Sykkelvesker - best i test

Sykler du gravel? Da bør du vurdere disse styreveskene

På sykkelen har vi fire vesketyper: seteveske, styreveske, rammeveske og sidevesker. Disse bruker vi både til landevei og gravel. Vi har gjort tester av dem og guider deg gjennom hvilke du trenger, hvilken størrelse og til hvilken bruk.

STYREVESKE: Landevei sykler mye gravel, eksempelvis i Nordmarka, og da sykler vi alltid med styreveske. Foto: Steff Gutovska
STYREVESKE: Landevei sykler mye gravel, eksempelvis i Nordmarka, og da sykler vi alltid med styreveske. Foto: Steff Gutovska

En liten seteveske er kanskje det vi ser oftest av sykkelvesker, et praktisk redskap for treningsturer. I disse har vi verktøy og reservedeler.

Den største trenden som er kommet de siste årene, er mindre styrevesker, noe som er utrolig praktisk. Tradisjonelt sett har landeveissykling handlet om å ha med så lite som overhodet mulig, men heldigvis har praktikere vunnet frem.

I Landevei anbefaler vi også sterkt å ha en styreveske, dersom du har ambisjoner om å sykle gravel. Selv også på landeveien kan det være veldig fint å ha.

Vi har testet syv forskjellige styrevesker.

Scroll deg nedover for å komme til testene - eller klikk på linkene i teksten under:

Sykler du gravel er det en del ekstrautstyr som kan være greit å ha med, dersom du skulle ha uhell. I tillegg er det et perfekt sted for å oppbevare mat, og du slipper også å ha det på baklomma.

Apidura Racing Handlebar Mini Pack er et spesialprodukt for lange turer med så få stopp som mulig. Vesken er derfor utrolig enkel å betjene mens du sykler.

Ortlileb Accesory Pack er en annen populær styreveske. Den er krevende å betjene i fart, men har andre gode kvaliteter, ikke minst Ortliebs overlegne kvalitet.

EVOC Handlebar Pack med Boa-stramming er helt vanttett og sitter dønn fast i styret, men er svært vanskelig å betjene og har dårlig pakkeløsning. Dette er beviset på at stil og utseende ikke alltid er best.

En veske vi anbefaler er Lezyne Hard Bar Caddy. Den kan åpnes helt opp med en strålende glidelåsløsning, og har en veldig attraktiv pris.

Cordel Bar Bag Regular er et gjennomtenkt og helhetlig produkt, som har flere praktiske løsninger. Den er robust, og i tillegg til et 2,5 liter stort rom, har den også utvendige sidelommer.

Swift Industries Handlebar Bag er en veldig allsidig veske, som i tillegg til styreveske også kan brukes som seteveske, men vi savner noen praktiske løsninger.

What Happened styreveske er håndsydd og festes enkelt til styret. Den har ganske god plass, men er trang å ta ting inn og ut av.

STOR SETEVESKE: Er et must om du skal på langtur med overnatting. Foto: Henrik Alpers
STOR SETEVESKE: Er et must om du skal på langtur med overnatting. Foto: Henrik Alpers

Sykkelvesker til bikepacking

Bikepacking er blitt veldig populært de siste årene, og da trenger du større vesker. Her skal det som i tradisjonell backpacking være så lett som mulig, og med få vesker kan du få med deg telt, sovepose og øvrig turutstyr.

Det er altså flere forskjellige typer sykkelvesker, og hvilke(n) du trenger kommer helt an på hvilken type tur du sykler.

Store setevesker til bikepacking rommer gjerne opp til 20 liter. Skal du på bikepacking med overnatting i telt, er en stor seteveske med gode, praktiske løsninger viktig.

Rammevesker kommer i mange forskjellige størrelser. De fester du på undersiden av overrøret og i seterøret, altså på innsiden av rammen. Her er det typisk at man har mat og klesskifte, og rammevesker har et volum på 5-15 liter.

En styreveske gjør gjerne den samme jobben som både sete- og rammevesken. Du kan ha en liten en, bare for å ha mat og for eksempel en vest lett tilgjengelig, eller du kan ha en stor, som du fyller med diverse du trenger for bikepacking. Styrevesker til bikepacking har et volum på mellom tre og 12 liter.

GOD PAKKET SYKKEL: Her ser du en syklist som har utnyttet sykkelens muligheter godt, med styreveske og sidevesker foran. Foto: Sveinung Gjessing
GOD PAKKET SYKKEL: Her ser du en syklist som har utnyttet sykkelens muligheter godt, med styreveske og sidevesker foran. Foto: Sveinung Gjessing

Vi har også overrørsvesker. Det er begrenset hvor mye plass disse kan ta, og de er omtrent i samme størrelse som en liten seteveske. De bruker vi til ekstra verktøy, barer og gels, eller kanskje en powerbank.

Skal du på en ordentlig bikepackingtur gjelder det å utnytte hver eneste mulighet til bagasjeplass som sykkelen har.

