Classifieds nav-gir kan eliminere behovet for to-delt krank og frontgir. Og nå slipper du en omstendelig installasjon, for nå kommer det som en egen gruppe og system som er 1x15 og 1x16-delt, og til en langt mer fornuftig pris.
Samarbeidet mellom nav-gir-produsent Classified og TRP har vært en dårlig skjult hemmelighet, og blant annet viste de den nye girgruppen frem under fjorårets EuroBike. Onsdag ble imidlertid gruppen Powershift Vistar, til både landevei og gravel, omsider kommersielt lansert.
TRP er kanskje aller mest kjent for sine bremse- og girgrupper til terrengsykler, men i sitt sortiment har de også både gravel- og landeveisgrupper. Og med Classified på laget, posisjonerer de seg kanskje for å bli en ordentlig slugger i konkurranse mot Shimano og Sram? (Jada mann 55, Campa også.)
Siden er det blitt tatt i bruk både av amatører og proffer, blant annet på Ineos Grenadiers' temposykler i Giro d'Italia 2024, og er blitt solgt på noen av syklene til Focus og Rose. Den belgiske sykkellegenden Tom Boonen er en av ambassadørene og investorene i selskapet.
Hva er Classified, og hvordan fungerer det?
Det var tilbake i 2020 at det belgiske selskapet lanserte sitt Powershift nav-system, som består av et internt giret nav, kompatibelt med tradisjonelt bakgir og kassett, både på grus og landeveissykler, så fremt du har en sykkel med standard 142x12mm gjennomgående aksling.
Systemet, hovedsakelig solgt gjennom Classifieds egenproduserte hjul, har et spesialdesignet nav, med et indre girsystem. Systemet gjør i prinsippet det en to-delt krank gir deg, to forskjellige utvekslinger å velge mellom, og som gjør at du kun trenger å bruke et enkelt drev foran på kranken.
Det er to utvekslinger å gire mellom, i ratioen 1:1 til 0.7. Førstnevnte tilsvarer den faktiske utvekslingen du har, for eksempel om du ligger på 50-28. Girer du navet, vil 0.7-giret i navet sørge for at den faktiske utvekslingen på et 50T-drev i praksis er tilsvarende et 34 tenner stort drev.
TRÅDLØST: Senderen til systemet ligger inni bukken på styret. Foto: Classified / TRP
MOTTAKER: Den trådløse enheten som aktiverer girskiftene ligger i håndtaket på akslingen. Foto: Classified / TRP
Classified har som nevnt designet sine egne hjulsett med dette nav-systemet, samt sine egne kassetter, som har gjort det kompatibelt med både Shimano, Sram og Campagnolo sine allerede eksisterende 11-, 12- og 13-delte systemer.
Systemet har vært trådløst, men har krevde en egen knapp for giring, som du har måtte installere på styret. Selve giringen skjer ved at et signal går fra knappen og bak til en liten enhet montert på hurtigkoblingen som aktiverer giringen.
Fra Classified sin side er argumentasjonen for systemet at man blant annet kan ha bedre kjedelinje, at 1-delt krankdrev er mer aerodynamisk, men reduserer sjansen for kjededropp på kranken, samt at man ikke får økt vekt av systemet.
(du kan se en video hvor Classified selv forklarer det her – artikkelen fortsetter under)
Detaljene bak Vistar Powershift
Den nye gruppen fra TRP og Classified heter Vistar Powershift, og gjør at Powershift-systemet nå er mer integrert og krever mindre fra forbruker.
Gruppen, som består av gir/bremsehendler, bakgir, hjulsett, kassett og kjede, kommer i en variant til gravel og en til landevei.
De to produsentene omtaler giringen som 1x15 (gravel) og 1x16 (landevei), selv om det er en 12-delt kassett systemet kommer med. Omtalen kommer som følge av antall «unike girkombinasjoner» systemet gir. Med nav-giret mener Classified at de fjerner en del lignende gir-ratioer som finnes på standard 2-delte kranksett.
Girrekkevidden på systemet er på imponerende 530 prosent.
Man kan via en app velge mellom to forskjellige gir-moduser i skiftingen: QuantumShift og manuell. Førstnevnte er sekvensiell skifting, og girer både bakgiret og nav-giret automatisk for smidigere girskifter, slik at man ikke ender opp på kjempelav kadens fordi man har giret opp på navet. Via den manuelle modusen styrer man selv begge girene separat fra hverandre.
TRP Vistar er et elektronisk og trådløst girsystem, med avtagbart batteri som skal holde til 10 000 girskift.
Det er gravel- og landevei-spesifikke bakgir med maks kapasitet på henholdsvis 40T og 34T på kassetten. Kassettene som tilbys er fra 11-30 til 11-40.
I tillegg kommer det en rekke forskjellige drev en kan velge mellom. Classified har egne aerodrev som er 46 og 52T, mens TRP har 44, 48, 50 og 52T.
Hele systemet vil koste 2800 euro, altså rundt 33 000 norske kroner – omkring det samme som det kostet uten TRP-komponentene.
Knut var selv aktiv Norgescup-syklist på landeveien i sine yngre dager. De siste ti årene har han dekket norsk og internasjonal sykkelsport tett, sykler fremdeles mye og gjør også tester av sykler og utstyr. Har du en sak Knut kan være interessert i? Send gjerne en e-post:
Hva synes du om denne saken?
Allerede abonnent?
Landevei er Norges største og beste sykkelnettsted
Med magasinKun digitalt
99 kr/md i 12 md*
+ 8 utgaver av Fri Flyt magasin
119 kr/md i 3 md*
+ 2 utgaver av Fri Flyt magasin
*Forutsetter 6 eller 12 måneder bindingstid. Kanselleres når du vil, med tilgang ut bindingstiden. Fornyes automatisk hver måned etter bindingstiden.
Er du under 28 år?
Da får du halv pris på landevei.
Slik fungerer det:Betal med Vipps, del fødselsdatoen din med oss og få halv pris fram til du fyller 28 år. Når du har fylt 28 år endrer vi til vanlig pris, og sender deg et varsel i forkant.
Alle abonnement fornyes automatisk til ordinærpris. Kanseller når du vil, men senest 48 timer før fornyelse. Se Fri Flyts bruker- og abonnementsvilkår her.