Piggdekk sykkel

De beste piggdekkene på markedet

Piggdekk blir bare bedre og bedre for hvert år som går, i senere tid har produsentene hentet teknologi fra bilbransjen. Vi tester alt av nyheter og hyllevare.

HOLKEFØRE: Med gode piggdekk er du sikret trygg transport og trening, vinteren gjennom. Foto: Henrik Alpers.
HOLKEFØRE: Med gode piggdekk er du sikret trygg transport og trening, vinteren gjennom. Foto: Henrik Alpers.

Piggdekk på gravel og cx-sykler gjør ikke at du kan sykle på isen som om det var svensk mesterskap i speedway. Piggdekk er derimot et verktøy som gjør at du skal kunne sykle hele vinteren, uansett føre.

Med minimalt med øvelse blir du raskt en av de som sykler langturer hele året, også på dagene der dine favorittveier ser ut som en skøytebane.

Men hva slags piggdekk skal du velge? Suomi Routa er et av våre favorittdekk om dagen. Det har små lameller i dekket slik som piggfrie vinterhjul på bil. Piggene er også gode, og på is og hardpakket snø er dette overlegent.

Det finnes desverre nok av dårlige piggdekk. Norske ReTyre har forsøkt seg på en løsning der piggdekkene festes med glidelås. Desverre er dekkene tunge og dårlige, du skal ikke sykle veldig fort eller lenge før de er på grensen til farlige.

GOD TUR! Vintersykling med piggdekk gir fantastiske minner. Foto: Marcel Battle.
GOD TUR! Vintersykling med piggdekk gir fantastiske minner. Foto: Marcel Battle.

Et annet av våre favorittdekk kommer fra tyske Schwalbe. Schwalbe Marathon Winter kommer i flere bredder, og kan med det passe de aller fleste sykler.

Vår anbefaling er at du velger dekk med så stort dekkvolum som du har plass til i ramme og gaffel på sykkelen din. Da får du større dekkavtrykk mot underlaget, og da kan du også senke dekktrykket. Med lavere dekktrykk får du marginalt større rullemotstand, men du får også mye bedre grep.

45NRTH Gravdal er også et godt dekk. Piggdekk er ofte litt stive, men Gravdal et mer føyelig dekk, som gjør at du har bedre kontakt mot underlaget. Disse dekkene vil i større grad forme seg rundt og over issvullene - i stedet for å sprette over for at du så sklir ved landing.

Biltemas piggdekk har også vist seg å være for dårlige til daglig bruk. Her har vi slitt ned piggene etter få turer, og gummien i seg selv er for hard til å gi feste på snø og is.

Om vi skal komme med en generell tommelfingerregel når det gjelder piggdekk, er det akkurat i dette markedet får du det du betaler for. Dekk fra de kjente produsentene koster litt mer, men er faktisk det eneste som fungerer tilfredstillende.

På vanlige sykkeldekk kan du slippe unna med bilige produkter som er helt kurante, slik er det faktisk ikke på piggdekk.

Test av Suomi Routa TR 35 mm piggdekk

Suomi Routa er et helt nytt piggdekk fra vinterdekkspesialistene fra Finland. 248 pigger og tett lamellmønster skal gjøre disse dekkene gode på både is og snø.

SUOMI ROUTA: Finske piggdekk med godt isgrep og høy komfort.
SUOMI ROUTA: Finske piggdekk med godt isgrep og høy komfort.
LV_best_i_test
Suomi Tyres Routa TR 35
  • Antall pigger: 248

  • Vekt: 842 gram

  • Faktisk bredde på felg med 17 mm innvendig bredde: 33 mm 

  • Pris: 699 kroner

  • deler.no

skala
7.3/10

Finske Suomi har gjennoppstått fra konkursdøden, og har i år kommet ut med flere nye piggdekk for oss som ikke pakker bort sykkelen for vinteren. Routa er dekkene som skal erstatte SW-dekkene som Suomi, også kjent som Nokian, har levert til bukkestyre- og hybridsykler tidligere.

Suomis nye piggdekk er utviklet i samarbeid med dekk-konsulentene i Black Donut, et uavhengig selskap som utvikler dekk og dekkproduksjon for mange av bransjens ledende merker. 

Suomi Ruota TR
TETT MØNSTER: Suomi Ruota har en noe firkantet profil og tett mønster under piggene.

Routa har et tett mønster med små, firkantede knaster med tynne spor, såkalte seipinger eller lameller i knottene. 248 pigger har finnene klart å få plass til på dekkene som er oppgitt til å være 35 mm brede, men som måler 33 mm på våre 17 mm brede felger. 

Piggene sitter i et alternerende mønster som ser omtrent ut som skispor etter skøytetak. Dekkene har fire knaster i bredden og også fire rekker med pigger. Piggene sitter i hver 3. knast på hver rad med knaster. 

Routa-dekkene er oppgitt til å være såkalt tubeless ready, til tross for at de har stiv vaier-kant og ikke foldbar kant slik vi er vant med på de fleste tubeless-dekk. Vi gjorde et forsøk med å sette opp dekkene slangeløs, men klarte ikke å få dem til å blåse seg opp på felgen, til tross for gjentagende forsøk med kompressorpumpa. Vi vet likevel at Routa-dekkene kan settes opp slangeløst, da andre har gjort dette med hell, men du må være nøye med felg-oppsettet for å få det til å fungere. Du bør nok også beregne litt ekstra tetnings-guffe. 

Vi valgte derfor å montere dekkene med slanger i stedet. Dekkene er lette å montere og sklir lett på plass på både Shimano RS-felger og våre Zipp alu-felger. Vær obs på at piggene er veldig skarpe og det er lett å skjære seg i fingrene når du monterer piggdekk. Noen tynne mekanikerhansker kan være lure å bruke. 

Routa-dekkene til Suomi har en ganske flat og firkantet profil. De føles veldig myke og komfortable i bruk selv med oppunder 50 psi trykk i dekkene. Gummien er myk og ettergivende, men holder likevel godt på piggene. Vi unnet oss 50 km på hard vei for å kjøre inn dekkene slik Suomi skriver at man bør. 

