SRAM gir full gass fremover og har lansert nye Rival og Force-grupper - både til gravel og landevei. Lavere vekt og bedre bremsing, er blant forbedringene. Gjør det Red overflødig for en gjennomsnittlig syklist?
GJENKJENNELIG: De nye Force og Rival-gruppene har lånt mye av design og funksjonalitet fra andre, nye SRAM-grupper. Foto: SRAM
Lesetid: 4 minutter
Bare et drøyt år etter at den nye og godt overhalte SRAM Red ble lansert, har SRAM intet mindre enn fire nye girgrupper klare. Både Rival og Force har gjennomgått store endringer, og kommer i landevei- og gravelutgave.
Mye av designet og funksjonene er blitt videreført fra Red-gruppen, uten at gruppene har fått noe prishopp. Hovedbudskapet fra SRAM er dermed at du får den samme kvaliteten og presise giringen fra de nye gruppene.
Er det da noen grunn til å kjøpe SRAM Red, om man får den samme ergonomien og kvaliteten til en signifikant lavere pris, bare noe tyngre?
I skrivende stund er Spinn.no det eneste stedet vi finner en nær komplett Red-gruppe, som er priset til 38 000 kroner, men da uten kranksett og kassett. Som du finner i detaljene under, er det mange, mange tusen dyrere, for bare noen hundre gram fordel (komplett Red-gruppe veier 2496 gram).
Dette er det viktigste om de nye gruppene
Komplette grupper inkludert wattmåler er priset 24 359 kroner for Sram Force AXS (20 299 kroner uten Hammerhead Karoo computer), og 17 720 kroner for Rival AXS, mens XPLR-variantene koster henholdsvis 21 620 kroner og 15 600 kroner.
Ser vi på hovedkonkurrenten Shimano, har prisen for en Ultegra Di2-gruppe ligget på 25 000 kroner (men det ser ikke ut til at komplette grupper er tilgjengelig noe sted i øyeblikket), mens 105 Di2-gruppe ligger på rundt 17 000 kroner. Men ingen av dem har wattmåler.
Vekten på Force 2x med wattmåler oppgis å være 2 959 gram, 183 gram lettere enn den forrige generasjonen, mens Rival 2x oppgis å være 3 206 gram, 213 gram lettere. De oppgitte vektene er med 160 mm bremseskiver, 10-30 kassett, 48/35-kranksett og 172.5 mm lange krankarmer.
For Force XPLR (1x13) er den totale vekten 2 648 gram, 84 gram lettere enn forrige generasjonen. Da med 10-46-kassett, 44t-drev, 160 mm bremseskiver og 172,5 mm krankarmer. Til sammenligning er veier Shimanos GRX Di2 12-delt 2 892 gram (med 48/31-kranksett, 11-36 kassett, 140/160 mm bremseskiver og 172,5 mm krankarmer). Rival XPLR (1x13) er så vidt tyngre med 2 923 gram.
VEKTGREP: Rival-kranken både til landevei og gravel har et hull i armen, som sparer 50 gram i forhold til den forrige generasjonen. Foto: SRAM
VEKTBESPARING: Både Force og Rival-kjedet har utskjæringer i kjedet, for å spare vekt. Foto: SRAM
Den nye utformingen av bremsehendlene på Red er tatt videre til både Force og Rival. Hendlene er blitt vesentlig slankere og noe lenger, som skal gi et bedre grep. Det vil også si at de har fått samme endringer på det hydrauliske systemet, med de samme stemplene inne i hendlene, som gir langt bedre og mer følsom bremsing. Det SRAM selv omtaler som «true one finger breaking».
Rival og Force bremsehendlene kan brukes på tvers av landeveis og XPLR-konfigurasjoner. Forskjellen på gruppene ligger i gir og drivverk. Landeveisgruppene er 2x12-delt, mens XPLR-gruppene er 1x13-delt.
