I ti år har Oslo kommune vært positive til sykkelkrossritt på Voldsløkka i Oslo. Nå setter de plutselig en stopper for videre gjennomføring og 2023 kan bli siste året med folkefesten.
MOT SLUTTEN? Det kan være siste året med Superpokal på Voldsløkka. Foto: Kristoffer H. Kippernes
Lesetid: 4 minutter
– Obos kan arrangere en ultrakommersiell rockekonsert med 100.000 tilskuere og beslaglegge parken i ukesvis. Da er det et tankekors at en liten, ideell klubb ikke kan arrangere et sykkelritt for hele byen i en idrettspark, fortviler Thomas Larsen Røed.
Rittlederen for Norges absolutt største sykkelkrossritt forstår lite av den plutselige og nedslående beskjeden fra Bymiljøetaten i Oslo, som fører til at rittet ikke vil bestå etter årets utgave. Beskjeden lyder kort og brutalt:
– 2023 er siste året dette arrangementet kan gjennomføres på Voldsløkka grunnet slitasje på gressareal.
Amatørene og tilskuerne har også flokket seg rundt rittet i hovedstaden, der det på det meste har vært over 500 oppmøtte for å heie og delta.
Oslo kommune har helt frem til nå vært positive til arrangementet. Nå har de derimot snudd, og Bymiljøetaten setter en stopper for videre avvikling av tilskuerfesten.
– Dette er vanskelig for oss å forstå og akseptere. For det første er det udokumenterte påstander og ren synsing. For det andre har vi alltid tilpasset oss retningslinjene fra Bymiljøetaten, og de siste fem årene har løypen utelukkende gått på områder som ikke brukes til annen idrett, sier Røed.
Rittraséen har oftest gått i kantområdene av Voldsløkka, og har kun få metre som svinger innom eksempelvis fotballbaner.
Bymiljøetatens argumentasjon virker dermed fremmed både for deltagere og arrangør.
– Når snøen forsvinner om våren er det ingen som kan se hvor løypa har gått. Bymiljøetatens argumentasjon er uforståelig, og vi hørte heller ikke et pip etter fjorårets arrangement - som gikk uten problemer eller klager, legger Røed til.
– Dette er en periode hvor banen er svært sårbar, og det er en vurdering over flere år hvor det er tydelige slitasje i etterkant av arrangementet på området vi ikke lengre kan akseptere. Voldsløkka naturgress er slik den er utformet heller ikke tilrettelagt som en terrengsykkelbane, og vi ønsker derfor ikke å videreføre et slikt arrangement her, svarer Bymiljøetaten ved Bård Eion Flaen, til Landevei.
Det gjør at Superpokal Voldsløkka nå står i fare for å arrangeres for aller siste gang.
Arrangørene er kjent for å være nøye på å minimere arrangementets avtrykk, og utenom avviklingen av de ulike rittklassene, har traséen konsekvent vært åpen kun for en kort gjennomkjøring.
Konseptet med en bynær tilskuerfest er krevende å få tillatelse til, og selv om Bymiljøetaten har opplevd bekymring tidligere, er det først nå arrangøren får beskjed.
– Vi opplever i utgangspunktet god dialog med arrangøren, og at de forholder seg til retningslinjene våre. Årets arrangement er tillatt ettersom vi ønsker at arrangøren skal ha tid til å finne andre alternativer, uten at det skal gå utover årets arrangement som vi har forstått de allerede var i gang med å planlegge da vi mottok søknaden, skriver Bymiljøetaten.
Arrangørklubben FTT jobber nå med å få avviklet årets ritt på en god måte. Flere Uno-X-proffer, i tillegg til både sterke og kjente amatører, har allerede meldt seg på.
Rittet har som vanlig satt tak på 150 deltagere av hensyn til omgivelsene. Arrangøren har ikke helt fått summet seg over realiteten over at rittet nå blir historie.
– Det forundrer oss at det har tatt ti år å komme til konklusjonen om slitasje, hvor det etter vinteren ikke er varig slitasje å se. Når det gjelder «Voldsløkka naturgress» berører vi ikke noen av banene til øvrige idretter, så at det skal påvirke dem er vanskelig å forstå. At idrettsplassen bli slitt av idrett er altså et problem, sier Larsen Røed.
Arrangøren av de to store Springsteen-konsertene i sommer hadde over 100.000 besøkende på samme sted som rittet arrangeres. Bymiljøetaten forklarer at det arrangementet kunne tillates, da arrangøren ble pålagt å restaurere eventuelle skader på underlaget.
Den muligheten har aldri arrangøren av Superpokal fått.
For dem kom meldingen om at kommunen nå ser ut til å avslutte samarbeidet helt ut av det blå.
– At dialogen er god trodde vi og, men her har vi fått svart på hvit at det er siste gangen vi kan arrangere, uten mulighet til å gjøre eventuelle tiltak som å endre på løypen eller rehabilitere områder med slitasje. Vi synes det er synd at det ikke er rom for små idrettsarrangementer som stelles i stand på dugnad i indre by – gratis for mange hundre tilskuere år etter år, som får se alt fra knøttekross til sykkelstjerner de kun har sett på TV tidligere, sier han.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.