Suomi Routa TR
MANGE PIGGER: 248 pigger har Suomi fått plass til.

Den firkantede profilen og de seipede knastene gir dekket et ganske ok grep på snø. Grep på is er veldig bra i rett linje, både ved akselerasjon og bremsing, men du kan ikke lene deg ordentlig over i svingene før dekket begynner å slippe brått. 

I sporete snø opplevde vi at det var relativt lett å holde retningen, selv om de smale dekkene graver seg ned. Eller kanskje nettopp fordi de smale dekkene graver seg ned i snøen er det kurant å styre sykkelen også i halvhard snø. 

På bar asfalt oppleves dekkene både som ganske stillegående og lettrullende. De sporer ikke og styrer forutsigbart. Igjen inviterer de ikke til den mest aggressive svingkjøringene, men grepet er forutsigbart og trygt så fremt du holder sykkelen relativt oppreist. 

 Sammenlignet med forgjengeren SW 240 oppleves Routa som vesentlig mer komfortable og lettrullende på hardt underlag. Piggene og de små knastene gir bedre grep på hard is, men dekket pakker seg noe mer med snø enn SW 240 gjør. Er det mye halvhard og kram snø der du sykler kan du risikere at dekket pakker seg så piggene ikke får ordentlig tak. På slikt føre vil forgjengeren også skuffe bedre unna gjennom snøen. 

Suomi Routa TR
SKARPE PIGGER: Vi skar oss på piggene under montering - vær forsiktig.

 Ett av våre to testdekk hadde noe høydekast i seg. Det ble bedre etter et par turer, men selv etter 90 km kunne vi merke noe høydeforskjell i fordekk under sykling. Dette er kun merkbart på asfalt og fast grus, men bør likevel nevnes. Det rapporteres også om en del andre Suomi-dekk med høydekast. I våre testdekk var kastet såpass lite at vi ikke lot oss sjenere av det, men det kan være verdt å følge med på. 

Vi synes også det er synd at dekk som hevdes å være tilpasset slangeløs sykling skal være så vanskelig å få montert uten slanger. Hvis du sykler mest på snødekte grusveier eller usaltede vinterveier er behovet for slangeløst oppsett heldigvis veldig lite, da punkteringsfaren er minimal.

Du kan uansett bruke disse dekkene med ganske lavt dekktrykk selv med slanger. Vi fant oss godt til rette med ca 42psi/3 bar trykk i dekkene til sykling på is og snø og noe høyere trykk på asfalt. Det er ikke ønskelig med alt for lavt trykk i piggdekk, selv om dette kan gi bedre grep på snø, da du ønsker at piggene skal stå ganske stivt mot isen. Med for lavt dekktrykk vil piggene forsvinne mer inn i dekket enn du ønsker. 

Alt i alt er Suomi Routa TR gode piggdekk for varierende bruk på sykler med middels dekklaring. Vi liker den høye komforten dekkene gir og den ikke alt for høye vekten. Grepet på is og snø er veldig bra og rulleegenskapene på veien er helt ok. Forventer du at dekkene skal være lette å sette opp slangeløst risikerer du dog å bli skuffet. 

VURDERING
Bar asfalt
Is
Snø
Sving
Snitt
PLUSS

Komfortable på asfalt/grus

Sitter godt på is

Griper ok på snø

Skal være mulig å montere slangeløst

Myk gummi gir høy komfort og ekstra grep på hardt underlag

Ok vekt

MINUS

Noe kast i ett av to dekk

Krevende å montere slangeløst

Mønsteret kan pakke seg med snø

Test av Continental Contact Spike piggdekk

Continental er en nykommer på piggdekkmarkedet. Contact Spike 240 er vinterdekk med 240 pigger og kommer i enten 37 eller 42 mm bredde. Vi har testet dem i 37 mm.

Continental Contact Spike 240
CONTI-PIGGDEKK: Contact Spike 240 fungerer bra til blandet sykling på asfalt, snø og is. Foto: Øyvind Aas
CONTINENTAL CONTACT SPIKE 240
  • Pris: Veil 749 kroner, men selges for en del mindre mange steder

  • Vekt: 860 gram per dekk

  • Antall pigger: 240

  • Faktisk bredde: 36,9 mm på felger med 24 mm innvendig bredde

  • Continental-tires.com/UltimateNordic.no

skala
7/10

Continental er tross sine lange tradisjoner som sykkeldekkprodusent ferske på markedet for piggdekk til sykler.

Dekkprodusenten har til gjengjeld lenger erfaring enn de fleste på å lage vinterdekk til biler, busser og lastebiler. 

Continental Contact Spike 240
PÅ REKKE: Continental har plassert alle de 240 piggene på to rekker. Foto: Øyvind Aas

Contact Spike 240 er et dekk som tar opp kampen med Schwalbes Marathon Winter Plus, Suomi Routa og 45Nrth Gravdal. Dekket er tiltenkt brukt til treningsturer på vei og grus, gjerne på blandeveissykler med middels dekklaring og på gravelsykler med litt større dekkplass. Vi har brukt dekkene på en Diamant AR-sykkel med oppgitt plass til 40 mm dekk. 

Dekkene har som dekkene fra Suomi, 45Nrth og Schwalbe refleks langs sideveggen. Rullebanen på dekket er forsterket for å motvirke punkteringer. Continentals såkalte SafetySystem Breaker er laget av et kevlarforsterket nylonmateriale. Dette skal være mykt og fleksibelt samtidig som det beskytter mot kutt og flenger. 

Continental Contact Spike 240
MICROMØNSTER: På hver knast er det små furer og spor for ekstra grep mot snø og mindre glatt is. Foto: Øyvind Aas

Dekkene har som navnet tilsier 240 pigger. Til forskjell fra Schwalbe og Suomis dekk har Continental plassert alle piggene i to rekker langs dekkets kanter. Disse piggene er først og fremst plassert for å gi svinggrep og bidrar mindre i akselerasjonsfasen og nedbremsinger på hard is. 

