Ny i landeveissporten? Meridas innstegsracer kan trygt settes på handlelisten
Både de som er nye i sporten og de som er på jakt etter en bukkestyrevenn til lange turer og opplevelser bør ta en nærmere titt på Merida Scultura Endurance 400.
Fra en av verdens største sykkelprodusenter får vi levert en innstegssykkel i aluminium, lekkert lakkert i en farge som svinger mellom grønnturkis og blå, alt avhengig av hvordan lyset faller.
Sykkelen koster 20.990 kroner veil, hva du greier å kjøpe den for i din lokale sportsbutikk vites ei.
Den norske Merida-importøren har gjort det enkelt i 2024. De rimeligste racersyklene de selger er fra Scultura Endurance-serien, og alle er i aluminium
De dyreste syklene er i karbon, og tilpasset mer erfarne brukere. De har mer konkurransepreg enn Scultura Endurance, og skillet mellom denne og de dyrere modellene er tydelig. Både utstyr og geometri på denne modellen er tilpasset dine første år med bukkestyre.
Hva betyr forskjellene på disse syklene i praksis for deg? Og hva slags sykkel skal jeg velge om jeg kun skal kjøpe en sykkel? Vi forklarer deg det du trenger å vite om gravel, cyclocross og landevei.
34 tenner på det største tannhjulet bak taler sitt tydelige språk, uansett hvor dårlig form du er i eller hvor lite du har syklet, har du lette nok gir til å komme deg opp bakkene. Kompaktkrank er også en hjelpende hånd i så henseende.
Merida har også laget en halv-integrert løsning for gir-og bremsestrømper. Disse strømpene går gjennom hele rammen på sykkelen. Det betyr at det blir mindre støv og skitt i strømpene, og serviceintervallet blir sjeldnere.
I tillegg ser det lekkert ut når de fire gir-og bremsestrømpene ledes rett ned i rammen, nærmest usynlige for andre enn de som vet de er der. Dette er lekkert nytt for sykler også i rimelige prisklasser, kudos for at det er gjort på en måte som er enklere å skru på for egen hånd.
Vi liker også at det er en karbonsetepinne med en diameter på 27,2 mm. Dette kan potensielt gi en ganske mye bedre og komfortabel sykkeltur enn med en rimelig aluminiumspinne.
Sykkelen er klargjort for slangeløse dekk. Dette er et stort pluss. Det gir deg muligheter for en god oppgradering senere.
Det har vært amerikanske Cannondale som har fått en slags ære av å være de beste på aluminiumsrammer. En av årsakene var at sveiseskjøtene knapt var synlige, og et utrent øye ville slite med å si om rammen var sveiset sammen eller støpt i en form.
Akkurat her har ikke Merida gjort seg voldsomt flid. Mange av sveiseskjøtene er direkte uflidde, og det gir sykkelen et litt billig preg. Det er mange produsenter i dag som gjør dette langt penere.
Styret på sykkelen har en gammeldags geometri. Det er like bredt på toppen av hendlene som nede i bukken, og avrundingen mot hendlene starter også sent. Et smalere styre som i tillegg har utoverbøy i bukken vil gi deg bedre kontroll over sykkelen.
Vi legger også til at det er press-fit innvendig kranklager på sykkelen. Kranklager er en slitedel som kan slites ofte, og som på enkelte sykler kan skiftes selv uten spesialverktøy. I dette tilfellet må du inn til et sykkelverksted for å få det byttet.
Merida Scultura Endurance på veien
Vi blir alltid glade når vi finner sykler som utmerker seg på enkeltområder tidlig i testperioden.
Det er tidlig vår på Østlandet når denne blir tatt ut. Veiene er fulle av telehiv og sprekker. Kroppen er ikke helt med på notene, og reagerer litt seinere enn normalt.
Det betyr at jeg kjører i en god del av de sprekkene som er. Og finmotorikken er ikke like skarp som i juni. Det går helt fint.
