Opprettholdelse av UCIs nedre vektgrense på 6,8 kilo har gjort at sykkelbransjen har sett etter andre steder å spare sekunder og watt. Lavere luftmotstand har vært et satsningsområde for bransjen lenge. Mens de første aerosyklene som kom for snart ti år siden var både harde og krevende å håndtere, er dagens sykler mer behagelige i bruk, og mange av dem oppleves nesten som mer tradisjonelle lettvektere. 

Den største utviklingen ser vi etter at skivebremsene gjorde sitt inntog, de har gjort det mulig å tenke nytt. Samtidig er vi nå sikret suveren bremsekraft også i denne kategorien landeveissykler. Tidligere hadde gjerne aerosykler lite funksjonelle bremser. Enten de ble plassert under kranken i sølespruten, eller forsøkt gjemt bort bak gaffelen, hadde de ofte dårlig bremsekraft og klønete vaierføring. 

I denne testen er det først og fremst tre av syklene som vi kan kalle siste generasjon aerosykkel med skivebrems. På disse tre, Cannondale, White og Specialized, har mulighetene skivebremsene gir blitt utnyttet i større grad enn på de andre. Disse tre syklene har alle slanger og ledninger integrert i styre, stem og ramme, noe som er enklere med de mer fleksible hydraulikkslangene på skivebremser enn stålvaierne som felgbremser krever.