Da Canyon Endurace ble lansert var markedet i en slags forvirring. Den kom nemlig på markedet i det gravel ble en greie: Var det egentlig en komfortracer, eller var det en grussykkel? Men sykkelen ble uansett raskt populær, for den haket av mange bokser.
Den var lett, stiv, rimelig og veldig god å sykle på - uansett underlag. Så er spørsmålet, hvor godt holder dagens Canyon Endurace CF8 stand, nå som den bare er nok en sykkel i massen - ikke selve sykkelen?
Både for nybegynnere, supermosjonister og elite
Endurace-rammen har en geometri som gir en mer oppreist sittestilling. Canyon Endurace CF 8 er en sykkel laget for allsidig landeveissykling av alt fra toppidrettsutøvere til mosjonister og landeveis-ferskinger. Rammen har en geometri som gir en relativt oppreist sittestilling.
Ved å plassere styret så lavt som mulig er det likevel mulig å oppnå en sittestilling som også er effektiv nok til å hevde seg i aktive ritt, turritt og granfondo-ritt. Sykkelen fungerer også supert som langtursykkel på grov asfalt, raske flater og på turer med masse høydemeter.
Geometri
Styrerørsvinkel: 73 grader
Seterørsvinkel: 73,5 grader
Reach: 38,7 cm
Stack: 61,1 cm
Akselavstand: 100,6 cm
Krankdropp: 7,3 cm
Målene er for sykkelen i størrelse large.
Vis mer
Nedtonet design - som vanlig fra Canyon
Testsykkelen - Endurace CF 8 er nedtonet i designet. Canyon har lansert et lite bredere utvalg farger de siste årene på både Grizl og Endurace, men det matt svart er fortsatt standarden. Endurace CF 8 kommer i lys blå og en hudfarge-lignende oransje i tillegg til den svarte.
Rammen er matt svart med svarte logoer. Den mekaniske Ultegra-gruppa gjør lite av seg. 2x11-utveksling med stor 11-34 kassett og kompakt 50/34-krank gir et godt utvalg gir til hele sykkelens bruksområde, fra fellestreninger i sykkelgruppa til døgnlange turer på både grus og asfalt.
Racing 900-hjulene fra Fulcrum er satt opp med fine Schwalbe-dekk, 30 mm foran og 32 mm bak. Asymmetrien hva gjelder dekk tilfører lite. Canyon kunne like godt ha utstyrt sykkelen med 32 mm foran og bak, eller 30 mm begge steder. Den opplevde forskjellen er uansett minimal.
Canyons egne komponenter, styre, stem og setepinne holder god kvalitet og ser bra ut. Styret har jevn tykkelse og rund form hele veien fra stem til styreteip for enkel montering av tilbehør som computer, lykt og bjelle.
Utstyr
Ramme: Canyon Endurace CF
Styre og stem: Canyon H17 ergobar, V13 Stem
Sete og setepinne: Selle Italia Model X, Canyon SP0057 VCLS 27,2
Drivverk og bremser: Shimano Ultegra 2x11, 52/36-krank, 11-34 kassett, Ultegra-bremser 160/60 mm skiver
Hjul og dekk: Fulcrum Racing 900, Schwalbe One, 700 x 30c foran, 32c bak
Vis mer
Testsykkelen er i størrelse large og oppleves som akkurat passe til testsyklisten på 184. Canyon Endurace oppleves som mindre i størrelsen enn sine rittsyklingsbrødre, Ultimate og Aeroad. Testeren bruker gjerne medium i disse modellene.
Mange om beinet i kategorien
Canyon Endurace var en av pionerene når det kom til ganske stor dekklaring på en ellers vanlig landeveissykkel. Det er plass til 35 mm breie dekk på Endurace CF - da også dekk med små knaster. Dette gjør at denne sykkelen også kan fungere supert som en gravelsykkel. I hvert fall på grusveier som ikke er altfor røffe og grove.
Endurace er likevel kategorisert som en komfortracer og er tiltenkt mest sykling på asfalt, men den kan også brukes på finere grusveier med stort hell.
De mest umiddelbare konkurrentene til Canyons Endurace er Cannondale Synapse, som vi har testet denne direkte opp i mot, BMC RoadMachine, Focus Paralane, Specialized Roubaix og andre såkalte komfortsykler.