Scultura Endurance flyter smidig over underlaget. Litt rart, for det er lite som tilsier at dette skal være en sykkel som oppleves flyvende over asfalten.
Aluminiumsrammer er nesten alltid harde i kjøreopplevelsen, en kjenner vitterlig hver sprekk og sten i kroppen, definitivt ikke på den gode måten. Akkurat der er karbon overlegent.
Dekkene på akkurat denne sykkelen er heller ikke kjent for å være veldig gode. De er heller kjent for å gi en hard kjøreopplevelse, med lite tilbakemeldinger fra underlaget.
KLATREMUS: Kassett med 34 tenner på største tannhjulet gjør det lett å komme opp selv de bratteste kneiker. Det er også bra på grusen.
EN KILLER: 105-gir er så enkelt og solid som du får det.
FLEKSIBEL: Setepinnen i karbon flekser godt, og gjør turen mer komfortabel.
Men dette glir fint over underlaget, det er behagelig over både asfalt, brostein og grus. Det er en god start på testperioden, at vi i det minste vet at dette blir behagelig. Det kommer godt med på lange dager.
Mye av den behagelige reisen tør vi å tilskrive rammen, for det er ikke så mange andre steder som kan gjøre akkurat denne sykkelen behagelig. Setepinnen er også 27,2 mm i diameter, en tynn pinne vil flekse litt mer, særlig om den er av karbon. Her finner vi trolig også noe av svaret.
Fasiten på opplevelsen er klar, men akkurat hvilke deler som utgjør komforten er noe mer uklart.
32 mm dekk på sykkelen gir oss muligheter til mange flotte grusturer, men det betinger at veiene er tørre og faste. Er det mye løsgrus, eller om veiene er våte og myke slik at du synker nedi, vil 32 mm være for lite for de aller fleste.
I et århundre var det felgbremser som gjaldt på landeveissykkel. Nå har skivebremser nesten tatt fullstendige over – både blant proffsyklister og amatører. Vi forklarer hvorfor det er blitt de foretrukne sykkelbremsene.
Hvorfor koster noen dekk opp mot tusen kroner og noen bare 300? Sykler jeg like fort på de billigste som de dyreste, og hvilke dekk skal jeg velge? I denne artikkelen forklarer vi deg hvordan et dekk er laget, så du selv vet hva du skal velge neste gang du er i butikken.
Vi oppdager raskt sykkelens kjerneområde. Det er helt klart på asfalt den trives best, men ta deg gjerne en grustur når du måtte ønske. Betingelsen er altså et noenlunde fast underlag.
Du har plass til 35 mm dekk på sykkelen, trolig også 37, så du kan fint ta den med på grusturer med et lite dekkbytte. Men slik den står nå er det 80 prosent asfalt den har i tankene.
Trygghet er et annet ord jeg gjerne vil bruke til å beskrive sykkelen. Jeg har prøvd sykler i samme kategori, altså amatør-og tursykling, som oppleves skarpere i både svinger, spurter, akselerasjoner og klatringer.
Sykkelen har mindre eksplosivitet enn en karbonsykkel i samme kategori typisk har, eksempelvis Canyon Endurace (ja, det er stavet riktig).
Scultura Endurance 400 skårer like fullt jevnt høyt i de fleste kategorier. Men der den leverer best, er definitivt på summen av gjennomsolide egenskaper.
Den er lettstyrt, og gjør ingen brå bevegelser. Sykkelens geometri, mer om det noen avsnitt lengre ned, tilsier selvsagt dette, men vi har møtt mange sykler som er helt annerledes i levende live enn på papiret.
Sykkelen er komfortabel. Den tar store svinger. Den har solide dekk som er svært punkteringssikre. Den har kassett med 34-tenner på det største tannhjulet, slik at uansett hvor dårlig form du er har du et skikkelig krabbegir når du trenger det.
Den vil være en drøm å bruke til bikepacking. Og prisen er ganske god også, omtrent den samme som på en tidligere nevnt Canyon. For mange vil det være tryggere å kjøpe en Merida i butikk i Norge enn en sykkel på nett, særlig når nettsykkelen ikke er billigere.
