Originalversjonen av BMC Roadmachine kombinerte integrert utseende, dekklaring, komfort og skivebremser på en måte få sykler hadde gjort tidligere. 2017-modellen av Roadmachine holder seg fortsatt godt sammenlignet med andre sykler med tilsvarende bruksområde, men tiden var likevel inne for en oppdatering. Nye Roadmachine ser ikke voldsomt annerledes ut enn originalen. Roadmachine, tegnet av norske Torgny Fjeldskaar klarer å kombinere futuristiske, moderne linjer med et ganske tidløst uttrykk.

Den største endringen fra forrige versjon finner vi i setestagene. De var før slanke, men ovale i høyde-retningen. Nå er de tynnere og helt flate. De møter også seterøret en centimeter lavere enn på forrige genera-sjon. BMC var blant pionerene når det kommer til lave setestag. Temposykkelen deres, Timemachine fra 2011 var blant de første syklene med denne konstruksjonen. De lave setestagene skal gi mer fleks i seterøret, mindre luftmotstand, samt et stivere og lettere baktriangel. I front har også gaffelen blitt satt på slankekur. Det høyre beinet er blitt tynnere, mens det venstre beinet, der bremsekaliperen sitter, er blitt forstørret. Overgangen mellom gaffel og ramme er gjort nettere. 

Les test av den nye 12-delte SRAM eTap Red AXS-gruppen her: