SAME SAME, BUT DIFFERENT: Ikke mye er annerledes rent visuelt, men djevelen er i detaljene, si. Foto: Specialized
Lesetid: 4 minutter
For en drøy måned siden lanserte Canyon en ny utgave av sin mest populære sykkel, komfortraceren Endurace.
Specialized er raskt ute med sitt tilsvar og tirsdag kveld ble nye Roubaix SL8 lansert – og ifølge deres egne beregninger knuser den Endurace på et område.
Den store greia med Roubaix er den interne fjæringen/demperen, som gjør sykkelen mer komfortabel i bruk.
Denne teknologien var også i den forrige generasjonen av sykkelen og videreføres i den nye.
Fjæringen ligger inne i styrerøret, har tre nivåer og kan skrus helt av. Dundrer du over ujevnt underlag, er det opp til 20 millimeter vandring i fjæringen, som skal ta unna de verste støtene.
Slagordet for den nye lanseringen er «Hell Below, Heaven Above».
I følge med den nye og oppdaterte utgaven av sykkelen, er det kommet en ny fjæring, FutureShock 3.0.
Her har Specialized gått vitenskapelig til verks, for å vise hvor stor utslag den gjør i forhold til deres største konkurrenter: Cannondale Synapse, Trek Domane og Canyon Endurace (uklart om det er den nye eller foregående utgaven av sykkelen).
Med hendene plassert på hendlene, og de respektive syklene i 32 kilometer i timen over en 20 millimeter høy hump, har Specialized målt hvor mye kraft som genereres, målt i G-krefter.
Nye Roubaix SL8 skal gi en reduksjon på opp til 53 prosent, med i overkant av 10G ifølge testens målinger, mens Canyon Endurace er "verst" med nærmere 30G.
Dette er altså målinger Specialized har gjort selv.
Fjæringen er i tre forskjellige varianter: firm, medium og soft. Du åpner opp toppen på stemmet for å bytte mellom de tre forskjellige fjæringen, alt ut ifra hvor mye demping du ønsker.
Om du skulle tenke at dette høres overdrevet ut, så kan vi i det minste forsikre om at FutureShock-teknologien for lengst er motbevist som kun en gimmick.
Ridley Grifn Allroad er en internasjonal prisvinner, og nå satser XXL hardt på en egen konfigurasjon tilpasset norske forhold. Vi har testet den.
Mer aero, lettere, og så videre
I tillegg til dempingen foran, er det også det Specialized kaller for AfterShock Technology i seterøret.
Øvre del av seterøret er bygget ut bakover, seteklemmen ligger inne i rammen og «65 millimeter lavere enn en tradisjonell seteklemme» og skal gi setepinnen mer rom til å flekse bakover (ergo mer komfort).
Det er også gjort flere endringer på utformingen av rammen. I likhet med Tarmac SL8, som ble lansert i august, er fronten på sykkelen gjort litt større.
Samtidig har Roubaix SL8 fått litt lavere setestag, gaffelen har fått ny form og underrøret er flyttet litt lavere.
Det skal gi en besparelse på fire watt på ramma.
Specialized sier at Roubaix allerede var raskest i klassen (av komfortracere), og at med den nye ramma vil en rytter som har et snitt på 3 watt pr/kg spare inn 11 sekunder over 100 kilometer i forhold til den gamle ramma.
I følge Specialized har de tatt inspirasjon fra lettvektssykkelen Aethos og skrelt 50 gram av rammevekten på sykkelen.
Toppmodellen S-Works Roubaix går dermed inn til 7,3 kilo på vekta som komplett sykkel, i størrelse 56.
Den billigste modellen har en oppgitt vekt på 9,46 kilo.
Det til tross for at de har forsterket (les: mer karbonfiber og mer vekt) i området rundt seterøret og seteklemma, samt kranklageret.
At de likevel har klart å spare vekt på toppmodellen, kommer som følge av at de har byttet til en bedre og dyrere karbon, deres 12r.
Det betyr selvsagt at toppmodellen har en rimelig stiv pris, 176 000 kroner.
Sykkelen følger selvsagt trenden til resten av markedet og gir sykkelen en solid økning i dekklaring, fra 33 millimeter til 38 millimeter.
Noen enkle grep for å gjøre sykkelen mer komfortabel og avslappet er også gjort på geometrien. Rammelengden (reach) er gjort kortere, mens rammehøyde (stack) er gjort høyere.
Samtidig er akselavstanden økt, mens styrerøret har fått en slakere vinkel.
Sykkelen kommer også med skjermfester, samt flaskefester både inne i ramma, på seterøret og underrøret og i tillegg på undersiden av underrøret. Fremme på overrøret er det også fester til en overrørsveske.
Priser
S-Works Roubaix (Sram Red AXS): 176 000 kroner
Roubaix Pro (Sram Force AXS): 113 000 kroner
Roubaix Expert (Sram Rival AXS): 82 000 kroner
Roubaix Comp (Shimano 105 Di2): 61 000 kroner
Roubaix Sport (Sram Apex AXS): 47 000 kroner
Roubaix Sport 105 (Shimano 105): 44 000 kroner
Roubaix (Shimano Tiagra): 36 000 kroner
Les vår nyeste turreportasje, tre dager langs Hardangerfjorden:
Når alle snakker om sommeren som regnet bort, er det ikke helt sant. Det var minst tre fine dager i Hardanger.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.