Lufttrykk sykkeldekk

Hvor mye luft skal jeg ha i dekket på en racersykkel?

Hva er riktig dekktrykk for en racersykkel? I denne saken gir vi deg forklaringen på hvor mye luft du skal ha og hvorfor, samt at vi forklarer begreper som gjør at du kan eksperimentere med ulike dekktrykk.

Sist oppdatert 9. juli 2023 kl 06.00
Sykkelpumpe til racersykler
HVOR MYE LUFT SKAL JEG HA I EN RACERSYKKEL? Det får du svar på her.

Riktig mengde luft i dekkene på en racersykkel avhenger av kroppsvekt, sykkelstil, vær og flere andre faktorer, så hvordan vet du hvor mye luft akkurat du skal ha i dekket på landeveissykkelen?

Kommer du i snakk med syklister langs veien, vil mange bruke 100 psi som et utgangspunkt. Noen vil kanskje si «minst ti bar» med stor selvsikkerhet, mens andre sverger til «så mye som mulig, aldri under 130 psi».

Men hva betyr alt dette, og er det korrekt? Skråsikre antagelser er sjelden gode svar, og vi har laget en tabell litt lenger ned i saken, som gir deg et godt utgangspunkt for videre eksperimentering.

For fullt så enkelt som å bare si et tall er det ikke. Men i løpet av saken lærer du fort å forstå hvorfor det ikke er fullt så enkelt, og allikevel kunne bli en slags ekspert på dekktrykk. 

I denne artikkelen dropper vi tubulardekk, og tar for oss den vanlige kombinasjonen med dekk og slange. Vi har lagt inn et lite kapittel om slangeløse dekk i saken også.

TILBAKELENT: Sykkelen har høyere front og lang akselavstand. Det gir stabil kjørefølelse, godt egnet til nybegynnere. Foto: Henrik Alpers.
Les også
joe blow sykkelpumpe
GODT KJØP: En Joe Blow sykkelpumpe er en nødvendig investering om du sykler mye landevei.

Kjøp en skikkelig gulvpumpe

Om du fortsatt ikke har et favorittdekk, eller lurer på hvilket dekk du bør velge, bør du lese vår store guide til landeveisdekk først.

Landeveisdekk skal gjerne ha høyt trykk, og å oppnå dette med en håndpumpe er både tidkrevende og slitsomt. Du skal ikke sykle veldig mye før det er verdt investeringen å ha en god gulvpumpe.

En gulvpumpe har også et skikkelig manometer, noe håndpumpene ikke har.

Gode gulvpumper er ikke veldig dyrt, de koster gjerne 4-500 kroner. Da har du pumpe i ti år, minst.

sykkelpumpe test
Les også

Hva er forskjellen på BAR og PSI?

Når du kjøper en sykkelpumpe med manometer vil du se den bruke to måleenheter, bar og psi. Både BAR og PSI definerer lufttrykk.

PSI står for pounds per square inch, og er en måleenhet oftest brukes i USA. BAR brukes primært i Europa og resten av verden, og selvet ordet er ikke en forkortelse, men en moderne versjon av det greske ordet for vekt.

PSI brukes til mer enn bare å måle lufttrykk, men til å måle belastning på ett konkret område, altså den ene kvadrattommen nevnt i forkortelsen.

Landeveissyklister bruker begge deler om hverandre etter personlig preferanse. PSI-skalaen er langt mer presis enn BAR-skalaen, og mange foretrekker derfor psi. Særlig i sykkelkross er psi mye brukt, for der kan mikrojusteringer i dekktrykk være veldig utslagsgivende.

Men begge deler brukes om hverandre i både industri og sykkelsport.

Tabell for dekktrykk

tabell som viser hvor mye luft du skal ha i et sykkeldekk
GODT UTGANGSPUNKT: Bruk denne tabellen for å sette dekktrykket på sykkelen. Deretter kan du eksperimentere med både mer eller mindre luft.
PUMP IT UP: Hvor mye trykk skal jeg ha i dekket på en gravelsykkel? Foto: Henrik Alpers.
Les også

Skal det være like mye luft i for-og bakhjulet?

Du har definitivt mest vekt på bakhjulet, og tabellen nedenfor baserer seg på bakhjulstrykk.