At Continental-dekken har piggene plassert i to parallelle rekker langs dekket gjør at det føles lettrullende og komfortabelt på fast underlag. Har du transportetapper med bar asfalt på vei til snøføret vil du sette pris på at piggene ikke skraper nedi hele tiden.

Pumper du dekket litt ekstra hardt vil du forsterke denne effekten. Dette kan du f.eks gjøre før turer der du egentlig bare skal sykle asfalt, men beholder piggene på for å være trygg på ikke å havne på hoften i kaldere partier på turen. Med hardt i denne sammenhengen snakker vi uansett ikke om høyere dekktrykk enn 60 psi, eller drøyt 4 bar.

Continental Contact Spike 240
UNNGÅ MAX: Du bør klare deg med langt lavere dekktrykk enn det Continental oppgir som maks.

Til sykling på snø- og isdekte veier er det bedre å sykle med lavere dekktrykk - da gjerne et sted mellom 35 og 50 psi, avhengig av av kroppsvekt og ønsket følelse i dekkene. Under testsyklingen la vi oss på ca 40-45 psi - altså 2,5-3 bar. Dekkene er ikke konstruert for å kunne brukes uten slanger, noe som gjør at vi foretrekker noe høyere trykk enn vi ville ha brukt med slangeløst oppsett. 

Med dette trykket fungerer dekkene bra både på asfalt og på snø og is, viser det seg. Dekkene sporer ikke på bar vei og er forutsigbare og trygge i svinger på fast underlag. Piggene bråker mot asfalten, også når vi sykler rett frem, men i noe mindre grad enn på Suomi og Schwalbe-dekkene. 

Piggene sitter godt fast i dekket. Vi har ikke mistet noen så langt etter ca 200 kilometer sykling på både asfalt, snø og is. 

I tillegg til knaster med pigger i, har Continental gitt dekket mikroknaster på hver knast, likt dem vi kjenner fra piggfrie vinterdekk på biler. Disse øker friksjonen på is, spesielt hvis den er litt våt, samt øker grepet noe på snø. 

Continental Contact Spike 240
GLATT I MIDTEN: Piggene på siden når ned til underlaget, også når du sykler rett fram, men mindre enn på andre piggdekk.

I vår faste testrunde for grussykkel-utstyr, Ring 4 mellom Sørkedalen og Maridalen i Oslo sykler vi drøye 15 km på asfalt med korte partier med snø og is innimellom, før det lange grusstrekket starter ved Sørkedalen skole. Herfra stiger det ganske nøyaktig 300 meter i løpet av fem kilometer opp til rundens høyeste punkt. Stigningen under testingen foregikk på hard, kald is med rugler etter bil- og brøytebilhjul.

Dekkene overrasker positivt med god trygghet i svinger - selvfølgelig ikke spikerfeste som tillater at vi legger oss langt ned i svingene, men godt nok til at vi kan følge svingkurvene i god fart.

Selv om Continental-dekkene har tydelig dårligere grep rett fram enn dekkene fra Schwalbe og Suomi, går det greit å klatre disse bakkene sittende på setet uten glipptak. Under stående sykling er det tydelig at piggene ikke biter ordentlig på den harde isen. Du bør unne deg lette gir og jevnt tråkk for å unngå glipptak. Legger du godt med vekt på bakhjulet får du også ok grep i de bratteste isdekte kneikene. 

Fra høyeste punkt i runden går det nedover i sløye svinger med frosne hjulspor og is med løssnø på. Festet i sving gir god trygghetsfølelse. Det føles minst på høyde med sidegrepet til de to andre piggdekkene vi har testet denne vinteren. I brå nedbremsinger opplever vi likevel igjen at grepet rett frem er litt begrenset. Låser vi hjulene fortsetter vi rett frem uten at farten reduseres særlig på isen.

Continental Contact Spike 240
KREVENDE FØRE: På knallhard stålis som dette kommer du deg fram, og du holder deg oppreist, men både det å bremse og det å svinge blir krevende.

Trikset er å unngå nødbremsen og heller planlegge og så sette svinger der du vet det sitter, og evt vente med å trykke inn bremsen hardt til du har noe mer enn is under hjulene. Du bør legge mye vekt på bakdekket når du bremser for å få trykt piggene ned i isen - da flater dekket ut litt og du får piggene til å gripe bedre. Vekter du fronten for mye, vil fordekket finne feste, men bakdekket vil raskt slippe helt og raskt komme opp på siden av deg. 

Lenger øst i runden er det tjukkere snødekke oppå isen. Her opplever vi at Continental-dekkene holder linjen sin godt. De sporer ikke i snøen og drar oss ikke ut av kurs. Det minimale mønsteret griper ok på snø, og nå får vi også bedre tak med dekkene i lengderetningen. 

Det siste partiet ned mot Maridalen er rundens mest isete og også der hvor vi holder høyest fart. Også her overrasker dekkene positivt med god trygghet i svinger - selvfølgelig ikke spikerfeste som tillater at vi legger oss langt ned i svingene, men godt nok til at vi kan følge svingkurvene i god fart, samt skifte side på veien i møte med fotgjengere og andre syklister, uten at det skaper dramatikk. 

Continental Contact Spike 240 er et nytt friskt pust i piggdekk-jungelen. Utformingen, med fokus på sidegrep snarere enn pigger midt i rullebanen, gir ok mening til sykling på variert underlag. Sykler du like mye på bar asfalt som på islagte grus- og asfaltveier fungerer dekket bra. Det er ikke i sitt ess i skikkelig bratte klatringer på hard is, ei heller er det best når du ønsker å redusere farten fort på holke - her har både Schwalbe Marathon Winter pluss og Suomi Routa bedre feste og grep.

På stålis over frosne vann er også fremdriften noe mer begrenset med Conti-dekkene enn med dekkene som har pigger også i rullebanen. I svinger gir likevel Continental-dekkene god kontroll og relativt trygt feste. 

Bruker du piggdekk mer for sikkerhets skyld enn til fremdrift på holke, vil Continental Contact Spike 240 fungere veldig bra og gi deg både smidigere og mer stillegående turer på bar asfalt enn du får på flere av de andre piggdekkene på markedet. Er du ute etter best mulig isgrep bør du velge et dekk med piggende spredt noe mer utover. 

