Sykler

Sykler som har bukkestyre og smale dekk. Disse omtales som landeveissykler eller racersykler, og den nye sykkeltypen gravel-sykkel , ogå kalt grussykkel, er også blitt populært. Vi gjør tester av begge sykkeltypene, slik at du vet hvilken du bør kjøpe og hva som er det beste tilbudet.

Landevei har lang erfaring med testing av sykler, både landeveissykler og gravel-sykler/grussykler, og tester hvert år de nyeste modellene på markedet, og plukker ut de beste tilbudene for deg.

Landeveissykker, eller racersykkel, har det siste tiåret endret seg dramatisk. Fra å være utstyrt med mekaniske gir og bremser, kommer nå de aller fleste med skivebremser og i større og større grad med elektriske gir.

Rammene på syklene har også endret seg. Mange har nå en mer aerodynamisk profil, og det blir vanligere og vanligere at de har plass til brede dekk, slik at du kan bruke dem allsidig.

Det har også dukket opp en ny type sykler, som ikke er rene landeveissykler, men kan fint fungere som det, nemlig gravel-sykler, eller grussykler på norsk.

Sykling på grusveier i marka er nemlig blitt svært populært, og da ønsker man gjerne en sykkel som har lignende egenskaper, men tilbyr mer komfort og kontroll på grusen.

I testene våre finner du sykler fra Specialized, Cervélo, BMC, Canyon, Dare, Cannondale, Factor, Merida, Wilier, Ridley, Fara, Superior, Giant, Orbea, Argon18, Trek, Nakamura, White, Scott, GT og flere.

annonse
annonse
Hvilke typer landeveissykler finnes?

Først og fremst har vi hovedkategorien landeveissykkel, som er sykler med bukkestyre og smale dekk. Disse kommer som regel med skivebremser og enten mekaniske eller elektroniske gir.

I tillegg har vi også gravel-sykkel, eller grussykkel, som gir mer allsidige muligheter, og er sykler man hovedsakelig sykler på grusveier i marka med.

Bør jeg kjøpe gravel-sykkel?

Gravel-sykler, eller grussykler, har økt voldsomt i popularitet de siste årene. Med gravel-sykkel kommer man seg bort fra landevei, bråk og trafikk, og ut i naturen. Mange opplever en større eventyrsfølelse med gravel-sykkel. Med tøffere underlag og variert terreng, kan man sykle kortere, men likefullt krevende turer. Tenker du å kombinere gravel og landevei, er det greit å tenke over at de er litt tregere enn en landeveissykkel.

Landevei.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalist: Knut Andreas Lone | Journalist: Henrik Alpers |

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen