Er fremtiden på sykkel full av smartprodukter? Vi har testet noe som hvertfall går et steg i den retningen, nemlig Lumos Firefly - en av de mest spennende lysnyhetene på lenge.
BLINKLYS: Lumos Firefly-lyktene gjør noe som de fleste sykkellys ikke kan. Vi har brukt konseptlysene som ble startet via en Kickstarter-kampanje over flere uker. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
Lumos Firefly 4
Pris: 3 199 kroner (+ 999 kroner for fjernkontroll)
Vekt: 242 gram som montert (fire lykter + fjernkontroll)
Lys er bare lys - kan du tenke. Hvertfall på sykkelen. Men hva vi det endelig har kommet en reell innovasjon på lys-fronten til sykler, som kan gjøre syklingen tryggere?
Lumos Firefly har én genial detalj, og en annen som ikke imponerer oss like mye. Og det er gode grunner til at du bør lese videre.
Lumos er et selskap som ble startet som et Kickstarter-prosjekt for å gjøre sykling tryggere. Fra en sped oppstart har det nå kommet flere av det vi kan kalle smart-produkter til sykling.
De lager både hjelmer med belysning, og lykter du kan montere på sykkelen.
Firefly heter diodelykten, og denne kan du kjøpe i flere konfigurasjoner, eller rettere sagt ulikt antall.
Her har vi testet det som heter Lumos Firefly 4 - altså et sett hvor du får med fire lykter. Fire sier du? Er ikke det litt voldsomt?
Vel, hva hvis du får både bremselys og blinklys med på kjøpet?
Men først, hva er Lumos Firefly?
Lumos Firefly er i sin enkleste form diodelys eller diodelykter til sykkel - men det kan også være mer.
Det er et slags økosystem. Hvis du kjøper flere, kan du sette opp sykkelen din på forskjellig hvis. I dette økosystemet finnes det også hjelmer med integrerte lys.
Hvordan fungerer det?
Det fungerer på flere vis. Du kan velge å bare betjene lyktene helt manuelt, slik du gjør med de fleste andre diodelykter på markedet. Det vil si at du bare bruker knappene, og skrur dem av og på.
Men du kan også ta det et steg videre - og koble lyktene - en eller flere - opp mot Lumos sin egen app som finnes både til iOS og Android.
Der kan du få lyktene til å snakke sammen, du kan gi dem plasseringer og funksjoner etter hvor du skal montere dem, og ikke minst - du kan konfigurere både blinklys, og bremselys(for å konfigurere dette må du også ha fjernkontrollen, som selges separat.)
Bremselysene fungerer slik at det sitter et akselerometer i fjernkontrollen som skal måle bevegelse, og så sende signal til bremselyset om å lyse opp, når den registrerer oppbremsing.
LADEFUTTERAL: Det kan nesten minne om en pen lommebok i finishen - futteralet med trådløs ladefunksjon er smart for å både oppbevare og lade lyktene i.Foto: Kristoffer H. Kippernes.
BRUK EGEN: Har du en trådløs lader fra før, kan du fint bruke denne også. Som denne laderen på bildet, fra IKEA. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
Praktisk bruk
Vi har testet Lumos Firefly til jobbsykling og grus/landeveissykling gjennom flere uker, høsten 2023 i Oslo.
Dette er primært diode/blinklys, og selv om de er bedømt etter samme kriterier som sykkellys vi tester ellers, vil det ikke være direkte sammenlignbare resultater.
Oppsett
Å få i gang dette settet med fire lykter gikk både raskere og enklere enn vi kanskje hadde forventet.
Vi skal ikke gå gjennom hele brukermanualen her - vi kan heller si det sånn at hvis du evner å skru sammen et IKEA-møbel, er du antakelig grovt overkvalifisert for jobben.
Følger du bare manualen til punkt og prikke er dette ganske så lett. I appen er det intuitive menyer, og lett å tilegne de forskjellige diodelyktene forskjellige roller i et slags kart.
Det følger også med klistremerker med forkortelser du kan klistre på hver lykt så det går fortere å montere dem av/på sykkelen hvis du er i tvil om hvilken lykt som skal hvor.
Lyktene kommer med strikk som du bruker for å montere dem til ramme, styre eller setepinne. Det følger også med gummistykker som passer setepinne bedre hvis du har behov for det.
Selve lyktene sitter i en brakett, og klikkes på plass med magnetfester.
Vårt testoppsett
Du kan kjøpe Lumos Firefly-lys i en rekke forskjellige konfigurasjoner. Enten med 1, 2 eller 4 lykter. Du kan også velge om du skal ha med den litt stilige ladeboksen eller ikke. Du kan slippe unna litt billigere hvis du har en egen trådløs lader fra før - lysene skal lade etter Qi-standarden. Vi testet med vår trådløse IKEA-lader - det funket helt fint.
Remote, eller fjernkontroll på godt norsk, kommer i tillegg. Her har du to valg - enten en remote som kun styrer blinklys til sidene, eller den vi har testet her, som har den innebygde sensoren til bremselyset. Du kan også bruke diodelyktene uten fjernkontroll, men da uten blinklysfunksjon.
Du kan riktignok få en blinklysfunksjon ved å sette appen på telefonen i Ride-modus og bruke telefonen som fjernkontroll, men da er du avhengig av å få montert den på styret.
Du kan også koble Lumos-lysene mot hjelmer fra samme produsent, med integrerte lys.
Priser:
1 stk Lumos Firefly-lykt: 649 kroner
2pk Lumos Firefly (med lader): 1499 kroner
4pk Lumos Firefly (som testet her): 3199 kroner
Vis mer
Lumos Firefly på veien
Uten å dykke veldig ned i funksjonene, tok vi bare lyktene med ut på tur nesten sporenstreks etter å ha pakket dem ut. Vi paret opp med appen, og satte opp et oppsett med én framlykt, én baklykt, og to blinklys.
Første tur gikk (dessverre) i 12 grader, regn, og det som ble meldt som flomvarsel på Østlandet. Klart, småtteri sammenlignet med hva man får på en sykkeltur i Bergen f.eks, men fortsatt ganske så fuktig.
Allerede etter omtrent en kilometer fikk vi første positive opplevelse med Lumos Firefly. I det kalde striregnet gikk turen ned en bratt asfaltbakke, inn mot et kryss. Her er det befriende å slippe å ta hendene av styret for å slippe å gi signal.
TOMMEL OPP: Fjernkontrollen på styret er ikke så verst - vi hadde foretrukket det om den var enda slankere. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
LETT TILGJENGELIG: Du trenger bare flytte tommelfingeren fra styret for å aktivere blinklysene. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
INDIKATOR: Fjernkontrollen blinker oransje når blinklyset er aktivert, så du vet om det bør skrus av eller ikke. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
Vår testsykkel i dette tilfellet var riktignok en grussykkel, så du må skifte grep på styret for å få tak i fjernkontrollen - har du sykkel med flatt styre vil du kanskje slippe denne manøveren.
UANSETT: Første sving altså, og ett poeng. Om bilen(e) bak hadde sett et blinklys på en vanlig tråsykkel før og skjønte greia, eller bare tok dette for å være lysdekor, er litt vanskeligere å si.
Men blinkende, oransje lys i trafikkbildet? Vi lar tvilen komme Lumos til gode.
Og etter noen uker og flere sykkelturer, har vi ikke hatt noen særlig grunn til å tvile på blinklysene. De har bare fungert. Og selve manøveren med å flytte hånda litt på styret for å nå tak i knappen? Det går nå på automatikk.
Den eneste måten den kunne vært bedre på, er om bryteren var mindre og kunne plasseres på et vis slik at du overhodet ikke trenger å flytte hånda på styret uansett. Den er litt stor, i den forstand at den bygger høyt på styret.
Vi har ikke stoppet og spurt bilister hva de synes.
Men de vi har syklet med, har vi fått utelukkende gode tilbakemeldinger fra:
– Dette gir jo mening
– Dæven, så tøft!
– Shit, hvor mye koster dette, da?
Og det har vært unison enighet om at blinklys-funksjonen er helt genial.
Men dette bremselyset, da? Funker det?
Vel. Tja.
Der blinklysene, og diodelysene forøvrig imponerer i funksjon, er ikke bremselyset i like stor grad en slam dunk.
Og det er synd, for det er kanskje bremselyset vi nesten hadde størst forhåpninger til.
