De unike detaljene bak Uno-X' nye, oppsiktsvekkende tempohjelm
Det siste året har vi sett en dramatisk endring i designet på tempohjelmer i proffeltet, og i helgen så vi for første gang Uno-X Pro Cycling sin nye tempohjelm fra Sweet Protection, med et radikalt design.
RADIKAL: Den nye tempohjelmen til Uno-X Pro Cycling fra Sweet Protection har et design vi aldri har sett maken til. Foto: Cor Vos
Lesetid: 5 minutter
Mange sperret opp øynene under søndagens avsluttende tempoetappe i Volta ao Algarve, da Alexander Kristoff og Uno-X Pro Cycling-rytterne dukket opp i nye, oppsiktsvekkende hjelmer.
Det siste året har vi sett en rekke spektakulære tempohjelmer, men den nye tempohjelmen fra Sweet Protection er rimelig radikal.
I øyeblikket er ikke hjelmen offisielt lansert, og produktdesigner i Sweet Protection, Thomas Larsen Røed, forteller at lansering er satt til 7. mars.
– Jeg kan ikke si så mye nå, sier Larsen Røed når Landevei spør om detaljer rundt hjelmen.
Hjelmen Tucker er også fjernet fra nettbutikken til Sweet Protection tirsdag.
De unike detaljene
Ut ifra bildene fra Volta ao Algarve, er det imidlertid noen unike detaljer vi allerede kan avsløre på den nye hjelmen.
Når vi zoomer inn på fronten av hjelmen, kan vi se at det står «Redeemer» helt nederst ved kanten på hjelmen, bak visiret, og det kan være det som er navnet på hjelmen.
Den klart største forskjellen fra andre tempohjelmer er den sorte karbonskallet i front, som har en åpning i midten. Når vi zoomer inn på bildene, kan vi tydelig se at det er snakk om en innvendig luftkanal.
Vi kan også se at i midten av åpningen på skallet er det en liten rygg som stikker opp fra selve hjelmen. Ryggen skal antagelig sørge for å "splitte" luftstrømmen og sende den inn i luftkanalene.
Bakerst på det sorte skallet kan vi også lese at det står «Laminar Flow Bypass Duct». Laminar Flow, laminær luftstrøm på norsk, er et velkjent begrep innenfor aerodynamikk og forskning, og handler om å holde en stabil og jevn luftstrøm, heller enn en turbulent luftstrøm.
Målet med ryggen og luftkanalen at luftstrømmen skal skyte fart gjennom kanalen, og redusere turbulensen gjennom og rundt hjelmen.
Hjelmen følger trenden med å ha bred front, for å skape et mer helhetlig frontareal. For en syklist er kroppen den definitivt største utfordringen med tanke på aerodynamikk. Du kan spare noen watt på en rask ramme, men det er ingenting sammenlignet med hvor mye du kan spare dersom du minsker frontarealet av kroppen din.
For typer som u23-verdensmester Søren Wærenskjold betyr det, at når han kryper sammen og forsøker å gjøre seg så liten som mulig, vil han redusere sitt frontareal og målet er at kombinasjonen av posisjon, drakt og hjelm skal lede luften rundt ham med minst mulig turbulens.
Formen på hjelmen skal luftstrømmens vei over skuldre og rygg mer sømløs. Bakdelen av hjelmen er krummet, slik at den skal "legge" seg over nakke og rygg, når rytterne ligger i bøylen (aerodynamisk fremoverlent posisjon) med blikket rettet fremover.
Vi ser også at hjelmen har litt "vinger", altså at den er formet utover mot skuldrene, igjen med samme hensikt om å lage et mer helhetlig og sømløst frontareal.
På siden av hjelmen er det også et gult MIPS-klistremerke, som indikerer at hjelmen bruker MIPS.
Utviklet over lang tid
Landevei vet at danske Casper von Folsach har vært svært involvert i å utvikle hjelmen, og at den er jobbet med over lang tid.
Von Folsach er performance manager i Uno-X, og har ansvaret for aerodynamisk testing i laget.
Han er også tidligere landevei- og banesyklist, med blant annet bronse i lagforfølgelse fra OL i Rio i 2016.
Det var på OL-tempoen i London i 2012 at det som ble omtalt som «verdens styggeste hjelm», POC Tempor, gjorde sin debut. Den svenske utstyrsprodusenten var langt forut for siden tid, for det tok nesten ti år før konkurrentene virkelig fulgte etter.
Tempor forsvant også litt i noen år, før den virkelig ble høyaktuell igjen da den ble vekket til liv igjen i banesykling, blant annet av det danske banelandslaget.
Det siste året har både Specialized og Kask kommet med sine svar på hjelmen, og det er blitt paralleller til Star Wars og annen science fiction.
Spesielt Specialized sin hjelm fikk oppmerksomhet under Tour de France i fjor, med sitt brede design og en slags sokk rytterne trekker over hodet.
NY I 2022: Specialized lanserte sin TT 5 under Tour de France i fjor, og den fikk stor oppmerksomhet for sitt science fiction-aktige utseende. Her er danske Kasper Asgreen under Volta ao Algarve. Foto: Cor Vos
ROMVESEN: POC Tempor, som gjorde sin debut i 2012, er fremdeles i bruk, her på europamester Stefan Bissegger under tempoen i Volta ao Algarve. Foto: Cor Vos
Skaper reaksjoner
I løpet av mandagen dukket det opp sak om hjelmen blant annet på sykkelnettstedet Cyclingnews, mens på Twitter florerte det også av reaksjoner på utseendet til hjelmen.
Tidligere redaktør hos CyclingTips, Caley Fretz, skrev følgende på sin Twitter-konto:
– Jeg liker ikke aerodynamikk noe mer.
Den danske sykkelrytteren Frederik Muff kom med det syrlig stikk til den mer konservative sykkelfansen:
– Enda en hard pille å svelge for de som sverger til korte bomullsokker, ulltrøyer og 44 cm brede styrer.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.