TONEANGIVENDE: Tobias Halland Johannessen har stått for mye av det Uno-X har levert i Tour de France så langt. Foto: Cor Vos
Lesetid: 7 minutter
«Søren Wærenskjold minner meg om en ung Marcel Kittel».
«Tobias Halland Johannessen er virkelig på randen av et WorldTour-gjennombrudd».
Og:
«Jeg synes Uno-X kjører som et WorldTour-lag»
Dette er tre av kommentarene vi fikk da vi etterspurte en ærlig og nøktern vurdering av innsatsen til Uno-X Pro Cycling Team i første halvdel av årets Tour de France.
Landevei har henvendt seg til det nederlandske sykkelnettstedet wielerflits.nl, den populære sykkelpodcasten Lanterne Rouge og til svensk Eurosport.
Dette er svarene vi fikk i retur:
Merk – disse svarene er gitt i forkant eller samme dag som Tobias Halland Johannessen gikk i brudd og til slutt ble nummer fem på etappen 12 mot Belleville-en-Beaujolais.
Youri IJnsen, Wielerflits.nl
- Hva tenker du om innsatsen til Uno-X i massespurtene, i brudd og i fjellene så langt?
– Jeg synes Uno-X har gjort en brukbar jobb i spurtene. Jeg har aldri vært av den mening av at Alexander Kristoff har vært den raskeste, og i så måte har han levd opp til forventningene jeg hadde, sier Youri IJnsen som følger Tour de France for nederlandske wielerflits.nl.
– Når det gjelder brudd, hadde jeg ventet litt mer av Rasmus Tiller. Jeg skjønner at han også har en rolle i spurttoget, men hans beste sjanser til å vinne var på bruddetapper i første halvdel av touren.
– I fjellene har Tobias Halland Johannessen gjort en fantastisk jobb i Cautertes. Jeg hadde kanskje forventet litt mer av Jonas Gregaard på Puy de Dôme. I tillegg har Uno-X vært uheldige med velten til Træen og bruddet i albuen hans på den første etappen.
– Generelt tror jeg mulighetene til Halland Johannessen og Gregaard blir enda bedre utover neste uke. Der ligger nok også den beste sjansene for Uno-X til å vinne en etappe. Forhåpentlig kan også Anthon Charmig få til noe, for han har vært ganske usynlig fram til nå.
– Er det noen ryttere du mener har pekt seg ut positivt, noen som kanskje har overrasket deg?
– Jeg er ganske imponert over Søren Wærenskjold. Måten han kjører opptrekk på under det tøffeste rittet på kalenderen, er ganske utrolig. Spesielt når det snakk om hans første Tour de France. Han har brakt Kristoff i god posisjon hver eneste gang. Han minner meg om en ung Marcel Kittel på en måte, sier IJnsen og begrunner:
– I hans første år hos Skil-Shimano, gjorde han også noen opptrekk for Kenny van Hummel. Kittel vokste med oppgaven og tok over rollen som førstespurter i løpet av sesongen. Jeg hadde likt å se Uno-X gi Søren muligheten på den 19. etappen i stedet for Kristoff. Avslutningen i Poligny passer en power-sprinter. Kristoff er selvsagt det, han og. Men Søren kan også løse en slik oppgave.
– Det kan godt hende det ender opp med bruddseier den dagen, men la likevel Søren gjøre spurten og se hva han får til. Den slags erfaring er uvurderlig for ham i framtida.
– Hvordan synes du Uno-X klarer seg som debutanter i årets tour?
– Jeg synes de har gjort det brukbart under deres første tour. Man er nødt til å ta forventningene med i betraktningen, og hvis man er ærlig med tanke på kvaliteten, så mener jeg de er blant de nederste syv lagene i touren. Jeg tror også de har det minste budsjettet. Basert på det, underpresterer ikke Uno-X. Men de overpresterer heller ikke, ennå.
– Burde de vært mer aktive i brudd?
– Nei, jeg synes ikke det. De bruker kreftene sine der det gagner dem, ved heller å gå i brudd på tøffere etapper. Jeg har sans for måten de sykler på og hvordan de prøver å gi seg selv gode muligheter.
– Det finnes andre wildcard-lag som er mer opptatte av å være i bruddet for å gi dem medieomtale og dermed blidgjøre sponsorene. Det er ikke slik jeg mener man skal nærme seg idrett på det øverste nivået. Det handler om å vinne, ikke om å gå i meningsløse brudd.