Med all verdens smart-teknologi rundt oss i samfunnet, øker også forventningene til hvor bra ting skal være.
Så når vi hører om et bremselys til sykkel, er forhåpningene skyhøye.
Vi gjorde oss følgende observasjoner om bremselyset.
Det funker - men ikke knirkefritt. Vi prøvde å justere sensitiviteten opp og ned i appen, med følgende funn: når vi satte den på maks, slår lyset lettere ut. Men da også så lett ut av det går av og på for den minste ting - med det resultat at vi tømte batteriet fryktelig fort - ganske kjedelig å plutselig være uten baklys.
Når vi skrur sensitiviteten ned igjen, skal det akkurat så mye til for å trigge lyset at det ikke løser ut når det bør. Én teori vi hadde var at det kunne være noe feil med fjernkontrollen og sensoren som sitter i den. Vi fikk derfor tilsendt en ny fjernkontroll fra leverandør, uten at vi merket nevneverdig forskjell.
Det blir forvirra av grus. Den typen hardpakka grus som alle digger å dunke avgårde på, hvor det bare er smud og lite rullemotstand? Der funker lysene bra. Men når underlaget blir mer ujevnt og humpete, begynner bremselyset å slå ut. Litt justering av sensitiviteten i sensoren hjalp, skal sies.
Det blir forvirra av brå bevegelser. Når sensitiviteten står på middels eller høyere, opplevde vi flere ganger at bremselyset slår seg på når du reiser deg for å tråkke. Ingen krise, men det er jo noe misvisende, og bruker batterikapasitet.
Brems med framhjulet! Vi merket en viss forskjell på om bremselyset funket, når vi la mer trykk på frambremsen enn bakbremsen. Det er jo et slags funn dét, men når du for eksempel sykler til jobb vinterstid i slaps, er det ikke akkurat frambremsen du har lyst til å utfordre skjebnen med.
Vi kan skjønne at Lumos-produktene kanskje primært er laget for bysykling, og da gjerne kanskje også med en bysykkel, hvor bevegelsene er mer sedate.
Hvis Lumos får bedre kontroll på bremselysfunksjonen, har de uten tvil et vinnerprodukt, som så til de grader forsvarer prisen for den totalpakka som er testet her.
Landevei har vært i kontakt med importøren av Lumos, som sier at tilbakemeldingene er tatt til etterretning, og at problemet forhåpentligvis kan løses med en software-oppgradering i framtiden.
Justering i app
En app for å justere lysene?
– Makan til tull, skal man ha app til det også, nå da? - tenker du kanskje.
Vel - jeg er tilbøyelig til å være enig.
Men Lumos har gjort en vel så bra jobb på programvarebiten som på hardvarebiten.
Oppsettet gikk helt sømløst når vi fulgte bruksanvisningen, og den er intuitiv i bruk.
Hvem bør kjøpe dette?
Jobbsyklister - pendlere og generelt syklister som er opptatt av trafikksikkerhet, både når du sykler til og fra jobben, og når du er på tur.
Alternative produkter
Det finnes ikke mange tilsvarende produkter på markedet. Av det vi har testet er det vanlige diodesett - disse får man i alle prisklasser helt fra 39 kroner og opp til flere hundre kroner.
Konklusjon
Drøye 4000 kroner for noen blinkelykter til sykkelen kan virke som en stiv pris.
Og bare så det er helt klart - hvis du bare skal ha noen enkle diodelykter til sykkelen, så er et slikt oppsett ganske så overkill.
Så da blir spørsmålet - er Lumos Firefly verdt prisen?
Tja.
Hvis du sykler mye langs trafikkerte veier, og kanskje til og fra jobb hver eneste dag året rundt og vil prøve å være en enda mer trafikktrygg syklist - er kanskje ikke 4000 kroner så ille?
Dette føles som et produkt som har modnet nesten helt, men så er det noen millimeter igjen til målstreken. Men så er det så vanvittig tøft å prøve noe som er en skikkelig nyskapning, og som ikke minst er et gøy produkt å bruke.
Vår endelige dom?
Lumos Firefly er et genialt konsept som vi digger, spesielt om du kjøper et kit med blinklys-funksjon. Bremsefunksjonen trenger mer modning før vi kan anbefale den fullt ut og kan sløyfes hvis du vil spare penger.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.