Tradisjonelle sykkelvesker

Det første mange tenker på når det gjelder sykkelvesker, er sidevesker.

Sidevesker krever at du har montert bagasjebrett enten foran eller bak. Sideveskene er mer romslige, og enklere pakke.

Det er vanlig at sidevesker på bagasjebrettet har et volum. på 20-25 liter, mens sidevesker på et frontmontert bagasjebrett har et volum på 12-15 liter per veske.

Test av Ortlieb Accesory Pack styreveske

Den er egentlig laget som et tilleggsprodukt til Ortliebs større styrevesker, men Accesory Pack fungerer meget bra også for seg selv.

LEKKER: Den minner litt om en postveske - enkel og funksjonell. Foto: Henrik Alpers.
LEKKER: Den minner litt om en postveske - enkel og funksjonell. Foto: Henrik Alpers.
Ortlieb Accesory Pack
  • Pris: 840 kroner

  • Vekt: 204 gram

  • Volum: Oppgitt til 3,5 liter

  • Importør: Ute Depot

skala
9/10

Ortlieb er kanskje aller best kjent for sine vanntette og kraftige sidevesker til bagasjebrett, men de må virkelig ha erfaring med også lette vesker. Da bikepacking ble stort, laget de på kort tid en produktserie som var god på virkelig mange måter.

Ortlieb Accessory Pack er i utgangspunktet en veske som kan hektes utenpå en større styreveske til lengre turer, men den kan også brukes som selvstendig styreveske. Siden dette ikke er primærbruken, tillater vi oss å tåle noen svakheter – men:

Selv som dedikert styreveske er den god. Stroppene er grove og solide, og det går fort å feste den på styret og i styrerøret. Vesken er laget i et helt vanntett materiale som minner litt om en tynn, grov presenning, med tapede sømmer.

Den består av ett enkelt rom, og for å lukke sammen rommet ruller du sammen toppen, og strammer til med en solid, flott spenne.

Materialet er ikke spesielt stivt, hvilket vil si at den kan henge litt om du har få, tunge gjenstander, eller bule litt om du har ekstra klær eller andre lette ting oppi.

GROV: Festespennen er solid, og enkel i bruk. Foto: Henrik Alpers.
GROV: Festespennen er solid, og enkel i bruk. Foto: Henrik Alpers.

Denne vesken er et godt eksempel på at det enkle ofte er det beste. Den er utrolig lett å betjene, og kvalitetsfølelsen er god – den minner litt om en solid ryggsekk i lær, slik bestefar hadde hatt et helt liv. Den er stor, på hele 3,5 liter, og en skulle kanskje tro at få gjenstander vil slenge rundt og riste fælt på en dårlig vei.

Men du kan lett lage et slags vakuum i vesken, klem ut luft og rull sammen lokket, og så ligger gjenstandene trygt og godt på plass.

I vesken følger det også med flere stropper og skumgummiputer. Sistnevnte gjør at du kan beskytte styrerøret mot riper fra vesken. Stroppene er til for at du kan bruke vesken som skulderveske eller rumpetaske.

ROT: Vesken består av bare ett stort rom, så det kan bli litt rot oppi der. Pakk smart for å unngå kaos. Foto: Henrik Alpers.
ROT: Vesken består av bare ett stort rom, så det kan bli litt rot oppi der. Pakk smart for å unngå kaos. Foto: Henrik Alpers.

Dette høres kanskje vel nerdete eller sært ut, men det er en veldig praktisk funksjon. Er du på en grustur der du kanskje vil besøke en lokal topp, eller på en langtur over flere dager der du skal ut på en liten shoppingrunde, er dette ganske praktisk.

Denne vesken er omtrent en liter større enn de fleste andre hverdagsvesker. Det gjør at den kan bli litt for bred for deg som har smalt styre. Vi vil si at et styre som er 42 cm bredt er i nedre grenseland, alt bredere går fint.

SOLIDE: Men litt korte. Festestroppene kunne vært lengre. Har du tjukk styretape kan de faktisk være i korteste laget. Foto: Henrik Alpers.
SOLIDE: Men litt korte. Festestroppene kunne vært lengre. Har du tjukk styretape kan de faktisk være i korteste laget. Foto: Henrik Alpers.

Stroppene som brukes til å feste rundt styret er også i grenseland korte. Om du liker å legge tykk styretape tett inn mot stemet, eller har et integrert styre med stor diameter, kan de bli i korteste laget. Men for de aller fleste vil ikke dette være et problem.

Ortlieb Accessory Pack er simpelthen et enkelt produkt, som er laget på en veldig god måte. Vil du ha en litt stor hverdagsveske, er denne en av de beste du får.