VURDERING
Bar Asfalt:
Snø:
Is
Sving
Snitt
PLUSS

Ruller godt på veien - God punkteringsbeskyttelse - Refleks i siden - Trygge i svinger - Selges ganske billig - Piggene sitter godt i dekkene

MINUS

Griper dårlig under akselerasjon og bremsing på is - Ganske tunge

45NRTH Gravdal

Minnesota-baserte 45NRTH har skapt et vinnerdekk med norsk navn.

BEST I TEST: Gravdal er rimelig, sitter godt på alt av underlag og har god kjørefølelse. Dekket fås også i en superversjon med 120 tpi, til 1199 kroner.
BEST I TEST: Gravdal er rimelig, sitter godt på alt av underlag og har god kjørefølelse. Dekket fås også i en superversjon med 120 tpi, til 1199 kroner.
LV_best_i_test
45NRTH Gravdal

· 820 gram per dekk
· 250 pigger
· 37 mm bredde
· 649 kroner
· bcsport.no

Gravdal tenker du? Det må jo være norsk? Det minnesotabaserte selskapet 45nrth har faktisk norskklingende navn på nesten alle produktene sine, for det var hit vi alle dro for fire generasjoner siden. Og det er mer enn bare navnet vi liker her.

Piggdekk har en tendens til å oppleves som harde og slagete, både tjukk gummi og de mange piggene gjør at en mister følelsen av kontakt med underlaget. Vil du ha en komfortabel tur så nærme et vanlig dekk som mulig, gå for Gravdal fra 45Nrth. Gravdal former seg etter underlaget og gir deg godt grep, slik vi er vant med fra volumiøse landeveisdekk.

Gravdal er ikke raskest på asfalt, men tross at det er både bredere og har flere pigger enn Marathon Winter ruller det godt i byen. Det er likevel på alle de andre underlagene, slik som is, snø, slaps og måkte grusveier dekket glimrer, det gjør det godt på alle underlagene.

Myk gummi med dypt mønster, lavest vekt i testen og 250 pigger plassert på siden av midtranden gjør at dette dekket fungerer godt overalt, med sin store force på vinteråpne grusveier. Det flyter godt avgårde, er komfortabelt, samtidig som det er trygt og sitter godt.

Vi liker også høy mønsterdybde, dette gjør at snø og slaps ikke pakker seg med den følge av at vi sklir på snø.

Det som til slutt gjør Gravdal til en testvinner, er at dette er dekket vi all peker på når noen ber oss velge. Det har komforten, x-faktoren og egenskapene som gjør at vi koser oss skikkelig på langturer langs øde skogs-og landeveier.

Plutselig var ikke vintersykling så ille allikevel, tvert i mot.  

VINTERVENN: Myk gummi og god mønsterdybde gjør Gravdal til et dekk som glimrer på alle underlag. Testvinner.
VINTERVENN: Myk gummi og god mønsterdybde gjør Gravdal til et dekk som glimrer på alle underlag. Testvinner.

 

PLUSS

Best på alle underlag, klart best kjørefølelse i testen, lav pris, refleksbånd

MINUS

Strengt tatt ingen

Test av Schwalbe Marathon Winter pluss piggdekk

Schwalbe Marathon Winter pluss kommer i 35 millimeters bredde og har 240 pigger. Dekkene kan brukes på grus- og blandeveissykler med ekstra dekklaring og egner seg både is og snødekte grusveier.

Schwalbe Marathon Winter pluss
TYSKE PIGGDEKK: Schwalbe Marathon Winter pluss fungerer bra på vinterføre
Schwalbe Marathon Winter Pluss
  • Antall pigger: 240

  • Vekt: 950 gram

  • Faktisk bredde på felg med 17 mm innvendig bredde: 35 mm

  • Pris: 599 kroner

  • Cycleservicenordic.no

skala
7/10

Schwalbe overtok hegemoniet som piggdekk-kongene da Suomi/Nokian begynte å slite for et tiår siden. Tyskerne har lenge hatt tilnærmet monopol på gode piggdekk til både terreng- og grus/hybridsykler, men har nå fått fornyet konkurranse fra Suomi og tidligere testvinnere, 45nrth. 

Schwalbe Marathon Winter + er et dekk med rund profil og fire langsgående rader med pigger. Dekkmønsteret er ganske grunt og åpent. Hver knast har små seipinginger for ekstra grep mot underlaget.

Schwalbe Marathon Winter pluss
FORDEKK:Schwalbe Marathon winter pluss egner seg godt som fordekk slik som her, men fungerer også bak.

Knastene på dekket er plassert i tydelige V-former - symmetrisk rundt midten av dekket. Piggene er plasser alternerende Dekket har ingen pigger midt i rullebanen, men piggene på sidene vil også ta nedi underlaget ved behov. 

Marathon Winter+ er ikke tilpasset sykling uten slanger i dekkene. De har til gjengjeld en kraftig forsterkning under rullebanen, av Schwalbe kalt SmartGuard for god punkteringssikkerhet. Marathon Winter pluss har Schwalbes kraftigste punkteringsbeskyttelse, oppgitt til til nivå sju på en skala fra 1-7.

Schwalbe Marathon Winter pluss
MANGE PIGGER: 240 pigger har Schwalbe fått plass til på dekkene i 35 mm bredde.

Antallet pigger, 240 er tilsvarende Suomi Ruota i samme oppgitte bredde. Montert på Shimanos RS-felger med 17 mm innvendig bredde måler Schwalbe-dekkene 35 mm på tvers av dekket, som oppgitt. 

Schwalbe-dekkene er veldig enkle å montere. De føles nesten litt slappe på felgen og krever lite krefter å få på plass. Vær obs på at piggene er veldig skarpe og det er lett å skjære seg i fingrene når du monterer piggdekk. Noen tynne mekanikerhansker kan være lure å bruke. 

