Power Pedals fra Sandefjord ble aldri en suksess

«Power Pedal» var tung som bly og kostet en liten bil. Men proffene på 90-tallet var klare, på lav frekvens genererte du mer watt. Hva skjedde med den norske pedalen?

Sist oppdatert: 13. mai 2025 kl 11.10
POWER TO THE PEDAL: Rune Angeltuns pedal skulle gi mer kraft i opptrekket. Pedalen er i dag historie. Foto: Henrik Alpers.
POWER TO THE PEDAL: Rune Angeltuns pedal skulle gi mer kraft i opptrekket. Pedalen er i dag historie. Foto: Henrik Alpers.
Lesetid: 5 minutter

Bjarne Riis, han som var en av historiens mest dopede da han vant Tour de France i 1996, var klar i talen da han testet de norske Power-pedalene:

Så snart Riis senket frekvensen til mellom 60 til 70 tråkk per minutt, økte wattverdiene markant, samtidig som pulsen hans var flere slag lavere enn når han brukte vanlige pedaler. Men pedalene ligger i dag på sykkelsportens skraphaug.

Allerede abonnent?  

Med magasinKun digitalt
99 kr/md i 12 md*
+ 8 utgaver av Fri Flyt magasin
119 kr/md i 3 md*
+ 2 utgaver av Fri Flyt magasin

*Forutsetter 6 eller 12 måneder bindingstid. Kanselleres når du vil, med tilgang ut bindingstiden. Fornyes automatisk hver måned etter bindingstiden.

Er du under 28 år?

Da får du halv pris på Fri Flyt.

Slik fungerer det:Betal med Vipps, del fødselsdatoen din med oss og få halv pris fram til du fyller 28 år. Når du har fylt 28 år endrer vi til vanlig pris, og sender deg et varsel i forkant.

Alle abonnement fornyes automatisk til ordinærpris. Kanseller når du vil, men senest 48 timer før fornyelse. Se Fri Flyts bruker- og abonnementsvilkår her.

 

Relaterte artikler

 

Landevei.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalist: Knut Andreas Lone | Journalist: Henrik Alpers |

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Robert Robertsen