sykler fremdeles mye og gjør også tester av sykler og utstyr. Har du en sak Knut kan være interessert i? Send gjerne en e-post:
Vis mer
Allerede abonnent?
Landevei er Norges største og beste sykkelnettsted
Med magasinKun digitalt
99 kr/md i 12 md*
+ 8 utgaver av Fri Flyt magasin
119 kr/md i 3 md*
+ 2 utgaver av Fri Flyt magasin
*Forutsetter 6 eller 12 måneder bindingstid. Kanselleres når du vil, med tilgang ut bindingstiden. Fornyes automatisk hver måned etter bindingstiden.
Er du under 28 år?
Da får du halv pris på landevei.
Slik fungerer det:Betal med Vipps, del fødselsdatoen din med oss og få halv pris fram til du fyller 28 år. Når du har fylt 28 år endrer vi til vanlig pris, og sender deg et varsel i forkant.
Alle abonnement fornyes automatisk til ordinærpris. Kanseller når du vil, men senest 48 timer før fornyelse. Se Fri Flyts bruker- og abonnementsvilkår her.