– Hva tenker du om det Uno-X har fått til i massespurtene så langt?
– Søren Wærenskjolds innsats for å posisjonere Alexander Kristoff har vært ganske solid på to eller tre etapper, men Wærenskjold har ikke være i stand til å slippe løs Kristoff i perfekt distanse til målstreken. Det har tvunget ham til å åpne spurten tidlig. Når det er sagt, har Kristoff simpelthen ikke toppfarten til å kjempe om seieren på en spurtetappe, mener Naesen.
– På den ene siden skulle jeg gjerne sett at Wærenskjold fikk en mulighet til å spurte selv, men på den andre tror jeg ikke det hadde forandret all verden, da jeg heller ikke forventer at han har toppfarten som kreves. Kristoff har kjørt inn rundt 140 UCI-poeng i spurtene, påpeker han.
– Hva tenker du om det Uno-X-laget har fått til i brudd- og under fjelletappene så langt?
– Uno-X har brukt en helt annerledes taktikk enn det man vanligvis ser fra Wildcard-lag, som for eksempel B&B Hotels tidligere. Uno-X hopper ikke i brudd for å sikre seg «TV-eksponering», og ønsker å bli en del av bruddet når det ligger sportslige kriterier bak det. Tobias Halland Johannessen sto på podiet etter Tourmalet-etappen. Selv om (Michal) Kwiatkowski var sterkere den dagen og sakket av på farten da sammenlagtrytterne tok dem igjen, så var Tobias likevel strålende. Han er virkelig på randen av et WorldTour-gjennombrudd, men kanskje kommer Tour de France litt for tidlig.
– Jeg ser en mulighet på den 20. etappen, men det er mange om beinet den dagen. Mens Tobias var forventet å få sitt gjennombrudd en gang, kan man se på måten han kom tilbake i form på etter skade som en slags bekreftelse på talentet som ligger der.
Naesen peker på at i hvilket som helst annet ritt enn i Tour de France, så hadde Drøbak-mannen trolig kjørt inn en etappeseier:
– Jeg tenker også at dette viser noe om vanskelighetsnivået rytterne møter i Tour de France. Hadde dette dreid seg om Giro d’Italia, er det en god sjanse for at Tobias hadde stukket av med en etappeseier allerede.
– Jeg tror også at Torstein Træen hadde hatt muligheten til å være konkurransedyktig i brudd, om det ikke hadde vært for bruddet i albuen. Derfor kan man påpeke at flaksen heller ikke har vært på Uno-X-lagets side.
Du kan godt ha en sykkel som veier mindre enn 6,8 kilo, men ikke bruke den i ritt. Men hvordan ble det slik? Dette er fortellingen om vektgrensa på 6,8 kilo.
Anders Adamson, Eurosport Sverige
Landevei har også spurt Anders Adamson, tidligere syklist og ekspertkommentator for svensk Eurosport hva han synes om bidragene fra det norske laget underveis.
– Jeg hadde håpet på mer fra Alexander Kristoff. Jeg ser gjerne at Søren Wærenskjold får en sjanse framover, sier Adamsson om Uno-X i massespurtene så langt.
– Hva med i fjellene?
– Det er vel omtrent som forventet. Tobias Halland Johannessen er bra. Det er synd at Torstein Træen har veltet så mange ganger, sier han.
Sammen med kollega Roberto Vacchi, har Adamson snakket mye om Jonas Abrahamsen så langt i rittet. Duoen er imponert over telemarkingens arbeidsinnsats både i spurtopptrekk og for å hjelpe mer klatresterke lagkamerater ut i brudd.
– Jøsses, så bra han har vært! Det har overrasket meg, utbryter Adamson.
– Kjører som et WorldTour-lag
I Norge har det dels vært debattert hvorvidt det norske laget burde gått mer i brudd. I TV 2-studio har blant annet Thor Hushovd tatt til orde for det etter at ingen ryttere gikk i brudd på starten av den 4. etappen mellom Dax og Nogaro.
– De to lagene som har fått invitasjon, som Uno-X, burde tatt initiativ av respekt for plassen de får, uttalte Hushovd.
Til slutt gikk for øvrig Anthony Delaplace og Benoît Consefroy i brudd. Adamason mener linja det norske laget har lagt seg på under Tour de France-debuten har vært smart:
– Jeg synes det er bra at Uno-X ikke går med i alle brudd. Jeg synes de kjører som de er et WorldTour-lag, og det er bra, avslutter han.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.