Veier du 60-80 kg kan du ha 0,5 bar mindre i forhjulet til å begynne med, veier du over 80 kg kan du ha 0,2 bar mindre i forhjulet.

Hva med regn?

Er det ikke slik at en bør senke dekktrykket når det regner? Jo, dette kan absolutt ha noe for seg. Senker du dekktrykket med 0,5 bar vil du gi dekket en større trykkflate mot underlaget, og du vil ha noe bedre feste.

manometer på en sykkelpumpe
PRESIS MÅLING: Gode sykkelpumper bør vise både psi og bar.

Kan jeg få vannplaning med en landeveissykkel?

Nei, men vi skjønner at du spør. Det er en seiglivet myte at landeveisdekk uten mønster kan få vannplaning. Skal du oppnå vannplaning må du sykle i over 175 kilometer i timen, og da har du helt andre problemer enn vannplaning.

Men hvorfor er det da mønster i dekket? Siden sykkeldekk er til forveksling like, er dette den eneste måten produsentene kan skape en identitet. Mønsteret er simpelthen ren merkevare.

Tour de france i regnvær
SENKER TRYKKET: Både proffer og amatører har godt av å senke dekktrykket noe for bedre grep i regnet. Foto: Cor Vos.

Høyt dekktrykk er aldri bra

Jo høyere trykk, jo fortere vil jeg rulle, ikke sant? Definitivt ikke. Når et dekk ruller på asfalten foregår det en kontinuerlig deformering av dekket mot underlaget. Jo bedre et dekk kan folde seg over ujevnheter i underlaget, jo mindre rullemotstand.

Hvorfor?

Et dekk med for høyt trykk vil simpelthen gjøre mikroskopiske sprett rett opp over ujevnhetene, heller enn å rulle over. Det vil altså bevege seg i en annen retning enn fartsretningen. Det vil også være lettere for spisse gjenstander å punktere et hardt dekk enn et mykt.

Du kan lese mer om denne forklaringen i vår store guide til hvilket dekk du bør velge.

Finnes det en fasit?

Nei, absolutt ikke. Men dette er et utgangspunkt du kan starte med, og så prøve litt forskjellig.

sykkelpumpe for terrengsykler
PRESISJONSPUMPE: Denne pumpen kan ikke pumpe spesielt høyt trykk, og er for terrengsykler, grusracere eller cyclcross. Målingen er derimot ytterst presis.

Større volum – lavere trykk

Jo større volum du har på dekket ditt, jo lavere trykk trenger du for å oppnå samme kjørefølelse og egenskaper.

Et dekk med større volum har simpelthen en større bæreflate, og trenger dermed lavere trykk for å holde dekket oppe fra underlaget.

En traktor har eksempelvis ikke høyere lufttrykk enn 1 bar, og en fatbike kan gjerne ha ned mot det samme.

Hva med et fly, mens vi først er inne på trykk? En jumbojet har også store dekk, men siden volumet er lavt relativt til vekten på flyet, må lufttrykket nødvendigvis bli noe høyere.

En Boeing 777 med plass til 350 passasjerer har typisk 14-15 bar trykk. Dekkene koster forøvrig rundt 50.000 kroner per dekk.

pirelli cinturato
STORT VOLUM - MINDRE LUFT: Pirelli Cinturato i 32 mm bredd gjør at du kan sykle med lavere dekktrykk.

Hva om jeg har slangeløse dekk?

Selve prinsippet om volum og luft er likt enten du har slangeløse dekk eller bruker dekk og slange.

Men har du slangeløse dekk, kan du starte med et dekktrykk som er 0,5-1 bar lavere enn skalaen indikerer.

Uten å gå i detalj, slangeløse dekk er bygget på en helt annen måte enn vanlige dekk, med den fordelen at du kan senke dekktrykk og redusere rullemotstanden, uten at det går utover kjøreegenskapene.

Lykke til med pumpingen!

Slangeløse dekk tubeless
Les også
Publisert 21. august 2021 kl 11.40
Sist oppdatert 9. juli 2023 kl 06.00
annonse
Relaterte artikler
annonse

Landevei.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalist: Knut Andreas Lone | Journalist: Henrik Alpers |

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen