I stedet for å ta utgangspunkt i et prispunkt for å sammenligne sykler, har vi denne gangen tatt for oss et bestemt utstyrsnivå. Alle syklene har komplett Shimano Ultegra-gruppe med hydrauliske skivebremser. Alle har karbonramme tilsvarende merkets toppmodeller like de vi vil se i proff-feltet i Tour de France. De fleste har også Aksium-hjul fra Mavic.Prisene på syklene spenner fra snaue 30 000 kroner til rett over 40 000 for den dyreste.Vi ba om å få alle testsyklene i en størrelse tilsvarende 56 - da til testlederen på 184 cm med 87 cm beinlengde. De forskjellige merkene tolker størrelse 56 litt forskjellig, og vi har tilpasset syklene for å få best mulig opplevelse på veien. Under testingen har vi syklet i varierte runder med hyppige bytter mellom syklene. I tillegg har vi tatt med syklene på lengre turer og på intervalløkter i Oslos standardbakker.Alle sykkelmodellene, unntatt outsideren fra Cube, har altså tidligere blitt kåret til testvinnere i en eller flere tester i Landevei. Det borger for høy kvalitet på feltet. Flere av syklene har kommet i nyere versjon både en og to ganger siden sist, men det er utvilsomt et skarpskodd felt av sykler vi tester her. Vi kan understreke med en gang at alle syklene i denne testen vil kunne gi deg supre opplevelser langs veien.Alle syklene er det vi definerer som allroundsykler. Dette er sykler som skal kunne brukes til trening og ambisiøse ritt. De fleste modellene gjør kompromisser for å gi både aerodynamikk, lav vekt og høy komfort en viss prioritet, uten at det ene går vesentlig på bekostning av det andre. Cube Agree-sykkelen er den sykkelen som strekker seg lengst mot aerosykkel-kategorien. Alle syklene har rittvennlig geometri med relativt lave frontpartier og middels dekk-klaring. Heldigvis gjør skivebremsene sitt til at alle syklene kan sluke 28 mm dekk, selv om det på et par av syklene blir trangt. Slik tester vi Slik har vi testet rittsykler med skivebremser  Som alltid, vi vurderer syklene akkurat slik de er å få kjøpt i butikken. Vi tar ikke hensyn til hvordan sykkelen kunne vært. Om syklene kommer med et styre, sete eller dekk vi mener ikke er optimalt, kritiserer vi det. Ja, du kan enkelt bytte dette, men det er en merkostnad både i form av tid og penger, noe vi mener bør nevnes. Produsenter som har brukt tid på å vurdere hva som er de riktige komponentene premieres. Mange vet heller ikke hva de går glipp av med mer optimaliserte deler. I denne testen er alle syklene utstyrt med komplette ultegragrupper. Cervel og Merida er utstyrt med Ultegra Di2, men vi har vurdert dette likt som en vanlig Ultegra-gruppe. Forskjellen er nevnt i teksten, men det har ikke hatt betydning for resultatet. Vi har sammenlignet alle syklene direkte med hverandre, og vurdert dem i ulike kategorier. I denne testen har vi ikke vurdert prisen på sykkelen. Du må selv vurdere hva du synes de ulike syklene er verdt, men vi kan nevne såpass at prisforskjellene er relativt små.  Utstyr:I denne kategorien har vi ikke vurdert hvor mye utstyr du får for pengene, men hvor godt utstyret står seg til det vi forventer av en rittracer med skivebremser i 2017. Syklene får typisk trekk for post mount-kalipere, tradisjonelle hurtigkoblinger, tunge hjul, skiver med 140 mm diameter eller avsluttende komponenter som er upraktiske. Klatring:Disse syklene er tyngre, men kan de gå godt oppover likevel? Om du liker lange klatringer bør du legge ekstra vekt på denne kategorien. Når vi skriver klatringer mener vi de lengre bakkene, ikke den lille kneika på 30 meter. Utfor:Er sykkelen stabil i høy fart? Er den nervøs selv når det går sakte? Hvor lett er det å legge ned sykkelen i svingene uten at vi føler vi mister kontrollen? En sykkel skal være god både i høy fart og store svinger, samt i tekniske utforkjøringer. Det ene kan utelukke det andre, men ikke nødvendigvis. Komfort:Noen sykler er harde å sykle på, mens andre kjennes som fløyel uten at det går ut over spurtegenskapene. Husk at stort dekkvolum gjør de fleste av disse syklene veldig behagelige. Tempo:Hvor godt er det å ligge i bukken og lange ut, eller hvor behagelig er det å ligge der lenge når en skal på en skikkelig langtur? Her kan alt fra sete til styrebredde være avgjørende. Fellesstart:Dette er sykkelens tiltenkte bruksområde. Vi tar det selvsagt for gitt at produsenten