Lærsko med knyting var standard helt til borrelåsen sakte men sikkert begynte å ta over. Deretter kom ulike jekkespenner og strammehjul, før lisser en gang for noen år tilbake snek seg inn på markedet igjen.BLI ABONNENT! Besøk vår nettbutikk for gode tilbud!Den populære hipsteren Taylor Phinney erklærte sin forkjærlighet for lisser, og vips solgte skosponsoren hans, Giro, lissesko i bøtter og spann.LES OGSÅ: Test Stalheimskleiva, Norges bratteste bakkeNå har stadig flere produsenter slengt seg på bølgen, både Trek og Specialized er i markedet, og Giro har gått fra en til tre modeller.LES OGSÅ: I Dolomittene i Italia finner du verdens kanskje beste rundløypeMen hva er poenget med lissesko annet enn at det ser kult ut? En skrivemaskin med kulehode og rettetast ser også bra ut, uten at det er bedre av den årsak.Lissesko har syv strammepunkter fordelt nedover skoen, i motsetning til borrelås-eller spennesko, der finner vi maks tre.Fraværet av plastdeler på lisseskoene gjør også at harde klempunkter er helt eliminert. Dette er det mange som setter pris på etter en halv dag på sykkelen.Lissene er også godt beskyttet om du skulle velte. Å ødelegge spenner og stropper er frustrerende både der og da, men bare vent til du skal få tak i reservedeler.Lisser kan du også kjøpe i utallige fargekombinasjoner, her kan du mikse rødstrømpegenet med din indre 70-tallsromantiker.Vi har tatt for oss Specialized Sub6, Bontrager Classique og videreføringen av skoen som startet det hele, Giro Empire ACC. Vi jakter på en sko like god til å vinne ritt som den er til å sykle turer fra soloppgang til solnedgang. Selvsagt bør den også vekke litt følelser, og vi kan vel strengt tatt avsløre at det gjorde alle skoene lenge før de kom inn til redskajonen.… NB! Husk at den skoen som passer din fot best alltid vil vær eden beste. Sko er det kontaktpunktet mellom kropp og sykkel som skal overføre all kraft, det sier seg selv at det er viktig at dette passer perfekt for en god opplevelse.Prøv for all del først!