LENKE TIL SYKLENE SOM ER TESTET FINNER DU NEDERST I ARTIKKELEN

Med riktig utstyr og en positiv innstilling er grus- og pendlesykling gjennom høsten og vinteren flott trening og effektiv transport. Få sykkeltyper egner seg så godt til rask sykkelpendling og omveier hjem som de moderne grussyklene produsentene nå sender ut på markedet i stort antall.

I forrige nummer av vårt søstermagasin Terrengsykkel testet vi relativt dyre grussykler med bukkestyre fra store, internasjonale produsenter. De tre norske merkene i testen her har vesentlig mindre ressurser til utvikling, men kan til gjengjeld konkurrere med de store merkene på pris. Inne i mellom treffer de norske produsentene blink med syklene sine, og da er det mulig å gjøre et supert kjøp på en topp funksjonell sykkel.

Les test av grussykler fra de internasjonale merkene her: 

Mens vi i forrige utgave antok at bruksområdet for de dyrere grussyklene ville være lange turer, gjerne med bagasje og også raske klubbturer på landeveien, har vi i denne omgang mer testet syklene med tanke på sykling til og fra jobb, grusveier gjennom marka og vinterturer med piggdekk.

I den forbindelse er det viktig med plass til relativt brede dekk og heldekkende, fastmonterte skjermer. Syklene i denne testen er rimelige, men de kan likefullt også fungere som hovedsykkel for lange, varierte turer både på vei og grus, og som sykler for eventyr med oppakning.

Les test av vinterbukser her: 

Syklene har blitt testet slik de kommer fra butikken og har vært med på turer langs veien, i trafikk og på lenger omveier i Oslo-marka. Vi har justert sittestillingen til å passe testsyklistene så optimalt som mulig, og kjent oss frem til egnet lufttrykk i dekkene avhengig av planlagt rute.

Alle syklene har plass til 40 mm dekk, og kan dermed også brukes med gode, funksjonelle piggdekk gjennom vinteren. Typisk for norske sportskjeder vil disse syklene havne på salg inne i mellom. Du kan dermed gjøre gode kjøpt for lavere priser enn de veiledende prisene oppgitt her.

Hva vi ser etter i en rimelig grussykkel

HVA VI SER ETTER I EN RIMELIG GRUSSYKKEL:

GODE EGENSKAPER

Vi forventer at sykkelen skal være både trygg, morsom og god å sykle på. Den bør gi inspirasjon og effektivitet i motbakkene og være styrevillig og tillitvekkende i utforkjøringene. Sittestillingen bør være avslappet, men også effektiv i stor fart. Syklene bør konstrueres for å minimere tåoverlapp, også på små størrelser, altså at foten i forreste posisjon hindrer forhjulet i å svinge.

Dette er ekstra krevende med store dekk og fordrer lengre ramme og kortere stem i de korteste størrelsene. Brattere setevinkel, slakere styrevinkel og økt gaffelfremløp er også remedier mot tåoverlapp, men alle disse tingene har andre innvirkninger på en sykkels egenskaper.

ALLSIDIGHET

Vi ønsker at syklene i denne kategorien skal fungere til det meste. Både raske turer på landeveien med smale dekk, og mer krevende turer på grus- og kjerreveier. Fester til bagasje og skjermer er et must.

FUNKSJONELT UTSTYR:

Sykler i denne kategorien og prisklassen bør ha hydrauliske skivebremser, et bredt utvalg av gir, solide hjul og behagelig styre og sete.
 Skal du bruke sykkelen mest i byen er ikke hurtigkoblinger på hjulene noen fordel.

Bolter uten skruspak gjør tyveri av hjulene vanskeligere. Kraftige gjennomgående akslinger er også å foretrekke fremfor mer puslete 9 mm stikkakslinger. Dette gir mer solid kobling mellom ramme/gaffel og hjul, samt sikrer at bremseskive og bremsekaliper alltid passer sammen.

Utvalget av rimelige hjul med skivebremser til gjennomgående akslinger er nå blitt så bra at et sliterhjulsett til vinterbruk kan skaffes i tillegg. Hjul med 9 mm aksling til skivebremser vil om ikke så lenge bli vesentlig mer krevende å skaffe hos din lokale forhandler.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Kommentar fra Sport1

KOMMENTAR FRA SPORT1 OM GEKKO- SYKKELEN I DENNE TESTEN.

Det store tåoverlappet på Gekkosykkelen i denne testen skyldes i følge Stian Benkø, produktsjef i Sport1, en glipp i produksjonen.


–Utfordringen med tåoverlapp skulle ha blitt justert både på setevinkel og styrevinkel. Vinklene skulle ha vært 73 og 70,5 grader for sete- og styrevinkel på 54-rammen. Dette ville gitt 7 mm lenger reach og plassert forhjulet totalt 16 mm lengre frem. Dette har dessverre ikke blitt gjennomført i siste produksjon, sier Benkø.


–Det kommer en ny ramme neste år, oppgradert med 12 mm aksling, 27,2 sadelpinne og annen geometri. Alle størrelser på neste års rammer har lengre reach (rammelengde) og litt lavere stack (rammehøyde). Vi har fått bekreftet at det er snakk om et fåtall av rammer som er berørt av feilen [beskrevet i denne testen]. Det helt praktiske er ikke helt klart, men alle som har en 54-ramme som ikke er korrekt vil få tilbud om ny ramme.

PS: Vi ga Sport1 muligheten til å sende oss en størrelse 56 for en ekstra kontroll. Denne har vesentlig mindre tåoverlapp, men fortsatt mer enn de andre syklene i denne testen. I tillegg har den såpass høyt overrør at den føles i overkant høy for syklister under 176-178, selv om lengden føles riktig.