Endurace er den mest populære sykkelen til Canyon i Norge. Nå har den tyske sykkelgiganten lansert flere nye karbonmodeller av sykkelen. Her er alle detaljene!
Det var en såkalt CF SL-modell, altså med Canyons billigste karbonfiber, og i tillegg har det vært flere modeller i aluminium (AL).
Disse modellene videreføres slik som de er, mens det er i toppspekteret de nye syklene ligger. For slik som med Ultimate, er det nå kommet CF SLX og CFR-modeller, altså hakket hvassere karbonkvalitet (lettere og stivere).
Canyon Ultimate CF SL er en populær sykkel både i Norge og Europa. Nå er sykkelen tilbake i ny utgave og er blitt tyngre, men noen justeringer gjør at den er blitt bedre.
Nytt med Canyon Endurace CF SLX og CFR
Totalt er det lansert åtte nye sykler. Fem av modellene er CF SLX, som er med den nest beste karbonkvaliteten, og tre modeller av CFR, Canyons beste (og dyreste) karbon.
Alle syklene kommer med elektroniske grigrupper, og de to billigeste kommer med SRAM og Shimanos billigste elektroniske girgrupper, henholdsvis Rival eTap (48 499 kroner) og 105 Di2 (44 899 kroner).
Syv av de åtte modellene kommer også med wattmåler, enten fra Quarq, 4iiii eller Shimano.
Den eneste uten er den aller dyreste modellen, Endurace CFR WRL, som kommer med Campagnola Super Record og Bora-hjul.
121 199 kroner og ingen wattmåler inkludert der altså.
Alle de åtte modellene kommer med Canyon sin CP0018-cockpit, det samme aerostyret som kommer på Canyon Aeroad.
Styret kan justeres både i bredden og i høyden (uten å måtte legge til spacere på toppen). I bredden kan styret justeres 20 mm, 15 mm i høyden.
I tillegg vil de ha setepinnen S15 VCLS 2.0, som er splittet og med et hulrom i midten, som skal fungere som en bladfjær og følgelig gi setet mer fleks (les: komfort).
En økning i dekklaring fra 32 mm til 35 mm vil også gi spillerom til å øke komforten.
Alle de nye syklene kommer med 30 mm dekk foran og 32 mm dekk bak.
Lagring i overrøret
For første gang på en av sine landeveissykler har Canyon gått for integrert lagringsplass i de nye Endurace-modellene.
Foran på overrøret er det et hulrom med deksel, hvor du får lagret noen enkle reservedeler og verktøy.
Ofte ser vi gjerne at slike lagringsrom ligger på oversiden av underrøret, mens alu-versjonene av Endurace har hatt skruefester til en liten overrørsveske.
I lagringsrommet er det lagt opp til at du kan ha plass til Canyons 3-i-1 multiverktøy, dekkspaker, luftpatron og reparasjonssett til tubeless-dekk.
Dette verktøyet følger ikke med sykkelen, men kan bestilles i tillegg.
Etter lang tid med observasjoner i proffeltet er den nye Specialized Tarmac SL8 endelig lansert. Her er alle detaljene bak den nye toppmodellen.
Geometri-endringer
Komfort har alltid vært essensen med Endurace. Geometrien gjør at den passer spesielt for nybegnnere, men ikke så annerledes en raskere racer, slik at du med modifikasjoner (lavere styre eller dyrere girgrupper/hjul) likevel kan sykle raskt.
Når det kommer til geometrien er det noen endringer. I størrelse medium er stack (rammehøyde) økt fra 578 mm til 590 mm, mens reach er redusert fra 382 mm til 378 mm.
Forskjellen til Canyon Ultimate er ganske stor, med Ultimate i medium på 393 mm i reach og 560 mm i stack, altså en forskjell på henholdsvis 15 og 30 mm.
Samtidig er også vinkelen på seterøret blitt slakere, fra 73,5 grader til 72,1 grader, mens styrerøret er gått fra 73 grader til 72,75 grader.
Dette gir utslag i retning en mer oppreist sittestilling, i essens mer komfort, samt stabilitet.
Trail (slepet) varierer en del i størrelsene, men 62, 61 og 59 mm i henholdsvis M, L og XL/2XL skal likevel gi i teorien gi en opplevelse av ganske kvikke fronter.
De mindre rammestørrelsene vil kanskje ha tregere styring, men opplevelse av mer stabilitet.
Mer aerodynamisk
At det er aerostyre med integrerte kabler på sykkelen, gjør at henter inn litt på aerodynamikken. Kombinert med en smalere front på sykkelen, skal CF SLX og CFR-utgavene hente inn 7 watt sammenlignet med den forrige generasjonen.
Målingene er imidlertid på selve rammen. En mer oppreist sittestilling (slik den nye geometrien legger opp til) vil gi større frontareal og økt luftmotstand.
CFR-rammene er 100 gram lettere enn CF SLX, og totalvekten for en komplett sykkel er 7,2-7,3 kg, mens CF SLX-varianten går fra 7,8 kg til 8,5 kg (alt ettersom pris/girgruppe).
Priser Canyon Endurace CFR og CF SLX
Endurace CF SLX 7 Di2: 44 899 kroner
Endurace CF SLX 7 eTap: 48 499 kroner
Endurace CF SLX 8 Di2: 50 899 kroner
Endurace CF SLX 8 AERO: 62 999 kroner
Endurace CF SLX 8 eTap: 66 699 kroner
Endurace CFR Di2: 115 199 kroner
Endurace CFR eTap: 115 199 kroner
Endurace CFR WRL: 121 199 kroner
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.