LIKT DESIGN: Ergonomien er nå helt lik på både Red, Force og Rival. Forskjellen ligger i vekten, mens Sram lover at bremsefunksjonen er den samme. Foto: SRAM
Force har også fått så kalte «bonus buttons» innvendig på toppen av hendlene, som du kan konfigurere til enten å gire med, bytte skjerm på computeren, og så videre.
De nye gruppene er kompatible med forrige generasjon av kjeder og vice versa, og det er mulig å oppgradere kun hendler og bremser, om man ønsker.
Classifieds nav-gir kan eliminere behovet for to-delt krank og frontgir. Og nå slipper du en omstendelig installasjon, for nå kommer det som en egen gruppe og system som er 1x15 og 1x16-delt, og til en langt mer fornuftig pris.
Andre ting verdt å notere seg
Både Force og Rival-krankene finnes både med og uten wattmåler, i 50/37t, 48/35t og 46/33t, samt en rekke 1-delte varianter, og fås med krankarmlengde fra 160 mm til 175 mm.
Når det kommer til wattmålerne, finnes det fremdeles en integrert versjon med +/- 1,5% nøyaktighet, mens det også finnes en «Power Meter Upgrade», som er venstre krankarm og har ensidig wattmåling, men som da gjør at du kan bytte drev på motsatt krankarm, om du skulle ønske annen utveksling.
XPLR-gruppene (altså til gravel) er 1x13-delte. De kommer kun med én kassettstørrelse: 10-46. Dette som følge av enkelhet og installasjon, siden bakgiret er UDH (Universal Derailleur Hanger), altså direktemontert på ramma, som vil si at du ikke trenger å justere bakgiret, fordi det automatisk vet hvor det er i forhold til kassetten, som følge av løsningen med direktemontering.
XPLR-kassetten gir en girrekkevidde på 460 prosent, og er kompatibel med alle SRAM flattop-kjeder.
Det man imidlertid kan gjøre, er å bruke en Eagle 10-52t-kassert, altså fra terrenggruppen til SRAM, som man gjerne ser brukt i den del gravelritt.
Den nye Hammerhead Karoo 3 ble lansert sammen med Red-gruppen for et år siden, og selges som nevnt tidligere inkludert i et komplett gruppesett sammen med Force AXS. Det er ikke noe nytt med computeren som sådan, men den har naturligvis gode integrasjoner med både Force og Sram-gruppene for øvrig. At den selges inkludert i et gruppesett, er en tydelig indikasjon på at SRAM bygger og profilerer økosystemet sitt, og inkluderer den i komplette gruppesett for å gi verdi for pengene og vinne markedsandeler også med tanke på computere.
Treks ladeboks er en liten plasteske til over 1000 kroner som kan lade mange sykkelting på en gang. Siden dette er både parterapi og vaskehjelp i ett, kan Trek også lage kommoder?
Knut var selv aktiv Norgescup-syklist på landeveien i sine yngre dager. De siste ti årene har han dekket norsk og internasjonal sykkelsport tett, sykler fremdeles mye og gjør også tester av sykler og utstyr. Har du en sak Knut kan være interessert i? Send gjerne en e-post:
Hva synes du om denne saken?
Allerede abonnent?
Med magasinKun digitalt
99 kr/md i 12 md*
+ 8 utgaver av Fri Flyt magasin
119 kr/md i 3 md*
+ 2 utgaver av Fri Flyt magasin
*Forutsetter 6 eller 12 måneder bindingstid. Kanselleres når du vil, med tilgang ut bindingstiden. Fornyes automatisk hver måned etter bindingstiden.
Er du under 28 år?
Da får du halv pris på Fri Flyt.
Slik fungerer det:Betal med Vipps, del fødselsdatoen din med oss og få halv pris fram til du fyller 28 år. Når du har fylt 28 år endrer vi til vanlig pris, og sender deg et varsel i forkant.
Alle abonnement fornyes automatisk til ordinærpris. Kanseller når du vil, men senest 48 timer før fornyelse. Se Fri Flyts bruker- og abonnementsvilkår her.