IKON?: Designmessig er Varia RTL516 langt unna den originale Varia (på en positiv måte), men vi kan lett stå inne for å kalle den et ikon i sykkelradarsfæren. Foto: Knut Andreas Lone
Markedet for sykkelradarer er i ferd med å ta seg voldsomt opp. Trek, Wahoo, Bryton og flere har de siste par årene lansert nye radarer. Og målet er naturligvis å hamle opp med Garmin, som har ledet an i en årrekke.
Som originalen blant sykkelradarer, har naturligvis Varia vært referansepunktet for alle som har ønsket å ta opp kampen med Garmin. Og med det, veksten i markedet, sees også Varia nå på med nye øyne.
Av de forskjellige Varia-modellene er Varia RVR315 kun er radar uten lys, mens Varia RCT716 har både innebygget kamera, lys og radar. Av den modellen vi har testet, RTL516, som er både lys og radar, finnes det også en mer eller mindre identisk versjon, som heter RTL515. Det er imidlertid noen signifikante forskjeller.
RTL516 er den som selges på det norske markedet. Den oppfyller tyske StVZO-krav. I Tyskland er det nemlig strenge regler for hvor sterke lys kan være og hvordan de er utformet, slik at de ikke skal blende medtrafikanter. Det vil si at den ikke har blinkende lys, kun fast lys. RTL515 har på sin side blinkende lys og flere moduser.
Radaren kommer med tre forskjellige setepinne-former, som enkelt byttes i selve radarfestet. Medfølgende er det to gummistropper i forskjellig størrelse, som man trekker rundt setepinnen og hekter på mothakene på hver side av radarfestet. Festeløsningen er kanskje Varias store svakhet. Siden jeg i løpet av en sesong tester mange forskjellige sykler, byttet jeg radaren også mellom dem, og fikk da også testet festene på en rekke forskjellige setepinneformer. Både D-formede, runde og smale, avlange var på menyen. Og jevnt over var det vanskelig å få festet til å sitte ordentlig.
De forskjellige adapterne passet som regel alle dårlig, og stroppene slet gjerne med å fordele trykket, noe som gjorde at radaren gjerne skled ut av posisjon og jeg måtte flytte den tilbake. Innimellom satt radaren såpass dårlig at jeg var redd for å miste den eller at strikkene skulle ryke. Det finnes imidlertid en rekke tredjeparts-fester som har langt bedre løsninger, som kan kjøpes i ettertid.
Heldigvis er selve radaren langt mer pålitelig. Den er enkel å bruke og koble opp mot computeren. Ute på veien er den mer eller mindre upåklagelig. Den har en rekkevidde på 150 meter, og uavhengig av forhold, og selv med vannsprut og tilsmusset med grus, opplevde jeg ikke på noe som helst tidspunkt at den ikke fanget opp en bil som nærmet seg bakfra. I tillegg fanger den også i de aller fleste tilfeller opp opptil tre-fire biler bak den første bilen, om det er flere som nærmer seg.
Det den derimot ikke klarer, er å holde styr på trafikken bak deg om den har samme fart som deg. Da får du grønt lys og klarsignal fra computeren, men radaren fanger heldigvis raskt opp med en gang de akslererer og skal forbi. Varia har et veldig bredt synsfelt, 50 grader Sykler du på sykkelvei, en sidevei med motorvei ved siden av eller flerfeltsvei, vil ikke radaren klare å skille mellom hvilken trafikk som er i din veibane. Den kan også fange opp kryssende trafikk og varsle om det. Det merkes godt om du for eksempel under en pause eller stopp på veiskulderen har sidestilt sykkelen. Likevel vil den plukke opp biler som kommer, som strengt tatt ikke kommer i en linje bakfra.
Et sted hvor den skiller seg litt fra Wahoo Trackr Radar, er i nøyaktigheten i det bilen er i ferd med å passere deg. Varia “følger” bilen bedre, hele veien forbi, mens Trackr Radar er treig med å oppfatte dette.
Batteritiden er oppgitt til å være ni timer. Det er ok, men samtidig føltes det til stadighet som den ikke holdt fullt så lenge. Når du stopper turen din på Garmin-computeren og slår den av, så går også radaren over i standbymodus. Det gjør det lett å glemme å skru den helt av, og jeg opplevde noen ganger at den var tappet for batteri neste gang jeg skulle ut på tur.
Det er nok neppe noen tvil om at en ny Varia-modell er under oppruling. Varia RTL516 har vært på markedet i noen år nå og den har noen åpenbare mangler, som at den fortsatt har micro-USB. Om du kan leve med å kun ha fast lys og noe tregere lading, er ikke en ny modell nødvendigvis noe dårlig nyhet for deg som forbruker, da prisen på den nåværende modellen vil falle.
Varia RTL516, altså StVZO-varianten, er en del begrenset i forhold til 515-modellen, noe som gjør at totalvurderingen ikke blir like bra. Radaren er feilfri, men blinkende lys ville gitt bedre synlighet, samt flere lysmoduser ville kunne gitt økt batteritid.
Scroll videre nedover for å finne poengvurderinger m.m.
Testkarakterer forklart:
1/10: Produktet er dumt, dårlig og kan være farlig. Dette er på grensen til svindel.
2/10: Produktet fungerer dårlig, ikke etter beskrivelsen og er mer frustrerende enn moro. Produktet også være farlig i bruk.
3/10: Produktet fungerer dårligere enn forventet, og prisen kan ikke forsvares.
4/10: Produktet fungerer som beskrevet, men har mangler og er dårligere enn konkurrende produkter. Vurder heller bruktmarkedet.
5/10: Produktet fungerer som beskrevet, men har feil og mangler som kan være mer frustrerende enn gøy.
6/10: Produktet fungerer bra til bruken, men utmerker seg ikke sammenlignet med konkurrentene.
7/10: Produktet svarer til forventningene, men lite nyskapning og på snittet funksjonsmessig.
8/10: Produktet er bedre enn gjennomsnittet. Dette produktet leverer over forventning, og overleverer på de fleste/alle testkriteriene.
9/10: Produktet er bedre enn det meste annet på markedet. Produktet er også nyskapende og trendsettende.
10/10: Produktet er det beste vi har prøvd innenfor gjeldende kategori. Produktet er helt fremst i utviklingen og vil være kategoridefinerende i lang tid fremover.
Knut var selv aktiv Norgescup-syklist på landeveien i sine yngre dager. De siste ti årene har han dekket norsk og internasjonal sykkelsport tett, sykler fremdeles mye og gjør også tester av sykler og utstyr. Har du en sak Knut kan være interessert i? Send gjerne en e-post:
Vis mer
Allerede abonnent?
Landevei er Norges største og beste sykkelnettsted
Med magasinKun digitalt
99 kr/md i 12 md*
+ 8 utgaver av Fri Flyt magasin
119 kr/md i 3 md*
+ 2 utgaver av Fri Flyt magasin
*Forutsetter 6 eller 12 måneder bindingstid. Kanselleres når du vil, med tilgang ut bindingstiden. Fornyes automatisk hver måned etter bindingstiden.
Er du under 28 år?
Da får du halv pris på landevei.
Slik fungerer det:Betal med Vipps, del fødselsdatoen din med oss og få halv pris fram til du fyller 28 år. Når du har fylt 28 år endrer vi til vanlig pris, og sender deg et varsel i forkant.
Alle abonnement fornyes automatisk til ordinærpris. Kanseller når du vil, men senest 48 timer før fornyelse. Se Fri Flyts bruker- og abonnementsvilkår her.