VURDERING
Brukervennlighet
Festeløsning
Vanntetthet
Smarte løsninger for pakking
Tåler mye vekt
Valuta for penga
Totalinntrykk
PLUSS

Virkelig god kvalitetsfølelse

Flott spenne

Enkel å rulle sammen

Kan brukes som skulderveske eller rompetaske

Ortlieb er kjent for eksepsjonelt lang levetid

MINUS

Festestroppene kunne vært lengre

Krevende å betjene i fart

Kunne hatt en nettinglomme inni

Test av Apidura Racing Handlebar Mini Pack styreveske

Apidura Racing Handlebar Mini Pack er like enkel som den er smart. Om du kan leve med en liten ulempe, er dette en av de gunstigste styreveskene på markedet.

OLD SCHOOL: Den ser litt gammeldags og kjedelig ut, men du verden så bra Apiduras styreveske er i bruk. Foto: Henrik Alpers.
OLD SCHOOL: Den ser litt gammeldags og kjedelig ut, men du verden så bra Apiduras styreveske er i bruk. Foto: Henrik Alpers.
LV_anbefaler
Apidura Racing Handlebar Mini Pack
  • Pris: 72 britiske pund

  • Vekt: 164 gram

  • Volum: Oppgitt til 2,5 liter

  • Importør: Apidura.com

skala
9/10

Apidura er et britisk selskap som utelukkende lager vesker til bikepacking – og det merkes. Den firkantede, 2,5 liter store styrevesken festes enkelt til styre og styrerør med borrelås og en stropp.

Om det er liten plass på styret, følger det med avstandsputer i hard skumgummi – slik at vesken i praksis vil henge noen centimeter vekk fra styret.

Vesken er laget med landevei og grus i tankene, gjerne til de lange turene der du vil ha rask tilgang på mat og klær, gjerne uten å stoppe. Den er laget for å være i aktiv bruk i løpet av dagen. Den er ikke en veske som er laget for å transportere tunge ting som skal lastesikres mellom sjeldne brukstilfeller.

Veggene i vesken er laget i et stivt, vanntett materiale. Lokket er mellomstivt, med samme, vanntette overflate.

GOD PLASS: 2,5 liter volum gir plass til mat, drikke og reservedeler. Det store lokket gjør det enkelt å komme til det som ligger oppi. Foto: Henrik Alpers.
GOD PLASS: 2,5 liter volum gir plass til mat, drikke og reservedeler. Det store lokket gjør det enkelt å komme til det som ligger oppi. Foto: Henrik Alpers.

Når du skal åpne lokket, tar du bare tak i en liten klaff for å løsne borrelåsen, og vips så folder lokket seg nesten opp av seg selv. Når du sykler bortover, vil luftmotstanden sørge for at lokket holdes åpent.

Det beste med lokket er at den åpnes fra styret. Det betyr at du kan åpne den i fart, og ha full oversikt over hva som er nedi. Hvorfor har ingen tenkt på dette på samme måte før?

Inni vesken er det lyse vegger. Dette er like enkelt som genialt - det blir simpelthen lysere nedi vesken.

I vesken finner vi også en liten nettinglomme, fin til nøkler, kontanter eller andre småting som du ikke vil skal tukle seg inn i en jakke eller lignende.

Foran på vesken har du også seks løkker, der du kan feste strikker eller stropper.

TIL SMÅTING: En liten nettinglomme inni vesken har fin plass til nøkler, kort eller andre småting du ikke vil miste. Foto: Henrik Alpers.
TIL SMÅTING: En liten nettinglomme inni vesken har fin plass til nøkler, kort eller andre småting du ikke vil miste. Foto: Henrik Alpers.

Brukervennligheten på denne vesken er så god som den kan bli – den er like enkel å feste som den er å bruke. Vi har full tilgang på innholdet i fart, og om vi ikke vil ha tilgang på innholdet ligger det like fullt trygt inni vesken.

Dette er så bra som du får det.

Men finnes det ingen ulemper med vesken? Vel, om du er kjapp med å lukke den igjen, kan du risikere at lokket ikke overlapper skikkelig, og at det kommer vann inn i vesken. Men det er lite det er snakk om, du vil få mer vann oppi der om du skal ta ut en sjokolade, enn det som vil komme inn under selve sykkelturen. Men forbered deg på å bruke et minutt eller to på å finne en passe teknikk på å lukke lokket – deretter sitter det.

STORVEIS: Lokket åpnes fra styret, noe som gjør det utrolig mye lettere å bruke vesken i fart. Foto: Henrik Alpers.
STORVEIS: Lokket åpnes fra styret, noe som gjør det utrolig mye lettere å bruke vesken i fart. Foto: Henrik Alpers.

Borrelåsstroppene på vesken er plassert litt ned på veskeryggen, slik at vesken stikker opp fra styret. Det gjør at den kommer i konflikt med computerfester som er montert foran stemet.

Akkurat dette får du ikke jobbet deg rundt. For å løse dette har du kun en mulighet. Den er å flytte computerfestet til stemet. Det er dessverre så svart-hvitt som det.  