har laget en sykkel som skal fungere ypperlig i ritt, men vi har blitt overrasket mange ganger. Vi er på jakt etter en sykkel vi har full kontroll over uansett sittestilling, som er med på alle akselerasjoner og har det som skal til for å vinne avslutningen. Sykkelglede:Enkelte sykler bare gjør oss så sabla lykkelige. Enkelte sykler er kanskje ikke de beste, men du verden så morsomt vi har det på dem. Enkelte sykler er så gode på alt at de mister litt sjel. Det skal ikke være lett å tilfredsstille oss, men er sykkelen kjedelig å sykle på, ville du kjøpt den da? Syklene er testet i Oslo-området. Vi har syklet kortere runder med hyppige sykkelbutikker og lengre turer med besøk i hovedstadens klassiske klatringer. Syklene er vei som de kommer uten pedaler. Styrebredde er målt fra senter til senter der hvor hendlene festes. Alle syklene er testet i det som skal tilsvare størrelse 56. Vi har inkludert produsentens oppgitte tall for rammelengde (reach) og rammehøyde (stack) for at du lettere skal kunne sammenligne syklenes størrelse. Skivebremser gir en rittsykkel en ekstra dimensjon. De får et noe videre bruksområde og kan fint brukes på lengre turer med grusinnslag. De vil også fint håndtere brostein ved montering av 28 mm eller større dekk. Skivebremsene utelukker heller ikke nå lenger at sykkelen kan brukes i aktive ritt som norgescup og masterscup. Fra 1. juli 2018 er det fritt frem for skivebremser i alle typer landeveisritt, også aktiveritt og på elitenivå. I turritt har det vært fritt fram med skivebremser i et par år allerede.Vi kan med en gang si at skivebremsteknologien har modnet så lenge på terrengsykler at vi allerede nå har å gjøre med en gjennomtestet teknologi uten særlige ulemper. Noe høyere vekt sammenlignet med tilsvarende utstyrte sykler med felgbremser må påregnes.Alle syklene i denne testen, unntatt Cannondale, har 12 mm akslinger både foran og bak, noe som ser ut til å bli den gjeldende bransjestandarden, ledet an av at det er dette proffene ser på som mest hensiktsmessig. Fortsatt ser vi flere forskjellige løsninger på akslingene. Noen skrus inn fra høyre, noen fra venstre, og Cervélo har en egen patentert løsning som er like rask som en tradisjonell hurtigkobling. Men alle vil passe med alle hjul med nav tilpasset 12mm akslinger.Men hvilken sykkel er best når vi sammenligner fem testvinnere og en outsider? Les videre for å lese mer om hvordan vi går frem for å finne den beste sykkelen i Ultegrakategorien. Dette forventer vi av en skivebremsracer i 2018Gjennomgående akslinger:Moderne skivebremssykler har akslinger som festes i selve rammen, ikke bare strammes rundt. Vi forventer 142x12 bak og 12 mm aksling foran, dette er standarden både produsenter, nøytral service og profflag er blitt enige om å bruke i fremtiden.160 mm bremseskiverI dag brukes det bremseskiver med en diameter på 140 og 160 mm om hverandre. En mindre skive er naturligvis lettere, men en større skive har bedre avkjøling. 160 mm er dog den standarden som vil brukes på nøytral service, og som vil bli gjeldende i fremtiden.Flat mount bremsekalipereDenne nye standarden er laget spesielt for bremsehendler av landeveistypen. Kaliperne er mindre, lettere og med bremseegenskaper tilpasset landeveissykling. Den tidligere løsningen vi har sett er i utgangspunktet bare ombygde terrengsykkelkalipere, dette er den første generasjonen laget utelukkende for landeveissykler. Smale styrer med moderne geometriDenne kategorien er laget for rittbruk, det er aggressive sykler ment å kjøres fort med. Vi forventer at styrene ikke er for brede, samtidig som de skal ha en moderne, noe grunnere geometri enn vi har sett tidligere.Lette og kvikke hjulSelv om skivebremser er relativt nytt finnes det allerede en mengde gode hjul. I denne priskategorien bør det følge med et hjulsett klart for rittbruk.Stor dekklaringNår en fjerner bremsekaliperen har en bedre plass til dekk, og dermed større dekklaring. Syklene bør takle minst 28 mm dekk, aller helst 30 og 32.Gode dekkSyklene i denne kategorien bør leveres med 25 eller 28 mm dekk, som i tillegg er laget for rittbruk. Dette betyr et mykt dekk som kanskje ikke er det mest punkteringssikre, men som oppleves som behagelig å kjøre på. Justerbare delerMuligheter til å justere sittestilling ved sete, styre og stem bør være raskt og enkelt.