Dette var Landeveis mest leste pluss-saker i 2023

Her er sakene som Landeveis abonnenter var mest opptatt av i 2023.

Sist oppdatert 3. januar 2024 kl 12.58
POPULÆRT STOFF: Alt dette finner du på listen over årets mest leste på Landevei. Foto: Knut Andreas Lone/Cor Vos/Henrik Alpers
POPULÆRT STOFF: Alt dette finner du på listen over årets mest leste på Landevei. Foto: Knut Andreas Lone/Cor Vos/Henrik Alpers

2023 er bak oss, men vi tillater oss å kikke litt tilbake på året som gikk.

Året var veldig preget av Uno-X' historiske deltakelse i Tour de France, samt en rekke andre storritt, men kaoset rundt Styrkeprøven var også noe som dominerte nyhetsbildet hos Landevei.

I tillegg til saker om det, er det også mye annet snacks på denne lista.

Her er sakene, rangert fra 20. til 1. plass:

20) Nå legger UCI ned forbud mot dette

En av årets aller siste saker kriget seg inn på listen. Det internasjonale sykkelforbundet får jevnlig kritikk for rare regler og bestemmelser, men her virker de å få bred støtte i feltet, mens i sosiale medier var en del fans mer spørrende til om dette bare var nok en tullete regel.

19) Jorid (40) får skryt etter at Trønderekspressen ble dyttet ned fra tronen

Etter å ha mislykkes flere ganger, klarte omsider Trimtex Cycling Team (tidligere Heinemann Oslo) omsider å slå Trønderkspressen i Trondheim-Oslo. Delaktige i det sterke kollektivet var to kvinner - Monica Storhaug Bernhoft og Jorid Iren Ødegaard – der sistnevnte fikk oppleve å sitte med hele veien inn til Hellerudsletta.

18) Kristoff med uvanlig hjelmvalg i Uno-X-debuten

Proffutstyr, klassisk sikker vinner hos folket. Interessen for Alexander Kristoffs første ritt i Uno-X-trøya var stor, og Landevei bet seg raskt merke i at 36-åringen valgte en helt annen hjelm enn lagkameratene.

17) To nordmenn får sjansen i unik proffsatsing

Det som startet som en YouTube-satsing er etter hvert blitt til et profflag. En ganske annerledes vei mot toppen, kan en fint si. I laget som heter Tour de Tietema-Unibet, blir det neste år to nordmenn: Én rytter og én sportsdirektør – begge hentet fra Team Coop-Repsol.

16) Styrkeprøven tvunget til drastiske endringer

Etter sommerens saga (mer om det lenger ned) må Styrkeprøven gjøre flere store endringer, og i 2024 blir det et ganske annerledes ritt.

VINNERLAGET: Trimtex tok omsider hjem seieren, men blir ikke å se i Styrkeprøven neste år. Foto: Trimtex Cycling Team
VINNERLAGET: Trimtex tok omsider hjem seieren, men blir ikke å se i Styrkeprøven neste år. Foto: Trimtex Cycling Team

15) Vil bringe europeisk trend til Norge: – Tiden er inne for det

I år har de vært flere ultra- og bikepacking-ritt arrangert i Norge. Ett av dem var North East Gravel, som gikk fra Tynset til Røros og tilbake igjen. Bak arrangementet står ildsjel Per Kristian Greve, som entusiastisk fortalte om planene og drømmene sine for rittet.

14) Derfor legger han opp: – Like greit å finne noe annet å gjøre

Etter VM-seieren i u23-klassen i Qatar i 2016 var Kristoffer Halvorsen på ønskelisten til de største lagene i verden, og han endte opp med å signere for Team Sky. Men «Doffen» fikk ikke den karrieren en håpet og trodde. Hva gikk egentlig galt?