Like fullt, dette er den eneste vesken som er trygg og god å bruke i fart. Den er kjapp å få av og på, og lett å flytte mellom sykler om du har flere. Den har akkurat passe form og volum til lange dagsturer, og lokket er en fryd å bruke. Om plassering av sykkelcomputer ikke er viktig for deg – dette bør være et klart førstevalg av veske som du bruker hyppig.  

VURDERING
Brukervennlighet
Festeløsning
Vanntetthet
Smarte løsninger for pakking
Tåler mye vekt
Valuta for penga
Totalinntrykk
PLUSS

Kan betjenes med en hånd

Superlett

Enkel åpning og lukking i fart

Lokket åpnes fra ryttersiden

Fast og fint format

Lyse vegger gjør det enklere å finne ting

Nettinglomme

Mulighet for stropper

Ekstra spacere om det er trangt på styret

MINUS

Du kan fikle litt med å få lokket på plass

Kommer i konflikt med computerfester

Ikke vesken som tåler mange og tunge gjenstander

Test av EVOC Handlebar Pack Boa M styreveske

Sjelden har vi sett en så lekker styreveske som Evoc har laget. Men sjelden har et produkt skuffet oss mer.

RÅLEKKER: Den er liten, nett, futuristisk og gjemmer seg fint under styret. Foto: Henrik Alpers.
RÅLEKKER: Den er liten, nett, futuristisk og gjemmer seg fint under styret. Foto: Henrik Alpers.
Evoc Handlebar Pack Boa M
  • Pris: 1 299 kroner

  • Vekt: 239 gram

  • Volum: Oppgitt til 2,5 liter

  • Importør: Vertical Playground

skala
4/10

Evocs styreveske er på cirka 2,5 liter, et volum som skulle være perfekt til daglig bruk. Den er laget i et hundre prosent vanntett materiale, formet som en sylinder. Endene på vesken rulles sammen og festes med klips, og vips kan du dra på tur i full storm.

Vesken festes til styret med en fantastisk god strammeløsning. Et strammehjul fra BOA sørger for at den sitter dønn fast. Alt lover godt ved første øyekast, men vi skal nå en gang bruke denne vesken til å ha ting i, samt ta ut de gjenstandene ved behov.

Men:

Vi må desverre si at denne styrevesken ikke får bestått av oss. Rekken av produktsvakheter er lang.

For det første – vesken må på mange sykler tas av styret for å komme til innholdet. Har du et bredt styre med flare/ utoverbøy kan på sett og vis få armen inn i vesken og få ut innholdet, men ikke på elegant, effektivt eller rimelig vis. Når du krøller ut veskeenden, blir «tarmen» hele 23 cm lang. Å vikle hånden inn i denne tarmen for å få ut innholdet, blir ekstra vanskelig på grunn av den stive plasten. 

MARKEDSLEDER: Festemekanismen på Evocs styreveske er den klart beste vi har sett. Foto: Henrik Alpers.
MARKEDSLEDER: Festemekanismen på Evocs styreveske er den klart beste vi har sett. Foto: Henrik Alpers.

Allerede her burde EVOCs designere begynte på nytt. For selv etter at vesken er tatt av styret, er det klønete å få ting ut og inn. Sylindervolumet på den «halvstive tarmen», samt selve hovedrommet, er også smalt, diameteren er på cirka 10 centimeter.

Ok – videre: Du har nå fått noe inn eller ut av vesken. Men når du ruller sammen enden av «pølsa», blir det fort mye luft inni vesken. Du må med andre ord jobbe litt for å holde volumet nede, skal den få plass i bukken igjen. Plasten er også så stiv at det blir vanskelig å feste klipsene, og er du kald på henda enda verre.

Da tenker du kanskje at den jobben kan du jo gjøre med hansker på, men har du tykke hansker på er det krevende. Apropos hansker: Har du tykke hansker på er det vrient nok å komme inn i vesken (som med hansker definitivt må være av styret for at du skal kunne komme til), og når du først har fått hånden inn i vesken får du ikke tak i noe av innholdet.

TUNGVINDT: Eller umulig om du vil. På flere av syklene vi prøvde vesken på, måtte vi ta vesken av for å komme til innholdet. Foto: Henrik Alpers.
TUNGVINDT: Eller umulig om du vil. På flere av syklene vi prøvde vesken på, måtte vi ta vesken av for å komme til innholdet. Foto: Henrik Alpers.

La oss droppe hanskene for en stund – la oss heller se for oss at vi tester en varm sommerdag.

Det bare vil seg ikke for denne vesken. Borrelåsen som fester pølse-endene sammen, er så skarpe at de risper opp hud og klær. Skal du få en arm inn i den lange tarmen og inn i vesken, er det stor fare for at du risper deg opp på den borrelåsen, noe vi definitivt gjorde. Så vi tok vesken av styret – igjen - for å unngå å rispe oss opp mer enn nødvendig.