Vi begynte testingen av dem med ca 42psi/3 bar trykk. Med dette lufttrykket føles Schwalbe-dekkene veldig lettrullende på bar asfalt. Vi syklet dem i overkant av seks mil i innkjøringsfasen, uten at vi følte det som ekstremt seigt å sluke asfalt-mil med disse dekkene på grussykkelen.

Schwalbe Marathon Winter pluss
GRUNT MØNSTER: Knastene på Marathon Winter Pluss er grunne, men har små lameller/seipinger for godt grep.

Dekkene bråker en del, men mindre enn Suomi-dekkene. Stålpiggene er plassert slik at du kan unngå at de konstant tar nedi asfalten hvis du pumper opp dekkene med ganske hardt trykk. Med 4-5 bar oppleves dekkene ganske ok på bar asfalt. 

De føles dog også en del hardere på veien enn dekkene fra Finland, også med likt lufttrykk. De tyske dekkene har stive sidevegger og ganske høy vekt. Dette stjeler noe av godfølelsen på asfalt, men vi føler samtidig at rullemotstanden er lavere enn både Suomi Sw240 og Ruota. 

Schwalbe sporer ikke på veien og føles forutsigbare og lette å ha med å gjøre. Piggene tar mer tak i asfalten i svinger, men sklir ikke ukontrollert på hard og bar vei. 

Schwalbe Marathon Winter pluss
ISGREP: Du kan både bremse og akselerere trygt på hard is med Schwalbe Marathon Winter pluss. Men vær forsiktig i svinger.

På brøytet grusvei med fast, tidvis sporete snø gir de runde dekkene overraskende god kontroll. De flyter så klart ikke oppå løsere snø, men det gjør ingen dekk i denne størrelsen, likevel holder de retningen godt. De pakker seg heller ikke med snø i så stor grad at piggene ikke når bakken. 

Både i akselerasjon, brems og svinger føles Schwalbe-dekkene pålitelige og solide. De gir kontrollert feste på både is og hardpakket snø, samtidig som de ruller ganske lett på bar asfalt. Vi kvier oss ikke for å dra på 100 km lange landeveisturer på for det meste barmark med disse dekkene. 

VURDERING
Bar asfalt
Is
Snø
Sving
Snitt:
PLUSS

Lettrullende på asfalt/grus

Sitter godt på is

Lette å montere

Ganske rimelige

God punkteringsbeskyttelse

Refleks på sidene

MINUS

Grunt mønster for snø

Ikke til slangeløst

Høy vekt

Biltema 27197

Biltemas piggdekk passer helst for de som sykler kort og sjelden.

FOR SPINKELT: Biltemas dekk er tungt, stivt og med dårlige pigger. Det er heller ikke spesielt rimelig.
FOR SPINKELT: Biltemas dekk er tungt, stivt og med dårlige pigger. Det er heller ikke spesielt rimelig.
Biltema 27197

· 1040 gram per dekk
· 38 mm bredde
· 136 pigger
· 399 kroner

Biltemas antatt beste dekk til denne testen bærer det velklingende navnet «27297». Ingen navnekonsulenter holder prisen nede i 399 kroner for et 38 mm bredt dekk med 136 pigger. Biltema er et navn som oser skepsis hos den aktive syklisten, men er det grunn til det?

Vi opplever dekkene som en slags velteforsikring i byen under innkjøring. De sitter også helt greit på hardpakket snø på den første grusturen, selv om vi raskt kan konkludere at hard gummi gjør at dette ikke er av de mest komfortable dekkene.

BLÅKOPI: Mønsteret på Biltemas dekk er til forveksling likt Marathon Winter, men der stopper også fellesnevnerne.
BLÅKOPI: Mønsteret på Biltemas dekk er til forveksling likt Marathon Winter, men der stopper også fellesnevnerne.

Det oppleves som at gummien har mindre friksjon mot underlaget, i tillegg til at det oppleves mindre føyelig.

Dekkene oppleves under gjennomsnittet trygge på ren holke, og vi må stadig balansere mer enn resten av sykkelfølget. Etter cirka 120 kilometer sykling ser vi også at piggene er deformert, det virker som metallet som er brukt er for mykt til å takle en hel vinter i byen. De 120 kilometerne er fordelt på asfalt og snø, så det er ikke akkurat voldsomt til belastning de er utsatt for.

Om du er en aktiv syklist som skal bruke sykkelen til langtur og trening en hel vinter er ikke dette dekket for deg. Til det er det verken trygt eller slitesterkt nok, i tillegg til at den harde gummien bidrar til mindre komfort og mer rullemotstand.

27197 er dog en rimelig forsikring mot velt på glatta, til deg som helst sitter på rulla, men blir med på tur om planetene tilfeldigvis skulle stå på rekke.

Det gjør de som kjent veldig sjelden.

KORT LEVETID: Etter bare 120 kilometer ser piggene slik ut. Hvordan de ser ut etter en hel vinter er ikke godt å si.
KORT LEVETID: Etter bare 120 kilometer ser piggene slik ut. Hvordan de ser ut etter en hel vinter er ikke godt å si.

Test: ReTyre avtagbare piggdekk

ReTyre er piggdekkene som festes med glidelås , så du kan skifte mellom piggdekk og vanlige dekk på minutter. Produktet faller desverre helt igjennom i daglig bruk.

retyre avtagbare piggdekk
DRØMMEDEKK? Retyre avtagbare piggdekk. Det høres for godt ut til å være sant, men kan vi ta feil? Foto: Henrik Alpers.
ReTyre Winter Traveler Skin

· Vekt basedekk: 740 gram
· Vekt skins/piggdekkbelte: 685 gram
· Testet skins er Winter Traveler - 160 pigger på to rekker
· Kommer også med: Skinsen kalt Ice Racer, Gravel Chaser og Trail Rider

skala
2/10

Den første versjonen av retyre fungerte heller dårlig, men i 2020 kom produktet i ny versjon.

Piggdekk er selvsagt førstevalget når grusveiene er islagte, det ligger is under en tynn hinne av snø eller du møter underkjølt regn.

Men når du har en tørr uke der du gjerne skulle hatt vanlige dekk, er det selvsagt bedre med noe lettrullende.

Det er her ReTyre hevder å løse to problem:

1: Den vanskelige jobben med å bytte fra vanlige dekk til piggdekk.

2: De gir deg muligheten til å bytte mellom vanlige dekk og piggdekk etter behov.

Retyre svarer på testresultatet nederst i teksten: Produsenten har blitt forelagt testresultatet før publisering, og kommer med sine svar på kritikken nederst i teksten.

retyre-avtagbart-piggdekk-2
GLIDELÅSDEKK: Basedekket sett ovenfra, med glidelåsen på siden.

Det er bare veldig mange «men» for dette produktet.

Produktet i seg selv er direkte dårlig, tidvis på grensen til farlig. Det gjelder både basedekket og piggdekket. Det kan du lese mer om lengre ned.

Men viktigst av alt - nesten hele premisset for produktet er ikke-eksisterende.

1: Tester vi har gjennomført viser at den faktiske rullemotstanden mellom piggdekk og vanlige dekk er marginale. Det gjør behovet for å bytte dekk fra dag til dag lik null.

I tillegg - det er langt bedre å sykle med gode sommerdekk i åtte måneder, og gode piggdekk i fire - enn ReTyres løsning der både piggdekk og sommerdekk er dårlige.

2: Å bytte fra vanlige dekk til piggdekk er en svært enkel oppgave. Om du ikke vil sette oppgaven bort, gjør du den lett selv på noen minutter.

Om produktet

Retyre leveres med et basedekk – som monteres som vanlig med en innvendig slange. Dette dekket veier 740 gram, der noe av den ekstra vekten  tilskrives glidelåsen som sitter nede ved kanttråden i stål. Denne fungerer altså som festemekaniskme for piggdekkbeltet.

Basedekket brukes med tilhørende piggdekkbelter, eller «skins» som retyre kaller dem. Du får kjøpt basedekk i flere størrelser, både til terrengsykler med 29” dekkdimensjon, hybrider – landeveissykler eller gravelsykler med 28” dekkdimensjon, den gamle 26”-standarden eller sykler med 650b” dimensjon.

Retyre er mest kjent for sine piggdekkskins, men du får også skins med grus eller sti-mønster. Piggdekkbeltet veier 685 gram, noe som er lettere enn et vanlig piggdekk. Ser vi eksempelvis til det populære allround-dekket Schwalbe Marathon Winter Plus finner vi en vekt på 985 gram. Totalvekten på Retyres konsept er 1425 gram, nesten en halv kilo tyngre enn et vanlig oppsett.

retyre-avtagbart-piggdekk-10
GODT GREP: 160 pigger på et klassisk hybriddekk. Retyres piggdekk har godt grep på is og snø.

Bruksområde

Den nye versjonen av Retyre, altså versjonen vi tester nå, er i hovedsak laget for bruk på elsykler. Vi finner blant annet at Buddys nye elsykler alle er utstyrt med Retyres basedekk som standard, og så er det opp til kunden å vurdere hvilke skins en skal kjøpe.

Dekket kan selvsagt brukes på alt av vanlige sykler også, men med en noe høyere egenvekt enn hva som er standard på andre dekk, anser Retyre selv det for å være et sekundært bruksområde.

På en tyngre el-hybrid eller kanskje en lastesykkel til og med, er ikke dekkvekten voldsomt mye å henge seg opp i. Dekkvekten på sammenlignbare konkurrenter er noe lavere, men ikke mye, i tillegg til at el-motoren i stor grad vil gjøre at rullemotstand ikke er en like stor faktor.

I tillegg er den prosentvise vektøkningen selvsagt noe mindre enn på en vanlig sykkel.

Retyre er laget for å fungere som piggdekk med beltet på, og hverdagsdekk om sommeren, høsten og våren med beltet av.

retyre-avtagbart-piggdekk-9
UFARLIG: Om glidelåsen hopper over et ledd er det helt normalt og ufarlig.

Vår test

Vi har montert retyre på en hybridsykkel som blir brukt til og fra kontoret, butikken og kortere byturer, og som av og til også blir brukt på lengre turer til fest og moro, foreldre eller andre personer som fortjener et besøk – men som ikke blir funnet godsykkelen verdig vinterstid.

Vi har tatt piggdekkbeltet av og på ved behov, men ikke alltid fulgt kalenderen. Noen ganger har vi ikke tatt det av om det ble tørt, og noen ganger har vi satt det på om det er glatt.

Vi har med andre ord forsøkt alt vi kan å late som det ikke er en del av en test.

retyre-komprimert
SITTER IKKE FAST: Skinsen sklir flere millimeter i side og lengderetning når du sykler. Det gir en svampete og litt utrygg følelse ved sykling.

Hvordan fungerer det å ta dekket av og på?

Fungerer dette slik produsenten hevder?

Så absolutt. Det er bare å ta beltet av og på etterhvert som været skifter. Etterhvert som finkornet dritt fra underlaget fester seg i glidelåsen blir det stadig vanskeligere, men ikke verre enn at det går greit å ta det av og på utover i sesongen.

Da dekket var nytt og rent brukte vi cirka tre minutter på å ta skinsen på begge dekkene, denne tiden økte med cirka 20 sekunder etterhvert som dekket ble skittent.

retyre-avtagbart-piggdekk-8
DRA TIL: Hold godt i skinsens lengderetning når du tar det på, så slipper du den lille glippen som kan oppstå.

Men hvordan fungerer det i praksis?

Ajaj. Her kommer utfordringen.

Dekket fungerer som et piggdekk i praksis – men det fungerer ikke godt nok. Selv om det er langt bedre enn originalen, som strengt tatt ikke fungerte i det hele tatt, er det en stor svakhet med dette modulære piggdekket. Den minusen er like stor enten du har el-sykkel eller vanlig sykkel.  

På asfalten, is og snø oppleves dekket omtrent som et litt tyngre, eldre, slafsete piggdekk, det gir litt følelsen av at du har punktert.

Grepet på snø og is er i seg selv greit nok, så det er absolutt ikke piggene eller gummien det er noe galt med. 

