Den ferske verdensmesteren på tempo Tobias Foss, viser frem mikrodetaljene som ledet til det historiske gullet. Samtidig kommer han med en klar anbefaling norske amatører: – Slapp av på utstyret.
LYNRASK: Tobias Foss knuste rekorden på 50 km tempo da han tok NM-gull. Vi har tatt en titt på hans Cervélo P5. Foto: Henrik Alpers.
Lesetid: 8 minutter
Temposykkelen Tobias Foss brukte da han vant VM i tempo i Wollongong i Australia, er den samme sykkelen som han har vunnet to bunnsolide NM med - toppmodellen av Cervélo P5.
Det høres ut som en vanvittig sykkel. Men utstyret som sitter på sykkelen er egentlig ikke spesielt fancy for en proff, og sittestillingen er mer oppreist enn en skulle tro. Så hva er Tobias' hemmeligheter?
For ordens syld - Sist vi møtte Tobias var under årets tempo-NM i Stjørdal. Sykkelen han brukte da, var den samme som da vi tok bildene i denne saken, som vi laget dagen etter han vant det overlegne NM-gullet under NM i Kristiansand, i juni 2021.
Den eneste forskjellen fra det første NM-gullet og frem til i dag, er et ytterligere spesialtilpasset karbonstyre.
Sittestillingen er kanskje endret en millimeter eller to for å tilpasse seg en stadig bedre utviklet kropp, men ellers har Jumbo-Visma funnet nøkkelen tidlig.
– Vi vet at sittestillingen din har vært litt hemmelig, men hva kan du fortelle oss om hva du har jobbet med?
– Det er frontarealet. Jeg har jobbet med å få styret opp, da kan jeg være litt mer aktiv med muskulaturen slik at jeg får senket hode og skuldre. I tillegg har jeg trent mye på temposykkel, skal du sykle i en time er det mye som avgjøres på slutten.
– Styret ditt ser veldig høyt ut nå?
– Ja, men tiden der en slammet stemet er definitivt over og ut blant proffene. Jeg aner ikke hvor mye dropp jeg har nå, men når vi kommer inn på bane og tester, som vi har gjort mye, kom vi frem til at jeg blir mye raskere av å få styret opp. Konklusjonen er at jeg må opp i front med styret for å lukke frontarealet, og at om jeg tøyer mye kan jeg være aktiv med hode og skuldre.
– Bøylene på styret peker oppover, ville det ikke vært bedre med helt rette bøyler slik at hendene ble som en spiss i front?
– Bøylene er valgt etter eget ønske, men igjen handler det om å minske frontarealet. Når bøylene er sånn får jeg henda så nærme hodet som mulig, og når jeg ligger i bøylen blir fronten «tetta». Jeg har tatt en scan av sittestillingen, og snart får jeg noen 3d-printede bøyler. Da vil all luft rundt armene bli tetta, og jeg vil bli enda mer aerodynamisk. I tillegg får jeg gira opp og ned på kassetten med knappene foran på bøyla.
– Det ser ut som du har veldig smale og tette bøyler?
– Her har vi gått for så smalt som mulig. Det er også en trend, men en kan ikke ha alt for brede skuldre for å være god på tempo. Det er ikke komfortabelt men det funker for meg. Jo smalere du kan gjøre det og jo mer kompakt du kan være jo bedre er det for å minske frontarealet.
– Mens vi er inne på sittestilling, du har et relativt ordinært sete til å være en temposykkel? Ingen splitt i setet eller spesialsete på deg?
– Vi er sponsa av Fizik, og de har ikke så mange seter med splitt i. Jeg hadde et likt sete i fjor, men det som er forskjellen nå er at hele setet har en «sticky grip», i fjor var det bare grip foran. Jeg sitter omtrent midt på setet, og med grip får jeg en ganske «fixed position». En må ofte jobbe med at en sklir frem på en temposykkel, og hver gang du må flytte deg tilbake bruker du krefter på igjen å finne posisjonen. Det er lurt å kunne bevege seg litt underveis, men vi jobber mye med å være myk nok til å holde posisjonen hele veien.
– De siste årene har vi sett mange tempospesialister eller triatleter bruke kortere krankarmer for å åpne opp muskulaturen i hoftepartiet. Hvor lange krankarmer har du?