Utstyrsliste Merida Scultura Endurance 400
Ramme: Scultura Endurance, MATaluminium
Hjul: Merida Expert SL 17, Tubeless ready m VP CLK170F nav
Dekk: Maxxis Detonator 32 mm
Sete: Merida Comp SL
Setepinne: Merida Expert 27,2 karbon, 15 mm setback
Forskifter: Shimano 105
Bakskifter: Shimano 105
Girhendler: Shimano 105
Bremser: Shimano 105
Krank: Shimano 105 kompaktkrank, 50/34
Kassett: Shimano 11-34, 11-delt, CS-HG700
Vis mer
Geometri
Ahh, hvilket herlig begrep å forholde seg til. Millimeter-tall og nomenklatur knapt de som har laget sykkelen forstår seg på.
Vi skal ikke gå i detalj utover geometritabellen nedenfor, men ønsker du å vite mer om geometri anbefaler vi deg å lese denne saken.
Først og fremst: Dette er en sykkel som er laget for de som er nye i sporten, de som ikke skal konkurrere noe særlig i fellesstartritt - men gjerne i rulleritt - eller de som skal bruke sykkelen til turer, pendling eller andre opplevelser.
Derfor er sykkelen litt kortere fra sete til styre, og styret er montert litt høyere enn på en proffracer.
I tillegg er også akselavstanden litt lengre enn hos proffene, og gaffelen til forhjulet er litt mer utstrakt.
I praksis betyr det at sykkelen vil ha lengre svingradius, men oppleves mer stabil. Dette gjør den simpelthen lettere å styre enn en proffracer - gitt at du ikke er veldig øvet. Den vil følgelig være tregere på små flater, men med mindre du skal spurte i et samlet felt er ikke dette veldig kritisk.
Kort oppsummert: Sykkelens geometri er tilpasset de av oss som ikke skal konkurrere noe særlig i fellesstart.
Andre modeller i samme prisklasse
Merida Scultura Endurance 400 er et godt kjøp i sin prisklasse. Specialized Allez er en lignende modell. Den er litt mer aggressiv og rittpreget i kjørefølelsen, og har vesentlig enklere utstyr. Prisen er 22.000 kroner.
Orbea Avant H30-D er en spansk sykkel. Også denne ligger på 22.000, også litt enklere utstyrt enn Endurance 400.
Konklusjon
Merida Scultura Endurance 400 er en innstegsmodell vi liker svært godt. Den egner seg godt som førstegangsracer til deg som primært skal sykle asfalt, men som vil ta deg en grustur i ny og ne.
Sykkelen er komfortabel å sykle på, og oppleves veldig trygg og stødig i håndteringen. Den er også fornuftig utstyrt til de litt uerfarne. Den leveres med kassett med klatregir, slik at også de ferskeste slipper å slite i de lange klatringene. Detonator er svært solide dekk, som også er godt sikret mot punkteringer.
Felgene er klare for slangeløst oppsett, noe som gjør at du både kan spare vekt, øke komforten og minimere punkteringsfaren ytterligere.
Om turritt og sykkelopplevelser er årsaken til at du jakter ny sykkel, er Scultura Endurance 400 en god og rimelig sykkel du trygt kan vurdere.
PENT: Gir-og bremsestrømpene er tredd på en lekker måte.
SØLESPRUT: Rammen er delvis klargjort for skjermfester.
BOMBESIKKER: Maxxis Detonator er dekk som tåler juling. Mange vil oppleve dekkene som litt ukomfortable.
Henrik Alpers er hjernen og hjertet bak Landevei, og tidligere redaktør i magasinet. Han syklet på nasjonalt nivå i landevei og sykkelkross, men har i dag byttet ut startnummer med sykkelopplevelser. Alpers jobber nå med dag-til-dag-nyheter, sykkelturer, kultur og sykkeltester.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.