TRÅDLØST: Ingen dramatiske endringer på Shimanos nye GRX – utover det flunkende nye bakgiret da, naturligvis. Foto: Shimano
Lesetid: 4 minutter
Shimano har det travelt og har den siste tiden lansert både nye, trådløse XTR, XT og Deore-grupper til terrengsykling, og tirsdag kom også nyheten om at GRX-gruppen deres til grussykling også omsider blir trådløs.
Høsten 2023 kom forrige GRX og ble blant annet oppdatert til 1x12-delt, men da kun mekanisk, og mange stusset på at Shimano allerede ikke da tok steget til trådløs giring, noe SRAM da allerede hadde hatt i en årrekke.
Den nye gruppen, GRX RX827, bygger videre på den samme plattformen, med de nye trådløse girenhetene som den store forskjellen.
NY: Bakgiret er pièce de résistance på Shimanos nye GRX-gruppe. Foto: Shimano
Dette er det viktigste om den nye gruppen
Den store "snakkisen" i følge med den nye gruppen, er naturligvis det nye bakgiret, RD-RX827. Det trådløse giret bygger i stor grad på designet til XTR og XT.
Bakgiret har fått et mer robust design, med batteriet gjemt i kroppen på bakgiret, og en lavere profil, som vil si at kroppen på mindre eksponert ut- og fremover med tanke på direkte støt og treff.
Den nye bakskifteren kan kombineres med kranker og kassetter fra de allerede eksisterende GRX-gruppene.
Bakgiret veier 449 gram og har en oppgitt batteritid på mellom 700-1000 kilometer.
Med lanseringen i 2023, kom også 1x12-delt, men da bare som mekanisk. Den nye gruppen har både 1x12 og 2x12-delte alternativer.
Den 1x12-delte gruppen kommer da med en venstre hendel som er uten girhendel, kun bremseblad. Denne hendelen veier 19,5 gram mindre enn med girhendel.
I likhet med XTR og XT-bakgiret, skal det også ha en forbedret crash recovery mode. Eller automatic impact recovery function, som nå Shimano kaller det. Ved et direkte treff vil giret ta i mot treffet, huske posisjon på kassetten og gå direkte tilbake dit.
Ingen av de foregående GRX-gruppene hadde krysskompatabilitet med de forrige XTR, XT eller Deore-gruppene, slik SRAM har hatt lenge med Red og Eagle, og nå Force/Rival og Eagle. Det har de også omsider fått på plass nå, slik at GRX-gruppen kan kombineres blant annet med kassetter fra de nevnte terrenggruppene – og vice versa.
NYE HENDLER: Hendlene har fått det samme designet som den mekaniske gruppen. Foto: Shimano
Den nye trådløse 1x12-gruppen kommer med en XT 10-51-kassett og enten 40 eller 42t drev på kranken foran. Kassetten har en girrekkevidde på 510 prosent.
Med tanke på 2-delt krank, så er det den allerede eksisterende RX610 med 46/30t som gjelder.
Prisen for en komplett gruppe ligger på cirka 24 000 norske kroner.
SRAM gir full gass fremover og har lansert nye Rival og Force-grupper - både til gravel og landevei. Lavere vekt og bedre bremsing, er blant forbedringene. Gjør det Red overflødig for en gjennomsnittlig syklist?
Classifieds nav-gir kan eliminere behovet for to-delt krank og frontgir. Og nå slipper du en omstendelig installasjon, for nå kommer det som en egen gruppe og system som er 1x15 og 1x16-delt, og til en langt mer fornuftig pris.
Andre ting verdt å notere seg
I motsetning til den nye XTR/XT-gruppen, er det ikke noe short-cage alternativ med tanke på bakgir og da heller ingen dedikert GRX 9-45t-kassett. Men gitt at det er krysskompatabilitet, kan man bruke XTR/XT-bakgir på gruppen og da også 9-45t-kassetten. Denne kassetten passer imidlertid kun hjul med microspline-boss.
En 10-45t-kassett ble lansert med den mekaniske gruppen i 2023, men Shimano oppgir ikke noe om det nye GRX-bakgiret (som er long cage) er kompatibel med den nye gruppen.
MASSIV: 10-51t-kassetten gir solid rekkevidde. Foto: Shimano
Girhendlene har også fått seg en liten overhaling, men det er i praksis de samme som ble lansert på den mekaniske gruppen i 2023, bare med Di2-skifting integrert.
Hendlene er noe mindre og skal ha mer grep i seg enn den forrige generasjonen Di2-hendler.
Slik som med tidligere generasjoner, har hendlene har tre Di2-knapper. To på girhendelen og én på toppen av hendelen, som du kan konfigurere til å enten være en ekstra girknapp, til å styre computeren eller lys.
Et nytt «budsjettvennlig» aluminiumshjulsett følger også med lanseringen av den nye gruppen. Det nye RX810-hjulsettet veier 2105 gram med HG L-boss og 2113 gram med microspline-boss. Hjulene har en indre felgbredde på 25 mm, har en anbefalt dekkbredde på 32 til 50 mm, og er hooked og kan settes opp slangeløse.
Det nye bakgiret passer til hvilke som helst rammer, uavhengig av om det har UDH (Universal Derailleur Hanger) eller vanlig girøre.
Knut var selv aktiv Norgescup-syklist på landeveien i sine yngre dager. De siste ti årene har han dekket norsk og internasjonal sykkelsport tett, sykler fremdeles mye og gjør også tester av sykler og utstyr. Har du en sak Knut kan være interessert i? Send gjerne en e-post:
Hva synes du om denne saken?
Allerede abonnent?
Med magasinKun digitalt
99 kr/md i 12 md*
+ 8 utgaver av Fri Flyt magasin
119 kr/md i 3 md*
+ 2 utgaver av Fri Flyt magasin
*Forutsetter 6 eller 12 måneder bindingstid. Kanselleres når du vil, med tilgang ut bindingstiden. Fornyes automatisk hver måned etter bindingstiden.
Er du under 28 år?
Da får du halv pris på Fri Flyt.
Slik fungerer det:Betal med Vipps, del fødselsdatoen din med oss og få halv pris fram til du fyller 28 år. Når du har fylt 28 år endrer vi til vanlig pris, og sender deg et varsel i forkant.
Alle abonnement fornyes automatisk til ordinærpris. Kanseller når du vil, men senest 48 timer før fornyelse. Se Fri Flyts bruker- og abonnementsvilkår her.