Vi lirket armen forsiktig inn – og ut – for å unngå en sår arm. Men på vei ut hang den finmaskede ulltrøyen vi ville ha ut seg fast i den aggressive borrelåsen, og fikk et stort hull. Borrelåsen er også en fin mulighet til å ripe hull i tynne, skjøre regnjakker, eller bare gjøre armvarmere eller langermede trøyer skikkelig nuppete.

AGGRESSIV: Borrelåsen er grov og stiv, i likhet med plasten i vesken. Det gjorde at vi ødela en finmasket ulltrøye under testen. Foto: Henrik Alpers.
AGGRESSIV: Borrelåsen er grov og stiv, i likhet med plasten i vesken. Det gjorde at vi ødela en finmasket ulltrøye under testen. Foto: Henrik Alpers.

Men vent! Kanskje prisen kan redde produktet? Å nei du. 1 299 kroner for denne produktkatastrofen er heller ballesparket som får oss til å gå for dagen i ren fortvilelse.

En kan kanskje tenke at denne vesken er fin til overnattingsturer, men den er såpass liten og trang at vi ikke helt vet hva du skal putte inni der om du skal på telt-eller hyttetur heller. Dette er i tillegg den eneste styrevesken vi har testet som ikke har noen festepunkter, til for eksempel en strikk eller lignende.

Evoc Handlebar Pack Boa kan kanskje fungere som et alternativ til en stor seteveske, gjerne til syklisten som liker å ha med mye verktøy og reservedeler på tur. Dette betinger da at gjenstandene kun skal hentes frem ved tekniske uhell, men også til dette formålet er vesken et dårlig valg.

Har du noen gang sett en syklist som elsker å ta av setevesken for å få ut innholdet, kanskje?

VURDERING
Brukervennlighet
Festeløsning
Vanntetthet
Smarte løsninger for pakking
Tåler mye vekt
Valuta for penga
Totalinntrykk
PLUSS

Hundre prosent vanntett

Sitter dønn fast i styret

Lett å unngå konflikt med computerfester

Kan fylles med virkelig tunge ting

MINUS

Vanskelig å komme til uten å ta vesken av styret

Plundrete å lukke igjen

Borrelåsen er så skarp at den risper opp hud og trøyer

Tuklete å få gjenstander inn eller ut

Kommer ikke inn i vesken om du har på vinterhansker eller tykk jakke

Kan ikke se inni vesken

Ingen eksterne festepunkter

Test av Lezyne Hard Bar Caddy styreveske

Lezyne Hard Bar Caddy styreveske er like enkel som den er genial. Her får du tingene inn og ut på rekordtid.

TAKE YOUR PROTEIN PILLS: Den pilleformede Lezyne-vesken er genialt enkel i bruk. Foto: Henrik Alpers.
TAKE YOUR PROTEIN PILLS: Den pilleformede Lezyne-vesken er genialt enkel i bruk. Foto: Henrik Alpers.
LV_anbefaler
Lezyne Hard Bar Caddy
  • Pris: 595 kroner

  • Vekt: 155 gram

  • Volum: Oppgitt til 2,2 liter

  • Importør: sykkelkomponenter.no

skala
8/10

Lezyne er kjent for både stil og kvalitet, og vi må si at den pilleformede styrevesken på 2,2 liter vekker umiddelbar glede i redaksjonen.

Den er laget i et stivt softshellmateriale, der en langsgående glidelås åpner vesken. Da blir den i praksis som en stor pille delt på langs.

Vesken festes til styre og styrerør med tre borrelås-stropper.

Vesken har en liten nettinglomme inni, som gjør det lettere å plassere gjenstander uten at de begynner å riste rund.

VID ÅPEN: Styrevesken åpnes i sin fulle bredde på langs, litt som en koffert. Det gir full oversikt over innholdet, uten at noe detter ut. Foto: Henrik Alpers.
VID ÅPEN: Styrevesken åpnes i sin fulle bredde på langs, litt som en koffert. Det gir full oversikt over innholdet, uten at noe detter ut. Foto: Henrik Alpers.

Ellers er denne vesken et stort åpent rom, som en da altså kan folde åpent. Ettersom vesken i praksis deles i to, er det svært enkelt å få tak i gjenstander eller pakke den, og den blir følgelig enkel å betjene også med tykke hansker. Glidelåsene er store og gode, og enkle å føre.

Vi liker skikkelig godt at når du åpner begge glidelåsene helt, foldes den åpen omtrent som en stor koffert. Da kan du rote rundt inni der så mye du orker, og den henger perfekt på styret – uansett.

I tillegg: Denne vesken er med sin funksjon den eneste vi har prøvd som fungerer godt sammen med alle slags computerfester.