– Jeg har gjort det veldig simpelt og kjører 175 mm krankarmer. Det en prøver på noen ganger er å kunne løse opp muskulaturen i hofta med å gå ned på krankarmelengde, men for meg har det fungert bra med vanlig lengde, og jeg tror at jo likere setup jeg kan ha på tempo som på landevei jo bedre er det.
– Vi regner ikke med at du kjører med like brutale hjul på landevei som tempo. Hvor høy profil har du egentlig på denne sykkelen?
– Vi kan velge mellom 100 eller 80 mm foran, og vi har fått hjelp av en aerocoach til å teste mye på bane. Dette er det raskeste setupen vi har kommet frem til etter å ha testet mye hjul. Hadde det vært mer vind i NM-løypa hadde jeg nok gått ned på størrelsen i front. Men jeg synes det er behagelig med høy profil på fremhjulet, så jeg går for det når jeg kan.
– Like fullt er det skivebremser på sykkelen, er ikke det unødvendig på en temposykkel?
– Jeg er glad for å ha skivembremser, jeg tror jeg blånekter å gå tilbake på felgbrems. På en tempo i Norge er det ikke så tekniske, men i utlandet er det helt annerledes. Der er det alltid masse svinger og brostein og en må ha gode bremser. Om det gjør sykkelen mindre aero gjør det opp for det i form av trygghet. Jeg kan bremse senere og hogge mer på bremsen i tekniske partier, og kan ta en del tid på det.
– Men konsensus i dag er at det er 25-28 mm dekk som er raskest, likevel ser vi at du har 23 mm på sykkelen nå?
– Har jeg det så er det tydeligvis det laget har funnet ut at er det raskeste. Jeg har valgt å ikke bruke alt for mye energi på det. Det er mange detaljer en kan grave seg ned i De er satt opp tubeless, det er snakk om at det er det som er raskest så det er det vi har.
– Hadde du merket om det var en slange i dekket?
– Haha. Nei, det tror jeg ikke. Om jeg hadde blitt bedt om å kjenne etter hadde jeg valgt å la det være, det er såpass mye mentalt styr at jeg ikke vil tenke på det også. Men jeg prøver å ikke være så kresen på det, og overlater alt det der til mekanikerne. Vi tester som oftest i november og da leter vi etter en bra sittestilling. Men når vi er ferdige vil jeg bare ha det som det er. Jeg fokuserer på å sykle fort, og så er det laget som tar det øvrige.
– Og kassetten, den ser stor ut?
– Den er 11-28. Nei vent, den er 30 på det største, faktisk! Nok en gang er det noe som noen har satt på. Men vil tro det er fordi vi har stort framdrev, vi har faktisk en storskive på 58 tenner. Det er nok for å skape girbalanse med en rettere kjedelinje, samt å kunne ha moment når det går fort. Det er forøvrig noen på laget bruker voks, men på NM brukte jeg bare vanlig kjedeolje.
– Hvor viktig er selve sykkelen når en skal bli god på tempo? Cervélo går får å være det beste, men er det faktisk slik?
– Nå har jeg heldigvis et bra team som ikke velger sponsor ut fra økonomi, og da får du som regel det beste utstyret. Det er ikke alle temposyker som er like raske, og det er ikke alle temposykler som du kan ha en rask sittestilling på. Det er heller ikke alle sykler du kan gjøre alle innstillingene kan gi deg sittestillingen til å gjøre deg rask. Så er det også sånn at som proff er det ikke alltid du har noe valg, og av og til må gjøre det beste ut av det med den sykkelen du har.
– Før vi avslutter, har du et tips til amatørene?
– Skulle jeg gitt tre tips til norske amatører er det å tøye, det er å bruke mye tid på sykkelen og det er å roe ned på utstyrsjaget. Det er mye mas om at du må ha single speed og ceramic speed, og jeg ser at folk har så stort fokus på det at de glemmer å sykle. Du er nødt til å tøye mye så du kan være aktiv på sykkelen, og du må ha mye intervaller på sykkelen. Du må teste litt forskjellig å se hva som funker for deg, og når du først har funnet den posisjonen ville jeg vært veldig forsiktig med å bytte.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.