Men du skal ikke presse sykkelen mye verken i svinger eller hastighet før du lurer på om noe ikke er helt som det skal, du trenger bare svinge, bremse eller akselerere.

For problemet er med dette dekket som det var med det første. Basedekket fyller ikke selve piggdekkbeltet godt nok – selv om basedekket er laget nettopp for dette. På den første utgaven var tanken at tilfeldige valgte dekk skulle fungere som basedekk, noe det ikke gjorde. Men det nåværende basedekket gjør altså ikke jobben sin.

retyre-avtagbart-piggdekk-7
KORREKT: Det tar cirka 60-90 sekunder å montere ett dekk, en kjapp jobb.

Faktisk er det slik at du hadde større mulighet til å finne et basedekk tidligere som kunne gjøre jobben – gitt at du lette lenge. Nå er du nødt til å bruke Retyres basedekk, og det gjør ikke jobben.

En sykkelslange ekspanderer og presses ut i hele dekkets volum, slik at dekket er i «kontakt med sykkelen». Men basedekket ekspanderer ikke på samme måte, det vil si at skinsen flyter rundt oppå basedekket.

Det betyr at du får følelsen av å sykle med et punktert dekk, for skinsen flytter seg mange millimeter fra side til side i svingene, eller i nedbremsinger eller akselerasjoner. Vi trodde kanskje dette var noe som ville gå seg til med tiden, men tvert i mot.

Etterhvert som dekket ble slitt og kilometerne gikk ble også alt av sømmer som holder glidelåser på plass, samt glidelåsen i seg selv, strukket. Det betyr at skinsen bare ble mer og mer slafsete jo lenger ut vi kom i testen.

Uansett hvordan vi monterte dekket, om vi holdt og strammet, eller om vi bare festet det kjapt og gæli, var problemet det samme.

retyre-avtagbart-piggdekk-4
BRA BASE: Basedekket på Retyre er slitesterkt på punkteringssikkert. På en el-sykkel er det godt nok for både pendling og grusturer.

Men hva betyr det i praksis?

Når du kommer inn i en sving vil skinsen gjerne fortsette i fartsretningen, selv om syklisten svinger. For det er selve basedekket du som syklist har kontakt med – ikke skinsen som flyter rundt oppå basedekket.

Det samme er det ved nedbremsing. Du får en følelse av at selve sykkelen bremser, men at det er noe som drar deg videre. Skinsen fortsetter sin fremdriftsenergi videre i fartsretningen, før den noe forsinket stopper den også.

Eller ved akselerasjoner. Sykkelen trås i gang, hjulet starter rotasjonen, men skinsen henger igjen.

Dette problemet er selvsagt likt enten du har el-sykkel eller vanlig sykkel. Det vil kanskje kamufleres mer om sykkelen er tyngre eller ikke like leken – eksempelvis om en har en lastesykkel – men det er like fullt en ting en må ha i tankene.   

Det er på ingen måte snakk om sekunder før dekket reagerer eller at du kjører rett ut i slake svinger. Men vi måtte endre vår sykkelstil når vi brukte sykkel med skinsene på. Det ga ikke rom for retningsendringer eller unnamanøvre slik vi er vant til å kunne gjøre. Det gjorde at det opplevdes som litt utrygt.

retyre-avtagbart-piggdekk-3
RENGJØRING: For ikke å skade dekk og skins bør du børste godt av basedekket før du tar på skinsen.

Så hva nå?  

Basedekket løser jobben som dekk, på en mindre tilfredsstillende måte, det også el-sykkel eller ei. Det er simpelthen så hardt at all kjørefølelse forsvinner, og vi har lite kontakt med underlaget. Dette dekket kan endre en god sykkel til en dårlig sykkel på sekunder. Men dårlige dekk finnes det mange av, og de færreste har glidelås for piggdekk på siden.

Men - det er altså selve skinsen vi mener ikke er ferdig utviklet.

Har du dette dekket på en tyngre elsykkel vil du trolig merke mindre til vekten enn om du har det på en dyrere karbonsykkel, men ulempene er jo de samme. En elsykkel blir like uforutsibgar i svingene den med. Men jo mer raffinert sykkel, jo mindre gunstig vil dekket oppleves.

«Men jeg er jo ikke like gode til de som jobber i landevei.no å sykle, jeg kommer sikkert ikke til å merke noe, tenker du kanskje».

Jeg for min egen del har ikke greie på bil. Men jeg vil ikke ha en bil som understyrer og har lang bremselengde fordi hjulene ikke sitter fast. Å argumentere for at de som ikke er så gode til å kjenne etter vil ha glede av dette dekket, blir som å si at de som ikke skjønner bedre trenger ikke gode produkter.

Her kommer en liten betraktning til slutt. En kan kanskje si at enkelte el-sykler, kanskje de tyngre lastesyklene, de med barnesete foran eller bak, eller bare de oppreiste Buddy-syklene, en kan kanskje si at en ikke vil merke at basedekk og skins ikke henger helt sammen når en sykler.

Kanskje ikke i uvitenhet, men når en opplever lengre bremselengde, tregere akselerasjon og tregere respons i svinger, da mener vi at en må tilbake til tegnebrettet og få basedekk og skins enda tettere - altså omtrent dit dekk og slange har vært i 50 år.

retyre-avtagbart-piggdekk-15
ARBEIDSVERKTØY: Retyre er testet på en vinterhybrid. Primærbruksområdet for Retyre er el-sykler, men svakhetene med dekket er det samme uansett sykkeltype.

Buy – try – why

Produktet fungerer på sin måte, og det er ikke derfor vi mener at det bør havne i «Try-Why»-kategorien.

Sykling må være enkelt, om ikke det er enkelt så må det hvertfall fungere. Særlig om vinteren. Sykkelen skal stå der og virke – punktum. Jo mer som må organiseres, fikses, styres med, pumpes, justeres, flyttes eller ta vare på, jo høyere blir terskelen som kan få oss til å ikke sykle.

Om vinteren er det uhorvelig mye mer styr enn om sommeren, bare bekledningen er et mareritt. Er det kort vei til jobb er det nesten så en ikke gidder å sykle, for det er så mye styr med alle klærne.