Ettersom veggene i vesken er helt stive og vesken er helt rundt, vil gjenstander som ikke har friksjon mot veggene fort kunne kastes rundt inni. Dette vil skrangle og riste en hel del. Vi tok en trilletur med bare sjokolade og miniverktøy inni, da hørtes det ut som et buekorps inni der. Men – dette er riktignok en litt teit test å foreta.

SVAKT: Festestroppene er spinkle. De holder ikke godt nok på vesken om du har tungt innhold, og er eneste svakhet ved produktet. Foto: Henrik Alpers.
SVAKT: Festestroppene er spinkle. De holder ikke godt nok på vesken om du har tungt innhold, og er eneste svakhet ved produktet. Foto: Henrik Alpers.

I veskene har vi alltid en tynn regn-eller vindjakke, som vil sørge for at ting ligger stabilt. Vi vil heller berømme den runde veskens form, her får vi fint plass til brødskiver eller mer raffinerte matpakker, uten å mose maten totalt.

Vi noterer oss også at det er mulig å feste strikker og stropper foran på vesken, det er alltid gunstig.

Stroppene som fester rundt styre og styrerør må vi si virker dårlige. Allerede etter kort tids bruk har de begynt å frynse litt, og vi lurer regelrett på hvor lenge de holder – dette er ikke førstekvalitets borrelås. Men på den annen side, det gjør dem også veldig enkle å feste på styret. Heldigvis får du enkelt tak i nye, om du skulle slite dem helt ut.

Glidelåsen tåler en god regnskur, men om du skal ut på en dagstur i regn, vil den lekke litt. Da anbefaler vi at du pakker tørre klær i en brødpose.

Utover det finner vi ingen minuser med vesken, det eneste måtte være at du kanskje ikke liker å ha en styreveske med eksakt samme form som en minion.

Kort fortalt: Enkel å betjene, god funksjon, lett å romstrere i og med litt øvelse kan den også betjenes i fart, gitt at ikke computerfestet kommer i veien. Anbefales, på tross av de litt skjøre borrelåsene.

VURDERING
Brukervennlighet
Festeløsning
Vanntetthet
Smarte løsninger for pakking
Tåler mye vekt
Valuta for penga
Totalinntrykk
PLUSS

Originalt design

Kan åpnes helt

God løsning på glidelåsen gjør det enkelt å pakke og finne gjenstander

Mulighet for feste av strikker

Fungerer svært godt selv om du har computerfeste foran stemet

Billig

Lett

MINUS

Borrelås-stroppene er direkte dårlige

Glidelåsen vil etter noen timer i regn kunne lekke vann

Test av Cordel Bar Bag Regular styreveske

Er du på jakt etter en skikkelig solid styreveske til daglig bruk, er Cordel Bar Bag Regular et godt valg.

DETALJRIK: Cordels styreveske er full av praktiske detaljer. Foto: Henrik Alpers.
DETALJRIK: Cordels styreveske er full av praktiske detaljer. Foto: Henrik Alpers.
LV_anbefaler
Cordel Bar Bag Regular The Service Course Edition
  • Pris: 1 199 kroner

  • Vekt: 265 gram

  • Volum: Oppgitt til 2,5 liter

  • Importør: The Service Course Oslo

skala
9/10

Cordels styreveske slår deg umiddelbart som et svært gjennomtenkt produkt. Det er fullt av lekre detaljer.

Du har en lang og solid strikk foran på vesken, der du kan feste jakke, vest eller kanskje løse ermer. Vesken har to små sidelommer med strikk. Glidelåsen er vanntett, og stroppene ser skikkelig solide ut.

Cordels styreveske utløser umiddelbart kjøpslyst. Men er den så bra som den ser ut?

Så absolutt. Dette er solid, gjennomtenkt håndverk. Strikken foran på vesken er ganske praktisk, og de små sidelommene er kjekke å ha til sjokoladepapir, matpakkepapir eller annet rask du ikke vil stappe i lomma, eller ikke vet helt hvor du skal gjøre av.

GÅR SEG TIL: Sykkelcomputeren kan komme litt i veien for lokket, men du kommer like fullt til innholdet. Foto: Henrik Alpers.
GÅR SEG TIL: Sykkelcomputeren kan komme litt i veien for lokket, men du kommer like fullt til innholdet. Foto: Henrik Alpers.

Vesken er avstivet med en plastplate, som er rullet sammen til veskens sylinderform. Det gjør at vesken aldri vil henge og slenge, og at det er lett å «stable» eventuelle gjenstander inni vesken. Vi liker også at den er smal, og heller har utvidet volumet med større diameter. Det gjør at vesken aldri kommer i veien for giring, uansett hvor gamle girhendler du har.

Stroppene er også gode å jobbe med. Ikke for brede, ikke for smale. Skikkelig solide, med god kvalitet på borrelåsen. Den lille løkka som strammer rundt styrerøret er også stilig, og solid.

Noe å ikke like?

