Power Pedals fra Sandefjord ble aldri en suksess

«Power Pedal» var tung som bly og kostet en liten bil. Men proffene på 90-tallet var klare, på lav frekvens genererte du mer watt. Hva skjedde med den norske pedalen?

Sist oppdatert: 15 timer siden
POWER TO THE PEDAL: Rune Angeltuns pedal skulle gi mer kraft i opptrekket. Pedalen er i dag historie. Foto: Henrik Alpers.
POWER TO THE PEDAL: Rune Angeltuns pedal skulle gi mer kraft i opptrekket. Pedalen er i dag historie. Foto: Henrik Alpers.
Lesetid: 5 minutter

Bjarne Riis, han som var en av historiens mest dopede da han vant Tour de France i 1996, var klar i talen da han testet de norske Power-pedalene:

Så snart Riis senket frekvensen til mellom 60 til 70 tråkk per minutt, økte wattverdiene markant, samtidig som pulsen hans var flere slag lavere enn når han brukte vanlige pedaler. Men pedalene ligger i dag på sykkelsportens skraphaug.

Allerede abonnent?  
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.

Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,

Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.

12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per
måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per
måned
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-

Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.

Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå. 

Les mer om våre abonnement

Har du spørsmål?

Vi svarer raskt på mail.

 

Relaterte artikler

 

Landevei.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalist: Knut Andreas Lone | Journalist: Henrik Alpers |

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Robert Robertsen