Sykkelen, som etterhvert blir til en innsausa gørje av salt, slaps, sand, grus, asfaltstøv, sørpe, tykk olje fra kjedet og all annen otte som vinteren kan kaste på oss, gjør at vi vil styre minst mulig med den. Sykkelen skal bare virke, og så vil vi helst slippe å tenke noe mer på det.

Da kommer tusenkronersspørsmålet, der svaret fra oss er nei – uten at det trenger være en fasit. Her er det bare deg selv som kan velge.

Men spør deg selv – kommer du virkelig til å ta dette dekket av og på avhengig av været? Du skal hente i barnehagen om syv minutter, men mildværet har tatt vekk isen fra i morges. Spiller det virkelig en rolle om det er på eller ikke?

retyre-avtagbart-piggdekk-1
BELTEDYR: SKinsene kommer både med pigger og mønster for grus-og terrengsykling.

Om du akkurat har lakket neglene og satt opp håret, bøyer du deg ned og griser til klær og hender fordi været er litt annerledes – og hva om du tok feil? Plutselig har du veldig tunge piggdekk på tørr asfalt, eller veldig tunge basedekk på is.

Jeg tror vi hadde vært usikre på produktet også om det hadde virket perfekt. Men det er jo hovedproblemet, det er elendige piggdekk og det er elendige sommerdekk.

Om vi hadde hatt el-eller vanlig sykkel, og hadde dette virket bra, kunne vi tålt å forsake noen kjøreegenskaper på grunn av enkelheten. Men akkurat nå må vi forsake litt vel mye.

Oppsummert

Konklusjonen her er ganske enkel.

Retyre fungerer slik produsenten lover - du kan ta piggdekkbeltet av og på. Basedekket er solid og punkteringssikkert, og greit å sykle på.

Men har du piggdekkbeltet på, har du en sykkel med piggdekk som ikke er bra. Piggdekket har godt feste og grep mot underlaget, men følelsen av at dekket ikke sitter fast i sykkelen er like ubehagelig som det kan bli skummelt.

Så får en heller ta vår gammel-gubbe-tanke om en virkelig trenger dette med en klype salt.

Retyre har gått sjumilssteg siden de startet, men de er ikke i mål i det hele tatt. Enten du har el-eller vanlig sykkel, vi anbefaler heller et vanlig piggdekk om vinteren.

Styr unna dekk med glidelås.

Retyre svarer:

Retyre har blitt forelagt testen før publisering, og ønsker å komme med følgene svar på kritikken:

Tanken bak norske reTyre er at mange som kjøper seg en el-sykkel i dag ikke ønsker å skifte dekk selv, eller trenger hjelp til dekkskifte 2 ganger hvert år, noe som kan koste så mye som 600-800 kroner i året. Landevei vurderer reTyre opp mot vanlige piggdekk, og da mener vi at alternativkostnad er et viktig poeng som forbrukeren må være klar over når man vurderer om man går for reTyre eller tradisjonelle piggdekk.

Retyre hevder videre: 

Dekkskifte, sammen med frykten for å fryse, er de to viktigste årsakene til at så mange som opp mot 95 % av dagens syklister lar sykkelen stå uberørt gjennom vinteren. Helårssykling er både helsefremmende og fører til mindre forurensning i samfunnet. reTyre har som mål å senke dørstokkmila for de som investerer i en el-sykkel som fremkomstmiddel, til å forlenge sykkelsesongen utover høsten når vær og føre blir ustabilt, og til å kunne begynne å sykle tidligere på våren. Dette gjør vi ved å lage produkter som gir syklistene muligheten og friheten til enkelt å kunne feste på pigger ved behov, og fjerne de dersom man ikke ønsker å ha de på.
Om landevei.no sin vurdering av produktet:

Hvorvidt bruk av Skins gir en uvanlig følelse under bruk slik som Landevei beskriver, har vi erfart avhenger av brukeren. For sykkelentusiaster som i større grad er var på små endringer på sykkelen vil Skins naturligvis føles noe uvant. Disse er imidlertid ikke vår målgruppe, og tilbakemelding fra våre kunder er at sykling med skins oppleves trygt og naturlig. Dette kan også være med på å forklare hvorfor reTyre kan få en fantastisk anmeldelse hos Dinside og 3 uker senere en mindre god anmeldelse hos Landevei. Det er subjektive opplevelser.

Landevei beskriver reTyre som et tungt piggdekk og at Schwalbe marathon winter plus veier 985 gram. Om man går til produsentens nettsider og ser på størrelse 50-622 som er samme størrelse som reTyre sitt piggedekk i testen så er det oppgitt til å veie 1265 gram av produsenten selv. Det er med andre ord ikke store vektforskjellen selv med både basedekk og Skins på sykkelen. 

Utover dette mener reTyre at det er hevet over enhver tvil at Landevei er både eksperter på sitt felt og har enormt mye erfaring med sykling og sykkelrelaterte produkter, og vi tar med oss tilbakemeldingen i videre utvikling av våre produkter. 

Mvh Alexander Gjendem GjørvenCo-founder og COO i reTyre.

VURDERING
Kjørefølelse basedekk
Kjørefølelse piggdekk
Respons piggdekk
Komfort
I praktisk bruk
Totalinntrykk
Svinter
PLUSS

Fungerer slik produsenten lover

Lar deg skifte mellom pigg-og piggfritt på minutter

Glidelåsene virker å være seiglivede

MINUS

Tungt – basedekket veier 685 gram og piggdekkbeltet 740 gram

Verken basedekket eller piggdekkene er særlig raffinerte

Ubehagelig kjørefølelse

Utrygt i svinger

Blir slafsete med tiden

Når glidelåsene blir fulle av saltslaps og sand er de så godt som umulige å rikke

Allerede abonnent? Logg inn her

Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.

Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå. 

Velg mellom rent digitalt abonnement eller abonnement som også inkluderer Norges beste sportsmagasin, Fri Flyt.

Bestill abonnement på landevei.no og få tilgang til artikkelen.