Tsjekkiske Superior X–Road Team har integrert front og en geometri som minner om en landeveissykkel. Prisen er lavere enn det høye utstyrsnivået tilsier.
Merket Superior selges kun gjennom Birk sine butikker. Det er et stort tsjekkisk merke som også sponser lag i verdenscupen i terrengsykling. X-Road finnes i både landeveis- og grusversjoner.
Superior X-Road Team er en elegant sykkel med integrerte girvaiere og bremseslanger i front. Stemen flukter fint med rammen. Også gaffelen er godt integrert med rammen.
Superior bruker den samme X-Road-rammen både på denne grussykkelen og på deres mer landeveisorienterte sykler i Gran Fondo-kategorien, altså komfortracere for lange turer og turritt.
Superior X-Road Team er den desidert rimeligste sykkel i denne testen. Samtidig ser Superiors sykkel dyrest og ryddigst ut. Utstyrsnivået er også på høyde med, eller bedre enn på de andre syklene i denne testen. Imponerende av Superior og Birk.
Superior-sykkelen er utstyrt med en blanding av Shimanos GRX grupper, 800, 600 og 400. Bakgiret er fra 800-serien, som er de gjeveste GRX-delene sett bort i fra de elektroniske Di2-komponentene. Gir- og bremsehendlene er fra 600-serien.
Selve bremsekaliperne er fra 400-serien. I tillegg til at disse delene holder god og velprøvd kvalitet er de satt opp på smart vis av Superiors folk.
De har satt inn en stor kassett som spenner fra 11-42 i miksen, denne levert av den anerkjente leverandøren SunRace. Kranken er utstyrt med 40-tenners tannhjul som standard, men dette bør forhandleren kunne tilpasse noe etter ønsket bruk.
I tillegg til Shimano-delene kommer Superior X-Road Team utstyrt med hjul fra DT Swiss, skodd med fine Schwalbe G-One All Round-dekk i 40 mm bredde. Styre, stem og setepinne er fra Superiors eget komponentmerke One1.
Setepinnen er D-formet og laget i karbon. Stemen har plass til vaiere og bremseslanger på undersiden. Styret har noe utsving nederst i bukken og ellers en ganske grunn bukk.
Rammen på Superior-sykkelen har flotte linjer og en stilig gråblå farge med sølvdetaljer i logoen. Gaffelen er slank. Sykkelen ser ut som en landeveissykkel i profil, noe som også gjenspeiler hvordan Superior X-Road Team føles i bruk.
Geometrien skiller seg i liten grad fra den på mer rendyrkede asfaltracere. Testsykkelen i størrelse 56 har reach-mål (rammelengde) på 392 mm og stack-mål (rammehøyde) på 578 mm. Dette gir et forholdstall mellom stack/reach på ca 1,47.
Et slikt forhold gir en aggressiv og sportslig sittestilling med ganske mye vekt over fronten for grep i svingene utfor og gode klatregenskaper i bratte bakker.
Til tross for landeveisgeometrien og -utseendet har sykkelen god plass til de 40 mm brede dekkene den kommer levert med. Vi har kun testet sykkelen i standardoppsettet med disse dekkene, men ser for oss at denne sykkelen også vil kle rene 28 eller 32 mm brede landeveisdekk.
Utstyr
Ramme: Carbon X-Road Race Mid Modulus
Styre/stem: One1 alu aerostyre og 80 mm stem
Sete/setepinne: Selle Royal Seta Performa/One1 karbon
Hjul/dekk: DT Swiss G 1800 Spline DB25 /Schwalbe G-One Allround Raceguard 40 mm
Drivverk/bremser: Shimano GRX 812 bakgir, GRX 600 hendler og krank 40t, Sunrace 11-42 kassett/Shimano GRX 400 bremsekalipere 140/140 mm skiver
Hjulstørrelse: 700c
Følelsen på veien
Den aggressive og effektive sittestillingen til tross, Superior er en komfortabel sykkel. Den tynne gaffelen og de flatklemte og tynne setestagene er laget for å dempe slag og vibrasjoner. Vi kjenner med en gang at de gjør som de skal. Dekkene har også en rund form og myke sidevegger som gir god flyt på grusen.
Vi kjenner raskt at Superior-sykkelen er et velfungerende treningsredskap for deg som gjerne driver med landeveissykling på skogsbilveiene, eller sykler lange runder som både inneholder asfalt og grus.
Superior X-Road Team har solid respons i frasparket og vipper fra side til side under stående sykling som en skarp landeveisracer. Selv om sykkelen føles kvikk og lett på labben i motbakker og på flatene er den ikke nervøs i utforkjøringene.
Vi må innrømme at i svinger på grus, som gjerne er dekket med et løst topplag, liker vi bedre følelsen vi får med noe smalere dekk i 700c-størrelse, enn med større 650b-dekk. Dekkene på Superior-sykkelen finner forutsigbart grep under topplaget med løsgrus og gir oss selvtillit til å skjære skarpe svingkurver, selv i feildoserte grussvinger.
At geometrien er såpass sportslig gjør at forhjulet får godt med vekt på seg når du ligger i bukken gjennom svingene.
Superior X-Road Team er en skikkelig god blandeveissykkel, med dekklaring nok til å håndtere ganske grov grus og slagete vaskebrett. Den er ikke en sedat langtursykkel som du monterer en mengde vesker på. Den har skrufester får en liten overrørstaske foran på overrøret og den kan så klart settes opp med styreveske og seterakett. Den slanke gaffelen har ingen fester for flaskeholder eller såkalt any-cage-stativ for frakt av bensinflasker og lignende.
Superior har likevel utstyrt sin X-road sykkel med skjulte skjermfester. En ekstra avtagbar bro mellom setestagene må monteres i så fall. Pass på å få med denne fra butikken hvis du ønsker å sykle med skjermer.
Hva kunne vært bedre?
Under testingen hadde vi litt problemer med å få setepinnen til å holde seg oppe. Kilen i det skjulte setepinnefestet var smurt inn med rause mengder fett. Vi tørket av dette og pinnen og fikk pinnen til å holde seg oppe.
Bruk gjerne fett på skruen og i gliflatene i kilemekanismen, men setepinnen og kiledelen som klemmer mot denne bør smøres inn med friksjonspasta, ikke fett.
Superiors sykkel er så kvikk, rask og landeveislik at den fint kan fungere som en ren landeveissykkel også, men da vil utvekslingen bli en utfordring. Denne sykkelen kan gjerne settes opp med 2x11-drivverk for enda mer allsidighet - større fart på flatene og lettere jobb i de bratteste motbakkene.
Konklusjon
Superior X-Road Team er en lekker sykkel med flotte linjer og topp utstyr. Den er i den kvikke og landeveislignende enden av grussykkel-skalaen, men har dekkplass nok til lange turer på tidvis grov grus.
Prisen er, sammenlignet med de andre gravelsyklene i testen og resten av markedet, skikkelig bra. Her får du veldig mye sykkel for pengene.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.