Uavhengige vindtunneltester viser at den er like rask som Cervélo og Specialized, men hva med på veien? Der er den et ordentlig råskinn, viser det seg.
Factor Ostro Vam er iøynefallende med sitt ekstremt tynne overrør. Ingeniørene hos produsenten har dratt det til det ekstreme når UCI-regelverket plutselig åpnet opp for det, og selv om øvrige former ikke like ekstreme, har produsenten oppnådd en svært lav vekt.
Sykkelen er helt i tråd med tiden, hvor aerodynamikk og vekt inkorporeres og den rene aerosykkelen er litt på vei ut. Og ifølge Factor selv er resultatet en sykkel som er like rask som Cervélo S5 og Specialized Tarmac SL8.
Det hevder også Cyclingnews at den er, etter at de har gjort en omfattende vindtunneltest av toppracere hos Silvertstone Sports Engineering Hub.
Man kan selvsagt slå et slag for at alle moderne superracere er raske og gode, men hva ligger i nyansene når man er ute på veien?
Du kan ta en titt på bildene under, for å sammenligne rent visuelt:
Den første generasjonen av Ostro Vam. Foto: Henrik Alpers
Den andre og nye generasjonen av Ostro Vam. Foto: Knut Andreas Lone
For å gjøre aerodynamikken bedre, har Factor gjort rammeformene dypere og smalere. Det skal gjøre at luftstrømmen hekter seg bedre på rammen, uten at det blir turbulens.
Da sykkelen ble lansert kunne Factor fortelle at ved 48 km/t sparer du 7 watt i forhold til den forrige generasjonen av sykkelen.
Mye av inspirasjonen er hentet fra banesykkelen Hanzo, som ble utviklet til i samarbeid med det australske banelandslaget inn mot OL i Paris.
DYPT: Fronten på sykkelen er blitt smal og dyp, som mange andre toppracere. Foto: Knut Andreas Lone
Det tynne overrøret og ny festeordning på setepinnen sparer inn noe vekt, mens det store jafset er gjort på hjulsettet.
Factor har matchet sykkelen med et dypt hjulsett fra sitt eget husmerke Black Inc, 48/58, som er 219 gram lettere en hjulsettet den forrige generasjonen kom med og veier kun 1290 gram totalt.
At store produsenter i større og større grad utvikler egne hjulsett, gjør at man kan tweake både ramme og hjul til å komplettere hverandre bedre med tanke på både aerodynamikk og kjøreegenskaper.
Factor har dermed kunne optimalisere rammen og hjulsettet (som har en indre bredde på 23 millimeter) for 28 mm brede dekk. Ønsker du litt mer komfort, har den plass til 32 mm brede dekk. Hjulsettet er også mulig å sette opp slangeløst.
Med tanke på geometrien er den så godt som identisk med den forrige generasjonen. Det er en aggressiv rittsykkel.
Når du skal kjøpe sykkelen, har Factor en rekke forskjellige farger og styre/stem-kombinasjoner, som gjør at du kan velge alt fra 80 til 140 mm stem og 36 til 42 cm bredde.
Integrert kabelføring er så klart obligatorisk på en slik sykkel og gir i tillegg en strøken finish.
Prisen på Ostro Vam med Shimano Ultegra Di2 er altså 124 999 kroner. Skal du opp på Dura-Ace Di2 må du ut med 146 999, som er cirka 30 000 kroner mindre hva Specialized Tarmac SL8 med Dura-Ace koster og 20 000 mer enn for Canyon Aeroad med Dura-Ace.
Bare rammesettet for Ostro Vam koster 59 999 kroner.
Factor Ostro Vam i bruk
I sollyset glinser den kromme logoen og setter tonen, for dette er en sykkel som vil være i rampelyset. Umiddelbart merker vi at sykkelen er ambisiøs og vil mye.
Akselerasjonen skjer uanstrengt og vi fyker bortover flatene. Du føler hele tiden at sykkelen har mer å gi, og blir inspirert til å jage fart hele tiden.
Fronten på sykkelen er ikke spesielt lav, i tillegg til at styrerøret kommer med solid lengde og mange spacere, noe som gjør at man kan ha en noe mer oppreist sittestilling.
Med tanke på fronten er det fint at Factor tilbyr en rekke forskjellige styre/stem-kombinasjoner, slik at man kan få kommet dypere (lenger stem), om man skulle ønske det.
Når det er sagt, kommer egenskapene til sykkelen klart mest til sin rett når man sitter dypt og strukket ut, og lar det stå til. Når vi knekker albuene ned og inn og setter oss i aeroposisjon, merker man umiddelbart effekten og tråkket og fremdriften i sykkelen er voldsom.
Seterørsvinkelen er også økt med en hel grad på flere av størrelsene, og fra 73 til 74 grader på vår testsykkel i størrelse 54. Det gir også en enda mer aggressiv og fremoverlent posisjon på sykkelen.
Sykkelen er lett og har mye snert. Du kjenner frasparket ordentlig når du går til i motbakkene. Du får imidlertid ikke den lynraske responsen som du får med et hjulsett med lavere profil, men her det et kompromiss mellom allsidighet og vekt. Men det går likevel mer enn raskt nok unna i bakkene, altså.
Med en relativt kort ramme og et lengre stem er den leken og effektivt i motbakkene, da du kommer skikkelig godt over pedaler og bakhjul både når du sitter og du står.
At sykkelen er inspirert av og har lånt egenskaper fra en banesykling, det kan man fint merke dersom man har syklet på en velodrom. Sykkelen er ekstremt direkte og en ordentlig racer, noe de mindre garvede nok vil oppleve som ekstremt nervøs.
I doserte svinger, hvor du gjør en retningsforandring, føles det nesten litt som når du stuper ned fra vantet i velodromen. Sykkelen svarer ekstremt kjapt på bevegelsene du gjør og har lynrask manøvrering.
Et smalt styre (38 cm) med langt stem (120 mm) forsterker naturligvis opplevelsen av den svært livlige fronten.
En slik sykkel og oppsett krever litt tilvenning om du ikke er vant med det, men selv om styringen er svært aggressiv og direkte, oppleves den stabil og håndterbar. Også sidevind håndterer de dype hjulene veldig fint.
Når det kommer til komforten, er den litt todelt. Dette er en pur rittsykkel og du får i stor grad det du betaler for. Du sitter fremoverlent og Ostro Vam får virkelig ut det meste av beina og sittestillingen din.
NY FESTEORDNING: Seterøret er også blitt smalere og dupere, og Factor har endret strammesystemet med en ny kile og to små strammeskruer, som funker veldig fint. Foto: Knut Andreas Lone
SMALERE OG SMALERE: Overrøret blir jevnt og trutt smalere på sykkelen. Foto: Knut Andreas Lone
Samtidig er altså en veldig bratt vinkel på seterøret, og med de dype formene på seterør og setepinne, er det tross lave kjedestag og den smale avslutningen på overrøret, begrenset med ettergivelse i det området. Det vil dermed ikke si at den er ukomfortabel, men den er noe hard. Dog er dette som nevnt en pur racer.
På den forrige generasjonen Ostro opplevde vi tåoverlapp med forhjulet. På den nye generasjonen er akselavstanden på sykkelen økt med noen millimeter og vi opplever ingen tåoverlapp.
Alternative sykler
Specialized Tarmac SL8
Trek Madone Gen 8
Canyon Aeroad
Cervélo S5
BMC Teammachine R 01
Konklusjon
Den andre generasjonen av Ostro Vam er Factors klart beste sykkel til dags dato. Den første generasjonen var et varsku og solid gjennomført. I den nye utgaven har Factor inkorporert de nyeste og viktigste trendene av sykkeldesign, og med sitt eget særpreg laget en hakket hvassere utgave.
Sykkelen har en ekstrem driv og sult etter fart, og vi blir jagende etter fartsøkninger overalt. Factor Ostro Vam er kort oppsummert: Fart og prestasjon, og den har tatt steget helt opp med de beste.
7,1 kilo er veldig lett til en Ultegra-sykkel å være og Ultegra Di2 holder i massevis med tanke på girgruppe-prestasjon, som igjen gir veldig mye sykkel for penga.
Det er kun én ting vi savner: Wattmåler. I forhold til flere av konkurrentene er relativt vanlig med wattmåler i krankarmen eller kranksettet. Det burde nesten være obligatorisk til denne prisen, mener vi.
Knut var selv aktiv Norgescup-syklist på landeveien i sine yngre dager. De siste ti årene har han dekket norsk og internasjonal sykkelsport tett, sykler fremdeles mye og gjør også tester av sykler og utstyr. Har du en sak Knut kan være interessert i? Send gjerne en e-post:
Vis mer
Testkarakterer forklart
1/10: Produktet er dumt, dårlig og kan være farlig. Dette er på grensen til svindel.
2/10: Produktet fungerer dårlig, ikke etter beskrivelsen og er mer frustrerende enn moro. Produktet også være farlig i bruk.
3/10: Produktet fungerer dårligere enn forventet, og prisen kan ikke forsvares.
4/10: Produktet fungerer som beskrevet, men har mangler og er dårligere enn konkurrende produkter. Vurder heller bruktmarkedet
5/10: Produktet fungerer som beskrevet, men har feil og mangler som kan være mer frustrerende enn gøy
6/10: Produktet fungerer bra til bruken, men utmerker seg ikke sammenlignet med konkurrentene.
7/10: Produktet svarer til forventningene, men lite nyskapning og på snittet funksjonsmessig
8/10: Produktet er bedre enn gjennomsnittet. Dette produktet leverer over forventning, og overleverer på de fleste/ alle testkriteriene
9/10: Produktet er bedre enn det meste annet på markedet. Produktet er også nyskapende og trendsettende.
10/10: Produktet er det beste vi har prøvd innenfor gjeldende kategori. Produktet er helt fremst i utviklingen og vil være kategoridefinerende i lang tid fremover.
Vis mer
Utfyllende info om størrelser, geomtri og spesifikasjoner finner du på Factors hjemmeside.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.