LAGRINGSPLASS: Sidelommene på styrevesken er et smart sted å ha en halvspist sjokolade, eller litt småsøppel. Foto: Henrik Alpers.
LAGRINGSPLASS: Sidelommene på styrevesken er et smart sted å ha en halvspist sjokolade, eller litt småsøppel. Foto: Henrik Alpers.

Vesken har ingen smårom inni, hvilket betyr at alt du har oppi der vil slenge rundt. Innholdet kan riste bra mye, om du ikke har noe stoff inni der som forhindrer det fra å slenge rundt. En minilomme, eller kanskje en romavdeler, ville hjulpet veldig.

Men er det egentlig et problem? Et problem er det ikke, men er du veldig lett-irritabel kan du kanskje henge deg opp i det. Det blir uansett først et problem når du tar ut vindjakken eller hanskene du har inni der, og ting blir slengende rundt.

På den annen side, det er lov å pakke smartere enn at alt du har med deg i en stiv styreveske på 2,5 liter, er ett miniverktøy og noen kronestykker.

Det stive og store rommet i Cordels styreveske krever kanskje fem prosent mer pakketenking enn på de andre veskene, men du verden så flott denne vesken er. Den er litt stor til korte hverdagsturer, men skal du på en dagstur med skiftende vær, får du plass til både regntøy og skift i denne, og den sitter godt på styret.

Klar anbefaling fra redaksjonen, om du har behov for en litt større veske til daglig bruk.

VURDERING
Brukervennlighet
Festeløsning
Vanntetthet
Smarte løsninger for pakking
Tåler mye vekt
Valuta for penga
Totalinntrykk
PLUSS

Praktisk strikk på forsiden

Smarte sidelommer

Skikkelige kvalitetsstropper

Vanntett glidelås

Mange stilige design

MINUS

Ingen små rom inni vesken

Mørkt stoff inni vesken

Test av Swift Industries Bandito Handlebar Bag styreveske

Swift Industries Bandito Handlebar Bag er en enkel styreveske med stort volum. Det er også litt av utfordringen til denne vesken.

STOR: Swifts styreveske er på hele 3,2 liter. Det er litt for stort, mener vi. Foto: Henrik Alpers.
STOR: Swifts styreveske er på hele 3,2 liter. Det er litt for stort, mener vi. Foto: Henrik Alpers.
Swift Industries Handlebar Bag
  • Pris: 999 kroner

  • Vekt: 224 gram

  • Volum: Oppgitt til 3,2 liter

  • Importør: Sørensen sykler

skala
7/10

For at Swifts styreveske skal passe også de som har smale bukkestyrer, er volumet stort på grunn av diameteren på tønneformen, ikke bredden. Det er et smart triks, men ikke helt uten ulemper.

Det er en viss risiko for at styrevesken kan subbe i forhjulet på de minste syklene, du bør med andre ord prøve før du kjøper.

Styrevesken festes til styret med to grove gummistropper, vi kan ikke skjønne annet enn at disse vil være levedyktige i mange år. Vesken sitter dønn fast til styret med disse.

Vesken har små løkker på forsiden om du ønsker å feste strikker eller stropper. I tillegg finner vi hemper på begge sider av vesken. Har du en kamerastropp eller lignende, kan du bruke vesken som skulderveske.

SOLID: Gummistroppene som brukes for å feste vesken er solide. Foto: Henrik Alpers.
SOLID: Gummistroppene som brukes for å feste vesken er solide. Foto: Henrik Alpers.

En detalj vi fort legger merke til er at plastplaten som stiver av vesken, er mykere enn vi har sett på andre styrevesker. Dette er et stort pluss. Plasten er stiv nok til at vesken ikke deformeres, selv om innholdet er tungt og smått.

Mange av veskene vi har testet er stivet av såpass mye at det blir vanskelig å komme til i vesken, men her er det altså veldig enkelt. Det liker vi.

Glidelåsen er ikke vanntett, men en klaff i samme materiale som vesken overlapper glidelåsen, slik at ikke vann trenger inn.

Selve glidelåsen er enkel å manøvrere, og den har en lang og solid hempe som er enkel å betjene med hansker.

BRA: Åpningen på vesken er plassert langt frem og ned, vekk fra computerfestet. Glidelåsen er enkel å åpne, med god hempe. Foto: Henrik Alpers.
BRA: Åpningen på vesken er plassert langt frem og ned, vekk fra computerfestet. Glidelåsen er enkel å åpne, med god hempe. Foto: Henrik Alpers.

Vesken er i praksis et eneste stort rom på 3,2 liter. Om ikke vesken er full, vil gjenstandene som er inni sprette rundt. Du skal ha med ganske mye på en dagstur for å fylle 3,2 liter, og trolig vil du ta en del av dette innholdet ut i løpet av dagen, sånn som en matpakke, sjokolade eller en vindjakke.

Det er flere andre styrevesker som har denne utfordringen, men den øker proporsjonalt med størrelsen. Vesken blir for stor til vanlige dagsturer og hverdagsbruk, og den blir samtidig litt for liten om du skal på overnattingstur – vi er med andre ord ikke helt solgt.