13) Sigurd syklet opp og ned den samme bakken 73 ganger

Everesting var skikkelig populært for noen år siden, men er ikke noe som får så mye omtale lenger. Men for mange er det fremdeles en stor og motiverende utfordring, blant annet for 17 år gamle Sigurd Frøseth fra Follo, som i flere måneder trente målrettet for å evereste Grefsenkollen.

12) Trodde ikke på beskjeden fra legen: – Skjer ikke med en 20-åring

Det unge talentet Sebastian Kirkedam Larsen måtte gi opp drømmen om en karriere som profesjonell syklist, etter en overraskende diagnose fra legen. Unggutten har imidlertid allerede funnet en ny vei videre i livet.

11) Espen får drømmesjanse i Jumbo-Visma

I skrivende stund er det fire norske syklister inne i Jumbo-Visma-systemet, og denne sesongen får de også en norsk trener i laget. Espen Aareskjold har lang fartstid i norsk sykkelsport, og ble håndplukket til Uno-X, før han i fjor høst ble kontaktet av to av de største lagene i sykkelsporten. For den mediesky «brobyggeren» satt det langt inne å innrømme at steget fra Uno-X til et WorldTour-lag var et steg han faktisk ville ta.

10) Truer Styrkeprøven med å trekke tilbake tillatelsen

Det ble et salig kaos da det kun et par uker før klassikeren Trondheim-Oslo ble kjent at Styrkeprøven hadde fått avslag på å bruke offentlige veier til rittet. Deretter fulgte en uke med stor usikkerhet og flere møter mellom Styrkeprøven, Oslo-politiet og Statens vegvesen. Etter hvert fikk de grønt lys, men kun noen dager før rittet skulle gjennomføres, ble det igjen dramatisk da myndighetene truet med å trekke tilbake tillatelsen. – Det nærmer seg byråkratisk maktmisbruk, svarte Styrkeprøven frustrert. Til slutt løste det seg heldigvis.

THE LAST DANCE: 2023 var trolig siste gang med Superpokal. Foto: Henrik Alpers
THE LAST DANCE: 2023 var trolig siste gang med Superpokal. Foto: Henrik Alpers

9) Sjokkbeskjed: Kommunen stanser Superpokal Voldsløkka

Styrkeprøven var ikke de eneste som strevet med byråkrati i 2023. Etter alt å dømme var 2023 det siste året med det populære crossrittet Superpokal på Voldsløkka. Kommunen har nemlig satt ned foten for videre arrangement av folkefesten.

8) – Jeg har ikke lyst til å si at jeg legger opp. Det blir så brutalt

Stine Borgli var en såkalt late bloomer, og fikk proffkontrakt med franske FDJ først som 28-åring. Der skulle hun være i fem år, før arbeidsoppgavene begynte å tære på motivasjonen, og 33-åringen bestemte seg for at nok er nok. Men å si at alt var over, satt langt inne for henne.

7) Leknessund åpner opp om dødsfall i Giro d'Italia-oppkjøringen

På den fjerde etappen kjørte Andreas Leknessund seg inn i rosa trøye i Giro d'Italia, og skulle etter hvert bli historisk, som den nordmannen med flest dager i ledertrøyen. Men i oppkjøringen til rittet, var det perioder hvor det «ikke fristet å reise til Italia».

6) De unike detaljene bak Uno-X' nye, oppsiktsvekkende hjelm

Da Uno-X stilte opp med sine nye, inntil da ukjente tempohjelmer i Volta ao Algarve, fikk det sosiale medier til å gå av skaftet. Et radikalt design vi knapt hadde sett maken til. Sweet Protection ville ikke uttale seg om hjelmen, så da måtte Landevei frem med lys og lupe, og møysommelige studier av bildene fra tempoen, gjorde at vi allerede før lansering kunne gi leserne et godt innblikk i detaljene bak hjelmen.

