Uansett hva slags sykkel produsentene skal lage nå, det blir stadig vanskeligere å knipe sekunder eller stjele gram. Vi har i denne testen tatt for oss fem sykler, tre aerosykler og to konvensjonelle sykler. Vi har tatt for oss det vi mener er årets mest toneangivende sykler i de to kategoriene, og foretatt en grundig analyse av dem mot hverandre.

I aerosegmentet har vi selvsagt valgt Trek Madone og Specialized Venge Vias. Ingen har gått lenger enn de amerikanske gigantene for å gjøre syklene sine så aerodynamiske som mulig. Begge produsentene er helt klare på en ting: Skulle de gjøre landeveissyklene mer aerodynamiske enn de allerede var måtte de gå drastisk til verks. Nå er det slutt på valgfritt styre, vaierstrømper som er ute i vinden eller muligheter for kjapp mekking på egenhånd. Nå er nesten alt av strømper, vaiere eller ledninger tredd gjennom integrerte styreløsninger.

HER KAN DU LESE MER OM HVORDAN VI TESTER SYKLER

Venge Vias nærmest forutsetter en sykkeltilpasning før kjøp, mens Trek har aps på sykkelens styrerør. Standard bremser er historie, nå er det Trek eller Specializeds egenproduserte bremser som gjelder, godt gjemt for å gjøre syklene mer aerodynamiske. Inn fra sidelinjen kommer også Pinarello med sin modell F8, en sykkel som har vunnet Tour de France. Sykkelen er laget i samarbeid med bilprodusenten Jaguar, men hva kan egentlig de bidra med på sykkelmarkedet?

Vi har testet de tre flaggskipene over en hel uke i all slags terreng, og gjennomført den mest omfattende duelltesten av tre sykler i Landeveis historie. Cannondale SuperSix har vært testvinner i Landevei to ganger, og ble nylig kåret til «årets sykkel» på velonews.com. Selvsagt leverer Cannondale nok en gang floskelfest med at sykkelen er både «lettere og stivere», men i tillegg har de nå også jobbet med aerodynamikken på rammen.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

MÅLBART: Petter Zahl Marken sjekker setehøyden på en Bianchi Specialissima før dagens dont. Foto: Henrik Alpers

En lett racer skal ikke bare gå fort oppover, den skal være rask i solobrudd også. Rør med aeroform er beviselig mindre stive enn ett rundt rør, men påvirker dette siste generasjon fra Cannondale? I or lanserte Bianchi sin nye lettvekter Specialissima. Med en rammevekt på under 800 gram skulle dette være modellen som tok den tradisjonsrike produsenten tilbake til nye høyder. Bianchis utstillingsvindu hos pro ene er ikke så stort som det en gang var, men betyr det at syklene er akterutseilt?

Vi har ingen vindtunnel med mulighet til å etterprøve produsentenes påstander eller rigg der vi kan teste stivhet, men vi kan skrive under på at de to sykkelkategoriene kjennes helt ulike hverandre. På flatene har aerosyklene et helt annerledes skyv, og i de krappe svingene er de konvensjonelle syklene kjappere. Aerosyklene mangler kanskje litt snert, men de føles som det de nitive førstevalget når en skal frem så fort som mulig.

Les andre sykkeltester her

Hva skal du velge? Om en vil ha en aerosykkel eller en vanlig sykkel er en personlig preferanse. Den sykkelen som er raskest er den sykkelen du vil sitte best på. Trives du ikke på en aerosykkel hjelper det ikke at den er aerodynamisk. Opplever du de vanlige syklene som nervøse i utforkjøringene hjelper det ikke at de klatrer bra. Syklene er laget for å utmerke seg i sine respektive kategorier, så er det opp til deg å finne ut av hva slags type rytter du er. Enten du vet det eller ei, bla om for å lese mer om fem av årets mest toneangivende sykler. 

PS: Alle syklene i denne testen er testet over en syvdagersperiode i Barcelona, januar 2016. Syklene har vært brukt av seks personer, med en snitthøyde på 191 cm. Alle rytterne bruker størrelse 58/L til daglig, med små variasjoner på setehøyde og stemlengde. Alle syklene i denne testen har en geometri tilsvarende størrelse 58, selv om det er små variasjoner i navngivingen hos de ulike produsentene.