I debuten for Uno-X Pro Cycling valgte Alexander Kristoff en helt annen hjelm enn lagkameratene, en hjelm vi sjeldent ser i slike ritt. Uno-X sin ekspert på aerodynamikk gir oss innsikt i detaljene og prosessen bak.
GIKK FOR ANNEN HJELM: Lagkameratene i Uno-X gikk for toppmodellen til Sweet Protection, mens Alexander Kristoff gikk for et mer uvanlig valg. Foto: Szymon Gruchalski
Lesetid: 4 minutter
Alexander Kristoff hadde håpet å være med å kjempe om etappeseieren på den 1. etappen i Volta a la Comunitat Valenciana forrige uke, men ble hektet av i den siste stigningen.
35-åringen hadde imidlertid tatt grep for å prøve å komme seg til avslutningen i hovedfeltet, blant annet med valg av hjelm.
Mens lagkameratene gikk for den hjelmen vi også vanligvis ser på hodene deres, Sweet Falconer II Aero, var det en annen modell som befant seg på hodet til Kristoff.
Faktisk var det hjelmen Uno-X-rytterne vanligvis bruker på tempo, modellen Tucker, som Kristoff hadde valgt som sin hjelm.
Hjelmen kommer med et stort visir som festes med magnet, som rytterne vanligvis bruker på tempoene, men dette hadde Kristoff fjernet og brukte vanlige sykkelbriller.
Svaret på hvorfor er så klart enkelt:
– For å spare watt. Den er testa en del raskere, så er ikke noe mer hokus pokus enn det, sier Kristoff selv til Landevei.
Men mye raskere?
I frykt for å avsløre «konfidensiell informasjon», henviser Kristoff oss videre i Uno-X-systemet.
Da må vi snakke med Casper von Folsach, som er performance coach i Uno-X, oger blant annet ansvarlig for aerodynamisk testing i laget.
Dansken, som tidligere også syklet for Uno-X, forteller at han har anbefalt Kristoff å bruke hjelmen.
– Min anbefaling er basert på noen av de testene vi har gjennomført i høst og vinter, sier han.
– Kan spare opp mot 17 watt
Forskjellene på hjelmene er, slik Folsach forklarer, at mens Tucker har aerodynamikk (og sikkerhet) som det primære fokuset, er Falconer en allround-hjelm, med god ventilasjon, lettere vekt (og følgelig komfort), som kan brukes i alle typer terreng.
Kristoff, som forrige sesong syklet for Intermarché-Wanty-Gobert, har selvsagt måtte tilpasse seg både nytt utstyr, nye klær og sykler etter overgangen til Uno-X.
Under kickoff-samling i København i slutten av oktober, gjorde han og laget en del testing av tøy og sittestilling innendørs på velodromen i Ballerup, mens Kristoff også var i vindtunnel i Belgia før jul for å teste det samme.
Folsach forteller at testene de gjorde på hjelmene har vist ganske markante forskjeller.
– Her har vi testet de to hjelmene opp mot hverandre på flere ryttere, og gjennomsnittet er en forskjell i CdA (coefficient of aerodynamic drag, red.anm.) på cirka 0.0065m² eller 7-8 watt ved 45 km/t uten draft, avhengig av hvilke andre variabler man modellerer med.
Og jo høyere hastighet man får, jo større er forskjellen.
– Ved 60 km/t vil denne forskjellen være opp mot 17 watt, mens ved 30 km/t er den kun rundt 2 watt.
Han regner derfor med at enda flere ryttere vil bruke den i år, spesielt i spurtavslutninger.
– Vi hadde også enkelte ritt i fjor hvor den ble brukt. Men jeg håper og tror at det er flere som vil kjøre med i år, både fra herre- og kvinnelaget, sier dansken.
Blant andre brukte Tord Gudmestad hjelmen en del i fjorårssesongen, men under Volta a la Comunitat Valenciana var det bare Kristoff som brukte hjelmen.
– For våre profesjonelle ryttere, som kjører med høy hastighet, er min anbefaling at de bruker den i flatere ritt, når forholdene tillater det.
Kristoff forteller at han opplever både Falconer og Tucker som «ganske varme».
Folsach mener at Tucker spesielt kan være nyttig for rytterne utover våren, når ritt som de belgiske klassikerne kommer.
– I veldig kalde ritt kan en hjelm som holder varmen også være en fordel med tanke på komfort, akkurat som klær kan.
Det ble ingen spurtsjanser for Kristoff under Volta a la Comunitat Valenciana, men søndag er han tilbake igjen i aksjon når Clásica de Almería står for tur.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.