HEAVY METAL: Høyprofilshjul ble i sine første år laget i aluminium. Campagnolo var først ute med serieproduksjon av både ferdighjul og høyprofil. Foto: Henrik Alpers.
Lesetid: 4 minutter
Det er 1992. TV2 ser dagens lys, Balkankrigen starter og på seksdagersritt i velodromer over hele kontinentet er det fortsatt lov til å røyke inne - og publikum gjør det.
Eikene på banesykler blir polert til høyglans for virkelig å skinne under flomlysene der røyken ligger tett over øvelsene på parketten. Og det er fra banen at Campagnolo sanker inspirasjon til det historiske hjulsettet de nå lanserer - Campagnolo Shamal. Alle syklisters hellige gral er født.
Det er lett å tenke at aerodynamikk er noe nytt innen sykkelsporten. Vi kan fort tenke at høyprofilhjul, aerorammer, tette hjelmer og fokus på å minimere luftmotstanden er noe som hører det siste tiåret til.
Både innen banesykling og temposykling har det vært fokus på å minimere luftmotstanden nærmest så lenge sykkelsporten har eksistert.
Det er bare det at tidligere tiders tilgjengelige teknologi ikke gjorde de store krumspringene mulig. Å bruke få eiker i hjulene var et velkjent triks på velodromen. Eiketallet var den viktigste forskjellen på hjul til tempo og hjul til fellesstart helt opp til 80-tallet.
FORT FREM: Abraham Olano med Shamal-hjul, Tour de France 1993. Foto: Cor Vos.
Da Campagnolo lanserte det linseformede platehjulet Ghibli i 1986 ble det med en gang førstevalget for banesyklister som jaget sekunder og tideler i 250 meters porsjoner. Det ble brukt like mye som bakhjul som det ble brukt som forhjul.
På temposykler ble det raskt anerkjent som det etappevinnende hjulet du måtte ha bak. Campagnolo lærte mye av Ghibli og de var klart inspirert av banesyklingens hjul med få eiker da de i 1992 lanserte sykkelhistoriens første komplette, ferdigbygde hjulsett, Shamal.
Før Shamal var hjulbygging nærmest sett på som svart magi utøvet at et fåtall mekanikere med gudegitt fingerspitzgefühl og gehør til å høre forskjell på eikespenn. Et godt hjulsett var ikke bare presisjonsstrammet med riktig moment, det var stemt som et flygel og låt som en Stradivarius.
Mikroskopiske frekvensforskjeller i toneart kunne bety forskjellen på det perfekte hjul og en felg som vrengte seg i åttetall. De beste hjulbyggerne hadde gehør som Mozart, eikenøklene var deres stemmegafler.
Hjul kunne ikke kjøpes.
De måtte skapes.
Så rullet de under raske ryttere med pølsehjelm, aller helst menn. Vi var i 1992.
HINSIDES: Denne sykkelen med Ghibli-platehjul fra Campagnolo foran og bak, var en av flere Pinarello-farkoster Miguel Indurain brukte. Foto: Cor Vos.
At Campagnolo skulle ta magien ut av hjulbyggingen ved å tilby et hjulsett du kunne kjøpe ferdig i butikken var nærmest uhørt. Sannheten var at den italienske utstyrsprodusenten hadde sine egne magikere ansatt på fabrikken i Vicenza.
Shamal ble lansert som et aerohjulsett med aluminiumsfelger, med en voldsom profil for datiden. I sin første versjon hadde hjulsettet 16 eiker foran og bak. Det var et stort sprang fra 32 eiker som var standard. Eikene var i tillegg flate og blankpolerte lik dem vi fant på banesykler.
Eikene på banesykler ble vitterlig polert til høyglans for virkelig å skinne gjennom røyken som fylte velodromene.
Shamals glansfulle finish matchet dette idealet til det fulle.
Lanseringen av nyvinningen Shamal til et konservativt sykkelmiljø var godt timet. Campagnolo-sponsede Miguel Indurain dominerte de store etapperittene. Både han og lagkameraten på Banesto, Abraham Olano, herjet på tempoetappene.
GULL ALT SOM GLIMRER? Shamal gikk fra å være høyprofil til et nærmest oversolid lavprofilshjulsett. Gullversjonen var det delte meninger om. Foto: BikeSquare.com.
Oppi all tradisjonen foregikk det på begynnelsen av nittitallet en ekstrem utvikling av sykkelutstyret. Pinarello bygde spesialrammer til Indurain til bruk på tempoetapper, den ene villere enn den andre.
Skottene Chris Boardman og Graham Obree fikk legendestatus på velodromen. Obree med sin hjemmelagede sykkel, Boardman med sykkel laget av sportsbilfabrikken Lotus. Midt i dette kom Campagnolo Shamal og endevendte hjulmarkedet.
Shamal ble førstevalget for både proffer og ambisiøse mosjonister. På Milano - San Remo og på Trondheim - Oslo. En ny produktkategori var født.
De komplette hjulsettene rullet ut av Campagnolo-fabrikken i Vicenza i hopetall. Franske Mavic fulgte kort tid etter opp med egne hjulsett.
Hjulbyggermagikerne gikk fra støvete bakrom i små sykkelverksteder til fulltidsbygging på de store fabrikkene. Igjen hadde Campagnolo vært først ute med noe revolusjonerende.
I dag har Campagnolo, i likhet med de fleste store hjulprodusenter, nesten utelukkende komplette hjul i katalogen.
Shamal har blitt levert med utseende i både gull og kaldsmidd stål, og er fortsatt som noe av det ypperste du kan få av aluminiumshjul.
UTRYDNINGSTRUET: Hjulbyggere med finmotorikk som en urmaker er erstattet av lavtlønnede arbeidere med finmålerverktøy i Asia. Foto: R2 Bike.
Henrik Alpers er hjernen og hjertet bak Landevei, og tidligere redaktør i magasinet. Han syklet på nasjonalt nivå i landevei og sykkelkross, men har i dag byttet ut startnummer med sykkelopplevelser. Alpers jobber nå med dag-til-dag-nyheter, sykkelturer, kultur og sykkeltester.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.