/ Sykler
 / CX

Ny krossmodell fra Ridley: Aero-optimalisert

Sliter du med å få opp farta på Superpokal? Kanskje det er fordi krossykkelen din ikke er aero-optimalisert? Fortvil ei - møt Ridley X-Night RS.

Sist oppdatert: 16. februar 2024 kl 11.56
OPPGRADERT: Ridley X-Night RS er den nye toppmodellen blant Ridleys krossykler. Foto: Produsenten.
OPPGRADERT: Ridley X-Night RS er den nye toppmodellen blant Ridleys krossykler. Foto: Produsenten.
Lesetid: 3 minutter

Det har vært få tekniske oppgraderinger på sykkelkross-sykler de siste årene - om en ser bort fra at gir-og bremseutstyr har fått noen solide oppdateringer. 

Så hva har Ridley, den belgiske sykkelprodusenten som oser sykkelkross mer enn noen andre merker, trukket opp av hatten på sin nyeste modell, Ridley X-Night RS?

Aero-optimalisering. Ridley har laget noen av de mest rendyrkede krossyklene de siste årene, og vi har mang en gang latt oss imponere av både syklene og utøverne som bruker dem. 

Skjønt, at Eli Iserbyt ikke kjører fra Mathieu van der Poel eller Wout van Aert er neppe på grunn av aerodynamikk. 

I en idrett der snittfarten sjelden er over 30 km/t, og store deler av rittet foregår til fots i trapper, gjørme eller sanddyner, skal det godt gjøres å komme fortere til mål med en aero-optimalisert ramme enn uten. 

USYNLIG: Ridley har fortsatt gjemt vekk alt av kabler og bremsestrømper, og aero-optimalisert fronten. Foto: Produsenten.
USYNLIG: Ridley har fortsatt gjemt vekk alt av kabler og bremsestrømper, og aero-optimalisert fronten. Foto: Produsenten.

Aerosykler tok gradvis landeveismarkedet med storm en gang for mellom ti og 15 år siden, og snek seg etterhvert inn på grusmarkedet. 3T sin modell Aspero pekte på at aero-optimalisering var viktig, for nå kunne du «go slow faster». 

Men på krossykler da? Tja. Dagens krossløyper er mindre tekniske og raskere enn de var før. Men det er nok andre ting enn aero-aspektet som gjør at X-Night RS kan være et godt valg om du er på jakt etter ny kross-sykkel. 

LES OGSÅ
NYVINNING: Wahoo Kickr Move har en bevegelig akse og er massiv. Alle foto: Knut Andreas Lone
MYE KRAFT: Forbedret programvare og solcellelading i nye Garmin Edge 840. Alle foto: Knut Andreas Lone

Flere nyttige nyheter

Ridleys nyeste toppmodell har flere nyheter som det er verdt å merke seg. Vi nevner kort:

· SRAM UDH - et universelt og svært solid girøre

· Dekklaring på 42 mm. Mange krossyklister bruker sykkelen også til grussykling, men det finnes nok av krossykler med underdimensjonert dekklaring - selv om en tar hensyn til gjørma

· Custom-program! På Ridleys hjemmeside kan du designe og fargelegge sykkelen akkurat slik du vil. I samme operasjon kan du også velge nesten akkurat det utstyret du vil ha. Det er ikke mange krossykler i denne verden du kan gjøre dette med, med mindre du går full custom da. 

· Et flatere overrør - skal gjøre sykkelen mer komfortabel når det humper som verst. 

Men alt i alt, den nye krossmodellen til Ridley er først og fremst blitt langt mer allsidig enn krossyklene deres til nå har vært. 

UNIVERSELT: SRAM UDH, et mer solid og universelt girøre. Foto: Produsenten.
UNIVERSELT: SRAM UDH, et mer solid og universelt girøre. Foto: Produsenten.

Ridleys modeller har vært rendyrkede krossykler - med et par mangler de nå har justert - slik at sykkelen er langt mer anvendelig til landevei eller grussykling. 

Nå har du eksempelvis muligheten til å ha på to flaskeholdere. Tidligere kom toppmodellene uten dette, for i et timelangt krossritt der du ofte bærer sykkelen, vil flaskeholdere bare være i veien. 

Men hvorfor frata muligheten, når mange gjerne tar sykkelen ut på grus? Ikke nå lenger, altså. 

Nede ved kranken har du også et avtagbart feste til frontgir. Noen syklister elsker to klinger i sykkelkross og gravel, andre hater det. Nå har du hvertfall mulighet til å velge helt selv hvordan du løser oppsettet, om du ikke skulle være fornøyd med sykkelen slik den står. 

Om du kjører endelt oppsett, er frontgirfestet også spesialtilpasset kjedefører fra Wolf Tooth. 

Oppsummert? Tja, små endringer til det mer allsidige er kanskje det som gjør at noen vil vurdere sykkelen, gitt at de trenger en ny. 

Akkurat aero-optimaliseringen, den tror vi nok heller blir en god meme enn en reell fartsøkning. 

Sykkelen vil være tilgjengelig hos Ridley-forhandlere i løpet av høsten 2024.

Publisert 16. februar 2024 kl 11.56
Sist oppdatert 16. februar 2024 kl 11.56
annonse

Relaterte artikler

annonse

Landevei.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalist: Knut Andreas Lone | Journalist: Henrik Alpers |

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen