NYE MERIDA SILEX: Slake vinkler og stor kassett er blant innslagene. Foto: Merida
Lesetid: 3 minutter
Den forrige generasjonen Silex hadde hentet mye inspirasjon fra hardtail-terrengsykler. Nylig lanserte Merida sin nye Silex, som Matej Mohoric nylig vant gravel-VM med.
Da er det vel en konkurranse-gravel, da? Merida bare: Hold my beer.
Du trenger ikke ha sett mange landevei- eller gravelsykler for å se at nye Merida Silex skiller seg ut, og at den fremdeles minner om en terrengsykkel.
Går for allsidighet
Styrerørsvinkelen er mest avslørende. Den allerede var relativt slak på den forrige generasjonen, men er gått fra 71 grader til elleville 69,5 grader.
Med andre ord er den designet for å gi mer stabilitet på røffere underlag eller med mye oppakning.
Den forrige generasjonen Silex hadde også en voldsomt høy front. Den er nå blitt vesentlig lavere, noe som også gjør at sykkelen ser litt mindre ekstrem ut.
Samtidig er gaffelen gjort lenger. Det skal gjøre det mulig å utstyre sykkelen med en dempergaffel, uten at det går utover geometrien.
Den lavere fronten og økte rammelengden (reach) gjør at sittestillingen er hakket mer fremoverlent enn på forrige generasjon, men ikke innenfor konkurransegeometri.
Slak styrevinkel, dempergaffel – du skjønner hvilken retning dette bærer i?
Yes, selvsagt er også dekklaringen økt, så her er allsidighet og komfort i høysete. Nå er dekklaringen på 45 mm, så du kan få noe ordentlig solide dekk til heftige eventyr.
Samtidig lener noen konkurrentene mer og mer i retning rittsykkel, blant andre Canyon, som nylig lanserte sin oppgradert Grail, som vant kvinnenes gravel-VM ved Kasia Niewiadoma.
Integrasjon
I medium veier et rammesett CF-versjonen (karbon) 1220 gram, mens aluminiumsversjonen av sykkelen veier 1990 gram. Begge versjonene har den samme karbongaffelen, som veier 540 gram.
Den oppgitte totalvekten for en sykkel i medium er i overkant av 9 kilo.
Som med Canyons nye Grail er også integrasjon noe Merida har fokusert på.
Merida har gått for klassisk styre-stem-kombinasjon, med en semi-integrert kabel-løsning, som gir en strøken finish uten kabelsalat foran.
Kablene går ikke gjennom stemmet, men gjennom fronten på styrelageret, så det er enkelt å bytte stem.
Forøvrig: For å kompensere for den mer tilbakelente geometrien, kjørte Matej Mohoric Silex med et skikkelig langt stem for å få en aggressiv posisjon i VM, slik proffene også gjør på landeveien.
Silex har også fester for skjermer (da med maks dekklaring på 42 mm) og mulig for intern waierføring for dynamo, om du skulle ønske det.
Både på gaffel, overrør og undersiden av underrøret er det fester til vesker og/eller flakseholdere.
De dyreste syklene kommer også med flaskefeste for Fidlock, for et renere utseende. Da må du naturligvis bruke flaske fra Fidlock også, men festet kan også skrus av og du kan bruke vanlig flaskeholder.
Syklene kommer også med 180 mm store bremseskiver og det Merida kaller for Disc Cooler, noen slags små vinger som skal lede (kjølende) luft inn mot bremseskiven. Ønsker du å bruke 160 mm skiver, må du fjerne disse.
Silex 10K, den dyreste varianten av sykkelen, er satt opp med SRAM Red AXS/X01, enkeltdrev på 42 tenner foran og 10-52-kassett bak.
Den kommer med 45 mm brede Maxxis Rambler dekk (som kommer på alle modellene) og har i tillegg senkepinne fra RockShox.
Den billigste modellen har på sin side 9-delt Shimano Sora, med 48-32-krank og 11-32-kassett.
Priser Merida Silex
Merida Silex 10K: 10 500 euro
Merida Silex 8000: 6 300 euro
Merida Silex 7000: 3 600 euro
Merida Silex 4000: 2 700 euro
Merida Silex 700: 2 820 euro
Merida Silex 400: 1 980 euro
Merida Silex 200: 1 500 euro
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.