De fysiske attributtene på produktet er kurante, men bruksområdet blir vi ikke helt kloke på. Er du derimot syklisten som har med deg mye på tur, kan den være et fint valg.

VURDERING
Brukervennlighet
Festeløsning
Vanntetthet
Smarte løsninger for pakking
Tåler mye vekt
Valuta for penga
Totalinntrykk
PLUSS

Kan festes både på styret og under setet

Kan brukes som skylderveske

God glidelås

Glidelåsen er smart plassert på vesken

Plasten som stiver av vesken er litt mykere enn vanlig

Solid festeanordning

Festemuligheter foran

MINUS

Savner smålommer og sidelommer

Stort indre volum uten smålommer gjør at vesken må fylles for at ting ikke skal riste rundt

Uklart bruksområde

Test av What Happened styreveske

Det er noe ekstra kult over håndsydde sykkelvesker laget av en halvkjent hipster fra et annet land. What Happened er nettopp et slikt merke – men er det bra?

OLIVENGRØNT ER SKJØNT: What Happeneds styreveske er så klassisk som du får det. Foto: Henrik Alpers.
OLIVENGRØNT ER SKJØNT: What Happeneds styreveske er så klassisk som du får det. Foto: Henrik Alpers.
What Happened Handlebar bag
  • Pris: 1 399 kroner

  • Volum: Oppgitt til 3,2 liter

  • Importør: Sørensen sykler

skala
8/10

What Happened er et lite merke, der nesten alle produktene sys av Neza Peterca, en ung jente fra Slovenia.

Styrevesken deres er så klassisk og sylinderformet som du får den. Den er relativt bred, og måler hele 26 centimeter i bredden, bredt nok til at du så vidt får giret med alle slags mekaniske girformer.

Festestroppene er enkle borrelåsstropper, som kan festes hvor som helst i veskens hele bredde. Glidelåsen er solid og med en god stropp, og er av den vanntette sorten.

Selve lagringsrommet er ett stort kammer, uten noen ekstralommer eller stropper innvendig. Akkurat det savner vi, for i et så stort og stivt rom vil saker og ting fort flyte rundt.

BRA: Dype sidelommer er en god ting å ha på en styreveske. Foto: Henrik Alpers.
BRA: Dype sidelommer er en god ting å ha på en styreveske. Foto: Henrik Alpers.

Vi liker at strikkene som er på fronten av vesken er en skikkelig god strikk, med hele åtte festepunkter. Det gjør det lettere å feste flere gjenstander der, eller bare feste jakken virkelig godt.

Den har også sidelommer som er relativt dype. Det er smart. Vi har sett mange styrevesker der søppelet detter ut, simpelthen fordi lommene ikke er dype nok.

Volumet på denne vesken er for stort for dagsturer, og den har samme problem som andre stive tønnevesker, slik som Cordel Bar Bag eller Swift Industries Bandito. Skal du ha noen harde gjenstander i vesken, slik som nøkler, verktøy, telefon eller sjokolade, vil det skrangle rundt og bråke noe veldig.

Den vanlige løsningen er selvsagt å stappe en jakke eller vest oppi for å unngå dette, men problemet er jo tilbake når du tar jakken ut.

GJENNOMTENKT: Vanntett glidelås med lang hempe, samt god strikk til klær er gode ting på en styreveske. Foto: Henrik Alpers.
GJENNOMTENKT: Vanntett glidelås med lang hempe, samt god strikk til klær er gode ting på en styreveske. Foto: Henrik Alpers.

I de minste tønneveskene med stive vegger er dette problemet noe mindre, men med dette volumet havner vesken midt i mellom fint volum til overnattingsturer og fint volum til dagsturer.

Vi liker det enkle designet og de forseggjorte detaljene, dette er et solid stykke arbeid. Men vær klar over at den er stor, for stor mener vi. Fin til virkelig lange dagsturer, men ha i bakhodet at den må være full av både harde og myke gjenstander for ikke å skrangle for mye.

VURDERING
Brukervennlighet
Festeløsning
Vanntetthet
Smarte løsninger for pakking
Tåler mye vekt
Valuta for penga
Totalinntrykk
PLUSS

Enkel og solid

God festestropp foran

Kan brukes som skulderveske

Vanntett glidelås

Gode sidelommer

MINUS

Stive vegger, litt trangt å romstrere i kammeret

Ingen minilommer innvendig

Festestroppene er i enkleste laget

Allerede abonnent?  Logg inn her

Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.

Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,

Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.

1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
Lavest månedspris
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
Lavest månedspris
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
Lavest månedspris
Betal smartere med Klarna.

Abonnementene fornyes automatisk og kan sies opp når som helst, men senest før perioden utløper.

Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå. 

Les mer om våre abonnement

Har du spørsmål?

Vi svarer raskt på mail.