Samtidig konkurrerer Endurace også med mange av de nyere gravelsyklene på markedet. Disse har plass til enda større dekk, men har ofte lignende egenskaper på landeveien med landeveisdekk.
Wilier Rave SLR, Superior X-Road, Nakamura X60, Fara Gravel, 3T Exploro Race og Ridley Kanzo er sykler som Endurace også kan måles mot.
Selv Canyons egne Grizl-modeller kan brukes til mye av det samme som Endurace, men i tillegg brukes med større og grovere dekk.
Høy front
Canyon har valgt å gi Endurace en ganske høy front, noe som gjør at du slipper å bruke mange avstandsringer under stemet, hvis du liker å ha styret ganske høyt. Dette gir et bedre utseende og også bedre stivhet og holdbarhet for kronerør og styrelager.
Sammenlignet med Cannondale Synapse i størrelse 56 er Endurace to centimeter høyere i styrerøret. Dette kan kompenseres for med avstandsringer på Cannondale og ved å ta bort tilsvarende på Endurace. Geometrien på de to syklene er tilnærmet identisk ellers.
Endurace CF8 veier inn på 8,5 kilo uten pedaler og med slanger i dekkene. En hel kilo mindre enn den tilsvarende utstyrte Synapse 2 RL fra Cannondale.
Noe treg i styringen
Når vi hopper rett fra en skarpskodd rittracer og over til Endurace er det veldig tydelig at Endurace er en god del mer tungstyrt og mindre kvikk.
Styrebredde, styrerørsvinkel og styrehøyde bidrar sammen til at Endurace foretrekker noe større svingbuer enn mer rittorienterte sykler. Dette er med på å gjøre sykkelen veldig stabil, også i lav fart, noe mange tursyklister vil sette pris på.
Etter flere titalls kilometer på Endurace-sykkelen forsvinner følelsen av tungstyrthet - vi venner oss rett og slett til sykkelens egenskaper. Følelsen av tung styring er altså mest merkbar i kontrast til en lynkvikk rittracer og ikke noe problem isolert sett.
Høyden i front fører dog fortsatt til vi sliter litt med å komme ordentlig over styret under stående klatring og spurting. Armene kommer litt tett på kroppen og vi må stå mer oppreist enn hva som føles mest naturlig. Igjen er det noe snakk om tilvenning, men det går også litt utover den opplevde effektiviteten når vi står i ramma opp de bratteste motbakkene, eller akselererer over en bakketopp.
Best på langtur
På middels rolige langturer i variert terreng er Canyon Endurace CF8 i sitt ess. Vi sitter godt, føler oss trygge og kjenner at sykkelen sluker mil på en god måte.
Komforten i selve rammen og gaffelen er noen hakk under den på Synapse. Canyon Endurace er ganske hard i følelsen. På brostein og opp og ned fortauskanter kjennes underlaget godt. Det store bakdekket til tross. Løsningen blir å slippe ut litt ekstra luft av de store dekkene, men fjæring fra dekk kan aldri helt erstatte vibrasjonsdemping i ramma.
Nesten bare ett eneste minus
Setet fra Selle Italia har en fasong vi liker godt. Det er kort, bredt og ganske flatt. Gummibeleget det er dekket med faller dårligere i smak. Det gir såpass med friksjon at vi sliter med å flytte oss rundt på setet uten at buksa henger igjen.
På langturer gnager det på innsiden av låret og vi ser for oss at de dyre buksene våre får noe forkortet levetid ved bruk av gummisetet fra Selle Italia. Skinnene tillater kun bruk av setevesker med smale stropper. Testvinner-veskene fra Lezyne passer ikke i de trange sporene bakpå setet.
Konklusjon
Canyon Endurace CF 8 er en suveren og allsidig landeveissykkel som vil passe de aller fleste som ikke har eliteambisjoner, eller har bevegelighet som en gymnast. Til prisen er den bortimot uslåelig.
Her får du en sykkel som fungerer skikkelig bra på alt av landeveisturer og som også vil fungere fint som grussykkel. Sannsynligvis er dette et av markedets aller beste kjøp for deg som er ute etter en robust og funksjonell landeveissykkel.
Deler som bør byttes: Bytt gjerne setet til et med glattere overflate.
Forslag til oppgradering: Et (karbon)hjulsett ekstra: Enten til 35 mm grusdekk, eller til 28 mm landeveisdekk så du kan bruke standard-hjulene som grushjul.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.