FORMEL 1-HJELP: I vindtunnelen i Silverstone i Storbritannia utviklet Uno-X og Sweet Protection den nye hjelmen, Redeemer. Foto: Sweet Protection
FORMEL 1-HJELP: I vindtunnelen i Silverstone i Storbritannia utviklet Uno-X og Sweet Protection den nye hjelmen, Redeemer. Foto: Sweet Protection

5) Storlagets hemmelige våpen: – Fordelen vil være enorm, sier Kristoff

Ingen ritt skaper like mye interesse for utstyr og teknologi som Paris-Roubaix, selv om den hypen har avtatt litt med årene, og mer "konvensjonelle" løsninger som brede og mer punkteringsikre dekk. Men noe som virkelig satte fart på hypen igjen var dekktrykk-teknologien som flere av rytterne i Team DSM og Jumbo-Visma stilte til start med. (Spoiler alert: Ingen av disse rytterne vant klassikeren).

4) Dette er dommen over Uno-X fra den internasjonale ekspertisen

Den historiske Tour de France-deltakelsen til Uno-X satte på mange måter stemningen for sesongen, og interessen var stor da rittet gikk av stabelen i sommer. Støtten fra det norsk media og publikum var selvsagt uforbeholden, men hva synes de egentlig nedover i Europa? Da rittet nærmet seg Paris, tok Landevei en prat med tre internasjonale eksperter, som ga sin dom.

3) Tobias Foss har signert for Ineos Grenadiers

Det ble tidlig klart at tempoverdensmesteren fra 2022 ikke kom til å fortsette i Jumbo-Visma, og hvor han ville fortsette karrieren ble spekulert heftig i. Flere lag var interesserte, men Ineos Grenadiers materialiserte seg etter hvert som et foretrukket valg. Men det som så ut til å være en ganske done deal ble i stedet en langdryg prosess, da Foss ble trukket inn i overgangssagaen med Remco Evenepoel. Til slutt ordnet det seg imidlertid, slik Landevei kunne avsløre i slutten av september.

2) Tester og guide til gravelsykler/-sykling

Ikke en sak per se, men vi i Landevei merker veldig godt den store interessen for gravelsykling, både når det kommer til utstyr og sykler, men også gravelsykling generelt. Vår landingsside hvor du finner alle våre tester, både nye og gamle, samt det aller viktigste du trenger å vite for å begynne med gravelsykling, var det mange som fant interessant i 2023.

1) Lukrativ proffovergang i boks for Torstein Træen

I starten av august kunne Landevei avsløre hvor Torstein Træen fortsetter sin karriere, noe det var enorm interesse for. 28-åringen fra Ringerike hadde gjort seg interessant for flere lag etter en imponerende åttendeplass sammenlagt i Critérium du Dauphiné i juni. Tross et Tour de France som ble preget av velten hans på 1. etappe, sikret han en god avtale med Bahrain Victorious, hvor han blant annet får et rittprogram som passer ham bedre.

VINNER'N: Saken om Torstein Træen var den aller flest Landevei-lesere fikk med seg. Foto: Knut Andreas Lone
VINNER'N: Saken om Torstein Træen var den aller flest Landevei-lesere fikk med seg. Foto: Knut Andreas Lone

BONUS

0) Hvor mye luft skal jeg ha i dekket?

Trodde du dette var en no-brainer, hvor mye luft du skal ha i dekket? Kanskje bare et sted midt i mellom minimum og maksimum som er oppgitt på sideveggen til dekket? Å neida, det er mer omstendelig enn som så. Med tubeless og bredere dekk, er dekktrykk mer vitenskapelig enn noen gang.

Vi slenger denne med som en bonus, siden den er en åpen sak. Og ja apropos, dekktrykk på gravelsykler er også en greie, ikke tenk på det.

Publisert 3. januar 2024 kl 10.51
Sist oppdatert 3. januar 2024 kl 12.58
annonse
Relaterte artikler
annonse

Landevei.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalist: Knut Andreas Lone | Journalist: Henrik Alpers |

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen