Da vi startet Landevei i 2012 var komfortracer nærmest et skjellsord. Komfortraceren var en landeveissykkel med høyt styrerør, lang akselavstand og en større vinkel på gaffelen. Fordelene i forhold til rene rittsykler skulle være høyere komfort, en mer avslappet sittestilling og roligere kjøreegenskaper.

Les også: Test av mobile sykkelspylere.

Dette var modeller typisk brukt i Paris-Roubaix eller andre vårklassikere. Men den viktigste faktoren for å gi sykkelen større bruksområde, nemlig dekklaring, var bundet av felgbremsens begrensninger. Komfortsyklene kunne i datiden oppleves uresponsive og litt trege i håndteringen, og det var ikke mange som synes de var særlig pene heller.

SJEKK UT: Filmserien «Livet på landeveien»

Nå setter ikke lenger bremsene begrensninger for dekkbredde, og moderne karbonteknologi tillater flotte og gjerne lange linjer, uten at det går på bekostning av dempingen i rammerørene.

Det vi tidligere kalte komfortracere, er det vi i dag kaller blandeveissykler. De går like godt på asfalt og grus, der hovedbruken skjer på asfalt. De fungerer like godt til korte og lange turritt, som til eventyrsykling i skogen.

Den viktigste forskjellen er like fullt at syklene nå er mer behagelig enn forrige generasjon, de ser bedre ut, de har mer bremsekraft og de har større dekklaring. Med inntoget av skivebremser har rammene for hvordan en komfortsykkel lages endret seg.

Syklene i denne testen, BMC Road Machine, Focus Paralene og Cannondale Synapse er alle pionerer på sitt vis.

BMC Road Machine er en av de første komfortorienterte syklene som brukte mulighetene skivebremsene tillot når det kom til rammedesign og sykkeloppsett. BMC var blant de første med helintegrerte løsninger for styre, stem og skivebremser.

Siden BMC lanserte Road Machine i 2016 har de fleste produsentene fulgt etter med tilsvarende sykler i kolleksjonen. Altså sykler med utseendet til rittorienterte landeveissykler, men med ekstra komfort bakt inn i rammen, samt en geometri som passer til mer voluminøse dekk.

Cannondale var tidlig ute med en luksuriøs komfortacer i karbon da de kom på banen med Synapse i 2005. Siste generasjon Synapse skal i følge Cannondale både være mer komfortabel, men også ha mer likhetstrekk med en rittracer. Den tidligere modellen mente mange ble for kjedelig i opplevelsen.

Focus og deres Paralane har dratt snora lengst når det kommer til dekklaring. Paralane har klaring for opp til 35 mm store dekk, og kan følgelig også brukes med kross-dekk med knaster. Den store dekklaringen til tross, Paralane har også geometri og egenskaper som gjør den til en sykkel til både lange og raske turer på asfaltert vei.

I et forsøk på å unngå unødvendige variabler ba vi leverandørene levere sine Etap-utstyrte varianter i denne testen. SRAMs trådløse girsystem gjør disse syklene ekstra ryddige. Etap er også et av markedets letteste girsystem slik at totalvekten på disse syklene er veldig nære rene rittacere.

NB: To av testsyklene skiller seg litt fra produksjonssyklene du får i butikken. Cannondale Synapse-sykkelen har rammedesignet fra en Shimano Di2-utstyrt modell, mens Focus Paralane-sykkelen er utstyrt med aluminiums-hjul. Salgsmodellen kommer i 2018 med Zipps 302 karbonhjul.